Testovaný model nie je ani prvé elektrické vozidlo od BMW, ani prvé, ktoré vzniklo iba ako elektromobil. No je prvé, ktoré sa k nám dostalo s najmodernejšou generáciou tohto pohonu.
Spomínam si na mnoho výnimočných zážitkov spojených s modelmi s modro-bielym znakom. Niektoré sa spájali s priehrštiami luxusu, iné boli o nekonečnej dynamike. A niektoré boli predovšetkým príjemné. Kam sa radí [BMW iX](https://autoviny.sk/obsah/znacka/bmw-ix)? Niekam jemne pod priesečník toho všetkého.
### Priestorový luxus
Vozidlá, ktoré presahujú do viacerých kategórií, jazdia po cestách už nejaký čas. Avšak až s príchodom elektromobilov dostal výraz crossover, čiže z každého rožku čosi, ten správny význam. Sám totiž hľadám, kam ho zaradiť. Na [SUV](https://autoviny.sk/obsah/znacka/suv) síce má pohon všetkých kolies (elektromotorom v každej náprave) a zvýšené sedenie, no so svetlou výškou by som to ďalej ako na štrkovú cestu neskúšal. Na [kombi](https://autoviny.sk/obsah/znacka/kombi) je to vysoké a na [MPV](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mpv) sa tiež veľmi nehrá – napriek **veľkému batožinovému priestoru** (**500/1 750 dm3**) a príkladnej variabilite pri sklápaní delených operadiel zadných sedadiel a veľkému priestoru pod dvojitým dnom, ideálnym na uloženie nabíjacích káblov a vynikajúcim rozhľadom z vozidla.
Netradičným tvarom zadnej časti dominujú úzke LED svetlomety, k dispozícii je aj obrovský otvor na batožinu
Takže tu máme [crossover](https://autoviny.sk/obsah/znacka/crossover), ktorý vznikol s tým, že ho bude **poháňať iba elektrina**. Vďaka tomu nie sú v interiéri žiadne tunely a pýši sa veľkorysým priestorom. Bez ohľadu na výšku sa budete pohodlne cítiť vpredu aj vzadu, tam sa bez problémov zmestia aj traja dospelí. Všetci navyše sedia v komfortných kreslách čalúnených príjemne vyzerajúcim recyklovaným materiálom, aj keď dvojica vpredu si ich môže všemožne upraviť a k dispozícii má aj masáž.
Veľkorysý a vzdušný interiér dostal netradičné stvárnenie, zakrivená plocha s displejmi smeruje na vodiča
Vozidlo komunikuje s vodičom prostredníctvom veľkého zakriveného panelu s dvoma obrazovkami, čím sa odvoláva na typickú orientáciu na vodiča známu z väčšiny doterajších modelov značky. **Ovládanie je však úplne prepracované**. Povely sa zadávajú cez krásne spracovanú konzolu medzi prednými sedadlami, ktorá nemá fyzické tlačidlá. Vyzerá to veľmi elegantne a funguje skvelo.
Celkový [počet ovládacích prvkov sa výrazne znížil](https://www.autoviny.sk/reportaze/122261/dotykove-displeje-a-senzorove-tlacidla-v-autach-bezpecnost-sme-nahradili-imidzom) najmä v prospech výrazne rozšírených možností [hlasového ovládania](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/technologie), **slovenčina však zatiaľ medzi podporovanými jazykmi nie je**. Napriek tomu sa dokážete s autom celkom rýchlo zžiť a užívať si všetky vymoženosti, ktoré vám ponúka.
Predné sedadlá majú integrovanú opierku, môžu poskytnúť masáž a čalúnenie je z recyklovaných materiálov
Nová ergonómia priniesla nastavovanie sedadiel na dverách, tie sa otvárajú tlačidlom
So zdvihnutým obočím sme sa pozerali na volant. Športovou terminológiou by sme povedali, že v [BMW](https://autoviny.sk/obsah/znacka/bmw) ho prekaučovali. Čiže chceli priniesť niečo natoľko nové, až sa volant v ideálnej polohe nedrží úplne najlepšie. Prosíme, vráťte nám okrúhle volanty!
Krištáľový povrch ovládacích prvkov v kombinácii s drevom, tlačidlá ako súčasť povrchu
Trojdielne samostatne do roviny sklopné operadlá a miesto pod podlahou – vzorová variabilita
### Rýchlo a pohodlne
Ak by sme mali hovoriť o **dynamike** tohto [elektromobilu](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobil), tak všetko sa odvíja od **systémového krútiaceho momentu s hodnotou 630 Nm**, ktorý vzniká z dvoch elektromotorov. Vďaka tomu trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 6,1 sekundy.
Keďže tento krútiaci moment je dostupný kedykoľvek, hneď a okamžite, je vhodné posádku na plánované zrýchľovanie, napríklad pri predbiehaní, vopred upozorniť. Inak hrozí náhly kontakt ich hláv s opierkami. A to nemusí byť každému príjemné.
K tomu sa pridáva **vzduchové odpruženie na oboch nápravách**, takže jazda je nesmierne pohodlná, príjemná a plavná. Ale prejazd zákrutami si podvozok stráži a napriek **hmotnosti prevyšujúcej 2 400 kg** cez ne prechádza bez zbytočných náklonov. Nehovoriac o tichu na palube, ktoré je nesmierne návykové. Aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme sa mohli rozprávať úplne pokojne bez zvyšovania hlasu. A to i s cestujúcimi na zadných sedadlách. Keďže vozidlo využíva bezrámové okná, považujeme to za **konštruktérsky zázrak**.
### Dojazd a spotreba
Spotreba elektrickej energie sa pohybovala niekde nad 21 kWh/100 km, čo znamená dojazd jemne **nad 300 km**. V prípade potreby vám vie navigácia povedať, kde sa nachádzajú najbližšie nabíjačky, aj **koľko bude trvať nabíjanie**, čo je veľmi vhodná informácia, zvlášť, keď cestujete na dlhšie trasy.
Ak sa pri výrobe aj prevádzke elektromobilu používa energia získaná z bezpečných obnoviteľných zdrojov, kritika ich neekologickosti sa dostáva do úzkych.
[CAR id=17131]
AUTOVINY.SK » Aktuality » Test BMW iX xDrive40: Zrodený ako elektromobil
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.
Servis elektromobilov
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €
KONCEPT
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Spravodajstvo
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.