TEST FORD MUSTANG MACH-E: Naše skúsenosti s kontroverzným elektrickým Mustangom

Ak uvažujete nad kúpou elektromobilu alebo elektrického Mustanga, prečítajte si naše skúsenosti s týmto vozidlom.

Vydané  Text: 

Americká divočina a európsky apel na inovácie

Ford Mustang Mach-E spôsobil v autopriemysle rozruch. Dôvody boli hneď tri: išlo o prvé elektrické SUV od Fordu, prvý elektrický Mustang v histórii a prvý Mustang s karosériou SUV. Pre pravoverného fanúšika značiek Ford a Mustang mohlo ísť o hodnotový rozpor, pretože Mustang je už od roku 1965 (respektíve od apríla ’64, kedy bol odhalený verejnosti) typickým predstaviteľom kategórie áut, ktorú sám vytvoril – pony car. Dlhá kapota vpredu, krátke veko kufra vzadu, výrazný atletický profil a ikonický imidž sa za desaťročia stali symbolom a reprezentáciou amerického životného štýlu, ktorého neoddeliteľnou súčasťou boli silné benzínové motory. Minulý rok Ford predstavil už siedmu generáciu. A od prelomu rokov 2019/2020 tu máme aj verziu s nafúknutou svalnatou karosériou, minimalistickým interiérom s obrím displejom a elektrickým pohonom. Stratil Mustang svoje čaro? Je toto budúcnosť značky Mustang?

Je nepochybné, že ten vyššie zmienený pravoverný fanúšik Mustangov bude proti, ale áno, aj takto môže vyzerať budúcnosť ikony. Doba sa mení, menia sa okolnosti a tiež produkty, ktoré nám vytvárajú životný štýl. No a predovšetkým, toto nie je ten istý Mustang. Je to Mustang Mach-E a hoci je vybavený rovnakým názvom aj logami s bežiacim mustangom. Mimochodom, tu nachádzame brilantnú súvislosť koní s autami, a nemám tým na mysli to, že za jednotku výkonu sa dodnes považuje konská sila.

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

 

Totiž, keď v 16. storočí Európania prichádzali do Severnej Ameriky, privážali už na lodiach aj svoje kone. Tie sa v Amerike krížili s domácimi divokými koňmi, čím vzniklo dnes chránené plemeno mustang. Tie už neboli divoké, ale skôr zdivené, voľne žijúce a stali sa jedným zo symbolov divokého západu. Súvislosť s autami je podobná: Amerika vytvorila divoké benzínové Mustangy, ktoré sa teraz „krížia“ s európskymi potrebami a preferenciami, čo znamená elektrický pohon a karosériu v štýle crossover/SUV. To bolo antre k testu Ford Mustang Mach-E, poďme teda na naše skúsenosti s týmto autom novej éry autopriemyslu.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ford Mustang Mach-E na Slovensku: ceny, výbavy

Ford Mustang Mach-E sa na Slovensku predáva od 66 990 € vrátane DPH v troch stupňoch výbavy: Mach-e, Premium a GT. Na výber je pohon zadných a všetkých štyroch kolies a dve veľkosti akumulátora, 75,7 a 98,7 kWh – teda pomerne dosť.

Inzercia

Inzercia
Výbava Výkon (kW/k) a kapacita batérie Pohon Krútiaci moment Dojazd Cena s DPH
Mach-e 198 (269) / 75,7 RWD, zadný pohon 430 Nm STD – 440 km 66 990 €
216 (294) / 98,7 RWD, zadný pohon 430 Nm MAX – 600 km 78 190 €
Premium 198 (269) / 75,7 AWD, pohon 4×4 580 Nm STD – 400 km 74 490 €
258 (351) / 98,7 AWD, pohon 4×4 580 Nm MAX – 550 km 84 490 €
GT 358 (487) / 98,7 AWD, pohon 4×4 860 Nm MAX – 490 km 92 990 €

– uvedené údaje sú platné k termínu vydania tejto recenzie

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Čo obsahujú jednotlivé stupne výbav? Už základná výbava je vskutku bohatá, čo pri základnej cene takmer 67-tisíc eur snáď ani nemôže byť inak – napríklad VW ID.5 je cenovo posadený podstatne nižšie.

