Testy

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón

Oxymoron prekonaný pokrokom

Ak ste niekedy čítali, že pojem „športové SUV“ je oxymoron, vedzte, že to napísali ľudia, ktorí dobre poznajú autopriemysel aj športové vozidlá, no majú obavy a neistotu z toho, čo prináša pokrok. Novoty sú vôbec ohrozením toho minulého, pretože ho to stavia do nového svetla, z určitého pohľadu nelichotivého, keďže to nové sa považuje za lepšie.

Audi RS Q3 Sportback môžeme smelo nazývať športovým SUV a nemať k tomu žiadne poznámky či „ale“. Jednoducho skvelé auto sa vďaka technologickému pokroku stalo natoľko zaujímavým modelom, že sa stáva predmetom pozornosti aj zákazníkov, ktorí by za bežných okolností siahli po športovo vyladenom sedane.

No a keď sa na RS Q3 Sportback pozriete z profilu, uvedomíte si, že s nízkym postojom a plynulo sa zvažujúcou líniou strechy vlastne ako sedan aj vyzerá. Baby Urus. Prezývka, ktorá má Audi RS Q3 Sportback postaviť do rovnakého radu, v ktorom stojí Lamborghini Urus, poukazuje ako na estetickú podobnosť, tak na podobný charakter.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž, postprodukcia: AI)

Za volantom tohto nápadného, nádherne hlučného a vôbec brutalistického stroja prakticky hneď pocítite nevšedné pocity. Vlastnosti auta sa na vás prenesú skoro fyzicky. Už len naštartovanie Audi RS Q3 Sportback s postupným zapaľovaním piatich valcov účinkuje ako ako dobrá predtréningovka, ktorá vám spolu s kofeínovým kopancom v dlhodobom horizonte pomôže vytvárať viac testosterónu - musíte však mať vedomosť, znalosť a skúsenosť, ako správne trénovať, aby ste jej potenciál neodpálili zbytočnosťami alebo pasivitou.

Audi RS Q3 Sportback od vodiča vyžaduje viac ako len priemerné šoférske zručnosti, pretože inak sa jeho potenciál nenaplní alebo zahltí v nervóznom vodičskom štýle. Aby sa naplno prejavilo benzínových 294 kW (400 koní) a športovo vyladený podvozok, musí za volantom sedieť niekto sofistikovanejší a optimálne využívať aj manuálne radenie. Automatika je však predsa len natoľko dobre vypracovaná, že sme po niekoľkých dňoch manuál nepoužívali vôbec.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž, postprodukcia: AI)

Pod 2 000 otáčkami za minútu sa motor prejavuje flexibilne a silne, plynulo dodáva výkon až po červenú hranicu 7 000 otáčok za minútu, zdanlivo bez prepadov výkonu počas preraďovania.

Zároveň auto dáva vďaka množstvu modernej techniky pozor na to, aby to vodič neprestrelil, teda dáva možnosť robiť drobné chyby bez toho, aby ste musel niesť dôsledky svojich šoférskych omylov. To, čo by pri aute so zadným pohonom vyústilo do nekontrolovaného pretáčavého šmyku, Audi RS Q3 Sportback s ľahkosťou ustojí a ohúrený vodič môže pokračovať v jazde. Mohutných 480 Nm, ktoré za ideálnych podmienok generuje 2,5-litrový motor, sa prostredníctvom automatickej 7-stupňovej prevodovky posiela na všetky kolesá.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž, postprodukcia: AI)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)

Ak na to dupnete správnym spôsobom, môžete z nuly na 100 km/h akcelerovať už za 4,5 sekundy. Je pôsobivé, že je približne také rýchle ako oveľa drahšie Porsche Macan Turbo. Tento výkon papierovo síce neprekonáva výkonné elektromobily, ale fyzicky na vás zapôsobí, pričom silnú úlohu v zážitku zohráva pohlcujúci zvuk päťvalca.

Do interiéru je púšťaný aj počítačom generovaný zvuk motora, túto funkciu môžete vypnúť. Pridáva k zvukovej kulise akési pozadie a hoci sme s ňou pred časom mali skôr problém, dnes dizajn zvuku motora rešpektujeme a vieme, že jeho ciele sú celkom pozitívne - podporiť zážitok z jazdy. Berieme, no aj tak vypíname, pretože nás ruší.

Kofeín je návykový a čoskoro si uvedomíte, že ste sa stali nenásytným, potrebujete jednoducho viac, hoci aj 400 mg naraz. Pomôže vám sústrediť silu a pozornosť na enormné výkony. Aj na RS Q3 Sportback si zvyknete a budete chcieť viac, no toto auto vám to „viac“ vždy poskytne prostredníctvom dvoch vyhradených jazdných režimov RS.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)

Silnou stránkou Audi RS Q3 Sportback je jeho všestrannosť. Totiž, jeho majiteľ nebude každý deň ťažiť maximum z jeho výkonu a krútiaceho momentu. Počas všedných dní bude toto auto niečím, čo reprezentuje svojho majiteľa a jeho životný štýl a ponúka pridanú hodnotu v podobe luxusného interiéru a praktického potenciálu. Dokonca sa počas týchto dní prejaví aj naladenie podvozka, ktoré vlastne nie je až tak tvrdé, a tak primerane filtruje nerovnosti vozovky. Dokonca v zákrute o trochu viac nakláňa karosériu, než sme pôvodne predpokladali, hoci o vyslovene komfortne naladenom podvozku hovoriť nemôžeme.

Všadeprítomná akurátna tuhosť je typickou vlastnosťou Audi RS Q3 Sportback, rovnako však aj pocit akejsi nervozity podvozka. Testovali sme verziu vozidla bez adaptívneho podvozka, ktoré by sme odporúčali dokúpiť. Takto musí jeden podvozok zvládať niekoľko režimov naraz a pochopiteľne musí robiť kompromisy.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)

Osobne som ocenil optimálne vyváženie moderného dizajnu interiéru s klasickými motívmi, teda mechanickými ovládacími prvkami a vysokou pákou automatickej prevodovky - voľne na ňu môžete položiť dlaň. Čierna východisková farba interiéru s červenými akcentmi je nadčasová a k interiéru vpredu nemám asi žiadne významnejšie výhrady.

Audi RS Q3 Sportback, interiér (auto motor a šport č. 1/2023, foto: J. Hrivnák)
Audi RS Q3 Sportback, interiér (auto motor a šport č. 1/2023, foto: J. Hrivnák)

Je tu veľkorysý priestor pre hlavu a sedadlá sa posúvajú dostatočne dozadu, takže sa môžu pohodlne cítiť vyššie osoby. Interiér je dostatočne široký na to, aby ste sa so spolujazdcom nedotýkali lakťami, hoci lakťová opierka je dosť úzka.

Klesajúca línia strechy znamená, že ak máte výšku cca 180 cm, vaša hlava sa už bude dotýkať čalúnenia strechy – a to  aj bez namontovaného panoramatického strešného okna, ktoré je voliteľnou výbavou. V tomto smere je klasické SUV RS Q3 lepšie, hoci stále nie optimálne. Stále nejde o veľké SUV. Šikovná funkcia, ktorú má RS Q3, sú posuvné a sklopné zadné sedadlá. Okrem toho, že pomáhajú cestujúcim nájsť vhodnejšiu polohu na sedenie, umožňujú vám uprednostniť priestor pre nohy vzadu alebo väčší batožinový priestor. Ak potrebujete viac, sklopením operadiel sedadiel delených v pomere 40/20/40 vznikne pomerne veľká rovná ložná plocha.

Audi RS Q3 Sportback, interiér (auto motor a šport č. 1/2023, foto: J. Hrivnák)
Audi RS Q3 Sportback, interiér (auto motor a šport č. 1/2023, foto: J. Hrivnák)
Audi RS Q3 Sportback, interiér (auto motor a šport č. 1/2023, foto: J. Hrivnák)
Audi RS Q3 Sportback, interiér (auto motor a šport č. 1/2023, foto: J. Hrivnák)

Ceny a výbava

Audi Q3 Sportback sa na Slovensku predáva od 36 200 € vrátane DPH, za verziu so športovou estetikou S line zaplatíte od 39 240 €.

Verzie RS Q3 majú vyhradený cenník začínajúci na sume 69 474 € za verziu SUV a 71 420 € za verziu Sportback.

Na výber je iba jeden motor a jeden druh pohonu: 2.5 TFSI quattro. To znamená 5-valcový benzínový motor so zdvihovým objemom 2,48 litra, max. výkonom 294 kW (400 k) a max. krútiacim momentom 480 Nm. Automatická prevodovka S tronic má 7 stupňov, teda rovnako ako ostatní konkurenti okrem BMW X4 M40i, ktoré má osemstupňový automat a trojlitrový šesťvalec.

Ak by ste čakali, že vyhotovenie karosérie Sportback bude mať priaznivý vplyv na spotrebu, oficiálne údaje vás sklamú: spotreba oboch verzií je podľa metodiky WLTP totožných 9,6 l/100 km a emisie CO2 sú pri Sportbacku o gram vyššie, 218 g/km.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)

Zadné partie Audi RS Q3 Sportback zvýrazňuje nárazník špecifický pre modely RS so zadným difúzorom a horizontálnym krytom v čiernom lesklom prevedení, ako aj so špecifickým strešným spojlerom RS. V predných partiách upúta pozornosť nárazník RS s čiernou lesklou jednodielnou maskou chladiča Singleframe. Svalnaté tvary pokračujú na bokoch o 10 milimetrov rozšírenými krytmi podbehov kolies. Voliteľné 21-palcové disky z ľahkej zliatiny sú pre túto modelovú triedu mimoriadne výnimočné.

Audi má v ponuke množstvo príplatkovej výbavy, ktoré dokážu vyhnať cenu modelu RS Q3 Sportback do mimoriadnych výšok. Napríklad za čierny metalický lak Mythos si doplatíte 787 € (bez príplatku je iba šedý uni lak), na výber je tiež nádherné matné lakovanie za 5 173 €. Panoramatické sklenené strešné okno je za 1 338 €, znaky Audi kruhy a nápisy v čiernom lesklom vyhotovení za 337 €, kryty vonkajších spätných zrkadiel vo vyhotovení Carbon za 732 €, exteriérové prvky v hliníkovom vyhotovení Optikpaket Aluminium za 732 €, a tak ďalej. Samozrejme, disky: v cene sú sivé 20-palcové disky z ľahkých zliatin Audi Sport, ostatné vás budú stáť obyčajne viac ako tisíc eur. RS brzdový systém je v cene, no strmene bŕzd lakované v červenej farbe vychádzajú na 337 € a predný RS keramický brzdový systém 19" na viac ako 5-tisíc eur. Matrix LED svetlomety s dynamickými smerovkami sú fantastickou položkou výbavy, ktorú vrelo odporúčame, k celkovej cene pridávajú 979 €. A nakoniec, kto by chcel športovú výfukovú sústavu RS s oválnymi koncovkami výfuku, tá je za 1 125 €.

Audi je prémiová značka, lacné to byť nemôže. V predaji sú však vždy nejaké akciové balíky výbav, ktoré v konečnom dôsledku peniaze ušetria - alebo za rovnaké peniaze umožnia dostať viac.

Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž)
Test AUDI RS Q3 Sportback: Kofeín a testosterón (2022, foto: E. Stríž, postprodukcia: AI)

Zhodnotenie

Audi RS Q3 Sportback je pôsobivé športovo ladené SUV, ktorého silnými stránkami sú jazdné vlastnosti a výrazný charakter. Moderný imidž je vhodne skombinovaný s tradičným prístupom k interiéru, takže sa účinne vyhýba nude z prehnaného minimalizmu. Po týždni jazdenia s RS Q3 Sportback sme si zvykli na to byť trochu ohučaní a presýtení, keďže ikonický päťvalec sa prejavuje predovšetkým hutným zvukom a SUV-kupé je vždy v napätí. Pridanou hodnotou je praktická stránka, ktorá nie je potlačená do úzadia, takže auto úplne dobre poslúži aj pri zvládaní každodenných potrieb. Ako rodinné auto by sme si AUDI RS Q3 SPORTBACK určite nekúpili, no je celkom nepochybné, že toto pre typického zákazníka nie je prekážkou a rád ho zaparkuje pred svoj rodinný dom a bude v ňom denno-denne voziť deti do školy. Kúpa auta je totiž ešte stále o voľbe srdca - našťastie!

Technické údaje Audi RS Q3 Sportback
Pohon/palivo 4x4 Quattro / benzín
Zdvihový objem /počet valcov 2 480 cm3 /5 valcov
Výkon motora (kW/k) 294 kW/400 k
Max. krútiaci moment (Nm) 480 Nm
Prevodovka automatická 7-st. S tronic
Spotreba podľa WLTP  9,6/ l/100km
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 775 kg
Objem batožinového priestoru (dm3) 530 dm3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,5 s
Cena testovaného modelu   87 913 €
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club
Magazín

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club

SsangYong vytvoril špeciálnu edíciu vlajkovej lode Rexton, ktorá je ako šitá na mieru slovenským rodinám. Rexton Club dáva dokopy to podstatné, aby ponúkol bezkonkurenčný pomer ceny a hodnoty. Cenovka sa začína už na úrovni 34 990 €!