Octavia prešla sprísnenými skúškami EuroNCAP, ako obstála? Testovali sa aj nové značky ORA, WEY či BYD

Výrobcovia si dobre naštudovali, čo sa od nich vyžaduje, a tak v testoch EuroNCAP obstáli veľmi dobre.
Vydané  Text: 
### EuroNCAP sprísňuje bezpečnostné testy pravidelne Európsky program hodnotenia nových automobilov (Euro NCAP) so sídlom v belgickom Leuvene je program založený v roku 1997 ministerstvami dopravy, automobilovými klubmi, poisťovacími spoločnosťami a výskumnými ústavmi z ôsmich európskych krajín. Vykonáva nárazové skúšky súčasných automobilov a hodnotí ich aktívnu a pasívnu bezpečnosť, ako aj bezpečnosť pri záchrane a vyslobodzovaní. Zatiaľ čo **pôvodne sa hodnotili len výsledky nárazových testov**, teraz má v celkovom hodnotení väčšiu váhu hodnotenie aktívnych bezpečnostných systémov a rovnako tak asistenčných systémov šoféra. Až do roku 2019 sa kritériá hodnotenia sprísňovali každé dva roky. Od roku 2020 platia trojročné intervaly, ktoré po novom nezahŕňajú len scenáre aktívnej a pasívnej bezpečnosti, ale aj aspekty terciárnej bezpečnosti, ako sú tiesňové volanie a informácie pre integrovaný záchranný systém o vozidlách poškodených nehodou. Testovacie predpisy, ktoré platia od roku 2020, sú náročnejšie, ako tie predtým. Cieľom vykonaných zmien je dosiahnuť ešte presnejšiu zhodu so skutočnými nehodami a znázorniť ich následky. Až do roku 2019 spočívala skúška čelného stretu v náraze vozidla do pevnej steny s deformovateľnou bariérou pri rýchlosti 64 km/h. Od začiatku roku 2020 sa pri skúške používa pohyblivá bariéra s hmotnosťou 1 400 kg idúca rýchlosťou 50 km/h oproti idúcemu vozidlu, ktoré ide takisto rýchlosťou 50 km/h. Okrem toho sa na mieste šoféra používa **nová generácia skúšobnej figuríny THOR-50M** (Test device for Human Occupant Restrain). Na figuríne bolo dosiahnutých niekoľko významných pokrokov v oblasti biologickej vernosti a snímania. Zodpovedá priemernému dospelému mužovi s hmotnosťou 76,6 kg. Pri bočnom nárazovom teste bola rýchlosť bariéry zvýšená z 50 km/h na 60 km/h, pričom jej hmotnosť narástla o 100 kg na 1 400 kg. Tieto zmeny znamenajú, že množstvo kinetickej energie, ktoré musí testované vozidlo bezpečne absorbovať, je o 55 % väčšie ako predtým. Zvýšili sa aj požiadavky na autonómne núdzové brzdenie, a to tak, aby napríklad zahŕňalo viac typov križovatiek a rovnako tak ochranu pred zrážkou s cyklistom, ktorý prechádza cestu v pravom uhle k smeru jazdy a vychádza spoza prekážky. Rozsah rýchlostí pre scenáre autonómneho brzdenia bol rozšírený o 10 a 15 km/h. **Po novom sa vyhodnocuje aj bezpečnosť po nehode**. Tento ukazovateľ okrem iného zahŕňa podporu zapojených záchranných zložiek prostredníctvom bezpečnostných informácií v piatich jazykoch a funkciu eCall+ pre automatickú komunikáciu s pripojenými záchrannými zložkami. Testovaná je aj multikolízna brzda a Asistent rozpoznávania únavy šoféra Driver Alert, ktorý poskytuje audiovizuálne varovanie. Konečný výsledok vychádza z kombinácie jednotlivých hodnotení v štyroch kategóriách: **ochrana dospelých cestujúcich, ochrana detí, ochrana zraniteľných účastníkov cestnej premávky a bezpečnostné asistenčné systémy**. ### Bezpečnosť novej Octavie sa potvrdila Týmito sprísnenými bezpečnostnými skúškami teraz prešla aj aktuálna 4. generácia Škoda Octavia. Naposledy ich absolvovala ešte v režime predchádzajúcej verzie skúšok, kedy získala plné hviezdičkové hodnotenie. Teraz Octavia svoje výsledky spred rokov obhájila a opäť získala plný počet 5 hviezdičiek, pričom sa môže pochváliť vysokými percentuálnymi skóre v každej z hodnotených oblastí. Získala 86 % za ochranu dospelých, 84 % za ochranu detí, bezpečnostné asistenčné systémy EuroNCAP ocenilo na 81 %. V júni 2022 totiž automobilka vylepšila bezpečnostnú výbavu modelu Octavia. Odvtedy sú oba karosárske verzie, liftback aj kombi, štandardne vybavené centrálnym airbagom nachádzajúcim sa medzi šoférom a spolujazdcom a kolenným airbagom šoféra. Najnovšie generácie asistenčných systémov navyše automaticky spúšťajú brzdný manéver v prípade nebezpečenstva stretu na križovatkách alebo kontaktu s cyklistom idúcim naprieč jazdným pruhom. Asistent rozpoznania únavy šoféra Driver Alert vydáva okrem vizuálneho aj zvukové varovanie. Aj na takýchto detailoch záleží, keď sa v EuroNCAP hodnotí bezpečnosť nových áut. Od roku 2008 dosiahlo najvyššie hodnotenie všetkých 14 nových modelov značky. ### Všetky výsledky EuroNCAP v roku 2022 Tento rok bol na testovanie nových áut pomerne bohatý. EuroNCAP podrobilo bezpečnostným skúšam viac ako 60 modelov nových áut, medzi tradičnými značkami aj pre náš región novinky, ako ORA, WEY, Mobilize, Maxus, Lucid, BYD či CHERY. Vynikajúco dopadol tiež MG 4 Electric, elektrický model od pôvodne britskej automobilky, dnes s ázijským kapitálom, ktorý má potenciál zatriasť európskym trhom s elektrickými automobilmi. Zaujímavosťou, že všetky testované automobily z tohto roka obstáli na 4 alebo 5 hviezdičiek, ani jedno nezískalo len tri. To znamená, že automobilky si dôsledne naštudovali, čo od nich bezpečnostní špecialisti chcú a ich požiadavky premietli do sériovo vyrábaných automobilov. Všetky testované vozidlá boli pritom v štandardnej bezpečnostnej výbave, jedine Kia Niro a DS 4 boli hodnotené navyše aj s prídavným bezpečnostným balíčkom.
Výsledky bezpečnostných testov EuroNCAP v roku 2022








Pokračujte na ďalší príspevok »