Inzercia

Inzercia
Mach-E Premium
(navyše k Mach-e)
GT
(navyše k Premium)
● Rozsiahla bezpečnostná výbava
● Full LED predné svetlomety, LED predné hmlové svetlomety
● 10,2″ prístrojový LCD panel + 15,5″ vertikálna obrazovka infotainmentu
● KeyFree – bezkľúčové štartovanie, odomykanie/zamykanie vozidla
odomykanie cez smartfón alebo PIN (klávesnica na B-stĺpiku)
● Elektricky ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá + osvetlenie nastupovania s logom Mustang
● Inteligentný adaptívny tempomat
● Vyhrievané sedadlo vodiča a spolujazdca
● 360° kamera
● SYNC4 s bezdrôtovým Apple CarPlay a Android Auto
● Automatická 2 – zónová klimatizácia
● Nabíjanie až 115 kW
● 18″ disky z ľahkej zliatiny
● 19″ disky kolies z ľahkej zliatiny
● Adaptívne MATRIX Full LED svetlomety
● Elektricky nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca v 8 smeroch, pamäť pre 3 nastavenia sedadla vodiča, elektricky nastavitelná bedrová opierka vodiča a spolujazdca
● Elektrické otváranie 5. dverí s virtuálnym pedálom
● Prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktormi vrátane subwooferu
● Nabíjanie až 150 kW (AWD)
● Ambientné osvetlenie interiéru
● 20″ disky kolies z ľahkej zliatiny
● 19″ kotúčové brzdy Brembo
● Adaptívne odpruženie MagneRide™
● Predné športové sedadlá FORD PERFORMANCE
● Poťah sedadiel perforovaný MIKO SUEDE
● Lemy blatníkov lakované vo farbe karosérie
● Panoramatická strecha – pevná
● Akustické bočné okná vpredu
● Emblém GT
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

 

My sme mali možnosť otestovať verziu Ford Mustang Mach-e Premium AWD 258 kW s konečnou cenou 87 690 € vr. DPH. Základná cena verzie 84 490 € vr. DPH sa navýšila pre príplatkové položky výbavy, ako panoramatická strecha (1 750 €) a prémiový metalický lak Lucid Red (1 450 €).

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

 

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ford Mustang Mach-e: Jazdné vlastnosti

  • Výrazne športové vyladenie riadenia aj podvozka a okamžité reakcie pohonu
  • Vďaka až trojmetrovému rázvoru pôsobí na cestách veľmi stabilne
  • Podvozok pôsobí tuhším dojmom, teda menej komfortne, vozidlo si tak užije najmä vodič

Ford Mustang Mach-e v základnej výbave ani výbave Premium nie je vyslovene športové auto, to si výrobca nechal až na variant GT, ale aj tak dokáže zaujať svojou dynamikou, obratnosťou a presným riadením. Auto je citeľne tvrdšie ako mnohé iné elektromobily, takže neustále máte dojem akéhosi napätia medzi vami a vozidlom, akoby bolo neustále pripravené na divokú jazdu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Keď podľahnete jeho osobnosti a necháte sa strhnúť, väčšinu kilometrov budete vnímať predovšetkým pozitívne vlastnosti Mustangu Mach-e, ako dojem vysokej kontroly a okamžité reakcie pohonu. Ak mu však naložíte viac, predsa len narazíte na jeho limity. Vďaka trojmetrovému rázvoru pôsobí väčšinu času veľmi stabilne, ale pri dramatickom vjazde do ostrej zákruty sa napokon prejaví vyššia hmotnosť (2257 kg) a pocit miernej straty kontroly, čo v správnom momente rozpozná automatika a podrží vás. To sú však situácie, ktoré sú spravidla ďaleko za hranicou možností iných elektromobilov so zadným pohonom.

Tu však dodajme, že sa zdá, že je to zámer Fordu distribuovať viac krútiaceho momentu práve na zadné kolesá, čo má prospievať práve športovejšiemu charakteru jazdy. Ak sa naučíte odhadnúť tie vyššie zmienené hranice, budete pre vás každá jazda s Mustangom Mach-e potešením.

 

 

Dojem tvrdšieho naladenia riadenia, podvozka a celkového charakteru vozidla sa premieta do radosti z jazdy, ale tiež do mierneho nepohodlia pre ostatných pasažierov – ak sú citlivejší na proaktívnu prácu s akceleračným pedálom, prudšie zrýchlenia a nakláňanie karosérie, nebudú sa mať vzadu práve najlepšie. Navyše, zadné sedadlá nepatria k tým najpohodlnejším ani čo sa týka priestorovej ponuky, ani v ohľade ergonómie operadiel a sedákov.

 

 

Ford Mustang Mach-e v konfigurácii Premium AWD 258 kW dosahuje max. rýchlosť 180 km/h, akceleruje z nuly na 100 km/h už za 5,1 sekundy. Na výber sú tri jazdné režimy, majú vplyv na správanie vozidla, avšak rozhodne nie tak veľký, aký sme očakávali. Športový režim UNTAMED pridáva k pohonu aj športový zvuk, ktorý dokáže v interiéri vytvoriť atmosféru, akoby ste jazdili vozidlo s nejakým hypermoderným spaľovacím motorom.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ford Mustang Mach-e: Spotreba, dojazd a nabíjanie

  • Batéria s kapacitou 98,7 kWh má reálnu využiteľnosť 91 kWh
  • S priemernou spotrebou 18,7 kWh/100 km dosahuje dojazd 540 km
  • Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom prúde DC je 150 kW, pri striedavom prúde 11 kW
  • Za 10 minút sa tak môže nabiť 107 km, 10-80% kapacity zaberie 45 minút

Počas testu sme už tradične namerali o niečo vyššiu spotrebu energie, ako avizuje výrobca prostredníctvom metodiky WLTP. Elektromobil sme však testovali v zime, ktorá všeobecne elektromobilom neprospieva. Počas uplynulých 2 450 km palubný počítač vykázal priemernú spotrebu 25 kWh/100 km, pričom až 16 % energie smerovalo do klimatizácie a 76 % na samotnú jazdu. Toto je silná stránka Fordu Mustang Mach-e, že vám ukáže, kam energia z batérie smerovala.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Počas miernejších uplynulých 1182 km spotreba mierne klesla na 24 kWh/100 km a keď sme sa snažili jazdiť vyslovene ekonomiky na 20 km dlhej trase, Ford Mustang Mach-e AWD ju zvládol za prívetivých 19 kWh/100 km. Jazdili sme bez nákladu a s väčším dôrazom na spotrebu.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Aktuálny dojazd vyznačený na mape – výborný nápad!

Počas nabíjania sme ocenili, že priamo na prístrojovej doske sa zobrazuje časový odhad nabíjania, tak sme vedeli, ako máme naplánovať čas prestávky. Navyše systém ponúka grafický odhad dojazdu na mape, takže veľmi ľahko si viete overiť, či do zamýšľaného cieľa prídete bez potreby nabíjania.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ford Mustang Mach-e: Interiér, ergonómia a úžitková hodnota

  • Ambivalentný dojem z interiéru: veľký displej zaujme, ale vie byť nepraktický
  • Minimalistický interiér je postavený na volante a dvoch displejoch
  • Stredová obrazovka nahradila mechanické ovládače, systém je prehľadný a rýchly

