Prečítajte si skutočný príbeh o kúpe nového auta! Pán Štefan porovnával 20 rôznych modelov, skončil pri tejto značke

Slovenský dôchodca si vyberal svoje posledné auto, o svojej skúsenosti napísal zaujímavý príbeh.
Vydané  Text: 
Pán Štefan Folkman **vypracoval obsiahly osemstranový dokument, v ktorom nás previedol celým procesom výberu svojho budúceho auta.** Je príkladom racionálne zmýšľajúceho Slováka. Dôvody pre kúpu nového auta môžu byť rôzne. **Podľa všetkého s podobnou investíciou manželský pár donedávna ani nerátal,** no presvedčila ich situácia na trhu. Prišli k záveru, že teraz je vhodná chvíľa a padlo rozhodnutie. *„Možno ešte nedozrel čas na kúpu nového auta, ale svet sa niekam rúti. Rúcajú sa aj úspory dôchodcov, ktoré nechránia pred obrovskou infláciou ani nulové úroky na bežných účtoch ani akcie v konzervatívnych fondoch…A tak bolo rozhodnuté: namiesto investovania do akciových fondov, kupujeme nové auto,“* dodal pán Folkman pri objasňovaní dôvodov pre kúpu nového štvorkolesového tátoša.
### POSLEDNÉ AUTO Z pohľadu pána Štefana však ani zďaleka nešlo len o obyčajnú kúpu nového vozidla. Spoločne s manželkou totiž hľadal *„auto pre dvoch dôchodcov, ktoré nám bude spoľahlivo slúžiť posledných 5-10 rokov našej šoférskej kariéry.“* A keďže o ďalšom v budúcnosti už zrejme uvažovať nebudú, o to väčší bol tlak na výber toho správneho modelu. **Zároveň je to posledná šanca vychutnať si pod kapotou spaľovací motor** bez hybridného či elektrického dopingu: *„Na spôsob ovládania a jazdenia s elektromobilom si treba zvykať. A to nie je práve to, po čom túži konzervatívny dôchodca. A nabíjaciu stanicu mi pod oknom paneláku tiež nepostavia v priebehu pol roka. A tak padlo rozhodnutie: malé SUV so spaľovacím motorom.“* Pred výberom je vždy dôležité vedieť, na aké účely budete auto využívať. Pán Folkman v tom mal jasno. **Keďže obaja žijú na sídlisku a pohybujú sa predovšetkým v meste, prioritou bolo nájsť auto, s ktorým sa bude dobre parkovať pri paneláku, odvezie celotýždňový nákup domov alebo zbalí vnúčatá na výlet so starými rodičmi.**
Samozrejme, pri výbere sa hľadelo aj na vyšší posed za volantom. *„Chceli sme auto, do ktorého sa bude pohodlne nastupovať. Dôchodcovia, kolená, kríže, krčné chrbtice sú spojené nádoby,“* odľahčene vysvetľoval vo svojom liste. Mnohé kompaktné SUV sa dnes snažia zaujať predovšetkým mladú generáciu, a to tvarom aj farbami. Manželský pár z Martina však uprednostňoval konzervatívny prístup a *„nie dizajnový výbuch dočasnej módy.“* Podobnú požiadavku mali aj na ovládanie jednotlivých funkcií, **ideálom bola kombinácia tradičných fyzických tlačidiel s moderným infotainmentom a podporou zrkadlenia mobilného telefónu.**
### VEĽKÉ POROVNANIE Súčasťou listu od pána Štefana bola **veľká porovnávacia tabuľka, v ktorej sme napočítali až 21 rôznych modelov.** Nechýbali sesterské modely z koncernu Volkswagen, ale aj autá od francúzskych, rumunských, talianskych, kórejských či japonských značiek. Nasledovalo porovnávanie rozmerov, motorizácií, výbav, cien a prišlo aj na samotné testovanie u predajcov. Výber skomplikovala aj skutočnosť, že dochádzalo k postupnému zdražovaniu či úplným výpadkom modelov z ponuky.
Pri výbere to žiadne auto nemalo jednoduché. **Kórejská konkurencia zaujala cenovkou, no pána Folkmana nepresvedčila vnútorným priestorom ani rozmermi. Japonci sa dizajnom netrafili do vkusu a Rumuni šetrili na odhlučnení. Francúzske zastúpenie vypadávalo postupne z rôznych dôvodov.** Úlohu zohrala tiež absencia štvorvalcov pod kapotou, zvláštny posed za volantom ale aj nečakane prudký nárast cien. Po dlhom uvažovaní a osobnej skúsenosti nakoniec padlo rozhodnutie v prospech Volkswagenu T-Roc: *„Jedná sa o jedno z mála menších áut, ktorého uvádzacia cena je od apríla 2022 znížená o Maxi Bonus 1 500 €. Za značku sa vraj platí. My sa, naopak, tešíme, že T-Roc zostúpil do ľudových cenových hladín, keďže už základná výbava je nadpriemerne bohatá. Popri množstve funkcií štandardne obsiahnutých aj pri iných značkách, v základnej sériovej výbave T-Roc Life dostanete okrem našich priorít aj asistenčné systémy, elektricky ovládané okná a zrkadlá, USB-C konektory, digitálny kokpit, adaptívny tempomat, variabilné zadné sedadlá s opierkou rúk a otvorom na dlhé predmety a množstvo ďalších vymožeností.“*
### UPREDNOSTNILI ŠTVORVALEC Okrem štandardnej výbavy zaujal manželský pár aj vzhľad či jazdné vlastnosti kompaktného crossovera: *„Zrejme patrím k starej garde motoristov, ktorí tvrdia, že motor robí auto.“* Voľba tak prirodzene padla na benzínový prepĺňaný štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW. *„Aj pre nás je tento, podľa väčšiny recenzií vynikajúci motor, zlatou strednou cestou medzi rozumným výkonom a ekologickými normami. Na prekonanie emisných noriem nepotrebuje ani len mild-hybrid,“* dodal pán Štefan.
Volkswagen T-Roc pozitívne prekvapil aj veľkorysým vnútorným priestorom pre cestujúcich či batožinu. Predovšetkým kufor s objemom 445 litrov *„prekonal všetky autá v našom výbere… sedieť v modeli T-Roc bolo naozaj pocitovo veľmi príjemné. Auto s peknou, odolnou, zaujímavou, robustnou konštrukciou v našich konzervatívnych očiach dokonca prekonáva francúzsky dizajnérsky štýl. Niekedy sa skrátka dizajn vydarí a vzniknú prekrásne, „renesančné“ proporcie. Veď hľadáme auto, ktoré aj počas najbližších 10 rokov bude dlho pekné a stále spoľahlivé.“* My prajeme pánovi Folkmanovi veľké množstvo šťastných kilometrov. **Jeho list nám pomohol nahliadnúť do spôsobu zmýšľania bežných motoristov pri výbere auta.** Dôležitú úlohu dnes zohráva cena, ale aj jednoduchosť používania. Slováci okrem toho zostávajú naďalej verní klasickým spaľovacím motorom, **pričom jednou z prekážok pri prestupe na elektromobilitu je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra na sídliskách.** To však nie je problém elektromobilov, ale našich samospráv, ktoré nevyužívajú všetky existujúce fondy na rozvoj nabíjacích staníc.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »