Čo dokáže napájať plug-in hybrid cez 230 V zásuvku? Testovali sme Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

POJAZDNÁ SUPER POWERBANKA. Marketingové slogany sú jedna vec, no ako si trakčný akumulátor v plug-in hybridnom SUV poradí so skutočným odberom energie elektrickými spotrebičmi? A čo s dobíjaním iného akumulátora v elektrickej motorke?
Vydané  Text: 
* **Mitsubishi Eclipse Cross PHEV patrí medzi najdostupnejšie plug-in hybridné SUV na našom trhu**; * **Ponúka aj pridanú hodnotu v podobe 230 V / 1500 W zásuvky, ktorá čerpá energiu z trakčného akumulátora**; * **Podrobili sme toto SUV skúške: dokáže napájať aj pracovné náradie, ako uhlovú brúsku či kosačku? Nakoniec sme nabíjali elektrickú motorku.** * **Odhalili sme pozitíva aj menšie nedostatky, dočítate sa ich v článku.** ### Benzínový motor už len ako doplnok? Mitsubishi Eclipse Cross PHEV už nie je potrebné čitateľom nášho magazínu zvlášť predstavovať. Toto atraktívne SUV-kupé s moderným dizajnom a pridanou hodnotou v podobe praktického potenciálu sa predáva výhradne ako najdostupnejší plug-in hybrid. Jeho pohon kombinuje 2,4-litrový benzínový agregát s dvomi synchrónnymi elektromotormi, pričom už v základnej cene zákazník dostáva najvyšší možný výkon až 138 kW (188 k) a pohon všetkých kolies 4×4 S-AWC. Výhodou tohto systému je, že vodič môže hospodáriť s dostupnou energiou a palivom podľa vlastného uváženia, ale aj sa spoľahnúť na automatiku, ktorá pripravuje optimálny mix pohonov. **Kto jazdí krátke vzdialenosti, pre toho bude Eclipse Cross PHEV predovšetkým elektromobilom** – mestský dojazd podľa metodiky WLTP dosahuje až 55 kilometrov, v praxi sme namerali 41 so zapnutými palubnými spotrebičmi a väčšinu mestských trás sme prekonali z 80 až 95 % na elektrinu. Tento výpočet zobrazuje aj palubný počítač. Trakčnú batériu môžete nabíjať počas jazdy s benzínovým motorom, doma na 230 V sieti alebo na rýchlej nabíjacej stanici za 25 minút. ### Elektrická sieť ako pridaná hodnota To však nie je všetko, silná stránka tohto SUV spočíva vo vyspelom manažmente a **reverznom toku energie pomocou technológie V2X**. Akumulátor s kapacitou 13,8 kWh je nepochybne dostatočný pre použitie v plug-in hybridnom SUV, zároveň je dosť výkonný, aby napájal bežné elektrické spotrebiče. Jednoducho do vstavanej 230 alebo 12 voltovej zásuvky pripojíte spotrebiče s výkonom do 1500 wattov a môžete ich používať. S príslušným káblom môžete napájať aj celý karavan alebo dokonca dom! Akumulátor podľa výrobcu vystačí na 9 hodín prevádzky elektrického grilu alebo nabitie 1300 smartfónov. Takúto funkciu SUV ponúka od výbavy INSTYLE a pre mnohých ide o silný argument v prospech kúpy, preto sme sa rozhodli tieto tvrdenia Mitsubishi podrobiť praktickej skúške. **Dokáže plug-in hybrid napájať elektrické spotrebiče či dokonca elektrické pracovné náradie?** **Zašli sme ešte ďalej a vyskúšali, či nabije aj elektrický motocykel**. ### Očakávania a realita Najprv sa pozrime na to, **kde v aute má elektrická sieť výstupy**. V prednej časti interiéru sú umiestnené dva nabíjacie konektory USB a 12 V elektrická zásuvka.
Dva nabíjacie USB konektory a 12 V zásuvka, pod nimi priestor na mobil
Rovnakú 12 V zásuvku majú k dispozícii aj zadní pasažieri v stredovej konzole pri nohách. Nie je tu však ani jeden USB konektor, takže na nabíjanie smartfónov potrebujú adaptér. Nie je to kritika, len poznatok, napokon okrúhla zásuvka je v konečnom dôsledku univerzálnejšia a prekonáva dlhé roky bez zmeny formátu a rozmerov.
Zadní pasažieri majú prístup ku krytej 12 V zásuvke, ale chýbajú tu USB konektory
**Krytá zásuvka na 230 voltov je v batožinovom priestore**. Aby ste spustili tento elektrický okruh, budete potrebovať zapnúť tlačidlo naľavo pod volantom.
Elektrická zásuvka na 230 V má kruhový tvar aj bez uzemňovacieho kolíka. Väčšina spotrebičov teda zapasauje, ale napríklad rozbočovač nie
Tlačidlo, ktorým zapnete elektrický okruh aj v 230 V sieti
Je potrebné uvedomiť si, že **elektrická energia sa čerpá z trakčného akumulátora**, nie z toho štartovacieho, čo dodáva systému na dôvere (auto vždy naštartuje znova), ale aj určitú zodpovednosť. Keď očakávate potrebu použitia 230 V siete, je prv potrebné ušetriť energiu v akumulátore. V Mitsubishi to spravíte obyčajným **stlačením tlačidla SAVE/CHARGE pod pákou prevodovky**.
