Prvý test KIA EV6 GT: Šokujúce vylepšenie už aj tak vynikajúceho základu

Najvýkonnejšie auto, aké kedy Kia vyrobila, je elektromobil. A nie hocijaký, je to jeho vlajková loď EV6 doplnená o vylepšenia GT. Ak si myslíte, že je to len vecou dizajnu, nemôžete sa mýliť viac.
Vydané  Text: 
### Fanatikov nepresvedčíme, ostatných áno **Ako presvedčiť zarytých odporcov elektromobility, že tie elektrické autá sú naozaj dobré? Nijako.** Pre fanúšikov elektromobility to znie kruto, ale zarytých odporcov teraz nepresvedčíme a ani o to nemáme záujem. Nechávajú sa totiž ovládať nízkymi emóciami, ktoré tak dobre poznáme z histórie pri akomkoľvek významnom technologickom míľniku. Už Tomáš Baťa vo svojich uváhách písal o tom, že sám bol svedkom, ako obuvníci ničili obuvnícke stroje tvrdiac, že sú to ich nepriatelia, lebo ich pripravujú o prácu. Lenže napokon práve vďaka týmto strojom dostali prácu, zažívali menej driny, zarábali viac a mohli si celkovo viesť lepšie. Prešlo vyše sto rokov a nič sa nezmenilo, títo ľudia sú tu stále. Dôležitejší sú pre nás tí ostatní, početnejší, racionálnejší, ktorí pochybujú, informujú sa, hľadajú odpovede a nechajú si poradiť. Oni dobre vedia, že elektromobily sú aj ich budúcnosť, ale tiež to, že naftové a benzínové autá sa z ciest a našich garáží nevytratia ani o 20 rokov. Veď do ultimatívneho termínu zákaza registrácií nových spaľovákov ostáva ešte 13 rokov a aspoň do roku 2050 nebude ich používanie celoplošne zakázané. Kto má dnes 30 rokov, ten bude môcť jazdiť benzínové a naftové autá takmer do svojej šesťdesiatky. To neznie tragicky. Je to dostatok času na to, **aby automobilky spravili elektromobily ešte lepšími a praktickejšími**. Ceny už dole nepôjdu, to je hádam každému jasné, ale zlepšovať sa bude dojazd, rýchlosť nabíjania, bezpečnosť, technologické zázemie aj mnohé ďalšie aspekty, o ktorých dnes bežní spotrebitelia ani len netušia, že existujú. V automobilkách totiž pracujú vizionári, ktorí vidia dopredu viac ako ktokoľvek z nás. **Lenže už dnes elektromobily dosahujú takých kvalít, ktoré sú pre väčšinu spaľovacích vozidiel iba ťažko dosiahnuteľné**. Elektrický pohon má svoje špecifiká, nevýhody aj výhody, no a tie sú tak výrazné, že prekonajú azda všetky ostatné neduhy.
### Najvýkonnejšia Kia všetkých čias Príkladom je nová KIA EV6 GT. Ide o **športovo vyladený elektrický crossover KIA EV6**, ktorého celkový výkon dosahuje závratných 430 kW. Inovatívny akumulátor od firmy LG dokáže zo seba vydať energiu s výkonom až 500 kW, takže sa Kia značne priblížila k fyzikálnym možnostiam trakčného akumulátora. Ak by ste si hovorili, že tých 430 kW je na pohon jednej nápravy priveľa, vedzte, že v tomto prípade je celkový systémový výkon tvorený dvomi elektrickými motormi. Ten predný má výkon 160 kW (218 k) a zadný 270 kW (367 k). Pohon všetkých kolies s dvojstupňovým meničom s polovičmi z karbidu kremíka dokáže rozbehnúť relatívne ťažký elektromobil až na rýchlosť 260 km/h, teda toľko, čo Porsche Taycan Turbo. A z nuly na rýchlosť 100 km/h vystrelí už za 3,5 sekundy, pretože sila prenášajúca sa na kolesá dosahuje až 740 Newtonmetrov.
KIA EV6 GT je aktuálnym vrcholom ponuky automobilky KIA a vôbec najrýchlejším autom, aké kedy vyrobila. Nie je to však len o číslach a údajoch, **to hlavné je ešte vždy pocit z jazdy**. Máme za sebou prvé jazdy na športovom elektromobile a v časopise auto motor a šport č. 9/2022 si môžete prečítať všetky naše dojmy v článku s príznačným názvom „To čo bolo?!“. Kii sme venovali viac strán, počnúc tou s číslom 24, odporúčame vám článok si prečítať. Náš kolega, ktorý predtým označil elektromobily za nudné kvôli ich pohonom, sa tentokrát opäť presvedčil, že elektromobily vedia privodiť radosť z jazdy. Je to komplexná záležitosť, ktorá začína pri výbere správnych pneumatík, cez naladenie podvozka (GT má výrazne odlišné nastavenie od základnej EV6) až po technológie použité pri výrobe elektrických motorov a samotný softvér. > To čo bolo?! Asi takto nejak znela moja prvá reakcia, keď som v najrýchlejšej Kii všetkých čias prvý raz na sekundu naplno stlačil akcelerátor a skoro mi pri tom zabehlo. Našťastie to nebolo to jediné, čím ma Kia EV6 GT chcela prekvapiť. **Celý článok o našej prvej skúsenosti s Kia EV6 GT si prečítate [v online časopise auto motor a šport č. 9/2022 na strane č. 24](https://www.autoviny.sk/casopis/202209u/index.html#page=25).**








Pokračujte na ďalší príspevok »