Testy

PRVÝ TEST Hyundai STARIA: O tento luxusný van sa firmy pobijú

Nápadný van od značky Hyundai sa dostáva na európske trhy a medzi nimi aj na ten náš. Pre Slovensko má byť vyhradených iba 80 kusov, takže vlastniť toto vozidlo bude vskutku exkluzívnou záležitosťou, ktorú by si žiadna spoločnosť prepravujúca VIP zákazníkov nemala nechať ujsť. Hyundai Staria totiž ponúka čosi, čo bude už čoskoro (respektíve sa to deje) iba nostalgiou alebo niečím, čo bude potrebné hľadať v spektre jazdených vozidiel. Na jednu nádrž nafty prejde viac ako tisíc kilometrov, pritom má priam futuristický dizajn a nevšedne vysoký štandard v interiéri.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Nápadný, ale nie prvoplánovo

Naposledy sme toľko pozornosti okolia vzbudzovali počas testu BMW i7 xDrive60. Dizajn modelu Staria je natoľko futuristický a výrazný, že zrejme nikoho nenechá úplne chladným. Dokonca sa za nami obzerali aj babičky a deti, teda skupiny ľudí, ktorí obyčajne na autá vôbec nedbajú. Z tohto hľadiska Staria nemá konkurenta, keďže ostatní výrobcovia sa stále držia skôr konzervatívneho vzhľadu.

Príplatkový sivý metalický lak karosérie je príplatkovou výbavou a uznávame, že potláča wow-efekt. Asi najlepšie Staria vyzerá v čiernom laku, kedy vynikajú tie supermoderné predné a zadné svetlá. Mimochodom, tento dizajn prednej časti, najmä úzky LED pás ťahajúci sa celou prednou šírkou, je aj v novej generácii crossoveru HYUNDAI KONA.

Po dôkladnejšom pohľade si všimnete, že tie hlavné svetlomety (stretávacie a diaľkové) sú súčasťou masky chladiča, no ani tie nie sú celkom konvenčné. Ich vnútorná grafika zodpovedá analógovo-digitálnemu vzhľadu zadných svetiel, ktoré priamo odkazujú na HYUNDAI IONIQ 5.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Vynikajúca výbava

Nový Hyundai Staria sme otestovali ako jediné výhradne motoristické médium na Slovensku, za čo slovenskému zastúpeniu automobilky ďakujeme.

Testovaný exemplár predstavuje v podstate to najlepšie, čo vie model Staria ponúknuť. Pohon zabezpečuje 2,2-litrový naftový štvorvalec rodiny CRDi VGT s maximálnym výkonom 130 kW (177 koní) a krútiacim momentom 431 Nm. Len pre zaujímavosť, brutálne športové SUV Audi RS Q3 Sportback dokáže vyvinúť max. krútiaci moment 480 Nm, teda iba o niečo viac ako tento van. V prípade Starie tento krútiaci moment nie je na to, aby tlačil pasažierov do sedadiel, ale aby im zabezpečil pokojný odvoz aj pri plnej obsadenosti. Automatická 8-stupňová prevodovka je v rámci slovenskej ponuky štandardom, v susednom Česku auto kúpite aj s 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom 4x2 - manuál je však možný iba v 9-miestnej konfigurácii.

Pohon všetkých kolies je nepochybne silným argumentom v prospech kúpy, rovnako zadná viacprvková náprava, ktorá má priamy vplyv na kvalitu jazdného zážitku.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Hyundai Staria je u našich susedov dostupný vo verziách LUXURY (7 miest) a TOUR (9 miest). Menej miest prirodzene prináša viac komfortu, čo sa neprejavuje iba v šírke vyhradenej pre sedadlo, ale aj na sedadlách samotných. Zadní pasažieri v druhom rade majú k dispozícii elektronické nastavovanie sedadla, veľkú mieru prispôsobiteľnosti a množstvo odkladacích priestorov. Pasažieri v treťom rade sa majú takisto dobre, ale keď sa posadia traja vedľa seba, priestoru majú tak akurát. A tiež majú k dispozícii niekoľko odkladacích priestorov, aby bola jazda pohodlnejšou.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Luxury je zároveň jediný stupeň výbavy vyhradený pre 7-miestnu konfiguráciu (vychádzame z českej ponuky). Vonkajšia estetika vozidla je v podstate veľmi podobná vo všetkých verziách, my sme mali možnosť vyskúšať si exemplár s vonkajšími medenými akcentmi Brass Chrome paket a dvomi panoramatickými strešnými oknami.

Pre zaujímavosť, rozmery Hyundai Staria sú natoľko veľkorysé, že v zahraničí je v predaji aj 11-miestna verzia.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Dĺžka 5 253 mm
Šírka bez spätných zrkadiel 1 997 mm
Výška 1 990 mm
Rázvor  3 273 mm

Prvé desiatky kilometrov odhalili najmä komfortný podvozok

Hyundai Staria sme počas testovacieho dňa jazdili prevažne na diaľniciach a potom v meste. Na diaľnici sme vedeli oceniť systém automatického udržiavania v strede jazdného pruhu a adaptívny tempomat, vďaka ktorým môže byť jazda ešte bezpečnejšia a pokojnejšia.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Z pozície vodiča oceníte prehľadný a priestorovo veľkorysý interiér, ktorý obsahuje prvky známe napríklad z modelu Tucson (stredový panel s displejom).

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Nevšedne ďaleko je prístrojový panel, ktorý tak pôsobí skoro ako head-up displej. Dôvodom jeho umiestnenia až k čelnému sklu je odkladací priestor pred displejom - vôbec Staria vyniká odkladacími priestormi, z ktorých najväčší je pred spolujazdcom a medzi vodičom a spolujazdcom. Je to obrovský roletou krytý dvojpriestorový box s dvomi nápojovými držiakmi. Zaujímavosť: má modrú osvetlenú hranu, čím dotvára moderný charakter interiéru. Škoda, že tá roleta nemá protišmykovú povrchovú úpravu, mohla slúžiť na odkladanie telefónu. Ten však patrí do vyhradeného priečinka s bezdrôtovou nabíjačkou. V blízkom okolí vodiča je dovedna štvorica nápojových držiakov a niekoľko úložných boxov, všetko v bezpečnom dosahu.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)
Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Automobil má komfortne naladený podvozok a jazdné vlastnosti zodpovedajúce jeho využitiu.  Reakcie motora a automatickej prevodovky sú skôr rozvážnejšie, ani v športovom jazdnom režime auto nebude „kopať“, takže zabezpečiť pasažierom pohodlnú jazdu bude pomerne jednoduché. Nepriaznivo hodnotíme výkon motora v diaľničných rýchlostiach, kedy sa pri potrebe prudšej akcelerácie zdráha a hoci počuť zvýšené otáčky motora, nástup sily pociťovať skôr pomalšie. Na výber sú dovedna štyri jazdné režimy: eko, normálny a športový, po dlhom stlačení tlačidla DRIVE MODE sa aktivuje režim SMART.

Staria sa napriek svojím rozmerom šoféruje s ľahkosťou a vysoký posed v spojení krátkym predným previsom umožňuje precíznu manévrovateľnosť. V parkovacej garáži nákupného centra som sa pohyboval s dokonalým prehľadom, vo veľkej miere k tomu prispeli parkovacie senzory a kamerový systém s dvojitým zobrazením (zadný a horný pohľad). Horný pohľad sa nepočíta iba z obrazu zadnej kamery, je reálny a na jeho tvorbe sa podieľa hneď niekoľko kamier vzadu, na bokoch a vpredu. Praktickým prvkom výbavy je kamerový náhľad vodiča do zadnej časti interiéru.

Prvý test Hyundai Staria 2,2 CRDi HTRAC (2023)

Páčil sa nám

Hyundai Staria na našom trhu nebude masovou záležitosťou, čo mu môže prospieť. Firmy, ktoré si potrpia na svoj imidž a pridanú hodnotu, budú v modeli Staria vidieť skvelú príležitosť vyniknúť a ponúknuť svojim zákazníkom niečo navyše. Model Staria nás zaujal vonkajším vzhľadom, no čo je podstatnejšie, vnútri ponúka bohatú výbavu, skvelé priestorové pomery a pohodovú atmosféru na palube.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club
Magazín

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club

SsangYong vytvoril špeciálnu edíciu vlajkovej lode Rexton, ktorá je ako šitá na mieru slovenským rodinám. Rexton Club dáva dokopy to podstatné, aby ponúkol bezkonkurenčný pomer ceny a hodnoty. Cenovka sa začína už na úrovni 34 990 €!