Testy

S novým sebavedomím / Test Nissan Qashqai e-power

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)

Popularita modelu Qashqai v ostatnom období mierne upadla. Nedostávalo sa mu toľkej starostlivosti, prípadne automobilka sa viac zameriavala na iné segmenty vrátane elektrifikácie. Prišiel však čas a konečne sme sa dočkali aj tretej generácie. Tá prišla už minulý rok, no až teraz nadišiel ten správny moment, aby sme sa zoznámili s ťažiskovou technologickou novinkou v podobe pohonu e-Power. Detailnejšie si ju predstavíme vo vloženom článku, teraz sa zameriame skôr na celkové zladenie pohonu, ako aj na to, čím si vás auto získa.

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Vyššia hrana skrýva veľmi dobre využiteľný batožinový priestor, pod jeho podlahou nájdete ďalšie priečinky

Jasne a zrozumiteľne

Slovenské porekadlo hovorí, že nemému dieťaťu ani vlastná matka nerozumie. Prenesene by sa dalo povedať, že funkcie skryté v hĺbkach menu bežný užívateľ neodhalí. Preto sme sa veľmi potešili jasnosti a zrozumiteľnosti celého ovládacieho konceptu Nissanu Qashqai. Klimatizácia? Všetko má svoje jasne definované tlačidlo, prípadne otočný ovládač. Ešte aj pekne spracované a s chodom, že ovládacie prvky budete stláčať iba tak, pre samotnú radosť. Rozlíšeniu parkovacej kamery na stredovom displeji by sme mohli čosi vyčítať, no skôr sa zameriavame na jasne zostavené menu nastavenia vozidla, v ktorom po krátkej chvíli nájdete všetky nastavenia, ktoré by ste mohli hľadať. A aby ste mali drvivú väčšinu z nich poruke ešte viac, nájdete na volante tlačidlo pre rýchly prístup k najpoužívanejším funkciám. Tie si potom nastavíte, prípadne upravíte na stredovom displeji s ukážkovo ostrým obrazom. Namiesto otáčkomera sa pozeráte na miery využitia výkonu. Vzhľadom na to, že spaľovací motor slúži v tomto aute iba ako generátor elektrickej energie pre batériu, to vôbec neprekáža. Ako uvediete auto do pohybu? Žiadna veda. Stlačiť brzdu, štartovacie tlačidlo a netradične posuniete volič na stredovej konzole. Čiže úplne rovnako ako akýkoľvek automat.

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Veľmi prehľadne sa konštruktérom podarilo poskladať interiér. Až na čierne lesklé plochy nemáme veľmi čo vyčítať
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Viacero možností zobrazenia ponúka ostrý displej prístrojovej dosky. Pri parkovaní máte veľmi dobrý pohľad na priestor okolo seba, len si musíte čistiť kameru, ktorá dostáva zabrať od špiny ciest. Z ovládania klímy otvárame šampanské, volič smeru dostal inovatívny tvar

Oáza ticha

Že sa k tomu nespustí takmer žiaden zvuk? S tým sa nemusíte trápiť. Vo verzii e-Power poháňa Qashqai elektrina. Takže ak sa lítiovo-iónová batéria s kapacitou 1,97 kWh stihla dostatočne nabiť pomocou rekuperácie z brzdenia, prípadne plachtenia, tak motor nebudete vôbec počuť. A keď aj, tak iba niekde veeeľmi v pozadí. Pracuje totiž skoro stále v ideálnych otáčkach a mimoriadne efektívne. To znamená, že v meste jazdíte približne za 6 l/100 km. V tomto režime sa totiž najlepšie a najrýchlejšie dobíja batéria, takže motor má práce naozaj málo. A to sme zvedaví, kam sa spotreba posunie v letných mesiacoch, keď vodič nebude ťahať energiu na vyhrievanie sedadiel a volantu. Treba však povedať, že vyhrievanie nastupuje veľmi rýchlo, takže ho nebudete potrebovať na dlhú dobu.

Prepĺňaný benzínový 3-valec sa ozve až v momente, keď poklesne stav batérie. Za bežných okolností beží nesmierne potichu, ani jeho vibrácie takmer necítiť. No dobre, iba trošku a aj to len v momente, keď sa vypína. Viac sa ozve iba v momente, keď zatlačíte akceleračný pedál na podlahu. Vtedy sa z útrob auta začnú ozývať hutné tóny 1,5-litrového motora spolu s primeraným ťahom. Ak sa chcete naháňať, môžete sa spoľahnúť na slušnú dynamiku. Tá nevyhovuje iba batérii, pretože sa rýchlo vybíja a spaľovací motor má viac práce. V praxi to znamená, že diaľničná spotreba sa dostane na približne 7 l/100 km, s veľmi podobnými nárokmi na palivo skončíte, ak si budete výkon užívať aj na okreskách. K zábave na okreskách prispieva aj veľmi dobre naladený podvozok. Síce je tuhý, aby zvládal pohotovostnú hmotnosť presahujúcu 1 600 kg, no dokáže veľmi dobre filtrovať nerovnosti a kolesá napriek 20-palcovému priemeru nepadali s buchotom do každej nerovnosti. Ešte ani rozbitá cesta z mačacích hláv pri našej redakcii neprinútila podvozok, aby sa začal prehnane ozývať. Ešte by to chcelo pohon všetkých kolies, aby ste sa s týmto zaujímavým motorom mohli vydať aj do náročnejších podmienok.

Praktický v každom detaile

Pokiaľ spomíname diaľnice, tak aj v tomto režime je na palube krásne ticho, takže si môžete vychutnávať hudbu, v našom prípade z audiosystému JBL. A ak máte pred sebou veľa kilometrov, isto sa radi spoľahnete na čarovné modré tlačidlo na volante, ktorým aktivujete asistenčné systémy. Udržiavanie v jazdnom pruhu aj adaptívny tempomat odvádzajú svoju prácu skvelo. Bez rušivých zásahov, s rýchlymi reakciami a presne tak, aby ste ich chceli nechať zapnuté. Prípadne, aby ste nemali potrebu vypínať ich pri každom naštartovaní. Nissan Qashqai sa do sŕdc zapísal aj pre svoje praktické vlastnosti a v tom pokračuje aj vo svojej tretej generácii. Odkladacie priestory nájdete po celej kabíne, sklápanie operadiel zadných sedadiel je hračka a v batožinovom priestore vás okrem jeho objemu a dobre využiteľného usporiadania potešia aj dva priečinky umiestnené pod jeho podlahou. V rámci dobrých mravov mysleli pri vývoji aj na možnosť veko batožinového priestoru nielen elektronicky zatvoriť, ale aj zamknúť. Treťou generáciou nadväzuje Nissan Qashqai na úspechy, ktoré už pomaly vybledli. Príjemným a útulným spracovaním interiéru, podvozkom, ktorý vás vyzýva, aby ste sa nebáli aj ostrejšej jazdy, praktickými detailmi či motorom, ktorý si za svoje služby nemusí pýtať zbytočne veľa paliva.

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Príťažlivá kombinácia chrómu s čiernou farbou na maske chladiča, ako aj na diskoch kolies, prípadne dvojfarebné kontrastné vyhotovenie karosérie a strechy spôsobujú, že nový Qashqai poskytuje veľa možností, prečo by ste sa na ním mali otočiť. Žiarivá červená farba navyše zvyšuje jeho viditeľnosť aj v bežnej premávke
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)

Technológie na palube

Pohon e-Power zaujme z viacerých hľadísk. Napríklad tým, že jeho 1,5-litrový prepĺňaný benzínový motor s 3 valcami nemá priame prepojenie s kolesami. Ide čisto a iba o generátor elektrickej energie. Tá následne putuje buď najprv do batérie a odtiaľ do elektromotora, alebo, pri vyšších požiadavkách na výkon (dynamické zrýchľovanie, jazda vyššou rýchlosťou) priamo poháňa elektromotor. Nikdy však nie kolesá. Papierové predpoklady hovoria o kombinovanej spotrebe na úrovni 5,4 l/100 km. My sme sa v mrazivej zime v meste dostali o liter vyššie, diaľnica si vypýtala ešte jeden liter. Možno očakávať, že leto priblíži reálnu spotrebu oveľa bližšie k papierovej, alebo ju aspoň stlačí pod 6 l/100 km.

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)

Podstatnejšia je však technológia použitá v spaľovacom motore. V Európe sa prvý raz predstavuje variabilný kompresný pomer. Vďaka špeciálnemu mechanizmu s plne nastaviteľným zdvihom piesta dokáže motor podľa potreby generovať kompresný pomer v rozsahu od 14 : 1 až po 8 : 1. prechod medzi jednotlivými kompresnými pomermi je veľmi plynulý, rýchly, bez oneskorenia a vodič ho nemá šancu spozorovať. Vysoký kompresný pomer v tomto prípade pomáha účinnosti, nízky kompresný pomer znamená lepší výkon a krútiaci moment, pričom zároveň aj odstraňuje klepanie. Piest a ojnica nie sú priamo spojené s kľukovým hriadeľom, ale s excentrickým vahadlovým unášačom. Na jeho druhej strane pôsobí pákový mechanizmus, ktorý upravuje výšku zdvihu piesta vo valci. Vo výsledku to vďaka dráhe ojníc s menším bočným pohybom prináša veľmi jemný chod motora bez potreby vyvažovacích hriadeľov a plynulý prechod medzi Aktinsonovým cyklom s vyššou kompresiou a bežným cyklom s vyššou účinnosťou. Na znížení spotreby sa okrem toho podieľa aj priame vstrekovanie, ktoré podľa aktuálneho kompresného pomeru dokáže dávkovať počet vstrekov, ako aj množstvo vstrekovaného paliva.

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)

K celkovej dynamike vozidla prispieva aj nízka hmotnosť bloku motora z hliníkovej zliatiny, pevnosť zvyšuje plazmou nanášaný kovový povrch valcov, ktorý zároveň znižuje trenie o 44 %. Komponenty samotného mechanizmu ovládania zmeny kompresného pomeru sú z vysokouhlíkovej ocele, čo zvyšuje ich tvrdosť, pevnosť a odolnosť voči opotrebeniu pri tepelnom namáhaní. Napriek mechanizmu zostávajú rozmery takmer rovnaké ako v prípade štandardných spaľovacích motorov.

Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)
Nissan Qashqai e-Power (auto motor a šport č. 3/2023)

Technické údaje Nissan Qashqai e-Power

  • Motor preplň. benzínový R3, 1 497 cm3
  • Výkon 116 kW (163 k) pri 4 600 ot./min.
  • Krútiaci moment 250 Nm
  • Elektromotor
  • Výkon 140 kW (190 k)
  • Krútiaci moment 330 Nm
  • Pohon a podvozok: 1-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 235/45 R20.
  • Batožinový priestor 455/1 415 dm³
  • Rozmery: 4 425 × 1 835 × 1 625 mm, rázvor 2 665 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 612/2 180 kg, objem nádrže 55 l, batéria 1,97 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 170 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,9 s
  • Spotreba (WLTP) 5,3 – 5,4 l/100 km
  • Emisie CO2 120 – 123 g/km
  • Cena/testované auto 35 990/43 140 €
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club
Magazín

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club

SsangYong vytvoril špeciálnu edíciu vlajkovej lode Rexton, ktorá je ako šitá na mieru slovenským rodinám. Rexton Club dáva dokopy to podstatné, aby ponúkol bezkonkurenčný pomer ceny a hodnoty. Cenovka sa začína už na úrovni 34 990 €!