Režim šetrenia a výhradného nabíjania zapnete tlačidlom pod pákou prevodovky
Odhalili sme, že aj v tomto režime vozidlo používa akumulátor ďalej pri rozjazdoch, čo nutne spotrebuje trochu z jej kapacity, navyše si po vypnutí pohonu nepamätá poslednú voľbu. Dobrou správou je, že aj s 80 % kapacity toho spravíte ešte naozaj veľa – napríklad prejdete 36 kilometrov v reálnych podmienkach alebo môžete hodiny a hodiny napájať spotrebiče. Prekvapením pre nás bola skutočnosť, že **auto musí byť „naštartované“, aby bola zásuvka na 230 V funkčná**. No keďže ide o plug-in hybrid, benzínový motor je počas státia vypnutý a auto nevydáva žiadny zvuk ani emisie. Keď vyvediete predlžovací kábel z kufra cez pootvorené okno, môžete vozidlo aj zamknúť kľúčom.
Akumulátor nabitý na asi 80 % (ukazovateľ všavo), môžeme začať s testom
### Povinná výbava domáceho majstra Počas nášho experimentu sme postupne vyskúšali to, čo môže majiteľ tohto vozidla potrebovať napríklad na chate bez inžinierskych sietí. **Pílenie dreva a kovov, kosenie trávy, využívanie audiosystému či osvetlenia** (auto má zapnuté denné LED, ktoré v noci osvetlia blízke okolie), napokon sme využili viac energie z batérie **na nabíjanie elektrického motocykla**. Nabitie asi polovice batérie s celkovou kapacitou 3,6 kWh (72 V 45 Ah) trvalo síce najdlhšie, lenže na akumulátor v aute to malo iba malý vplyv.
Elektrická kosačka, karbobrúska, kávovar či elektrický motocykel. Plug-in hybrid sme testovali naplno
Podrobnosti nájdete na priložených fotografiách s popismi, v konečnom dôsledku sa Eclipse Cross PHEV naozaj osvedčil, pretože nám neprerušoval dodávku energie, neprejavovalo sa ani jej kolísanie a napriek prvotnému prekvapeniu, že auto musí byť „naštartované“, sme to za chvíľu akceptovali, pretože nás to nijak neobmedzovalo.
Mitsubishi nám pribalilo dva káble, prvý s adaptérom na domáce nabíjanie (hore), druhý klasický pre použitie v nabíjacej stanici (dole).
Uhlová brúska sa dá so správnym príslušenstvom použiť aj ako malá cirkulárka na drevo. Obyčajne majú tieto domáce náradia vysokú spotrebu energie.
Pracovné náradie je pod záťažou veľkú žrút energie. Spílili sme 5 roxorov na 15 cm dielce, aby sme sa následne so zdanlivo rovnakou kapacitou batérie pustili do kosenia trávy
Funguje! V rámci testu sme pokosili takmer 200 m2 s malým vplyvom na akumulátor
Vrchol nášho testu bolo nabíjanie elektrickej motorky. Kapacita jej akumulátora je 3,6 kWh, nabíjali sme z 51 na 91 %. S adaptérom to trvalo tri hodiny a auto neprotestovalo
Na záver po vykonanej práci dobre padne káva z klasického kávovaru. Žiadne nízkoenergetické riešenia, Eclipse Cross PHEV si poradí zdanlivo so všetkým
### Obstál veľmi dobre Body k dobru si u nás Eclipse Cross PHEV pripísal aj preto, že všetky spotrebiče okrem motocykla sa aj zmestili do vozidla, pretože batožinový priestor má objem 471 dm³. Okrem toho strešné lyžiny sú už v sérii a v rámci paketu Utility za 750 eur možno Eclipse Cross PHEV vybaviť aj strešným nosičom a odnímateľným ťažným zariadením. Výrobca ďalej ponúka aj značkové zadné i strešné nosiče na bicykle, vrátane adaptérov pre fatbike, sieťku na batožinu a vaňu do kufra.
Strešné lyžiny sú súčasťou základnej výbavy modelu Eclipse Cross PHEV na našom trhu. Výrobca ponúka tiež značkové strešné nosiče.
K tomu si pripočítajte schopnosť jazdiť v teréne pomocou štvorkolky a off-road jazdných režimov, vo výsledku máme tak za potvrdené, že **Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je naozaj praktické vozidlo a výrobca nemal iba silné reči**.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má pohon všetkých kolies a keďže ide o SUV, ponúka aj off-roadové jazdné režimy. Tie vedia byť poriadnou záťažou na akumulátor, napokon uvádzať do pohybu dvojtonové auto nie je nič triviálne.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV v Lodenici Zálesie: Toto plug-in hybridné SUV nám nedalo veľa príležitostí na kritiku. Jazdí príjemne a s dobrou spotrebou, umožňuje jazdiť čisto elektricky, svojím praktickým potenciálom predčí viaceré konkurenčné esúvečka a ešte k tomu je centrom pozornosti skoro všade, kde sa vyskytne.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »