TEST: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi (A)

Objavil sa v správnom čase, na správnom mieste a všetkých šokoval ziskom prestížneho ocenenia. Reč je o modeli Insignia, ktorý vyťahuje ďalší tromf, kombi verziu ST.
Vydané  Text: 
Označenie Caravan je tentoraz minulosťou. Opel sa pri treťom karosárskom variante modelového radu Insignia rozhodol pre modernejší prívlastok Sports Tourer. Tým akoby chcel zároveň naznačiť nové dizajnové smerovanie kombi verzie, veď z hranatej a nezáživne vyzerajúcej truhlice sa razom stalo príťažlivé auto so športovými prvkami. Usmiata tvár sa zhoduje so sedanom či liftbackom, nechýbajú charakteristické predné svetlomety zasahujúce do blatníkov s decentne napasovanou LED technológiou. Robustne vyzerajúce kombi má prekvapivo rovnaký rázvor ako ostatné karosárske verzie, zmenila sa však celková dĺžka. Insignia Sports Tourer meria až 4 908 mm, čo už je len na skok od vozidiel luxusnej kategórie. Nepoznaným prvkom je zadná časť, ktorej dominantou sú obrovské piate dvere prekrývajúce celú šírku vozidla. Na nich sa nachádzajú koncové svetlá zasahujúce až do bokov karosérie, takže pri preprave rozmernejšieho nákladu s otvoreným vekom kufra ich vôbec nevidno. Opel však pripravil elegantné riešenie, ktoré nám pripomenulo „staré dobré časy“. Zdvojené zadné svetlá sa podobajú na tie z Volgy a sú ukryté pod piatymi dverami.
Kombi strednej triedy je najmä o preprave nákladu či väčšieho množstva batožiny. Insignia Sports Tourer sa do tejto úlohy poriadne zahryzla a potešila nás hneď niekoľkými praktickými riešeniami. Nakladanie predmetov môže uľahčiť elektrické ovládanie piatych dverí (štandard vo výbave Cosmo), ktoré možno obsluhovať rôznymi spôsobmi: pokyny na otvorenie či zatvorenie môžu smerovať od diaľkového ovládania i prostredníctvom tlačidla umiestneného vo vodičových dverách. Klasickým prvkom nad evidenčným číslom sa dvere otvoria a impulz na zatvorenie môže ísť aj od tlačidla na piatych dverách. Veko kufra môžete, samozrejme, obsluhovať aj manuálnym spôsobom. Ako ochrana karosérie či nakladacej hrany proti poškriabaniu slúžia ochranné lišty. Batožinový priestor s veľmi dobrým tvarom ponúka v základe 540 litrov. Jeho boky sú rovné a skrývajú sa v nich menšie schránky, určené napríklad pre lano či náhradné žiarovky. „Žiadny priestor neostane nevyužitý,“ povedali si zrejme tvorcovia, keďže výstražný trojuholník či lekárnička sú umiestnené z vnútornej strany piatych dverí. V záujme nízkej nakladacej hrany je podlaha batožinového priestoru dvojitá, čiže aj pod ňou sa nájde miesto na drobnosti. Ani sklopenie operadiel nezaručí ideálnu rovnú plochu. Celkové prepravné možnosti vyjadruje číslo 1 530 litrov, čo je vzhľadom na enormnú dĺžku auta menej, než by ste čakali. O niečo viac objemu ponúkajú potenciálni súperi. Najmä domáca nemecká, ale aj japonská konkurencia má v tomto smere navrch.
Existujúce karosárske verzie hendikepovala výška nad hlavami zadných cestujúcich. Línia strechy sa vzadu v prípade kombi však nezvažuje tak radikálne, čo automaticky znamená viac priestoru. Vyjadrené matematicky, Sports Tourer ponúka asi o 10 cm navyše! Veľmi praktickým prvkom v zadnej časti je klasická elektrická zásuvka na 230 V (za príplatok 135 €/4 067 Sk), prostredníctvom ktorej možno udržať pri živote notebook alebo dobiť mobilný telefón. Výrazný akostný skok oproti predchodkyni znamená celkové vyhotovenie interiéru. Použité materiály a kvalitu neponúka žiadny iný súčasný Opel. Zaujímavým dekoračným prvkom v testovanom vozidle bol drevený pásik prechádzajúci zo stredu palubnej dosky až do dverí. Pokrok badať aj z hľadiska ergonómie. S obsluhou jednotlivých prvkov sme nemali vážnejší problém, jednoducho je riešené centrálne menu i menu palubného počítača, ktorého funkcie sa prepínajú podobne ako vo vozidlách značky Volvo – otočným prvkom na ľavej páčke. Výhrady nemáme ani k čitateľnosti či prehľadnosti centrálneho displeja. Menší chaos na začiatku testu spôsoboval len veľký otočný prvok na stredovej konzole, ktorý na prvý pohľad evokuje dojem, že má na starosti ovládanie hlasitosti. Tá sa však reguluje menším prvkom nad ním. Kombi strednej triedy sa zo stránky pohonu akosi samovoľne spája s dvojlitrovým naftovým agregátom. Platilo to aj o testovanom exemplári, ktorý využíval najvýkonnejšiu jednoturbovú verziu motora 2.0 CDTi (118 kW/160 k). Pohonná jednotka by si rozhodne zaslúžila viac utlmenia najmä na voľnobehu, jej klepkanie nám miestami pripomínalo známe konkurenčné tdíčko so vstrekovaním čerpadlo-dýza. Platilo to aj o nižších otáčkach (1 400 – 1 900), v ktorých motor v zastavanej časti pracoval najčastejšie.
