Test Kia Stonic Gold: V jednoduchosti je sila, ideálna voľba Slovákov

Kia Stonic nemusí byť len auto pre nenáročných, ale jednoduchosť nezaprie. Modernizácia modelu priniesla minimum zmien, no boli zacielené na to dôležité. My sme sa teraz pozreli na to, ako sa Stonic zmenil.
Vydané  Text: 
Pri súčasnej kríze v automobilovom priemysle bude stále ťažšie dostať sa k novému autu. Keďže sa z klasických áut čoraz viac stávajú počítače na kolesách, začína pribúdať aj vecí, ktoré sa môžu pokaziť. Napriek tomu, že aktuálny trend v automobilizme hovorí jasnou rečou rozsiahlej digitalizácie, stále sa nájdu autá, ktoré sa spoliehajú na overené metódy ovládania. Jedným z takýchto zástancov tradicionalizmu je aj Kia Stonic. ### Minimum zmien, maximum spokojnosti Kto má Stonic rád, oceňuje ho práve pre jeho jednoduchosť. Modernizácia, ktorou si Stonic nedávno prešiel, bola príjemne minimalistická, navonok sa toho zmenilo skutočne málo. Dokonca v nami testovanej výbave Gold by sme na výpočet viditeľných zmien azda nepotrebovali ani všetky prsty jednej ruky. Nové sú logá, ktoré automobilka predstavila na začiatku tohto roku a taktiež strieborné „krídielka“ v okolí predných hmloviek. Inak sa Stonic spolieha na osvedčený dizajn. Pri zadovážení si vyššej výbavy však dostanete predné LED svetlomety s charakteristickým denným svietením.
Interiér prešiel taktiež len drobnou úpravou. Dotkla sa predovšetkým displeja infotainmentu, ktorý dostal modernejšie prevedenie s tlačidlami umiestnenými pod samotnou zobrazovacou jednotkou. Inak je tu všetko na svojom pôvodnom mieste. Panel klimatizácie, ktorý sa nachádza pod displejom infotainmentu, sa našťastie stále spolieha na mechanické ovládanie.
### Technika zodpovedajúca cene Príjemným prvkom sú napríklad vyhrievané sedadlá či vyhrievaný volant, ktorý hlavne v zime nebudete chcieť pustiť z ruky. Volant pritom vôbec nepôsobí lacným dojmom. Navyše, samotný nápis KIA na ňom je prevedený tak špičkovo, že podľa pohľadu naň by ste nikdy nepovedali, že sedíte v aute do 20-tisíc eur. K panelu klimatizácie však je jedna drobná dizajnová výhrada. Možno by si samotný jednoduchý displej na zobrazovanie teploty a režimu klimatizácie zaslúžil trošku väčšiu modernu. Predsa len, červené prevedenie zobrazenia je už trošku archaické.
**Infotainment** ako taký prešiel azda najväčšou zmenou. Po novom viete pracovať s náhľadom **3D máp či dokonca byť neustále online**. To má výhodu v tom, že Stonic vám dokáže ukázať reálnu dopravu či dokonca ceny pohonných hmôt na jednotlivých čerpacích staniciach, aj keď to dnes nie je príjemný pohľad. Samozrejme, že je k autu možné pripojiť aj smartfón či už pomocou Bluetooth alebo káblovo, aj pomocou Android Auto a Apple CarPlay. Pri bezdrôtovom pripojení je možné naraz spárovať až dve zariadenia s tým, že jedno slúži na telefonovanie a jedno na prehrávanie hudby. Inak je interiér príjemnou evolúciou a všetko tu má svoje správne miesto. ### Najviac zmien pod kapotou Kia Stonic po modernizácii síce navonok veľa zmien neprináša, no pod kapotou je tomu úplne inak. Základom ostáva jednoduchý atmosférický motor 1,2 DPI. Nad ním je zasadený litrový trojvalček 1,0 T-GDI, ktorý je možné kombinovať so 6-stupňovým manuálom alebo so 7-stupňovým automatom. No a napokon je tu novinka v podaní mild-hybridného pohonu, ktorý sme rozoberali v samostatnom článku:

Nová Kia Stonic: Najlacnejšie SUV značky má nový vzhľad i techniku

Prečítajte si viac o tom, čo výrobca vylepšil na modeli Stonic. Doteraz občas kritizovaná slabšia výbava si polepšila, a to významne.

Nám sa do rúk dostala asi **ideálna voľba Slovákov**. **Výbava Gold s motorom 1,0 T-GDI s manuálnou prevodovkou**. Výkon tohto motoru je 74 kW s krútiacim momentom 172 Nm. Na prvý pohľad tieto hodnoty neoslnia, no pozor. Auto má pohotovostnú hmotnosť v závislosti od výbavy len 1 120 až 1 223 kilogramov. Je teda pomerne ľahké a motor ho dokáže prekvapivo rezko rozhýbať.
### Mierumilovný motor s charakteristickým prejavom Napriek parametrom nás teda motor nesklamal. Avšak v meste pri mestskej premávke si dokázal z nádrže odpiť aj 7,2 litra benzínu na 100 kilometrov. Tento apetít na diaľnici klesol na 5,8 l/100 km, a to sme sa žiadnym spôsobom nevliekli. Napokon spotreba 5,5 litra na okreskách podčiarkuje ekonomickosť prevádzky. Počas týždňového testu sme s autom jazdili dlhodobo za rovných šesť litrov, čo nie je zlé. Možno, že práve jednoduchosť samotného litrového turbomotora je jeho najväčšou slabinou. Motor pracuje skvele, jeho zladenie s prevodovkou je príjemné a potiahnuť dokáže aj z nižších otáčok, i keď mu to chvíľku trvá. **Počas voľnobehu sa celé auto pomerne klepe**. Po otvorení kapoty hneď vidíme prečo: motor pri voľnobehu tancuje, čo sa prejavuje otrasmi na celej karosérii. Avšak, ak sa otáčky zvýšia, povedzme o 200 až 300 ot./min, otrasy prestanú. Nebolo by na škodu softvérovo upraviť voľnobeh tak, aby motor svojím charakteristickým jednoduchým trojvalcovým prejavom nerušil posádku. Nie je to však nič za, čo by sme teraz dávali automobilke ban rýchlosťou Ľuboša B. Je to skrátka prejav trojvalca a pri kúpe s tým treba počítať.
### Jednoduché auto pre nenáročných ľudí? Zabudnite na zovšeobecňovanie V jednoduchosti je sila. Tak to stojí v nadpise a tak to platí aj pri záverečnom obhliadnutí sa za testom. Kia Stonic nie je auto, ktoré si kúpi technologický nadšenec. Skôr po ňom siahne niekto, kto má už plné zuby digitalizácie a dotykových plôch. **Daňou za jednoduchú koncepciu vozidla už nie je slabšia výbava**. Práve naopak, Stonic sa môže pochváliť mnohými bezpečnostnými prvkami, ktoré konkurencia v rovnakej cenovej relácii neposkytuje. Vďaka karosérii typu crossover je Stonic vyšší a ponúka lepšie možnosti nastupovania. Avšak, ak by sme do auta chceli zbaliť štvorčlennú rodinu, možno by sme narazili na problém. Zadná lavica je síce pohodlná, no keď vpredu sedia osoby nad 185 centimetrov, vzadu toho miesta veľa nezostane. Napriek tomu je 352 litrov batožinového priestoru veľmi slušná hodnota. Kia navyše dokázala do auta vtlačiť aj rezervu, čo je tiež bod k dobru.
[CAR id=17121]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »