AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
Audi e-tron stanovil vysoké štandardy pre elektromobily a jeho pokračovateľ Q8 e-tron začína tam, kde e-tron skončil.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Prečítajte si všetky časti nášho seriálu o Audi Q8 e-tron:
- AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
- Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť
- Tri motory sú štandard. Predstavujeme vrcholové AUDI SQ8 E-TRON a SQ8 SPORTBACK E-TRON / 3. časť
- AUDI Q8 E-TRON: Vyskladali sme ideálnu verziu / Audi dáva zákazníkom slobodu v konfigurácii vysnívaného SUV / 4. časť
Iné Q8
Je nové Audi Q8 e-tron elektrickou verziou brutálneho SUV Q8, respektíve plug-in hybridu Q8 TFSI e? Na prekvapenie nie, je však tým najlepším SUV elektromobilom, ktorý výrobca ponúka a v nasledujúcom období bude ponúkať. Skutočnosť, že tieto dva modely sú odlišné, potvrdzuje aj ich rozdielne umiestnenie v prehľade modelového portfólia na webových stránkach Audi.sk.
Audi Q8 e-tron je totiž evolúciou modelu Audi e-tron, a to tak významnej, že presahuje hranice konvenčného faceliftu. Audi sa rozhodlo pre zmenu názvu nielen preto, že svojím spôsobom môžeme hovoriť o novej generácii elektromobilu, ale aj preto, aby poukázala na jeho dominanciu portfóliu elektrických modelov.
Výrobca z Ingolstadtu tým jednoznačne uzavrel svoju nomenklatúru, elektrické SUV a Sportbacky majú východiskové názvy Q4 e-tron, Q6 e-tron (príde v 2023) a Q8 e-tron a dopĺňa ich e-tron GT quattro.
Takže, rozlúčme sa s Audi e-tron a zoznámte sa s Audi Q8 e-tron.
Facelift? Mali by sme hovoriť o novej generácii
Keď Audi odhalilo svoju novinku, priniesli sme o ňom správu medzi prvými s titulom „Audi vylepšilo čo sa dalo, dokonca aj samotný názov“. Rozsah inovácií je tak významný, že sotva môžeme hovoriť o obyčajnom facelifte, keďže spolu s estetikou karosérie výrobca modernizoval aj technológie, motory, batérie a podvozok. Hovoriť o novej generácii by mohlo byť na mieste, avšak Audi trvá na facelifte.
Inzercia
S dĺžkou vozidla 4 915 mm, šírkou 1 937 mm a výškou 1 619 mm pre Sportback a 1 633 mm pre SUV ponúka Q8 e-tron maximum priestoru a pohodlia, dokonca aj s dlhou prednou kapotou. Pod ňou je skrytý 62-litrový odkladací priestor na nabíjacie káble – frunk. Pre zaujímavosť, modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron sú o dva milimetre nižšie a o 39 milimetrov širšie. Rázvor 2 928 mm poskytuje veľa priestoru pre nohy aj na zadných sedadlách a vozidlo má veľkorysý úložný objem 569 litrov pre SUV a 528 litrov pre Sportback.
Audi ďalej modernizovalo technológiu digitálnych matrixových LED svetlometov, teraz majú ešte viac funkcií ako predtým a dostali optickú podporu v podobe LED pásika v hornej časti mriežky. Tento nový vizuálny prvok spája obe svetelné jednotky s nápadnou single-frame maskou. Spojovací LED pás, ale červený, nachádzame aj vzadu. Zaujímavosťou je, že na piatych dverách nenájdete popri názve Q8 (resp. SQ8) aj nápis e-tron, ten je zakomponovaný do zadného nárazníka a na spodok prednej single-frame masky.
Dizajnové zmeny sú viditeľné, vďaka nim novinku jednoznačne odlíšite od odchádzajúcej verzie, no majú aj svoj funkčný význam: úpravami prednej masky a karosérie Audi dosiahlo ďalšie zníženie koeficientu odporu vzduchu z 0,26 na 0,24 cw pre Q8 Sportback e-tron a z 0,28 na 0,27 cw pre Q8 e-tron. Dôraz na aerodynamiku sa prejavil aj na takom detaile, akým je vyhotovenie loga. Zatiaľ čo vzadu je logo klasické trojrozmerné, vpredu je celkom ploché, aby nespôsobovalo turbulencie obtekajúceho vzduchu. Spolu s tým Audi dosiahlo ďalšie zvýšenie účinnosti novými motormi a softvérovými vylepšeniami. Na každej maličkosti záleží, keď ide o dosahovanie špičkovej efektivity.
Výkonnejšie akumulátory pre menej časté nabíjanie
Audi Q8 e-tron pokračuje tam, kde pôvodný E-Tron skončil, či už z hľadiska výkonu alebo dojazdu. Trakčný akumulátor mal doteraz 65 kWh v E-Tron 50, zatiaľ čo drahšie verzie 55 a S mohli čerpať až 87 kWh energie. Po facelifte a zmene na Q8 e-tron má batéria v konfigurácii Q8 E-Tron 50 až 89 kWh.
Verzie 55 a S teraz majú na palube akumulátor s kapacitou 106 kWh (gross: 114 kWh), dojazd tak môže dosahovať až 494 km pre SUV a až 513 km pre Sportback.
Všetky verzie Q8 e-tron majú pohon všetkých kolies, hoci nápis quattro na karosérii nenájdete. Vo východiskovej konfigurácii sú v aute dva motory, každý na jednej náprave, no vrcholové SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri motory – na zadnej náprave sú dva. Výkon elektrického pohonu SQ8 dosahuje 370 kW a krútiaci moment 973 Nm, maximálna rýchlosť je softvérovo obmedzená na 210 km/h.
Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 Sportback 55 e-tron so svojimi dvoma motormi generujú výkon 300 kW v režime boost a krútiaci moment 664 Nm. Ich dojazd je až 582 km pre SUV a až 600 km pre Sportback (v súlade s WLTP) a maximálna rýchlosť, rovnako ako rýchlosť modelu Q8 50 e-tron (250 kW), je obmedzená na 200 km/h.
Pôsobivé je, že Audi Q8 e-tron sa štandardne dodáva so vzduchovým odpružením s riadeným tlmením nárazov. Výšku karosérie možno v závislosti od jazdnej situácie meniť celkovo až o fantastických 76 milimetrov a výrobca avizuje ešte lepšie vyladenie tlmenia. Očakávať máme lepšiu responzívnosť a dojem šoférovania ľahšieho vozidla. Tešíme sa na redakčný test na slovenských cestách.
Audi Q8 e-tron sa budeme počas januára venovať v celkovo štyroch príspevkoch. Po tomto úvodnom zoznámení sa s modelom predstavíme technologické riešenia a nuansy skryté v útrobách podvozka, karosérie a v interiéri, následne podrobnejšie predstavíme vrcholové verzie SQ8 e-tron a napokon vám podaríme s výberom ideálnej konfigurácie v našom formáte Poradca pri kúpe.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.