Vybrali sme ideálne rodinné auto na dovolenku. 5 argumentov pre Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Nejde len o spotrebu paliva, ale aj bezpečnosť, komfort a praktické záležitosti.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Dovolenka autom má výhody aj v čase lacných leteniek
Je lepšie ísť na letnú dovolenku autom, lietadlom, vlakom alebo autobusom? Jednoduchá otázka, na ktorú neexistuje jednoduchá odpoveď, pretože záleží na mnohých faktoroch, ako sú vzdialenosť cieľa, finančný a časový rozpočet, nároky na komfort, ale aj taká potreba slobody mobility. Mnoho Slovákov sa naďalej rozhoduje cestovať na dovolenku vlastným autom, pretože im ponúka práve slobodu mobility bez potreby prenájmu ďalších vozidiel v destinácii, ale aj obyčajne nižšie celkové náklady. Zaplatiť niekoľko nádrží s palivom a diaľničné poplatky v cudzine tak môže byť pri ceste do Chorvátska, Slovinska, Bulharska či Talianska stále relatívne výhodnou záležitosťou, pritom si môžete naložiť plný kufor batožiny a prípadne vziať so sebou aj bicykle alebo elektrické kolobežky.
Nech sú už dôvody na cestu na dovolenku autom akékoľvek, kľúčové je vybrať si správnu destináciu a tiež správne vozidlo. Bude vaším spoločníkom na dlhé hodiny jazdy a preto záleží na všetkom: na úrovni komfortu, na bezpečnosti, a to pasívnej i aktívnej, technologickej vybavenosti kvôli nabíjaniu elektroniky a napájaniu spotrebičov, vnútornom priestore v interiéri aj vzadu v kufri. Netreba ďalej zabúdať na ťažné zariadenie, strešné nosiče, to všetko zohráva význam pri plánovaní dovolenky s rodinou či partiou priateľov.
V príspevku sa sústreďujeme na niekoľko dôležitých aspektov, ktoré majú vplyv na výber najlepšieho auta na dovolenku:
- schopnosť jazdiť šetrne a ideálne aj zadarmo;
- bezpečnosť počas jazdy;
- elektrina počas jazdy i státia;
- priestorové pomery;
- úžitkový potenciál vozidla;
Schopnosť jazdiť šetrne a ideálne aj zadarmo
Tento príspevok sme pripravili v spolupráci so značkou Mitsubishi, ale osobne sa plne stotožňujeme s tvrdením, že plug-in hybridné SUV Eclipse Cross PHEV všetky vyššie zmienené nároky spĺňa a pridáva k nim pridanú hodnotu v podobe možnosti ďalšieho šetrenia nákladov pomocou doplnkového elektrického pohonu. Ak ste sa vybrali na miesto, kde sú bezplatné nabíjacie body pre elektromobily, môžete na nich nabíjať aj plug-in hybrid a jazdiť tak v destinácii úplne zadarmo. Počas dovolenky môže ísť o úsporu na úrovni desiatok eur, ktoré tak môžete spotrebovať hodnotnejším spôsobom.
Pokiaľ ide o spotrebu počas jazdy bez používania elektrického pohonu, aj v tomto ohľade si Mitsubishi Eclipse Cross PHEV stojí naozaj dobre. My sme s týmto benzínovým motorom jazdili za priemerne 7,8 l/100 km, čo asi každý vyhodnotí priaznivo.
Atmosférický benzínový motor 2.4 MIVEC má maximálny výkon 72 kW (92 k), ale s pomocou elektrických motorov vpredu a vzadu celkový výkon pohonu ako takého dosahuje 138 kW (188 k). Vedzte, že aj tých 72 kW je na takéto SUV dostatok pre mestskú i diaľničnú prevádzku, napokon najvyššia rýchlosť je 162 km/h a prevodovka CVT umožňuje jazdiť celkom plynulo a s ohľadom na komfort posádky.
Elektrina na cesty a aj do kempu
Dnes už neexistuje nové auto, ktoré by nemalo aspoň 12 V elektrické zásuvky. Tie prídu vhod pri tlakovaní nafukovačiek do vody elektrickým kompresorom alebo pri nabíjaní mobilov, lenže keď je auto na dlhé hodiny váš jediný zdroj energie, musíme mať vyššie nároky.
Pred mesiacom sme si prakticky overili, akou obrovskou devízou modelu Eclipse Cross PHEV je jeho schopnosť napájať elektrické spotrebiče zo vstavanej 230 V siete s výkonom až 1500 wattov. Vedzte, že toto v každom aute s elektrickou zásuvkou nenájdete, častokrát sa totiž dočkáte iba desatinového výkonu, čo prirodzene obmedzuje využiteľnosť. No Eclipse Cross PHEV čerpá energiu z trakčného akumulátora s kapacitou 13,8 kWh a je schopné s minimálnym vplyvom na stav nabitia napájať dokonca aj elektrickú kosačku, uhlovú brúsku či nabíjať elektrickú motorku. Neveríte? Prečítajte si náš najnovší test Eclipse Cross PHEV so sprievodnými fotografiami. S príslušným káblom môžete napájať aj celý karavan alebo dokonca dom a auto tak využiť ako pojazdnú powerbanku pre akýkoľvek spotrebič.
Dodajme, že túto elektrickú sieť so striedavým prúdom je možné využívať aj počas jazdy, takže pasažieri na zadných sedadlách si môžu počas cesty pozrieť hoci aj celú sériu seriálu s notebookom pripojeným do zásuvky.
Výhodou tiež je, že keď túto 1500 W sieť používate, nemusí mať Eclipse Cross PHEV naštartovaný benzínový motor, stačí mať aktivovaný elektrický pohon. A napokon zatiaľ čo vybíjanie vstavaného akumulátora bude trvať dlhé a dlhé hodiny, jeho nabitie je otázkou desiatok minút. Na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom sa cez konektor CCS na 80 % dobije za 25 minút.
Bezpečnosť počas jazdy a pri parkovaní
Stovky kilometrov na jeden záťah s len zopár krátkymi prestávkami, to je nápor na pozornosť vodiča. Vo všeobecnosti sa na ochranu pred mikrospánkom odporúča robiť častejšie prestávky a počas nich sa precvičiť, spraviť zopár drepov, dať si kávu a dbať na pitný režim. Paradoxne, energetické nápoje sa ukazujú ako neúčinné pri dlhých cestách, pretože hoci na niekoľko desiatok minút zvýšia sústredenosť, vyvolávajú následnú väčšiu únavu.
Úloha vozidla je v tomto kontexte kľúčová, pretože má poskytovať nástroje na zvýšenie bezpečnosti aktívne i pasívne. Pasívna bezpečnosť je tá, ktorá reaguje na už vzniknutý problém, sú ňou napríklad karoséria RISE s vyššou odolnosťou proti nárazu (5-hviezdičkové hodnotenie v EuroNCAP) či 7 airbagov už v základnej výbave. Ide o čelné a bočné airbagy vodiča a spolujazdca, kolenný airbag vodiča a hlavové (okenné) airbagy vpredu a vzadu.
Potom tu máme aktívnu bezpečnosť, ktorá predchádza kolíznym situáciám. Eclipse Cross PHEV má už v základnej výbave automatické udržiavanie v pruhu (LDW) a zadnú kameru, aktívne riadenie stability (ASC), systém elektronického riadenia trakcie (TCL) či asistent rozjazdu do kopca (HSA). V prípade potreby vie SUV núdzovo zabrzdiť celkom samočinne (EBA) a rozpoznáva chodcov (FCM), aby vedel predchádzať kolízii s nimi. Vo vyšších výbavách potom Eclipse Cross PHEV ponúka aj adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie premávky za vozidlom a mŕtveho uhla, head-up displej či panoramatický kamerový systém Multi Around Monitor 360°
Priestorové pomery a úžitková hodnota na výbornú
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je stredne veľké SUV, s dĺžkou 4,5 metra a šírkou 1,8 metra sa ním ľahko parkuje. Vnútorný priestor je pritom vskutku veľkorysý. Vodič a spolujazdec majú pohodlné robustné sedadlá s širokou mierou nastavenia, vodič si vie polohovať aj volant. Na dosah ruky má potom priestory pre uloženie nápojov, žuvačiek, mobilu a vôbec všetkého, čo by mohol počas jazdy potrebovať.
Dozadu sa usadia tri osoby, ideálna je detská posádka. Batožinový priestor má kapacitu využiteľných až 471 litrov, v základnej výbave má SUV na streche lyžiny pre montáž strešných nosičov a v rámci paketu Utility za 750 eur ponúka už samotný nosič aj odnímateľné ťažné zariadenie. Maximálna hmotnosť prívesu 1500 kg. V rámci tohto paketu je v cene tiež vaňa batožinového priestoru, ktorá zabráni prípadným rozliatym tekutinám, aby znečistili priestor pod vyklápacou podlahou.
A čo nedostatky?
Na záver je vhodné pripomenúť aj nedostatky Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, ktoré vyvstávajú v súvislosti s výberom auta na dovolenku. Sú vlastne len dve: objem palivovej nádrže na benzín je 43 litrov, čo sľubuje dojazd na úrovni asi 530 kilometrov, a tiež to, že sa k autu štandardne dodáva lepiaca sada na opravu pneumatík. Rezervné koleso totiž nemožno uložiť na dno batožinového priestoru, pretože sa tam nachádzajú komponenty elektrického pohonu. Ak teda chcete v aute voziť aj rezervu, musíte ju uložiť do kufra medzi batožinu. Alternatívnym riešením je voziť so sebou dve lepiace sady, ktorými opravíte dva po sebe nasledujúce defekty, aby ste sa následne dopravili do pneuservisu.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?