Volkswagen Polo je model, ktorý v našich geografických končinách pozná azda každý. Kedysi symbol malých rodinných sedanov, neskôr ikona triedy hatchbackov. Polo je auto spájajúce celé generácie. Za roky sme ho mohli spoznať vo viacerých verziách a v rôznej forme. Dnes tu predo mnou stojí už jeho modernizovaná šiesta generácia, ktorá môže byť poslednou svojho druhu. Tak prečo by som si ju nemohol užiť vo vrcholnej forme s tým najlepším, čo sa kedy dostalo pod kapotu sériovej verzie?
Ide to!
Volkswagen Polo GTI by sa dal stručne popísať aj slovami „keď sa chce, tak to ide“. Nie je to pritom myslené v zlom. Aj konvenčnejšie verzie ľudového modelu Polo patria k najlepším autám vo svojej triede. V podaní verzie GTI by som si ten legendárny výrok dovolil aplikovať nasledovne. Malé-veľké GTI totiž obsahuje všetky prvky, ktoré si fanúšikovia značky a koncernu ako takého želali. K tomu Volkswagen pridal zopár detailov, ktoré povýšili Polo na úroveň dovtedy nevídanú.

Navonok pritom Polo GTI nekričí. Zachováva si nemecký nadhľad a na jeho výzore vidieť dávku sebavedomia. Facelift sa exteriéru dotkol len decentne, no vylepšenia prišli tam, kde ich najviac vidno. Hovorím napríklad o novej svetelnej technike, ktorú by malému Polo mohli závidieť aj autá o kategóriu vyššie. Volkswagen totiž v Polo GTI použil svetlomety IQ.LIGHT disponujúce matrix technológiou. A to teda pri konkurencii často nevidíme. Svetlá navyše poskytujú prvotriedne podanie svetelného lúču bez slepých miest. Rovnako bravúrne reagujú aj na objekty, respektíve iné autá. Čerešničkou na torte je potom aj ich dizajn.
Odkaz GTI je jasný
Červená linka tiahnuca sa cez celú prednú časť plynule prechádza maskou chladiča a prepája tak oba hlavné svetlomety. Pri nich ale svetelná zábava nekončí. Akousi pomyselnou siamskou dvojičkou charakteristickej GTI červenej linky je svetelná lišta tiahnuca sa takmer cez celú prednú časť. A keďže správny šperk musí mať aj diamant, Polo GTI ich má hneď štyri. Umiestnené sú na okrajoch športovo tvarovaného predného nárazníku a dokonale zapadajú do konceptu malého ostrého hatchbacku.

Ďalším dôkazom, že mám dočinenia s GTI sú červené emblémy na maske chladiča, predných blatníkoch a v strede veka batožinového priestoru. Samozrejme, ide len o nepatrný doplnok, no auto aj tak dostáva osobitú identitu. Do čistého konceptu potom dokonale zapadajú aj športové disky kolies s priemerom 17-palcov ukrývajúce červené brzdové strmene a na danú kategóriu aj pomerne veľké brzdy. V prípade testovaného modelu potešilo aj prémiové obutie pneumatík Continental WinterContact s rozmermi 215/45 R17, aj keď ich najlepšia forma zostala už na cestách. To ale nie je všetko. Dnešné športové autá sa častokrát boja ukázať svoju identitu. Polo ale nie! Práve naopak. V zadnej časti totiž okrem väčších svetlometov nájdeme prvok, ktorý už tak často nevidíme. Je ním reálna koncovka výfukov! Áno, reálne fungujú!

Klenot navonok aj pod kapotou
Načo tu ale reálne koncovky výfuku sú? Možno vás mierne prekvapím, no pod kapotou Polo GTI sa nachádza plnotučný dvojlitrový štvorvalcový turbomotor s výkonom až 152 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Je to tradičná surová pohonná jednotka bez elektrifikácie spriahnutá so športovo ladenou 7-stupňovou prevodovkou DSG. Jej zaujímavosťou je, že Volkswagen tento motor vytvoril v danej konfigurácii špeciálne pre Polo GTI, čo z auta a samotného motoru robí mierny unikát.

Unikátny motor naladený na takýto výkon by pre podvozok MQB-A0 mohol znamenať potencionálny problém. Veď keď už niekto má v aute nejaký ten kilowatt navyše, určite by si ho z času na čas chcel vyskúšať. Preto Volkswagen použil športový elektronický diferenciál XDS. Spoločne so zníženým podvozkom, o 15 milimetrov oproti klasickej verzii, tak s autom môžete robiť prakticky všetko, čo vás napadne. Prejazdy zákrutou zvláda na jednotku a do šikany sa nebojí vrhnúť s plnou dávkou energie. Zadok pritom poslúcha a predné kolesá nasleduje tak dobre, že na chvíľu zabúdam, že som stále na rovnakej podvozkovej platforme, aj keď upravenej, na akej stojí napríklad Škoda Scala, VW T-cross či SEAT Arona. Všetky z vymenovaných áut sú pritom cielené primáírne na komfort a pohodlie, nie na rezanie zákrut a okruh.

