Test Hyundai TUCSON PLAY 1.6 T-GDi: radosť jazdiť manuál! Čo obsahuje špeciálna edícia?

Každá skúsenosť s Hyundai Tucson nám pripomenie dôvody, prečo je to najobľúbenejšie SUV na Slovensku.
Vydané  Text: 

  • Testovali sme Hyundai Tucson v edícii PLAY, ktorá avizuje dobrý pomer výbavy a ceny.
  • SUV vyniká komfortným podvozkom a doslova skvelým vyladením manuálnej prevodovky.
  • Výbava v rámci edície PLAY zahŕňa napríklad FULL LED svetlá, čierne estetické doplnky.
  • V predaji je od 29 690 € – na aktuálne pomery výhodná suma.

Slovenská klasika s futuristickým dizajnom

Keď sme aktuálnu generáciu Hyundai Tucson videli prvýkrát, úprimne sme boli trochu rozčarovaní. Predchádzajúca generácia vynikala nádherne vyváženou estetikou, ktorú dizajnéri stvorili pod hlavičkou dizajnérskeho konceptu Fluidic Sculpture, nástupca však stavil na radikálny futuristický vzhľad s masívnym osvetlením prednej časti. Proporcie vozidla a vlastne aj celkový charakter Hyundai síce zachoval, ale dizajn začal zákazníkov polarizovať.
Dnes vidíme Hyundai Tucson na slovenských cestách celkom bežne a počas testu vozidla som si uvedomil, že azda každé tretie SUV je práve toto. Evidentne je (aspoň v Bratislave a jej okolí) veľmi obľúbené, čo dokazuje práve jeho neustála prítomnosť doslova všade. Aj náš názor na dizajn sa medzičasom umiernil, teraz vieme oceniť tie radikálne zmeny, ktoré Tucson podstúpil, hoci stále máme obavy o ich nadčasovosť.
Pravdou je, že vzhľad modelu Tucson do veľkej miery ovplyvňuje výbava a jej estetické doplnky. V nami testovanej edícii PLAY má automobil hneď niekoľko pútavých doplnkov na karosérii a prednej maske, ktoré pozývajú objavovať všetky krivky vozidla a hľadať konštrukčné riešenia svetlometov.

Čo je súčasťou výbavy PLAY

Základná výbava Tucsonu je pomerne rozsiahla, vyberám niektoré dôležitejšie položky:
  • Zliatinové disky kolies
  • LED denné svetlá
  • Predné projektorové svetlomety
  • Asistent na rozjazd do kopca HAC/Asistent na zjazd z kopca DBC
  • Airbag vodiča a spolujazdca, Predné bočné airbagy, Okenné airbagy vpredu a vzadu, Bočný stredový airbag medzi sedadlom vodiča a spolujazdca
  • Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKA
  • Systém na nasledovanie jazdného pruhu LFA
  • Systém automatického brzdenia na prevenciu viacnásobnej kolízie v prípade nehody MCB
  • Systém autonómneho núdzového brzdenia FCA s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov
  • Systém na sledovanie únavy vodiča DAW
  • Automatické prepínanie diaľkových svetiel HBA a svetelný senzor
  • Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť ISLA
  • Elektronická parkovacia brzda
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený multifunkčný volant
  • Prístrojová doska Supervision s 4,2″ TFT farebným displejom
  • Manuálna klimatizácia a výduchy ventilácie pre zadné sedadlá (!)
  • Manuálna prevodovka
  • Zadná parkovacia kamera
  • Rádio AM/FM/DAB s 8″ farebným LCD a RDS a služby Apple CarPlay/Android Auto
V základnej výbave mi chýbajú snáď iba parkovacie senzory, dažďový senzor nepovažujem za veľmi dôležitý. Hyundai TUCSON PLAY vychádza z bohatej výbavy STYLE a okrem nej prináša navyše:
  • Dizajn Pack vrátane FULL LED svetlometov so statickým LED prisvecovaním zákrut
  • Tmavo lakované zliatinové disky kolies 19″
  • Pneumatiky 235/50 R19
  • Strecha vo farbe Phantom Black alebo Dark Knight
  • Vonkajšie spätné zrkadlá v čiernej lesklej farbe
  • Poťah stropu interiéru v čiernej farbe
  • Vrchná lišta bočných okien v čiernej lesklej farbe
Z funkčného hľadiska potom Tucson PLAY obsahuje aj výbavové balíčky:
  • Winter Pack (vyhrievané predné sedadlá a volant)
  • Smart Pack (inteligentný kľúč so štartovaním tlačidlom na prístrojovej doske)
Rozumný bezkľúčový kompromis: kľúč máte vo vrecku a na kľučke je fyzické tlačidlo, ktoré musíte stlačiť, aby sa auto zamklo a odomklo. V porovnaní s automatickým riešením založenom na vzdialenosti tak máte istotu, že ste zamkli.
Okrem toho získate aj 5 rokov záruky bez obmedzenia najazdených kilometrov, 5 rokov asistenčných služieb zadarmo a zľavu do výšky 65 % na sadu štyroch zimných pneumatík. Znie to fajn, navyše za tieto doplnky zaplatíte iba polovicu jej cenníkovej hodnoty, ktorá je 1800 € (teda zaplatíte 900 €). Toto sa slovenskému importérovi naozaj vydarilo.