Interiér Fordu Mustang Mach-e uprednostňuje minimalizmus, čo sa premietlo do integrácie v podstate všetkých ovládacích prvkov do veľkej 15-palcovej obrazovky uloženej vertikálne. Cez túto veľkú obrazovku vybavíte všetko od multimédií cez nastavenie asistenčných systémov až po ovládanie klimatizácie. Zaujímavým prvkom je mechanický kruhový ovládač hlasitosti, ktorý doslova vystupuje z obrazovky, má však tú chybu, že pri manipulácii s ním prstami postláčate okolité virtuálne tlačidlá. Navyše je táto obrazovka dokonale vycentrovaná, nie je naklonená k vodičovi, takže z pozície vodiča to vyzerá skôr tak, že je dokonca odklonená. Rozumieme, že je to zámer, aby mal k obrazovke rovnocenný prístup aj spolujazdec, automobilke však odporúčame pri najbližšej modernizácii displej nakloniť. Je to overené riešenie, ktoré prospieva ergonómii a bezpečnosti. Pochváliť však musíme grafickú prehľadnosť operačného systému a tiež jeho rýchlosť.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Pred vodičom je potom druhý displej, výrazne širokouhlý a s grafikou zodpovedajúcou tej, ktorá je na stredovej obrazovke. Páči sa nám, že Ford sa vybral inou cestou ako ostatní výrobcovia a prístrojový panel spracoval modernejšie, bez snahy imitovať analógové ukazovatele. Pracovisko vodiča tak pôsobí sviežo, moderne, prehľadne.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ocenenie si Mustang Mach-E zaslúži aj pre veľkorysý odkladací priestor pre dva smartfóny a dva nápoje, pre veľký odkladací priestor pod stredovým tunelom a lakťovej opierke, ďalej za celkové vypracovanie volantu a tiež za ergonomické spracovanie predných sedadiel. Kožené sedadlá sú v zime studené, ale rýchlo sa vedia vyhriať. Ovládače vyhrievania sedadiel na stredovej obrazovke nás však vedeli chvíľami potrápiť pre svoju neintuitívnosť.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Sympatickým detailom je netypická kľučka dverí – namiesto potiahnutia k sebe posuniete páku dozadu. Podobne atraktívne je aj otváranie dverí zvonka: prsty položíte na úchytku a palcom stlačíte mikrospínač.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ford Mustang Mach-e priniesol aj funkciu odomykania dverí bez kľúča pomocou PIN kódu, ktorý píšete priamo na dotykovej ploche B-stĺpika karosérie. Vyzerá to dobre, ale aby sme sa priznali, ani raz sa nám nepodarilo takto odomknúť – zrejme sme nepostupovali správne ani pri dôraznom sledovaní pokynov.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Zadné dvere nemajú kľučku vôbec, po stlačení tlačidla sa preto takto pootvoria.

Zadné sedenie je na rozdiel od toho vpredu skromnejšie. Ide o pomerne jednoduchú čalúnenú lavicu s dobrou estetikou, lenže bez pridanej hodnoty. Je fajn, že stredové operadlo možno sklopiť do polohy lakťovej opierky, sú tu aj dva nápojové držiaky, vlastné výduchy klimatizácie a nabíjacie konektory USB-C a USB-A, ale to je asi tak všetko.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Batožinový priestor je v Mustangu Mach-E rozdelený na dve časti. Ten hlavný je vzadu, má kapacitu 409 litrov (519 litrov po strechu) a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupňuje až 1 420 litrov na náklad. Tento priestor je členitý, má dvojitú podlahu a vôbec ho môžeme smelo označiť za pridanú úžitkovú hodnotu Mustangu.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Druhý kufor je vpredu pod kapotou, takzvaný frunk. Je šikovne rozdelený na priečinky a slúži predovšetkým na odloženie nabíjacích káblov. Dobré riešenie, keďže aj nabíjací konektor je vpredu vľavo, kapacita frunku je solídnych 100 litrov.

Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)
Test Ford Mustang Mach-E Premium AWD (2022)

Ford Mustang Mach-e: Zhodnotenie testu

  • Nie je to ten klasický Mustang, ani jeho nástupca, ale nová vetva tejto subznačky Fordu.
  • Evidentný dôraz na športový charakter, hoci stále nejde o športový elektromobil – to je až Ford Mustang Mach-E GT.
  • Jazdné vlastnosti hodnotíme priaznivo, šoférovať tento elektromobil je radosť a aj pri dynamickom jazdnom štýle si zachováva dobrú spotrebu energie.
  • Nie sme presvedčení, či je Mustang Mach-E vhodný ako rodinné auto – nepochybne je bezpečný, avšak v tejto cenovej relácii možno získať elektromobily s lepšou ponukou pre zadných pasažierov.
  • Argumentom v prospech kúpy je Predĺžená záruka Ford Protect 5 rokov/120 000 km na vozidlo a Originálna továrenská záruka na vysokonapäťový akumulátor na 8 rokov/160 000 km.

 


Zdroje:  AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »