Bozk na rozlúčku od L200. Test Mitsubishi L200 Power Performance 4×4 173k 502 Nm (2022)

Kam sme prišli, tam nás ľudia obdivovali. Nečudujeme sa im, aj my si z posledného redakčného testu pick-upu L200 odnášame najmä pozitívne dojmy.
Vydané  Text: 

Mitsubishi L200 v skratke

  • Mitsubishi L200 je poctivý robustný pick-up, ktorý na Slovensku kúpite od 33 990 eur.
  • Predáva sa v troch stupňoch výbavy, vždy s pohonom všetkých kolies a jedným motorom.
  • Ide o vznetový preplňovaný motor 2 268 DI-D, ktorý možno konfigurovať so 6° manuálom alebo 6° automatikou.
  • Jeho výkon je 110 kW (150 k), my sme testovali jeho výkonnejšiu verziu 127 kW (173 k) a s krútiacim momentom vyšším až o štvrtinu.
  • Vzhľadom k tomu, že model L200 v našom regióne končí, išlo o krásnu rozlúčku so znamenitým pick-upom s diamantmi v logu.

 

Vrchol štyroch desaťročí vývoja

Vedeli ste, že model L200 je na trhoch od roku 1978? Keďže aktuálna šiesta generácia je z roku 2019, môžeme hovoriť o viac ako 40 rokoch vývoja, počas ktorých bolo vyrobených 5 miliónov exemplárov. Už len tento samotný fakt by mal byť garanciou spoľahlivosti, zodpovedajúcich jazdných vlastností a výkonu v teréne.

Nissan Navara, Isuzu D-MAX, Ford Ranger, Volkswagen Amarok, SsangYong Musso, Toyota Hilux, Mercedes-Benz Triedy X, Renault Alaskan a ešte niekoľko ďalších. Mitsubishi L200 má (alebo malo) na Slovensku relatívne dosť priamych aj nepriamych konkurentov, napriek tomu sa pre neho zákazníci rozhodujú práve preto, že v každej konfigurácii ponúka trvalý pohon všetkých štyroch kolies a zachováva si svojský charakter poctivého pracovného vozidla.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Toto nie je leštenka ako Mercedes-Benz Triedy X, ale auto, ktoré prevezie stavebníkov aj s nákladom na ťažko dostupné miesta mimo spevnených ciest, jeho interiér sa len tak ľahko nepoškodí a nebojí sa znečistenia, keďže čalúnenie sedadiel a obloženie palubnej dosky sa veľmi ľahko udržiavajú. Koža nie je snobský maniér, ale vysoko praktický materiál.

Ide o úžitkové vozidlo s pridanou hodnotou v podobe atraktívneho dizajnu prednej masky a v prípade nami testovanej konfigurácie aj doplnkových možností, ako je dodatočné LED osvetlenie na streche a robustná roleta nákladného priestoru.

Keď sme si naplánovali konfiguráciu L200 Power Performance, zaujali nás dve veci: že sa neobjavuje v oficiálnom slovenskom cenníku a to, že sa na Slovensku vlastne vôbec neponúka – preto mal pick-up české tabuľky s evidenčným číslom.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Impozantný

Aby ste do L200 nasadli, musíte otvoriť rozmerné dvere, vstúpiť na nástupnú hranu, uchopiť madlo alebo volant a vytiahnuť sa do sedadla. Tento milý úkon sa nám páčil každým razom viac a viac, pretože nás pripravoval na ďalšie príjemné reálie vlastníctva a jazdy na veľkom pick-upe. Prívlastok impozantný je na mieste, pretože práve on vám bude prichádzať na um pri každom nastupovaní aj počas šoférovania. Vysoký posed, 1,82 metra široká a vyše 1,2 metra dlhá kapota, skvelý výhľad na okolie, vedomosť, že vás vidia v niečom nápadnom a silnom, to všetko sa podieľa na pocite dominancie v cestnej premávke. Napriek evidentnej orientácii na prácu totiž za volantom tohto stroja nepôsobíte ako stavebník, ktorý má namierené do roboty, pokojne tu môžete sedieť aj v košeli s viazankou a k autu sa budete stále hodiť.

Na sedadle vodiča sedíte vo výške asi 720 mm nad vozovkou, vzadu ešte o zopár centimetrov vyššie. S celkovou dĺžkou 5 305 mm už budete mať možno problém s parkovaním na sídliskách, na ktorých sú štandardné päťmetrové parkovacie miesta, ale tieto autá patria do rúk ľuďom, ktorí majú vlastné garáže alebo parkoviská pred vlastným rodinným domom.

Za zmienku stoja ešte ďalšie technické údaje o L200: svetlá výška dosahuje 200 mm (medzi nápravami 235 mm), prejazdový uhol je 24°, predný nájazdový 30° a zadný 22°. Rozchod kolies vpredu je 1520 mm, vzadu kratší o päť milimetrov. Keď si do tohto všetkého zahrnieme ešte rázvor s dĺžkou presne tri metre, dostávame sa k finálnemu zhodnoteniu: impozantný.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Verzia Power Performance s nápadnými oranžovými polepmi a doplnkovou výbavou síce v cenníku nefiguruje explicitne, no v rámci paketu L200 PLUS za 1199 eur vrátane DPH dostanete totožné vylepšenie charakteristík vznetového motora.

Inzercia

Optimalizáciou dĺžky vstrekovania paliva sa dosiahol vyšší maximálny výkon o 15 percent a navýšenie krútiaceho momentu až o 25 percent. V číslach sú to pôsobivé hodnoty: 127 kW (173 koní) a 503 Nm. S rovnakou kubatúrou 2 268 cm3, rovnakou prevodovkou a vlastne rovnakým všetkým ostatným: ide o 16-ventilový radový vznetový preplňovaný štvorvalec s medzichladičom DOHC DI-D (4N14), filtrom pevných častíc DPF a systémom na redukciu oxidov dusíka SCR pomocou syntetickej močoviny AdBlue. Agregát spĺňa emisnú normu EURO 6d TEMP, takže si ho pokojne môžete dnes kúpiť bez obavy, že by vám ho zákonodarcovia v blízkych rokoch zakázali používať.

Pokiaľ ide o spotrebu, tá v podobnom type vozidiel spravidla nemôže konkurovať SUV-čkam. Uplynulých 1 480 km L200 Power Performance prešlo s priemernou spotrebou 12,1 l/100 km, 75-litrová nádrž tak vystačí na približne 620 kilometrov.

Jazdné vlastnosti v teréne

Nebudeme sa púšťať do priameho porovnania s východiskovou verziou motora, pretože sme ich nemali k dispozícii na priame porovnanie v rovnakom čase. Zo subjektívneho hľadiska je verzia s výkonom 123 kW zdanlivým ideálom, pretože vozidlu s prevádzkovou hmotnosťou 2 110 kg dokáže zabezpečiť veľmi solídnu dynamiku v nízkych rýchlostiach a vyslovene výborne obstojí pri pomalom výjazde na strmý kopec, kedy ani prevodovka netrpí neduhmi a vodič dokáže akcelerátorom citlivo regulovať krútiaci moment distribuovaný na kolesá. V suchom teréne sa vám sotva stane, že by ste prišli o trakciu, na blate už bude veľmi záležať aj na pneumatikách.

Hneď pod pákou automatickej prevodovky sa nachádza otočný volič režimov pohonu a dve vyhradené tlačidlá pre asistent zjazdu z kopca (udržiavanie nízkej rýchlosti) a Systém kontroly trakcie v teréne, ten je k dispozícii iba vo výbave INSTYLE. Vo výbavách INTENSE a INSTYLE je tiež k dispozícii ovládač Super Select-II (v porovnaní s Easy Select v základnej výbave INVITE). Kruhovým voličom Super Select-II nastavujete samotnú distribúciu krútiaceho momentu na kolesá. Súčasťou systému je uzávierka medzinápravového diferenciálu, ktorá zabezpečuje mimoriadne schopnosti pri jazde v teréne

2H je pohon zadnej nápravy, 4H znamená pohon všetkých kolies aj vyššími rýchlosťami (High). Po stlačení a pootočení sa sprístupňujú aj doplnkové funkcie 4HLc a 4LLc. 4HLc je určený pre členitý terén, 4LLc určený pre stúpanie do prudkého svahu, prejazd bahnom alebo hlbokým snehom.

Kombináciou týchto režimov možno dosiahnuť to najlepšie nastavenie pre aktuálne podmienky. Z osobnej skúsenosti však môžeme potvrdiť, že už základný režim 4H je v miernom teréne vskutku spoľahlivý a aktiváciou 4HLc toto auto prekoná, zdá sa, akúkoľvek necestu.

Jazdné vlastnosti na ceste už tak impozantné nie sú

Kredit, ktorý si L200 nazbieralo na necestách, neprekvapivo stráca na spevnených vozovkách. Áno, imidž je nespochybniteľný, auto je krásne a pútavé, centrom pozornosti. Lenže jazdí práve tak, ako to očakávate od robustného pracovného vozidla, teda prevažne tvrdo, chvíľami pôsobí neohrabane, nemotorne. Výrobcovi sa ani po štyroch desaťročiach nepodarilo skĺbiť úžitkovú hodnotu s komfortom, a to práve v neprospech komfortu.

Tuhé riadenie, tvrdé povrchové materiáli v interiéri, hrubšie ovládacie prvky, to všetko má svoje opodstatnenie, avšak neprospieva pohodliu a príjemnej jazde.

Pick-up má aj s ohľadom na vyšší podvozok a celkovú výšku karosérie silnú tendenciu nakláňať sa, podvozok je nepokojný a neustále o sebe dáva vedieť zvukmi aj vibráciami. Tie prenikajú do volantu i sedadiel, takže ani pasažieri nebudú mať celkom pokoj. Výrobca pritom vo svojich prospektoch uvádza, že aktuálna generácia obsahuje početné tlmiace prvky na palubnej doske a v podlahe.

Pri rýchlom vjazde do miernej zákruty sa napriek pohonu zadných kolies 2H auto prejaví nedotáčavo, azda pre svoju hmotnosť viac ako dve tony a vôbec jeho prevádzka na diaľnici núti vodiča premýšľať vopred a pristupovať k riadeniu zodpovednejšie.

Šikovnou pomôckou v tomto kontexte je kamera na pravom vonkajšom spätnom zrkadle, ktorú môžete aktivovať priamo z volantu počas jazdy. Na displeji potom vidíte takmer celý bok vozidla a môžete lepšie odhadnúť jeho vzdialenosť od obrubníka a ďalších prekážok:

 

Nech to vyznieva akokoľvek, pri Mitsubishi L200 Power Performance tomu všetkému rozumieme a akceptujeme to. Nestačí byť silný, robustný a výkonný iba na oko, tieto vlastnosti sa majú prejavovať v každom ohľade.

Pasažieri pripravení na obyčajné SUV budú mať z prevozu v L200 zážitkovú jazdu, ktorú budú cítiť všetkými zmyslami.

Užitočné veci

Silnou stránkou modelu L200 je teda jeho úžitková hodnota, ktorá je nespochybniteľná.

Samotné vozidlo má najvyššiu technickú prípustnú hmotnosť 3 110 kg, dokáže ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 3 100 kg a nebrzdený tradične do 750 kg. No a nosnosť ložného priestoru je jedna tona, čo nachádza význam predovšetkým pri prevoze stavebného materiálu. Viete, koľko váži jeden štvorcový meter zámkovej dlažby? 133 kilogramov. Zopár metrov, k tomu trocha suchého betónu, obrubníkov a piesku a rýchlo sa priblížite k tej tone.

V samotnom interiéri sa síce batožinový priestor nenachádza, ale keďže korba je v nami testovanom exemplári vybavená hliníkovou lamelovou roletou s posuvnými nosičmi, dá sa tento nákladný priestor využiť aj na prevoz nákladu, ktorý nie je práve stavebným materiálom. Zadovážiť si môžete aj hliníkový výklopný kryt alebo hard-top v rôznych prevedeniach aj so strešnými nosičmi. My sme ocenili gumovú protišmykovú podložku:

Veľkosť nákladného priestoru je 1 520 (dĺžka) x 1 470 (šírka) x 475 (výška) mm a jeho hrana sa nachádza vo výške 850 mm nad zemou.

Pridanou hodnotou sú napokon strešné nosiče, ktoré však nie v cene žiadneho z troch stupňov výbav. Mitsubishi vo svojom cenníku nepriznáva najvyššiu nosnosť strechy, no jedného chlapa rozhodne unesú.

K verzii Power Performance patrí aj výbava v podobe doplnkového LED osvetlenia na strešných nosičoch. Jeho inštalácia obnáša nielen umiestnenie svetelného pásu z výkonných LED svetiel, ale aj montáž vypínača naľavo od volantu. Zaujímavosťou je, že toto doplnkové LED osvetlenie je potrebné zapisovať do osvedčenia. Výkon tohto doplnku je mimoriadny a dokáže oslepovať aj počas dňa. Pozostáva z 20 jednotlivých svetelných zdrojov a ich vplyv na viditeľnosť v tme môžete najlepšie porovnať zo záberov priložených nižšie:

 

Zopár argumentov v prospech kúpy

Zákazník, ktorý sa dnes rozhoduje o kúpe Mitsubishi L200, popri dizajne, zmienenej robustnosti a úžitkovej hodnote ocení aj ďalšie nemenej dôležité veci. Azda najsilnejším argumentom v prospech kúpy je program s názvom Záruka kvality. Záruka na vozidlo je až 7 rokov alebo 150 000 km (čo nastane skôr), ďalej importér ponúka 5-ročnú/100 000 km záruku na originálne príslušenstvo Mitsubishi, bezplatnú kontrolu stavu vozidla a nevídanú 15-ročnú Mitsubishi Asistenčnú službu MAP.

Autorizované servisy má Mitsubishi v 15 mestách na Slovensku aj keď sa dnes hovorí o konci automobilky v našom regióne, o budúcnosť odborného servisu sa nemusí žiadny zákazník obávať.

Mitsubishi na svojich stránkach so záručnými podmienkami pripomína, že pre všetky pracovné vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies, ktoré sa používajú v teréne, treba interval vykonávania údržby skrátiť zvyčajne na polovicu, čo je vec, ktorá sa týka práve modelu L200 a je potrebné na to pri zadovážení si vozidla myslieť.

 

 

 

Technické údaje
MITSUBISHI L200 POWER PERFORMANCE 2022
Motor 16-ventilový radový vznetový preplňovaný štvorvalec s medzichladičom DOHC DI-D (4N14) + DPF + SCR (AdBlue) 2 268 cm3
Výkon max. 123 kW (173 k) pri 3 500 ot./min.
Krútiaci moment max. 502 Nm pri 1 750 – 2 250 ot./min.
Pohon a podvozok Pohon všetkých kolies, možnosť jazdy s pohonom zadnej nápravy, uzávierka zadného diferenciálu, uzávierka medzinápravového diferenciálu,
Automatická 6-stupňová prevodovka, spojka: Menič krútiaceho momentu
Predná náprava: Nezávislá s vinutými pružinami
Zadná náprava: Pevná náprava s listovými pružinami
Pneu 265 / 60 R18 110H.
Brzdy: predné ventilované kotúčové (320mm), zadné bubnové
Ložný priestor / korba 1 520 (dĺžka) x 1 470 (šírka) x 475 (výška) mm
Rozmery 5 305 × 1 815 × 1 775 mm, rázvor 3 000 mm, prevádzková/celková hmotnosť 2 110/3 100 kg, objem nádrže 75 l.
Max. rýchlosť 171 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,5 s
Spotreba WLTP, kombinovaná 9,7 l/100 km
Emisie CO₂ 254
Jazda v teréne Maximálny bočný náklon 45,0° Predný nájazdový uhol 30,0° Zadný nájazdový uhol 22,0° Prejazdový uhol 24,0°




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.