MOTOCYKLE

Špička techniky / Test BMW K 1600 GTL

Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)

Motorov so šiestimi valcami je medzi motocyklami ako šafranu a keď sa aj objavia, môžete očakávať, že to bude niečo pamätné. Keď si vypočujete zvuk naštartovaného 6-valca, zaryje sa vám hlboko do duše. Nejako tak asi pradie veľká mačkovitá šelma, keď si užíva vzácne chvíle pokoja. Ešte sa nič nedeje, no už cítite, že z toho ide sila, ktorá len čaká, kedy ju prebudíte.

Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)
Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)
Letmo uložené koleso, dvojica výfukov, trojica kufrov. Na to sa dobre pozerá, aj to mimoriadne láka na clhé cesty

A veľmi ju ani prebúdzať nemusíte. Stačí sadnúť, lepšie povedané zapadnúť do nekonečne pohodlného sedadla (spolujazdec má hotové kreslo), cvaknúť jednotku a vyraziť. Vďaka pružnosti motora sa s radením nemusíte vôbec veľmi namáhať. Leniví zaradia štvorku a vybavia s ňou všetko od 50 km/h až po 200 km/h. K dispozícii máte aj veľmi dobre fungujúce rýchloradenie, takže je to iba o drobnom pohybe špičky. Ak si však chcete užívať zamatový zvuk motora, ktorý s otáčkami naberá na intenzite, otáčajte plynovou rukoväťou intenzívnejšie. Ten záťah sa nedá s ničím porovnať. Nebude vám vytrhávať riadidlá z rúk, skôr pôjde o neustály tlak. Ak nepoľavíte, nadobudnete pocit, že vás dostane aj na obežnú dráhu. V pohodlí cestného krížnika. Len nesmiete mať veľmi dlhé nohy. Motor máte pred sebou naprieč, takže jeho kapotáž zaberá celkom veľa šírky. Ak nespracete svoje nohy do vymedzeného priestoru, hrozí vám stuhnutie kolien. Je to o to nepríjemnejšie, že okolo kapoty si ich nemáte veľmi kde vystrieť. Platí to však iba pre úzku skupinu ľudí. Stačí sa zmestiť do bežných konfekčných tabuliek a užijete si tony pohodlia.

Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)
Máloktoré auto má takúto širokú prístrojovku. Ponuka zobrazovaných možností je rovnako široká aj s navigáciou
Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)
Najčastejšie používané funkcie si môžete uložiť pod tlačidlá rýchlej voľby, aby ste ich za jazdy nehľadali v menu

K tomu okrem ľahučkého ovládania motocykla (musí byť v pohybe, inak tie kilá cítite a ďakujete konštruktérom za spiatočku) prispieva aj skvostný podvozok. Jeho schopnosť žehliť nerovnosti vám skreslí vnímanie kvality ciest a budete si myslieť, že sa vznášate na obláčiku. K tomu hudba z audiosystému, ktorú môžete počúvať aj v diaľničných rýchlostiach a pohodu na kolesách nemá čo rušiť. Lebo v momente, keď treba brzdiť, sa obloženie zahryzne do kotúčov s ešte väčšou vervou, ako vás motor tlačil do sedadla.

Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)
Extra pohodlným sedadlám nechýba možnosť vyhrievania vpredu, ani vzadu. To sa potom cestuje!
Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)
Aj na prípadnú hmlu a tmu sa dokáže tento krížnik veľmi dobre pripraviť a bezpečne nimi prejsť

Keď hovorím o špičkovej technike, tak musím spomenúť aj obrovskú obrazovku a jej možnosti. Ovláda sa krásne intuitívne otočným kolieskom na ľavej rukoväti (ako všetky BMW) a z množstva informácií, ktoré ponúka, vám môžu až prechádzať oči. Verím, že počas nudného presunu po diaľnici na druhý koniec Európy to môže byť osviežujúce. No s motocyklom môžete s pomocou aplikácie prepojiť aj mobil a získate plnohodnotný navigačný systém s vašou vlastnou hudbou. Pridajte si k tomu trojicu veľkých kufrov a dovolenka snov sa môže začať. Už len nazbierať tých 30 000 eur!

Test BMW K 1600 GTL (foto: auto motor a šport č. 3/2023, Juraj Hrivnák)

Technické údaje BMW K 1600 GTL

  • Motor R6, 1 649 cm3
  • Výkon 118 kW (160 k) pri 6 750 ot./min.
  • Krútiaci moment 180 Nm pri 5 250 ot./min.
  • Pohon zadného kolesa 6-st. prevodovka, kardan
  • Pneumatiky predná; zadná 120/70 ZR 17; 190/55 ZR 17
  • Objem nádrže 26,5 l
  • Pohotovostná hmotnosť 358 kg
  • Cena od 29 026 €
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.