Pri jemných rozbehoch z križovatiek totiž šesťstupňový automat radil tesne pred hranicou 2 000, čiže v pásme pod ním by mohla ostať práca agregátu pre posádku väčším tabu. Pri vyšších rýchlostiach tieto zvuky pasažieri tak intenzívne nevnímajú, keďže so stúpajúcim tempom rastie aerodynamický hluk či hluk od kolies. Prevodovka radí komfortne a plynulo, s označením športovec ju spájať nemožno. Reakcia na kickdown ešte celkom ujde, pomalšia je však najmä pri manuálnom radení smerom nahor. Výlety po diaľnici znamenajú pri 130 km/h otáčky 2 250 a spotrebu približne 7,2 l/100 km. Okolo rovnakej hodnoty sa budete pohybovať aj v priemere. Značnú dávku sebavedomia dodá vodičovi dobre čitateľný a zároveň istý podvozok. Jeho naladenie je celkovo tuhšie a na nerovnostiach posádku auto trocha vytrasie. V žiadnom prípade však nebudete počuť buchot od náprav. Čiže aj keď Insignia nejakú nerovnosť práve ideálne mechanicky neabsorbuje, ostane aspoň dôkladne akusticky utlmená. A to treba prihliadnuť na fakt, že testovaný Tourer roloval na kolesách s rozmerom devätnásť palcov. Všeobecne si pri tomto modeli konštruktéri trúfli aplikovať rozmerné disky. Nemáme s tým však vôbec žiadny problém. Insignia sa aj vďaka nim nezľakne ostrých zákrut, v ktorých sa takmer vôbec nenakláňa a ktoré si môžete dovoliť prechádzať nečakane vysokou rýchlosťou. Asi jedinou nevýhodou podvozka je citlivosť na vyjazdené koľaje a výraznejšie otrasy karosérie pri prejazde značne hrboľatých povrchov. Pozor si treba dávať pri manévrovaní v úzkych uličkách, keďže Insignia Sports Tourer je skutočne veľké auto. Parkovanie odporúčame zjednodušiť dokúpením senzorov, výhľad smerom dozadu totiž nie je práve ideálny a nezlepšujú ho ani malé vonkajšie spätné zrkadlá. Partičku v pokri kombi vozidiel strednej triedy má aj napriek tomu Insignia rozohranú veľmi dobre. Nechýbajú jej vyvážené jazdné vlastnosti, dobre spracovaný interiér či dostatočne veľký batožinový priestor. Predpoklady na rozhodujúce zamiešanie kariet tu rozhodne sú, takže uvidíme, ako sa nové kombi od značky Opel uchytí. Text: Peter Michalec Foto: PANER (4) a Martin Ruisl **HODNOTENIE: \* \* \* \*** **Plusy** Kvalita spracovania a použitých materiálov, priestorová ponuka vpredu i vzadu, dobré sedadlá, objem a pravidelný tvar batožinového priestoru v základnom usporiadaní, rozmiestnenie a obsluha ovládacích prvkov, výborné jazdné vlastnosti, ovládateľnosť, účinné brzdy, dobrý komfort pruženia aj s nízkoprofilovým obutím, agregát s dostatočným ťahom a prijateľnou spotrebou paliva. **Mínusy** Výhľad smerom dozadu, malé vonkajšie spätné zrkadlá, po sklopení operadiel nevzniká rovná plocha, horšia kultúra chodu motora, slabšie utlmenie agregátu na voľnobehu, pomalšie reakcie prevodovky najmä pri radení smerom nahor v manuálnom režime. Technické údaje**Motor****prepĺňaný naftový 2.0 R4**Zdvihový objem1956 cm3Výkon118 kW/160 k pri 4 000 ot/minKrútiaci moment350 Nm pri 1 750 – 2 500 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 908 x 1 856 x 1 520 mmRázvor2 737 mmBatožinový priestor540/1 530\* lPohotovostná hmotnosť1 610 kgUžitočné zaťaženie555 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť210 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,1 sSpotreba mesto/mimo mesto/priemer9,5/5,4/6,9 l/100 kmEmisie CO2182 g/km**Cena**Základná cena verzieod 31 980 € (963 430 Sk)Testovaný exemplár40 305 € (1 214 228 Sk) \* so súpravou na opravu defektu








Pokračujte na ďalší príspevok »