Popularita modelu Qashqai v ostatnom období mierne upadla. Nedostávalo sa mu toľkej starostlivosti, prípadne automobilka sa viac zameriavala na iné segmenty vrátane elektrifikácie. Prišiel však čas a konečne sme sa dočkali aj tretej generácie. Tá prišla už minulý rok, no až teraz nadišiel ten správny moment, aby sme sa zoznámili s ťažiskovou technologickou novinkou v podobe pohonu e-Power. Detailnejšie si ju predstavíme vo vloženom článku, teraz sa zameriame skôr na celkové zladenie pohonu, ako aj na to, čím si vás auto získa.


Jasne a zrozumiteľne
Slovenské porekadlo hovorí, že nemému dieťaťu ani vlastná matka nerozumie. Prenesene by sa dalo povedať, že funkcie skryté v hĺbkach menu bežný užívateľ neodhalí. Preto sme sa veľmi potešili jasnosti a zrozumiteľnosti celého ovládacieho konceptu Nissanu Qashqai. Klimatizácia? Všetko má svoje jasne definované tlačidlo, prípadne otočný ovládač. Ešte aj pekne spracované a s chodom, že ovládacie prvky budete stláčať iba tak, pre samotnú radosť. Rozlíšeniu parkovacej kamery na stredovom displeji by sme mohli čosi vyčítať, no skôr sa zameriavame na jasne zostavené menu nastavenia vozidla, v ktorom po krátkej chvíli nájdete všetky nastavenia, ktoré by ste mohli hľadať. A aby ste mali drvivú väčšinu z nich poruke ešte viac, nájdete na volante tlačidlo pre rýchly prístup k najpoužívanejším funkciám. Tie si potom nastavíte, prípadne upravíte na stredovom displeji s ukážkovo ostrým obrazom. Namiesto otáčkomera sa pozeráte na miery využitia výkonu. Vzhľadom na to, že spaľovací motor slúži v tomto aute iba ako generátor elektrickej energie pre batériu, to vôbec neprekáža. Ako uvediete auto do pohybu? Žiadna veda. Stlačiť brzdu, štartovacie tlačidlo a netradične posuniete volič na stredovej konzole. Čiže úplne rovnako ako akýkoľvek automat.



Oáza ticha
Že sa k tomu nespustí takmer žiaden zvuk? S tým sa nemusíte trápiť. Vo verzii e-Power poháňa Qashqai elektrina. Takže ak sa lítiovo-iónová batéria s kapacitou 1,97 kWh stihla dostatočne nabiť pomocou rekuperácie z brzdenia, prípadne plachtenia, tak motor nebudete vôbec počuť. A keď aj, tak iba niekde veeeľmi v pozadí. Pracuje totiž skoro stále v ideálnych otáčkach a mimoriadne efektívne. To znamená, že v meste jazdíte približne za 6 l/100 km. V tomto režime sa totiž najlepšie a najrýchlejšie dobíja batéria, takže motor má práce naozaj málo. A to sme zvedaví, kam sa spotreba posunie v letných mesiacoch, keď vodič nebude ťahať energiu na vyhrievanie sedadiel a volantu. Treba však povedať, že vyhrievanie nastupuje veľmi rýchlo, takže ho nebudete potrebovať na dlhú dobu.
Prepĺňaný benzínový 3-valec sa ozve až v momente, keď poklesne stav batérie. Za bežných okolností beží nesmierne potichu, ani jeho vibrácie takmer necítiť. No dobre, iba trošku a aj to len v momente, keď sa vypína. Viac sa ozve iba v momente, keď zatlačíte akceleračný pedál na podlahu. Vtedy sa z útrob auta začnú ozývať hutné tóny 1,5-litrového motora spolu s primeraným ťahom. Ak sa chcete naháňať, môžete sa spoľahnúť na slušnú dynamiku. Tá nevyhovuje iba batérii, pretože sa rýchlo vybíja a spaľovací motor má viac práce. V praxi to znamená, že diaľničná spotreba sa dostane na približne 7 l/100 km, s veľmi podobnými nárokmi na palivo skončíte, ak si budete výkon užívať aj na okreskách. K zábave na okreskách prispieva aj veľmi dobre naladený podvozok. Síce je tuhý, aby zvládal pohotovostnú hmotnosť presahujúcu 1 600 kg, no dokáže veľmi dobre filtrovať nerovnosti a kolesá napriek 20-palcovému priemeru nepadali s buchotom do každej nerovnosti. Ešte ani rozbitá cesta z mačacích hláv pri našej redakcii neprinútila podvozok, aby sa začal prehnane ozývať. Ešte by to chcelo pohon všetkých kolies, aby ste sa s týmto zaujímavým motorom mohli vydať aj do náročnejších podmienok.
Praktický v každom detaile
Pokiaľ spomíname diaľnice, tak aj v tomto režime je na palube krásne ticho, takže si môžete vychutnávať hudbu, v našom prípade z audiosystému JBL. A ak máte pred sebou veľa kilometrov, isto sa radi spoľahnete na čarovné modré tlačidlo na volante, ktorým aktivujete asistenčné systémy. Udržiavanie v jazdnom pruhu aj adaptívny tempomat odvádzajú svoju prácu skvelo. Bez rušivých zásahov, s rýchlymi reakciami a presne tak, aby ste ich chceli nechať zapnuté. Prípadne, aby ste nemali potrebu vypínať ich pri každom naštartovaní. Nissan Qashqai sa do sŕdc zapísal aj pre svoje praktické vlastnosti a v tom pokračuje aj vo svojej tretej generácii. Odkladacie priestory nájdete po celej kabíne, sklápanie operadiel zadných sedadiel je hračka a v batožinovom priestore vás okrem jeho objemu a dobre využiteľného usporiadania potešia aj dva priečinky umiestnené pod jeho podlahou. V rámci dobrých mravov mysleli pri vývoji aj na možnosť veko batožinového priestoru nielen elektronicky zatvoriť, ale aj zamknúť. Treťou generáciou nadväzuje Nissan Qashqai na úspechy, ktoré už pomaly vybledli. Príjemným a útulným spracovaním interiéru, podvozkom, ktorý vás vyzýva, aby ste sa nebáli aj ostrejšej jazdy, praktickými detailmi či motorom, ktorý si za svoje služby nemusí pýtať zbytočne veľa paliva.




Technológie na palube
Pohon e-Power zaujme z viacerých hľadísk. Napríklad tým, že jeho 1,5-litrový prepĺňaný benzínový motor s 3 valcami nemá priame prepojenie s kolesami. Ide čisto a iba o generátor elektrickej energie. Tá následne putuje buď najprv do batérie a odtiaľ do elektromotora, alebo, pri vyšších požiadavkách na výkon (dynamické zrýchľovanie, jazda vyššou rýchlosťou) priamo poháňa elektromotor. Nikdy však nie kolesá. Papierové predpoklady hovoria o kombinovanej spotrebe na úrovni 5,4 l/100 km. My sme sa v mrazivej zime v meste dostali o liter vyššie, diaľnica si vypýtala ešte jeden liter. Možno očakávať, že leto priblíži reálnu spotrebu oveľa bližšie k papierovej, alebo ju aspoň stlačí pod 6 l/100 km.

Podstatnejšia je však technológia použitá v spaľovacom motore. V Európe sa prvý raz predstavuje variabilný kompresný pomer. Vďaka špeciálnemu mechanizmu s plne nastaviteľným zdvihom piesta dokáže motor podľa potreby generovať kompresný pomer v rozsahu od 14 : 1 až po 8 : 1. prechod medzi jednotlivými kompresnými pomermi je veľmi plynulý, rýchly, bez oneskorenia a vodič ho nemá šancu spozorovať. Vysoký kompresný pomer v tomto prípade pomáha účinnosti, nízky kompresný pomer znamená lepší výkon a krútiaci moment, pričom zároveň aj odstraňuje klepanie. Piest a ojnica nie sú priamo spojené s kľukovým hriadeľom, ale s excentrickým vahadlovým unášačom. Na jeho druhej strane pôsobí pákový mechanizmus, ktorý upravuje výšku zdvihu piesta vo valci. Vo výsledku to vďaka dráhe ojníc s menším bočným pohybom prináša veľmi jemný chod motora bez potreby vyvažovacích hriadeľov a plynulý prechod medzi Aktinsonovým cyklom s vyššou kompresiou a bežným cyklom s vyššou účinnosťou. Na znížení spotreby sa okrem toho podieľa aj priame vstrekovanie, ktoré podľa aktuálneho kompresného pomeru dokáže dávkovať počet vstrekov, ako aj množstvo vstrekovaného paliva.


K celkovej dynamike vozidla prispieva aj nízka hmotnosť bloku motora z hliníkovej zliatiny, pevnosť zvyšuje plazmou nanášaný kovový povrch valcov, ktorý zároveň znižuje trenie o 44 %. Komponenty samotného mechanizmu ovládania zmeny kompresného pomeru sú z vysokouhlíkovej ocele, čo zvyšuje ich tvrdosť, pevnosť a odolnosť voči opotrebeniu pri tepelnom namáhaní. Napriek mechanizmu zostávajú rozmery takmer rovnaké ako v prípade štandardných spaľovacích motorov.


Technické údaje Nissan Qashqai e-Power
- Motor preplň. benzínový R3, 1 497 cm3
- Výkon 116 kW (163 k) pri 4 600 ot./min.
- Krútiaci moment 250 Nm
- Elektromotor
- Výkon 140 kW (190 k)
- Krútiaci moment 330 Nm
- Pohon a podvozok: 1-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 235/45 R20.
- Batožinový priestor 455/1 415 dm³
- Rozmery: 4 425 × 1 835 × 1 625 mm, rázvor 2 665 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 612/2 180 kg, objem nádrže 55 l, batéria 1,97 kWh.
- Najvyššia rýchlosť 170 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,9 s
- Spotreba (WLTP) 5,3 – 5,4 l/100 km
- Emisie CO2 120 – 123 g/km
- Cena/testované auto 35 990/43 140 €