Stačí rock, nemusí byť heavy metal
Riadenie v športovom režime príjemne stuhne a pokynom vodiča sa Polo vôbec nebráni. Malé GTI je celkom nebezpečné auto čo sa týka vašej peňaženky. Nie je to spôsobené jeho vysokou spotrebou, ale skôr tým, že 152 kW v aute s prevádzkovou hmotnosťou len 1 400 kilogramov poriadne zvádza. Veľakrát som sa pristihol pri tom, ako si nedávam pozor na rýchlosť, ale skôr si užívam bezstarostnú jazdu. K tomu mi navyše hrá výfuková sústava. Je síce pravdou, že v porovnaní s konkurenciou počuť skôr „lajtový“ rockový koncert než vystúpenie Rammsteinu. Vôbec mi to ale nevadí. Niekedy je totiž menej lepšie, ako viac.

Decentný nemecký príklad športového ducha GTI je citeľný aj v interiéri. Športový volant s červeným prešívaním a jasným emblémom GTI dokonale zapadá do filozofie vnútrajška. Červené prešívanie alebo rovnako sfarbené doplnky sú na viacerých miestach tak dobre umiestnené, že interiér auta si bez nich azda ani neviem predstaviť. Prešívanie sedadiel či manžety voliča jazdných režimov prevodovky DSG príjemne dopĺňa charakteristický károvaný vzhľad sedadiel. Tie sú mimochodom veľmi pohodlné. Sú to športové sedadlá s vyšším bočným vedením, ktoré drží telo na mieste. Ich druhou stránkou je prepojenie s komfortom. Ani po dlhšej ceste z nich nevystupujem rozbitý. Ono je to vlastne všetko spôsobené aj dvojtvárnosťou podvozku. Polo GTI totiž dokáže poskytnúť silný športový zážitok, no ak je treba, dokáže byť aj skvelým rodinným priateľom.

Kúsok od prémie
Interiér sa navyše po modernizácii priblížil k prémiovej konkurencii. Plochy, ktoré sú v kontakte s posádkou sú buď mäkčené alebo majú aspoň prvotriedne vyhotovenie. Keďže GTI je športová verzia, veľmi dobre viem, čo s ňou kolegovia novinári dokážu robiť. Interiér však ani po tisíckach novinárskych kilometrov nevŕzga a pôsobí veľmi hodnotne. Podobne je na tom aj samotná logika ovládania. Polo GTI má totiž stále viaceré ovládacie prvky v mechanickej podobe a čo je digitalizované, je dotiahnuté do detailov.

Naše hodnotenie

Volkswagen Polo GTI je skvelým dôkazom toho, že aj na klasickej platforme môže vzniknúť športové auto. Automobilka priniesla svojim zákazníkom unikátnu možnosť získať silné a obratné auto s klasickým surovým motorom a vysokým výkonom. Veľmi kladne hodnotím pohonnú sústavu v režime SPORT a viaceré dôležité detaily dotvárajúce špičkový celok. Či už sa jedná o kultivovanú zvukovú kulisu, na danú kategóriu prvotriedne spracovanie interiéru či zopár ukrytých maličkostí všetko do seba zapadá tak precízne, ako to len Nemci dokážu. Polo GTI, aj keď má pod kapotou dvojlitrový motor TSI, dokáže jazdiť aj ekonomicky. Celková spotreba síce po týždni bola 8,4 litra, no priznám sa, že niekedy bola krátkodobo aj podstatne vyššia. K dokonalosti by som si osobne zvolil už len bezkľúčové štartovanie a odomykanie či panoramatické strešné okno. Počas odovzdávania malého-veľkého GTI som si však uvedomil jednu smutnú vec. Je dosť pravdepodobné, že to je posledná podobná verzia generáciami milovaného modelu Polo. Budúce emisné normy a tlak z Európskej únie totiž podobné autá pochová. A to je škoda. Polo GTI sa totiž stalo mojou srdcovkou a v budúcnosti bude na cestách určite chýbať...
Klady
- Dizajn
- Svetlá
- Sedadlá
- Spracovanie
- Motor
- Podvozok
Zápory
- Vyššia cena
- Niektoré dnes už bežné prvky výbavy sú za príplatok
- Menší batožinový priestor
- Len 40-litrová nádrž