TEST: Škoda Yeti 1.2 TSI

Je tu ďalšie terénne vozidlo „s modrou knižkou“. Nováčik Škoda Yeti 1.2 sa úspešne vyhýba nasadeniu v teréne, ako si však poradí s nástrahami veľkomesta?
Vydané  Text: 

Yeti s novým motorom 1.2 TSI z mladoboleslavského vývoja, ktorý roztáča len predné kolesá, je na rozdiel od verzií s pohonom 4 x 4 čisto „asfaltovým špecialistom“. Rovnaká svetlosť ako pri Octavii Scout (180 mm), lakované nárazníky aj bočné ochranné lišty sa mu v mestskej džungli určite zídu. Tu rovnako oceníte jeho obratnosť a prehľadnú karosériu s kompaktnými rozmermi. Na vyššie umiestnené sedadlá sa nastupuje pohodlne a zvýšený posed zaisťuje lepší prehľad v premávke. Pri vchádzaní do križovatky je však tvar B-stĺpika, rovnako ako pri modeli Roomster, obmedzujúcim faktorom. Objem základného motora 1,2 l, ktorý sa začal predávať v septembri, môže vzbudzovať asociácie s trojvalcom HTP, nový agregát s ním však nemá vôbec nič spoločné. Jeho štvorvalcová konštrukcia sa prezradí ihneď po naštartovaní. Agregát poteší kultivovaným chodom a príjemným zvukom, ktorý vďaka dobrému odhlučneniu (tlmiaci materiál sa nachádza na spodnej strane kapoty) preniká do kabíny len minimálne, čo sa nemení ani pri vysokých otáčkach. Určite poteší nízka sadzba zákonného poistenia či možnosť tankovať 91-oktánový benzín. Nie je však tento agregát na Yetiho príliš slabý?
Prekvapivo nie. Motor zrýchľuje plynulo odspodu len s minimálnym zaváhaním turbodúchadla a bez výraznejšieho výkonového vrcholu predvádza konštantný ťah od 1 500 až jemne nad 6 000 otáčok, pričom najvyšší krútiaci moment 175 Nm dosahuje v rozmedzí 1 500 – 3 500 otáčok. Pri svižnejšom rozjazde či výjazde na strmý svah sa však predné kolesá tejto verzie, s predným pohonom a ľahkým motorom, rýchlo dostávajú do trakčných problémov. Protipreklzový systém je preto nutnosťou. Pre jazdu v meste či v jeho okolí postačuje sila jednadvojky bez debaty. Avšak ani na diaľnici nie je motor chudobným príbuzným, a to prekvapivo ani pri zaťaženom vozidle. Od malého motora nemôžete, samozrejme, očakávať žiadne zázraky, avšak nadmerne časté radenie od vás vyžadovať nebude. Zladenie s presnou manuálnou šesťstupňovou prevodovkou je vydarené. Motory postavené na princípe dowsizingu sú pri vyššom zaťažení citlivejšie na spotrebu. Aj v prípade motora 1.2 TSI je rozdiel medzi pokojnou jazdou prázdnymi cestami a posúvaním sa mestom zreteľný. V prvom prípade je možné jazdiť za sedem litrov, v druhom i za desať. Nami dosiahnutý priemer 7,3 litra na 100 km však vôbec nevyzerá zle a od hodnôt udávaných výrobcom (6,6 l/100 km) nie je ani veľmi ďaleko. Za volantom ihneď spoznáte, že Yeti je širší než Roomster, miesta na opretie ľavého lakťa je totiž o poznanie viac. Sedenie je prirodzené a ergonómia slušná. Prístroje sú prehľadné a dobre poruke. Potešia objemné odkladacie priestory v predných dverách, kam sa vojde 1,5 l PET fľaša, zahanbiť sa nenechajú ani tie menšie v zadných, avšak schránka pred spolujazdcom je pomerne malá.
V interiéri Yetiho vládnu kvalitné materiály, celkovú solídnosť podčiarkuje dobré spracovanie. Vnútorný priestor je navyše veľmi dobre využitý. Dostatok miesta panuje vpredu i vzadu. Predné sedadlá oplývajú pohodlím a zároveň poskytujú dobrú bočnú oporu, sedenie na tvrdších zadných je síce prirodzené, avšak komfortu je už menej. To, čím vynikajú, je však ich nadpriemerná variabilita porovnateľná s vozidlami kategórie MPV. Po vzore Roomstera je ich možné v pozdĺžnom smere posúvať, sklápať, polohovať ich operadlá či z vozidla vyberať, poprípade užšie stredné odstrániť a obe krajné prisunúť bližšie k sebe. Podľa našich skúseností však k pohodlnej preprave dvoch dospelých stačí operadlo stredného sedadla sklopiť do podoby lakťovej opierky s mäkčenými časťami na lakte a s priestorom na odloženie fľaše s pitím či inými drobnosťami. V základe Yeti disponuje, vzhľadom na svoju dĺžku, slušnými 405 litrami batožinového priestoru, aj keď len s lepiacou súpravou na opravu defektu. S dojazdovou rezervou je to prirodzene o niečo menej. Ešte viac sa však zmestí do Roomstera (450 l) a taktiež do Fabie Combi (480 l). Posunutím sedadiel dopredu je však možné získať až 510 litrov, vtedy však vzadu nezostáva veľa miesta pre kolená. Preklopením sedadiel získate 1 580 litrov a ich úplným vybratím 1 760 litrov, čo už umožňuje previezť ozaj veľa.
Novinka z Vrchlabí je obratným a dobre ovládateľným vozidlom. K výraznej ochote promptne reagovať na povely riadenia prispieva i ľahký motor. Náklon je v zákrutách oproti Octavii Scout väčší, avšak pri globálnom pohľade stále minimálny. Istotu za volantom podporuje dobre vyvážené riadenie, ako aj účinné kotúčové brzdy. Príplatkové 17-palcové disky s pneumatikami 225/50 R17 autu slušia, ale na rozbitých slovenských cestách vám budú zrejme viac vyhovovať štandardné šestnástky. Yeti s kolesami väčších rozmerov však na zvlnenom povrchu nervózne poskakuje a posádka je drobnými údermi informovaná o každom kanálovom poklope či výmole. Pri pomalšej jazde po menej kvalitnom asfalte posádku nemilo prekvapí hluk od podvozka. Pri cestovaní po diaľnici však už vnútri panuje veľmi dobrý akustický komfort, najmä pre minimálny aerodynamický hluk. Yeti je dobre namiešaným kokteilom atraktívneho vzhľadu, priestranného variabilného interiéru a jazdných vlastností na úrovni kompaktného hatchbacku. SUV je však módnou záležitosťou a tomu zodpovedá i cena. Verzia so základným motorom sa tak javí ako solídny a zároveň relatívne dostupný základ. Za Yetiho v najnižšom stupni výbavy s týmto motorom tak zaplatíte 13 900 € (418 751 Sk), pričom však za výkonovo podobný, ale lepšie vybavený Roomster Scout 1.6, 15 899 € (478 978 Sk). Text: Vladimír Löbl Foto: Jan Dvořáček **HODNOTENIE: \* \* \* \* \*** **Plusy** Kultivovanosť a odhlučnenie motora, možnosť jazdiť na 91-oktánový benzín, nízka sadzba povinného poistenia, variabilita interiéru, hodnotné materiály, kvalitné spracovanie, úsporný motor, obratnosť a ovládateľnosť, dizajn, prehľadná karoséria, rozumná spotreba pri pokojnej jazde, dobre vyvážené riadenie. **Mínusy** Hlučný podvozok, nervozita a buchot so 17“ kolesami na nekvalitnom povrchu, trakcia pri rozjazde, pri vyššom zaťažení rýchly nárast spotreby, nedodáva sa s plnohodnotnou rezervou. Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 1.2 R4**Zdvihový objem1 197 cm3Výkon77 kW/105 k pri 5 000 ot/minKrútiaci moment175 Nm pri 1 500-3500 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 223 x 1 793 x 1 691 mmRázvor2 578 mmBatožinový priestor405 – 510/1 580 – 1 760 lPohotovostná hmotnosť1 345 kgUžitočné zaťaženie545 kg**Jazdné výkony**Zrýchlenie 0-100 km/h11,8 sMaximálna rýchlosť175 km/hSpotreba mesto/mimo mesto/priemer7,9/5,9/6,6 l/100 km**Cena**Základná cena verzieod 13 900 € (418 751 Sk)Testovaný exemplár17 700 € (533 230 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.