Redakčný špeciál o Audi S8: Vrcholné dielo Ingolstadtu

V máji vám predstavujeme Audi S8 TFSI quattro, v prvej časti seriálu sa sústredíme na športové vlastnosti a funkcie tejto impozantnej limuzíny.
Vydané  Text: 

Pozeráte sa na jedno z najlepších áut, aké si dnes môžete kúpiť. Audi S8 presviedča o svojich kladoch pri každej jednej príležitosti nielen na prvý, ale aj druhý a každý ďalší pohľad, vystupuje z radu prehnaných dizajnov svojou suverénnou jednoduchosťou v celku, ktorú obohacuje precíznymi detailmi a v nami testovanom exemplári o čierno-čierne vyhotovenie karosérie Optikpaket schwarz plus.

V prvej časti nášho štvordielneho špeciálu o modeli S8 sa sústredíme na športové vlastnosti a funkcie Audi A8, pretože práve tie ho odlišujú od konvenčnej verzie limuzíny A8. Nemyslite si, že by bola A8 akýmkoľvek kompromisom, ide o špičkové vozidlo pre náročného zákazníka, ktorý vie oceniť technologický zážitok a komfort, ale pridaná hodnota v S8 je tak mimoriadna, že je o nej škoda mlčať.

Nech sa páči, predstavujeme vám Audi S8, vrcholné dielo inžinierov z Ingolstadtu.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Zadné OLED svetlá majú variabilnú grafiku, verzia S8 využíva jej variant číslo 2. Zaujímavosťou je, že keď sa k autu priblížite, rozsvieti sa viac červených svetiel. Na výstrahu, pre istotu. Foto: Erik Stríž

Najvýkonnejší 4.0 V8 TFSI biturbo

Ponuka Audi A8 dnes dokáže naplniť potreby všetkých zákazníkov. Je možné získať ju v naftovej verzii so šesťvalcovým TDI, s benzínovými šesť a osemvalcovými agregátmi TFSI s výkonom až do 338 kW (460 k) a tiež ako plug-in hybrid TFSI e – a všetky tieto motorizácie sú k dispozícii v štandardnej aj dlhšej verzii L a vždy s pohonom všetkých kolies quattro.

Lenže špičkový osemvalec naladený na výkon až 420 kW (571 k) je vyhradený len pre verziu S8. Preto nie je dôvod pridávať k názvu čísla ako 50, 55 a 60, tu už stačí jednoduchý názov S8 TFSI quattro a každý vie, že ide o vrchol ponuky.

Typ motora 8-valcový benzínový motor V8 so systémom priameho vstrekovania paliva s reguláciou lambda sondy, kontrolou klepania, s prepĺňaným turbodúchadlom a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom, Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)
Zdvihový objem 3 996 ccm
Max. výkon 420 kW (571 k) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 800 Nm pri 2 050 – 4 500 ot./min
Akcelerácia 0-100 km/h 3,8 s
Max. rýchlosť 250 km/h
Druh pohonu Stály pohon všetkých kolies quattro so samosvorným stredovým diferenciálom a športovým diferenciálom vzadu
Prevodovka automatická, 8-stupňový tiptronic s možnosťou manuálneho radenia
Spojka Hydraulický menič krútiaceho momentu s regulovaným premostením priameho záberu
Podvozok a nápravy 5-prvkové zavesenie kolies prednej aj zadnej nápravy, vzduchový podvozok s aktívnym riadením výšky
Objem nádrže 82 litrov
Kombinovaná spotreba (WLTP) 11,5 l/100 km
Pohľad pod kapotu Audi S8 na osemvalec TFSI. Všimnite si tie dve odokryté vzduchové filtre vľavo a vpravo. Po jazde na diaľnici sa po vypnutí motora ozýva chladenie systému preplňovania aj niekoľko minút.

Ako sa tento motor prejavuje? Samozrejme, zamatovo hladkým chodom, kedy však každý na palube cíti, že sa v ňom skrýva nevídaná sila. Tá sa prejavuje už pri nádherne jemných rozjazdoch, ak si ich vodič praje, za čo môže vďačiť mohutnému krútiacemu momentu 800 Nm a naladeniu automatickej osemstupňovej prevodovky tiptronic. Hoci je vyladená pre dynamickejšiu jazdu, nezabúda na to, že vzadu môžu sedieť pasažieri s preferenciou komfortu. 2,3 tony sa rozbehne nádherne plynulo a bez akýchkoľvek rázovitých prejavov. Naopak, ak zatlačíte pedál elektronického akcelerátora o niečo hlbšie, aj z pozície vodiča budete cítiť impozantnú silu poctivého spaľovacieho motora. Pojem „vystreliť ako raketa“ sa medzičasom sprofanoval, znevážil, pretože sa používa aj na opis akcelerácie celkom bežných áut. Lenže pri Audi S8 nemožno napísať nič iné, pretože absolvovať zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a následne na jeden záťah atakovať až 250 km/h je mimoriadny zážitok. Nejde pritom len o čísla, ale o pocit explózie kinetickej energie valiacej sa vpred sprevádzaný totálnou stabilitou a kontrolou. Vrcholom tejto skúsenosti nie je len ochkanie pasažierov vzadu, ktorí sa nenásytne budú dožadovať opakovania zážitku, ale najmä schopnosť zastaviť rútiace sa vozidlo výkonnými brzdami. S8 má v ponuke, rovnako ako modely A8, keramické brzdy Audi ceramic, vpredu 20-palcové a vzadu 19-palcové.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Audi nezabudlo ani na všeobecný apel na optimalizáciu spotreby a emisií, preto je tento osemvalec vybavený základnou formou elektrifikácie mild-hybrid a počas plynulej jazdy bez záťaže deaktivuje až štyri valce. Pýtate sa, či je to cítiť? Vedzte, že nie, pretože počas takejto jazdy sa do interiéru neprenášajú prakticky žiadne prejavy pohonu, ani akustické, ani mechanické, o odpojení štyroch valcov budete teda vedieť jedine vďaka upozorneniu na digitálnom prístrojovom paneli.

 

Inzercia

Inzercia

quattro, radenie zadných kolies a športový diferenciál

S8 ako jediný model ponúka už v sériovej výbave zadný športový diferenciálAllradlenkung – riadenie všetkých štyroch kolies.

Zatiaľ čo v modeloch A8 štandardne dodávaný pohon quattro s asymetrickým/dynamickým rozdeľovaním krútiaceho momentu pomocou samosvorného stredového diferenciálu a selektívneho riadenia krútiaceho momentu na kolesá rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60 v bežných jazdných podmienkach, verzia S8 prichádza so stredným samosvorným diferenciálom a športovým diferenciálom na zadnej náprave. Priaznivé dôsledky pocítite predovšetkým počas divokej jazdy, keď automobil poskytne garanciu väčšej stability.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Páči sa vám viac červený alebo čierny ambient v interiéri? Audi ich ponúka oveľa viac, východisková farba čalúnenia a obložení je však čierna. Vznikajú tak nádherné kontrasty.
Priestor na zadných sedadlách s bohatým vyšívaním a kontrastnými červenými bezpečnostnými pásmi. Aj zadné sedadlá sú elektronicky polohovateľné, vyhrievané, ventilované a masážne.

Aktívne natáčanie zadných kolies Allradlenkung prináša benefity, ktoré vodič ocení ako pri jazde na diaľnici, tak aj v meste a pri parkovaní. Výhodami tejto položky za inak viac ako dvetisíc eur je priamejšie riadenie s lepšou odozvou, vylepšená agilita, stabilita pri zmene jazdného pruhu a odbočovaní pri vysokých rýchlostiach, ale aj menší uhol natočenia volantu a menší polomer otáčania. S limuzínou dlhou 5,2 metra a trojmetrovým rázvorom tak priemer otáčania dosahuje len 12,5 m. Čo to znamená v praxi? Predovšetkým obratnosť pri parkovaní aj v stiesnených priestoroch nákupných centier, kde navyše k sebaistote vodiča prispieva aj fantastický 3D kamerový systém s detailným náhľadom na blízke okolie vozidla.

Nemožno obísť ani nastavenie jazdných profilov Drive select. Vo verzii S8 má vodič k dispozícii predvoľby efficiency, auto, dynamic, comfort plus a individual – z nich si vyberie naozaj každý, pretože v profile individual môžete v troch stupňoch konfigurovať pohon, riadenie, podvozok a tiež zvuk motora. Osobne som si obľúbil režim auto pre jeho preferenciu komfortnej jazdy s neustálou pripravenosťou na ofenzívny jazdný štýl.

Inzercia

Nie je to však ani riadenie všetkých kolies, ani športový diferenciál, ani samotné úpravy charakteristík motora a riadenia prostredníctvom voľby jazdných režimov Drive select. To, čím je S8 výnimočné, sa týka toho, čo Audi nazýva aktívnym podvozkom.

 

Nastavenie jazdných režimov cez Audi drive select. Vpravo je podrobné nastavenie profilu Individual.

Ako na lietajúcom koberci

Azda každý, kto sa pri nás počas týždňovej skúsenosti s Audi S8 pristavil, sa dopytoval na podvozok. „To je ten podvozok, čo vidí dopredu a dvíha celé auto?– áno, to je on. A funguje aj vyzerá fascinujúco. Audi ho k modelu S8 dodáva ako súčasť sériovej výbavy. Aj keď je vzduchový podvozok s 5-prvkovými nápravami už aj v základe modelov A8, S8 ich obohacuje o funkciu aktívneho prispôsobovania výšky tlmičov (funkcia look-forward) a efektné zdvihnutie celého vozidla pri nastupovaní.

Základná verzia podvozka Adaptive air suspension z modelov A8 reguluje výšku karosérie v rozpätí 35 mm, a to buď výberom jazdného profilu Drive select, alebo automaticky pri prejazde nerovnosťami a pri rýchlosti vyššej ako 120 km/h (-10 mm). V športovej verzii je podvozok východiskovo nižšie o 10 mm a pri rýchlej jazde klesne až o 20 mm.

Počas jazdy rýchlosťou aspoň 120 km/h sa podvozok automaticky zníži, čo prospieva aerodynamike aj stabilite. Pomáha stabilizovať karosériu miernym náklonom, takže pasažieri počas jazdy zákrutou necítia preťaženie až do 0,4 G.

Technologickým vrcholom je práve verzia v modeli S8, volá sa Aktívny podvozok – adaptive air suspension. Ten pri nastupovaní a vystupovaní zdvihne karosériu až o 40 mm. Vyzerá to úžasne, jeden by ani nebol povedal, ako ľudí prekvapia nejaké štyri centimetre a aký pozitívny vplyv majú na pohodlie pri nastupovaní a vystupovaní. V závislosti od zvoleného jazdného profilu reguluje výšku v rozpätí 35 mm pri rýchlosti 120 km/h automaticky klesá o 20 mm. Zrejme nemá zmysel vysvetľovať, ako významným prínosom je aktívne zníženie svetlej výšky podvozka počas rýchlej jazdy.

No je toho ešte viac: funkcia look-forward znamená, že sa S8 pomocou kamerového systému pozerá vpred a rozpoznáva nerovnosti vozovky, ktorým prispôsobuje zdvih každého z tlmičov. V praxi sa to prejavuje tak, že keď prechádzate cez spomaľovací prah, vozidlo ním prechádza prakticky bez poskakovania. Samozrejme, technológia má svoje limity a nemožno povedať, že podvozok dokonale odfiltroval úplne všetko, avšak prínos pre komfort je evidentný, citeľný a nepopierateľný.

Audi S8 TFSI quattro. Foto: Juraj Hrivnák

Ďalšou príznačnou vlastnosťou tohto aktívneho podvozka je jeho vplyv na bezpečnosť. V spolupráci s asistentom priečnej premávky (PCM) sa vozidlo v prípade hroziaceho bočného nárazu na príslušnej strane zdvihne, tak aby nárazu čelilo čo najpevnejšej časti konštrukcie (do prahu) a minimalizovalo sa riziko zranenia cestujúcich. Pevný prah absorbuje energiu bočného nárazu, takže dvere prijímajú deformáciou už len menšiu časť energie a posádka môže byť napokon úplne ochránená početnými airbagmi.

 

Na záver sa dostávame k základu – kolesám. Audi S8 je štandardne dodávané s 20-palcovými diskami z ľahkých zliatin s 5-lúčovým dizajnom v striebornom vyhotovení Galvano, na želanie sú k dispozícii aj pútavé 20-palcové Audi Sport v strieborno-antracitovej farebnej schéme a ďalších päť 21-palcových alternatív.

Aktívny vzduchový podvozok zmožňuje zdvíhať karosériu s podvozkom v rozpätí +40 mm pri nastupovaní a až -20 mm pri dynamickej a rýchlej jazde. Foto: Juraj Hrivnák

Technologickej vybavenosti, samozrejme, zodpovedá aj cena. Zatiaľ čo Audi A8 vo verzii 50 TDI quattro v katalógu figuruje s cenou od 97.450 eur vrátane DPH, Audi S8 TFSI quattro od 136.390 eur vrátane DPH. Azda jediná vec, ktorú S8 neponúka, je predĺžená verzia L. Je to chyba alebo zámer? Keď sa pozriete do zadnej časti interiéru, pochopíte, že tých zopár centimetrov navyše vám naozaj chýbať nebude, veď v tejto verzii ste pánom vy, vodič.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.