Volkswagen už dlhé roky ťaží z úspechu svojho Golfu. Z pohľadu automobilky asi aktuálne neexistuje dôležitejší model, ako práve hatchback či kombi nižšej strednej triedy. Aj keď je pravdou, že posledné roky mu celkom intenzívne na chrbát dýchajú SUV modely, a to predovšetkým VW T-Roc, Golf dokáže stále osloviť obrovský počet zákazníkov. No a keď sa pod kapotu dostane kultivovaný a úsporný naftový motor s obrovským batožinovým priestorom za druhým radom sedadiel, je postarané o dokonalé rodinné auto.
Obľúbený kráľ
Volkswagen Golf je v našich končinách tak známy a tak obľúbený, že by som túto recenziu mohol bez problémov obsiahnuť do zopár viet. Golf totiž patrí k identite značky asi tak, ako typický znak na prednej kapote. Na cestách denne stretávam desiatky kusov najdôležitejšieho modelu Volkswagen naprieč všetkými jeho generáciami. Nikdy som o kvalitách Golfu nepochyboval a tak som sa vlastne ani nikdy hlbšie nezamyslel nad tým, ako skvelé auto to vlastne je.
Prečítajte si aj:
Golf je proste etalónom triedy, ktorý sa už dlhé roky ostatní výrobcovia snažia neúspešne zosadiť z pomyselného trónu. Auto totiž aj po desiatkach rokov na trhu ponúka špičkovú kvalitu interiéru, solídnu techniku a navyše aj perfektné prepravné schopnosti. Práve posledná kategória je pri karosérii typu kombi, alebo Variant, silným lákadlom pre mnohé rodiny.

Jednotkár
Volkswagen Golf vo svojej ôsmej generácii prešiel dizajnovou evolúciou, o ktorej sa už veľa popísalo. Myslím si preto, že od roku 2019 si už každý urobil svoj názor na dizajn. Za mňa osobne patrí Golf k dizajnovo podareným autám predovšetkým kvôli čistým a presným líniám a jednotlivým prvkom, ktoré síce nepatrne, no skvelo dotvárajú celkový charakter auta.
Testovaný Golf Variant s motorom 2,0 TDI a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, v striebornej Reflex metalíze, so 17-palcovými diskami kolies Ventura na seba nijako neupozorňuje. Samotný fakt, že ide skôr o nenápadného spolužiaka s jednotkami, ako o „namachrovaného“ ukričaného trojkára zo zadnej lavice môže byť ťažiskovým bodom rozhodovania pre mnohé rodiny. Pokiaľ totiž na palube máte celú rodinu, akosi pre vás pohľady ostatných nehrajú prím. A to je silnou stránkou testovaného Variantu. No na druhú stranu, sila Golfu je aj na opačnej strane spektra. Ak na seba chcete upozorňovať, stále môžete siahnuť po výraznej farbe alebo „R-kovej“ verzii kombi.

Z pohľadu exteriéru testovanému Golfu Variant skutočne nemám čo vytknúť. Možno by som osobne siahol po najvyššej verzii svetiel IQ.LIGHT, no aj ich stredná alternatíva či už vpredu alebo vzadu určite patrí k tým lepším na trhu. Za predné svetlomety môžem povedať len toľko, že majú čisté podanie lúča svetla a priestor pred autom pokrývajú koherentne bez zbytočných oči unavujúcich elementov. Zadným svetlám by sa podľa mňa hodilo možno o niečo väčšie smerové svetlo.
Plynulý prechod do interiéru
Čistota a jasnosť tvarov exteriéru je premietnutá aj do interiéru auta. Už po pár minútach za volantom nachádzam všetky dôležité ovládacie prvky a celkovo na mňa všetko pôsobí logicky a nenátlakovo. Dokážem, si predstaviť, že niekomu nemusí vyhovovať prevažne dotykové ovládanie niektorých prvkov infotainmentu, no na obranu Golfu musím povedať, že všetko je po ruke a nemusíte sa zbytočne hrabať až cez osem úrovní menu. Dokonca automobilka pri svojich najnovších modeloch, ako je napríklad ID.3, dokazuje, že ďalšie zjednodušovanie položiek infotainmentu berie vážne.

Interiér Golfu Variant musím pochváliť hlavne za solídne spracovanie a voľbu materiálov. Palubná doska a všetky jej pridané časti držia pevne pohromade a vytvárajú tak celok, ktorý nevŕzga a je príjemný na dotyk. Avšak možno by som si smerom k použitým materiálom dovolil predsa len jednu technickú výhradu. Nie som fanúšikom klavírneho laku. Po tejto vete už asi všetci chápete na čo narážam. Klavírny lak je hojne zastúpený hlavne v oblasti stredovej konzoly a okolia dvojice displejov na palubnej doske. Určite by som do budúcna zvážil použitie spracovania, ktoré je menej náchylné na odtlačky prstov a hlavne na prípadné škrabance. Tým sa totiž klavírny lak po rokoch používania určite nevyhne.

Plnohodnotný člen rodiny
Veľkú pochvalu musím dať Volkswagenu aj za sedadlá. Tie predné, ergoActive, sú čalúnené látkou ArtVelours a poskytujú telu skvelú oporu aj pri rýchlejšej jazde. Ich silnou stránkou je ergonómia a možnosti nastavenia. Z toho vyplýva, že ani dlhšia cesta v nich nie je únavná a v konečnom dôsledku nebolí. Zadná lavica je potom už len podčiarknutie rodinného smerovania Golfu Variant. Nestáva sa totiž často, že ja, ako 183 cm vysoký vodič si sadnem sám za seba a mám dostatok miesta na prekríženie nôh. A to hlavne v nižšej strednej triede. Výhodou danej výbavy bola aj prítomnosť systému ISOFIX na prednom sedadle spolujazdca. Trojzónová klimatizácia či vyhrievanie zadných sedadiel sú potom už len skvelou pridanou hodnotou.

No a zásadné závažie na pomyselné rozhodovacie misky váh pridáva aj 611 litrov batožinového priestoru. Ten je dokonca možné, po sklopení zadných sedadiel do úplnej roviny, rozšíriť až na 1 642 litrov. Samotný kufor je navyše tak rozmerný, že s trochou preháňania by sa sem zmestil aj tretí rad sedadiel.

Spoľahlivý a úsporný
Avšak to, čo z testovaného Golfu Variant robí skutočný diaľničný krížnik sa nachádza na opačnej strane od batožinového priestoru. Pod prednou kapotou totiž pracuje kultivovaný dvojlitrový naftový agregát TDI. Ide o motor z generácie EVO s pokročilou technikou a výkonom 110 kW a 360 Nm krútiaceho momentu. Tento motor spĺňa aktuálne najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d. Dopomáha k tomu napríklad aj zvýšený výkon chladiča pre nízkotlakový systém recirkulácie výfukových plynov. Maximálny vstrekovací výkon tejto pohonnej jednotky je 2 200 barov. Samotný kultivovaný chod dopomáhajú dotvárať aj prepracované penové izolácie motora. Vibrácie naftovej pohonnej jednotky potom utlmuje aj zdvojený vyvažovací hriadeľ.
Prečítajte si aj:
Všetky zmeny sa tak podpísali pod naozaj pokojný chod agregátu. Inak to nie je ani z pohľadu spotreby. Pravdepodobne si nepamätám, kedy naposledy sa mi po týždni s autom na virtuálnom kokpite rozsvietila dlhodobá spotreba len 5,6 litra nafty na 100 kilometrov. Ak k tomu pripočítam 50 litrovú palivovú nádrž, dostávam sa na slušný dojazd. Inak si v meste naftový dvojliter vypýtal 6,3 litra, na diaľnici to bolo 5,7 litra no a napokon okresky zvládal za 4,3 litra na 100 km. Z hľadiska prejavu sa pritom najlepšie cítil práve na diaľnici. Celkovo ho počas ciest aj vďaka zvýšenej izolácii nebolo takmer vôbec počuť a miestami mal príjemne benzínový charakter. Osobne som však preferoval jazdu v režime SPORT, pretože hlavne reakcie prevodovky boli o poznanie lepšie, ako pri normálnom nastavení. Je to však len otázka preferencií a zvyku.

Posledný dielik skladačky
Posledným dielikom do skladačky ideálneho rodinného auta je podvozok. Asi by sa niektorým členom rodiny nepáčilo, keby bol podvozok príliš tvrdý alebo na druhú stranu, príliš „plavný“ a mäkký. Volkswagen pri nastavení štandardného podvozku vyskúšal zlatú strednú cestu. Auto je tak pevné ako v horizontálnom tak aj vo vertikálnom smere. Pri rýchlych prejazdoch zákrutami netrpí náklonmi karosérie a ani nepredvídateľným správaním. Jednoducho sa správa presne tak, ako od rodinného auta očakávate.
Volkswagen Golf Variant Style 2,0 TDI DS7 - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Cena | 32 990 (cenník 03/2023) | 35 490 (test) |
Značka | Volkswagen |
Model | Golf Variant |
Model - Typ | Golf Variant Style |
Model - rok výroby | 2022 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 4635 mm |
Šírka | 1789 mm |
Výška | 1469 mm |
Rázvor | 2669 mm |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Prevádzková hmotnosť | 1578 kg |
Maximálna hmotnosť | 2060 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 611 l |
Objem batožinového priestoru (max.) | 1642 l |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Počet valcov | 4 |
Objem valcov | 1968 cm3 |
Najvyšší výkon | 150 k |
Najvyšší výkon | 110 kW |
Najvyšší krútiaci moment | 360 Nm |
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. | 1600 - 2750 |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 4 (oficiálne) | 5,6 (test) L |
Emise | 106 CO2g/km |
Maximálna rýchlosť | 223 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 8,7 |
Naše hodnotenie

Záverečné zhodnotenie bude teda podľa mňa relatívne jednoduché. Auto v tejto konfigurácii určite odporúčam zaradiť do zoznamu potencionálnych nových rodinných pomocníkov a to hneď na najvyššie priečky. Skutočne mu z hľadiska spracovania a kultivovanosti nemám čo vytknúť. Možno by som mohol poukázať na občasné pomalšie reakcie prevodovky v štandardnom režime, no to je skôr len môj osobný pohľad. Niekomu môže prekážať aj dotykové ovládanie nastavení vozidla. Na to sa však dá zvyknúť v priebehu pár minút. A navyše, neviem ako vy, ale ak si raz auto nastavím podľa svojich predstáv, málokedy dané nastavenia mením.
Klady
- Spracovanie
- Spotreba
- Podvozok
- Kultivovaný chod
- Ponuka miesta
Zápory
- Vyššia cenovka
- Klavírny lak v interiéri