Pokračovanie dlhodobého testu Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4WD: Viac dynamiky

Konštruktéri vraj vypočuli kritiku novinárov a zákazníkov, a vnukli novej Kii Sportage dynamickejšie jazdné vlastnosti. Je to naozaj tak? Čosi sme už naznačili v prvej časti dlhodobého testu. Teraz sa dynamickej stránke novej Kie Sportage povenujeme trochu dôkladnejšie.
Vydané  Text: 
* **Pokračujeme v dlhodobom teste Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV** * **[Naše prvé dojmy s testovaním autom](https://www.autoviny.sk/testy/123641/dlhodoby-test-kia-sportage-16-t-gdi-mhev-4×4-odvaha-sa-vyplati?access_key=6be35561e43dc014de14f066debf14d5) sme vám priniesli v aprílovom článku.** * **Softvérový update, ktorý Sportage dostal, z neho urobil úplne iné auto. Naše prvé rozpačité skuúsenosti s prevodovkou sú fuč!** ### Takmer vyriešené Ak si spomínate, keď sme sa prvýkrát stretli s modelom Sportage s touto mild-hybridnou pohonnou jednotkou, mali sme veľké výčitky k tomu, ako sa s autom jazdí. **Na vine bolo zladenie motora a prevodovky, keď auto na pokyn plynového pedála dlho váhalo a napokon zareagovalo až prehnane**. Dalo by sa to prirovnať k tomu, ako keby ste auto ťahali na gumenom lane. Vtedy sa už čosi šepkalo o softvérovej aktualizácii a náš Sportage ju už má.
Na takýto ovládač prevodovky si zvyknete rýchlo. Pod ním je volič jazdných režimov – aj terénnych.
**Rozbiehanie z miesta aj celková ochota auta poslúchať na povely plynového pedála sú ako deň a noc v porovnaní s tým, čo to bolo pred tým**. Jedna neblahá vec však ešte potrebuje pozornosť inžinierov. Je to parkovanie v kopci. S Kiou sa veľmi ťažko parkuje, ak nestojíte na rovine. To, čo bol problém prvých dvojspojkových prevodoviek, potrebuje Kia riešiť aj dnes. **Aj v miernom kopci sa totiž auto po pustení brzdy zvezie smerom dolu a po pridaní plynu sa posunie prískokom**. Je to nepríjemné. Našťastie toto všetko sa dá vyriešiť len softvérovou aktualizáciou.
Riadenie je presnejšie a auto oveľa radšej poslúcha na povely volantom. Grip vpredu prekvapil.
### Iný svet O tom, že automobilka Kia to myslí s dobrými mravmi podvozka modelu Sportage vážne, svedčí aj obutie, ktoré pre tento model zvolila. **Letné papuče sa volajú Continental ContiPremiumContact 6** a tí zasvätenejší do sveta pneumatík vedia, že ide o prémiovú pneumatiku s dosť športovou charakteristikou. Nie je to SportContact, ale tvrdšie bočnice a priama odozva na riadenie dávajú aj modelu PremiumContact športový naturel. A Kia sa ho snaží využiť na maximum.
Voliteľná grafika prístrojového štítu je už klasika a dá sa prepojiť s jazdným režimom. Mapu si tu však nezobrazíte, čo je trochu premrhaný potenciál takého pekného displeja.
Jej podvozok je naladený komfortne. Je veľmi dobre odhlučnený a aj nerovnosti hlce naozaj veľmi príjemne. O to väčšie bolo naše prekvapenie, keď sme Kiu začali posielať do našich testovacích zákrut v domnienke, že trochu opálime bočnice na predných pneumatikách pri nedotáčavom šmyku, ale **Kia v skutočnosti absolútne bez odvrávania zatočila, pričom nebol problém zapojiť do hry aj zadnú nápravu!** To sme teda nečakali. Kia Sportage je veľmi vyvážená a neutrálna. Priľnavosťou aj sebaistotou v zákrutách nás veľmi prekvapila. **Nedotáčavosť**, ktorú si dali inžinieri za cieľ eliminovať, **je naozaj preč**. Síce neviem, kto od rozumného rodinného SUV čaká, že sa bude s radosťou vrhať do zákrut, ale ak takto auto môže jazdiť, rozhodne nie som proti tomu, aby tento svoj potenciál využilo. Nikdy neviete, kedy sa zíde.
Zvuk motora si môžete nechať umelo zvýrazniť. Je to spracované vkusne, navyše môžete túto funkciu aj vypnúť.
### Hore, dole Pri rýchlejšej jazde sa vám možno zachce vyskúšať aj pádla pod volantom a nakázať dvojspojkovej prevodovke, aký stupeň by vám mala ponúknuť na výjazde z prichádzajúcej pravotočivej zákruty. Keď to spravíte, zostanete príjemne prekvapení, ako ochotne a s pekne štipľavým medziplynom **auto dokáže podraďovať do zákruty**. Pri výjazde je to však horšie. **Smerom nahor radí prevodovka oveľa pomalšie**. Vlastne – samotný proces radenia je rýchly, ale medzi stlačením pravého pádla pod volantom a časom, než prevodovka vykoná samotný povel, ubehne dosť času na to, aby ste takto radiť už nechceli. Je to zvláštne, lebo smerom nadol prevodovka radí, ako keď bičom plieska.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »