Testy

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line: Toto auto si nás získalo všetkých, 7-ročná záruka je už len čerešnička na torte

  • Kia Picanto je najmenšie auto značky Kia.
  • Predáva sa od 11 690 €, teda patrí k najlacnejším novým autám na Slovensku.
  • V testovanej verzii X-Line začína na 15 890 € s motorom 1,2 DPi.
  • Týždňový test v nás zanechal množstvo dobrých dojmov, predovšetkým oceňujeme vynikajúcu dynamiku a obratnosť.
  • Nedostatkom sú najmä priestorové pomery, avšak to je údel celej tejto kategórie.

KIA PICANTO: Ceny, základná výbava a stupne výbav

Kia Picanto má dnes výhodnú trhovú pozíciu: je malé, no lacné, vlastne jedno z najlacnejších. Medzičasom síce automobilka pristúpila k miernemu zvýšeniu cien, čo je nevyhnutný trend v celom autopriemysle nielen na Slovensku - ešte donedávna Picanto stálo menej ako desaťtisíc eur, dnes je to 11 690 €.

V slovenskom predaji sú dostupné štyri stupne výbavy Silver, Gold, GT-Line a X-Line a tri motorizácie (1,0 DPi 49 kW, 1,2 DPi 62 kW a 1,0 T-GDi 74 kW), pričom na výber je manuálna aj automatická prevodovka. S najslabším motorom a automatickou prevodovkou Picanto stojí od 12 690 €, verzia s motorom 1.0 T-GDi vychádza na cenníkových 17 390 €, pretože sa kombinuje iba s najvyššími stupňami výbavy GT-Line a X-Line. Paradoxne sa tento najsilnejší motor nedá kombinovať s automatickou prevodovkou, lenže manuálna prevodovka a spojka od Kie sú natoľko vyladené, že je doslova potešenie s nimi pracovať.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)
Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Základná výbava Kia Picanto patrí k tým jednoduchším. Obsahuje manuálnu klimatizáciu, palubný počítač s 2,6" (manuál) alebo 4,2" (automat) LCD displejom, výškovo nastaviteľný volant, denné svietenie so žiarovkami (teda nie LED), svetelný senzor (automatické prepínanie medzi dennými a stretávacími svetlometmi), 14-palcové oceľové disky kolies s okrasnými plastovými krytmi, rádio s Bluetooth, AM/FM/DAB s dvomi reproduktormi, asistent rozjazdu do kopca (hill holder) či diaľkové ovládanie centrálneho zamykania.

Stupeň výbavy Gold je podstatne bohatší a nami testovaný X-Line je už vskutku dobre vybaveným autom. Obsahuje aktívny asistent udržiavania v strede jazdného pruhu, systém sledovania pozornosti vodiča, automatické núdzové brzdenie, ktoré rozpozná autá aj chodcov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadné kotúčové brzdy (inak sú vzadu bubny), LED denné svietenie, LED zadné svetlá a LED zadné hmlové svetlá, 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, zadná parkovacia kamera s dynamickým navádzaním, zadné parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla tlačidlom (Smart key), navigačný systém s 8” dotykovým LCD displejom, USB-A vstup, 6 reproduktorov, Apple CarPlay/Android Auto či bezdrôtovú nabíjačku mobilu.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Stupeň výbavy X-Line sa teda v mnohom zhoduje so stupňom GT-Line, avšak pridáva estetické prvky, ako je ozdobná chrómová lišta spodnej časti bočných okien, športový kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky, hlíkové pedále či vonkajšie chrómové kľučky dverí. Predné svetlá sú však stále halogénové.

Picanto ponúka vynikajúci pomer hodnoty a ceny, o čom vás presvedčíme v nasledujúcich riadkoch.

MALÝ HATCHBACK VÄČŠINOU STAČÍ

Subkompaktné hatchbacky predurčené do mesta majú svoje početné obmedzenia vyplývajúce z krátkeho rázvoru náprav 2400 mm, úzkeho rozchodu kolies 1403 mm a s tým spojenej neveľkorysej šírky interiéru. Vedľajším (no nie nevyhnutným) dôsledkom je úsporný batožinový priestor - v tomto prípade s objemom 255 litrov, resp. 1010 litrov po sklopení zadných sedadiel.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)
Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Kompaktné rozmery sú v skutočnosti problém len vtedy, keď sa auto používa v nesúlade s jeho predurčením. V Picante nebudete sťahovať rodinný dom ani voziť štvorčlennú rodinu na dovolenku, hoci aj tieto úlohy by malé autíčko zvládlo.

Picanto je mestské vozidlo, ktoré oceníte počas obyčajneho rušného dňa plného povinností, na konci ktorého môže byť aj týždenný nákup potravín. S autom sa ľahko parkuje, pohon je nevšedne svižný a kto chce, ten s týmto Picantom môže jazdiť vyslovene ofenzívne, nadmieru dynamicky, až priam športovo.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

INTERIÉR

  • Hodnotné vypracovanie
  • Dobrá dostupnosť a ergonómia ovládačov
  • Fajn sedadlá a volant
  • Sedenie vzadu je veľmi jednoduché a bez pridanej hodnoty

Už pri prvom nasadnutí za volant vás Picanto prekvapí hodnotným interiérom, ktorý je síce malý a jednoduchší, ale s dobrou ergonómiou, fajn povrchovými materiálmi a celkovou precíznosťou v detailoch. Nie je to luxus, ani sa o neho dizajnéri nesnažili. Napriek tomu pôsobí sympaticky a budí dojem, že vydrží v dobrom stave aj po rokoch a stovkách tisíc kilometoroch.

Zvlášť si pochvaľujeme posed, volant, páku manuálnej prevodovky a celkovo pracovný priestor vodiča.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)
Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Sedenie vzadu patrí k tým najjednoduchším na trhu a vlastne neprináša žiadnu pridanú hodnotu v podobe odkladacích pristorov či komfortných prvkov. Je tu elektronické sťahovanie okien a madlá nad dverami. Priestorové pomery sú slabšie, lenže pohodlne sme dozadu namontovali dve full size detské sedačky, pričom medzi nimi ešte ostalo dosť miesta na ruksaky. Škoda, že sa operadlo stredového sedadla nedá sklopiť do lakťovej opierky.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)
Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Ak máte malé deti alebo tínedžerov, domnievame sa, že Picanto vám bude dobre slúžiť, akurát nebudete môcť v kufri odviezť dva bicykle - budete si musieť zadovážiť strešné nosiče, ktorých montáž Picanto umožňuje. Takže ani s tou prepravnou kapacitou to nemusí byť vôbec zlé.

JAZDNÉ VLASTNOSTI

  • Prekvapivo dynamické a svižné auto
  • Max. výkon 74 kW (100 k), 0-100 km/h za 10,3 s
  • Výborné vyladenie manuálnej prevodovky a spojky, toto auto vám len tak jednoducho „neskape“
  • Krátky podvozok a krátke previsy citeľne uľahčuje parkovanie
  • Spotreba je v rukách vodiča, počítajte však s priemerom cca 6,0 l/100 km

Jazdné vlastnosti modelu Picanto sú nepochybne najlepším argumentom v prospech kúpy. Už veľmi dlho sme sa s takto malým autom nezabavili. Vyplýva to z celkového naladenia riadenia, pohonu a podvozka. Picanto do sýtosti využíva svoje malé rozmery a nízku hmotnosť. Aj s benzínovým motorom s výkonom max. 74 kW máte pocit, že pohon má snáď ešte o 50 koní viac. Nie je to len o kilowattoch a konských silách, ale najmä o krútiacom momente 172 Nm, ktorý je dostupný už od nízkeho spektra otáčok 1500-4000 ot./min. To znamená, že motor prekvapí svojou silou už pri štarte.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Ideálne prevodovanie: jednotka je dlhá a silná, no po uvoľnení spojky autom takmer nikdy netrhne. Na trojke môžete jazdiť prakticky celý čas v meste, úplne bez problémov ju môžete nechať zaradenú v rozpätí 30 až 70 km/h, teda takmer celé mestské spektrum. A keď vyrazíte medzimesto, pri rýchlosti 100 km/h na päťke motor pracuje na lahodných 2100 ot./min, teda stále v spektre maximálneho krútiaceho momentu a vy môžete predchádzať bezpečne a s prehľadom.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Samozrejme, že malý podvozok, torzná náprava vzadu a pohon predných kolies dávajú za vznik nedotáčavosti, ktorá je pri dynamickej jazde nápadne prítomná - ak jazdíte sami, je to celkom zábavné, lenže s pasažiermi a najmä deťmi by ste mali jazdiť opatrnejšie, než na väčších modeloch Rio a Ceed.

Náš test, ktorý sme realizovali v chladnom počasí na zimných pneumatikách, sme bilancovali priemernou spotrebou benzínu 6,1 l/100 km. Auto sme zvlášť nešetrili, považujeme teda tento výsledok za údaj, ktorý by ste mohli očakávať, keď sa rozhodnete pre kúpu tejto verzie modelu Picanto.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

Keď sme sa snažili o dosiahnutie čo najnižšej spotreby, palubný počítač v meste vykázal priemerných 5,3 l/100 km, avšak jazdili sme s veľmi ľahkou nohou. Ak ste zvyknutí jazdiť cielene šetrne, spotreba celkom určite klesne pod uvedených 6 l/100 km.

Nepriaznivo hodnotíme výkon stretávacích a diaľkových svetlometov. Denné svietenie je síce dizajnovo vydarené a využíva techniku LED, ostatné svetlá sú však klasické žiarovky. Takisto nás obťažoval systém auto štart stop, ktorý zhasínal motor v nevhodných momentoch a potom spôsoboval krátke zdržanie.

Test Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line (2022, foto: E. Stríž)

ZHODNOTENIE

Týždňová skúsenosť Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line bola pre nás nevšedným osviežením a veľkým potešením. Hoci sme spočiatku nevedeli prísť na chuť jej dizajnu, napokon v nás svojimi početnými kladmi vzbudila také sympatie, že aj vzhľad sa nám začal pozdávať. Ak máte záujem kúpiť si nové malé auto, Kia Picanto by mala byť na vašom zozname kandidátov. A asi by ste sa mali poponáhľať, pretože budúcnosť týchto vozidel v nasledujúcich rokoch nevyzerá práve ideálne, keďže sa automobilkám nevypláca ich viac vyvíjať. Aby sme nezabudli, veľmi silným argumentom v prospech kúpy sú 7-ročná/150.000 km záruka na vozidlo, 5-ročná záruka na lak, 12-ročná záruka na prehrdzavenie a 7-ročná aktualizácia máp.

Technické údaje Kia Picanto 1.0 T-GDi

  • Motor preplň. benzínový R3, 998 cm3
  • Výkon 74 kW (100 k) pri 6 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000ot./min.
  • Pohon a podvozok: 5-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 195/45 R16.
  • Batožinový priestor 255/1 010 dm³
  • Rozmery: 3 595 × 1 625 × 1 500 mm,
  • Rázvor 2 400 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 057/1 450 kg,
  • Objem nádrže 35 l.
  • Najvyššia rýchlosť 180 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,3 s
  • Spotreba (WLTP) 5,0 – 5,5 l/100 km
  • Emisie CO2 114 – 124 g/km
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club
Magazín

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club

SsangYong vytvoril špeciálnu edíciu vlajkovej lode Rexton, ktorá je ako šitá na mieru slovenským rodinám. Rexton Club dáva dokopy to podstatné, aby ponúkol bezkonkurenčný pomer ceny a hodnoty. Cenovka sa začína už na úrovni 34 990 €!