Podvozok a riadenie na jednotku s hviezdičkou

Spoza volantu ľahko nadobudnete dojem, že jazdíte o niekoľko stoviek ľahšie auto, hoci pohotovostná hmotnosť 1 425 – 1 653 kg (podľa verzie) nezaraďuje Tucson k ťažkej váhe. Ak s SUV vletíte do ostrej zákruty, pochopiteľne budete pociťovať hmotnosť vedúcu k miernej nedotáčavosti a chvíľkový dojem auta plávajúceho na ceste, avšak pri rozvážnej jazde budete vnímať predovšetkým tie priaznivé jazdné vlastnosti. Podvozok s tlmičmi je naladený skôr mäkko. Ak má elektronicky regulované tlmiče pruženia ECS, prepínač jazdných režimov ovplyvňuje aj vyladenie podvozka. V nami testovanom modeli mäkko vyladené tlmiče vytvárajú pohodlie na predných a zadných sedadlách, **Tucson zjavne ignoruje drobné nedostatky vozovky**, **ale na tých väčších sa vie trocha rozhúpať**. Takisto nakláňanie do boku je pomerne výrazné, čo možno riešiť pokojnejším jazdným štýlom. Je potrebné uznať, že v Tucson v tejto verzii rozhodne nie je športové auto. Misky váh sa v tomto prípade prikláňajú na stranu komfortu. Celkovo na mňa podvozok spravil veľmi dobrý dojem pre svoju všestrannosť a schopnosť udržať posádku v pohode. Zvlášť chcem oceniť aj pružnosť testovaného motora 1.6 T-GDi (110 kW, 250 Nm) a rýchlosť reakcií na stlačenie akceleračného pedála. Pružné zrýchlenie z tridsiatky na stopäťdesiat nie je iba o motore, ale aj prevodovke, v našom prípade to bol šesťstupňový manuál so znamenitým vyladením. Sprevodovanie je doslova ideálne a na jednotke sa rozbehnete ľahko, bez akejkoľvek obavy o „skapanie motora“ a následne sa môžete rozbehnuť aj na 30 km/h bez toho, aby auto kopalo. Počas jazdy v meste môžete pokojne jazdiť na trojke a štvorke bez častého preraďovania, benzínový agregát má účinnú redukciu vibrácií a akusticky sa prejavuje kultivovane, takže neraz nabudnete dojem, že jazdíte auto s automatickou prevodovkou. Krátke a presné dráhy radenia, príjemné povrchové materiály páky a ochota poslúchať aj v prevodovom stupni, ktorý nie je práve optimálny, robia jazdu doslova potešením. Počul som už také konštatovanie, že to riadenie a radenie sú utlmené, gumené a nekomunikatívne, no osobne považujem vyladenie Tucsonu za naozaj vydarené a vhodné na každodenné používanie.

Inteligentné jazdné režimy

Tucson v tejto motorizácii a výbave ponúka aj výber jazdných režimov DRIVE MODE. Vplyv jazdných režimov na dynamiku je signifikantný, osobne som preferoval ten východiskový, pretože ten športový mi chvíľami prišiel zbytočne precitlivený na povely pravou nohou a motor zbytočne púšťal do vyšších otáčok, zatiaľ čo režim ECO bránil dôraznejšej akcelerácii. Ak som ale vedel, že mám pred sebou pokojné kilometre na okreske alebo diaľnici, vtedy som vedel prísť režimu ECO na chuť. Spoločne s jazdným režimom sa zmení aj grafika prístrojového panela, no ak vám táto zmena prekáža, môžete ju vypnúť v nastaveniach na stredovom displeji a používať iba jeden vizuál. Čo hodnotíme nepriaznivo, je spotreba paliva v zimnom období. Počas uplynulých 785 km si motor vyžiadal priemerne 9,3 l/100 km, čo je pomerne dosť. A počas nášho testu, kedy sme jazdili skôr rozvážne a mierne, sa spotreba paliva ustálila na priemerných 8,6 l/100 km, čo je stále relatívne vysoká hodnota, pritom ide o verziu s pohonom iba predných kolies. Na tomto mieste je ale vhodné pripomenúť, že najmä pri manuálnej prevodovke má ekonomiku motora v rukách predovšetkým vodič, ktorý má šancu stlačiť spotrebu až na úroveň toho, čo avizuje metodika WLTP, v tomto prípade kombinovaných 6,6 – 7,0 l/100 km.

Praktický potenciál a využitie pre rodiny

Hyundai Tucson je rodinné SUV. To znamená, že v pokročilom stupni výbavy očakávame pokročilé praktické riešenia pre napĺňanie každodenných potrieb. Vždy sa čudujem, prečo výrobcovia nepoužívajú háčiky na zavesenie tašiek v kufri, madlá nad dverami či priečinky v podlahe batožinového priestoru už v sériovej výbave. Hyundai má toto skoro všetko v malíčku, Tucson vybavil balíčkom riešení, ktoré z neho robia skvelé rodinné auto. Ale má aj nedostatky, najmä náychlnosť povrchových materiálov v interiéri na znečistenie prachom a odtlačkami prstov. Základný batožinový priestor má v benzínovej motorizácii kapacitu 620 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupňuje nákladný priestor až 1 799 litrov. Benzínové mild-hybridy 1.6 T-GDi MHEV majú o 43 litrov menej kvôli batérii uloženej v kufri.
Dizajn stredového tunela sa líši v závislosti od toho, či je v Tucsone automat alebo manuál. S manuálom je tunel nižší a podľa môjho názoru praktickejší.
Slušný parkovací asistent, v tejto výbave je bez 3D zobrazenia či pohľadu zhora. Predné parkovacie senzory sú však veľkým pomocníkom tiež, kamera má navyše vysoké rozlíšenie a dobre vidí aj v tme. Čo mi doslova prekáža, je vypracovanie panela klimatizácie: takto spravené dotykové rozhranie považujem za neprehľadné a neergonomické.
Zadná kamera je síce čiastočne krytá, aj tak podlieha znečisteniu. Budete ju musieť z času na čas očistiť ručne.
Ovládací panel na predných dverách: je tu všetko potrebné okrem tlačidla detskej poistky. Detské poistky sa stále zapínajú otočením kľúča v zámku v zadných dverách. Niektorí konkurenti už majú jedno univerzálne tlačidlo.
Zadní pasažieri majú vyhrievané sedadlá (okrem stredného) aj elektronické otváranie okien.
Nabíjačka aj na mobily so 7-palcovou uhlopriečkou. Tucson má bezdrôtovú nabíjačku chladenú, čo je nesmierne užitočné: mobil sa nabíjaním neprehrieva a tak sa nevypína ani nabíjací proces.
Digitálny prístrojový panel: chválim krásne grafické vyhotovenie a prehľadnosť. Vodič má na výber niekoľko grafických spracovaní a vie si sám určiť, čo sa mu bude zobrazovať, ocenil by som však aj grafický mód s ešte konzervatívnejším vizuálom.
Praktický detail: vysúvateľný bočný panel, ktorý zväčšuje plochu slnečnej clony.
Vyhrievané predné sedadlá s jednoduchším látkovým čalúnením sú v skutočnosti veľmi pohodlné. Na každodenné využitie je textil vhodnejší ako koža/koženka, keďže menej absorbuje teplotu okolia a nepôsobí tak príliš chladivo v zime alebo horúco v lete.
Lakťová opierka je pozdĺžne posúvateľná, avšak nemá výškové polohovanie.
Vzadu je dosť miesta pre dvoch dospelých, stredové sedadlo je naozaj núdzové. Jeho chrbtové operadlo možno sklopiť do polohy lakťovej opierky s nápojovými držiakmi. V tejto výbavy nie sú výduchy klimatizácie v stredovej konzole.

Zhrnutie testu

Hyundai TUCSON PLAY 1.6 T-GDi je vydarené kompaktné SUV, ktoré si priazeň Slovákov a vôbec Európy získalo právom. Medzi jeho kladné stránky patrí hodnotný interiér, zmysluplná konfigurácia jednotlivých stupňov výbav, stále pomerne široká paleta motorizácií a ladný podvozok, ktorý robí jazdy príjemnými. Škoda tej vyššej spotreby. Edícia PLAY je momentálne dosť silným argumentom ku kúpe pre všetkých váhajúcich, no netýka sa len Tucsonu: Hyundai edíciu PLAY uplatnil na modely Tucson, i30 a Bayon, navyše ich má skladom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.