Dá sa žiť s elektromobilom aktívny život? Test Nissanu Leaf očami našej kolegyne

Nissan Leaf je fenomén. Na trhoch je už 11 rokov a keď v roku 2017 prišiel v druhej generácii, písali sme o ňom ako o prvom elektromobile, ktorý si naozaj budete chcieť kúpiť. Odvtedy však prešli štyri roky, obstojí Leaf v silnej konkurencii, ktorá medzičasom vznikla?
Vydané  Text: 
Nissan Leaf patrí medzi najpopulárnejšie elektromobily v Európe, dlho si užíval status synonyma elektromobility. Dnes je už trh s elektromobilmi podstatne rozmanitejší – azda každý si vybaví značku Tesla a v našom regióne Škodu, pritom každý výrobca automobilov už v súčasnosti ponúka vlastné elektrické modely. Renault má svoje Zoe, Opel má Corsu-eMokku-e, Mercedes-Benz medzičasom vytvoril podznačku EQ pre výlučne elektrické modely, Audi má zasa svoje e-trony, Volkswagen subznačku ID, dokonca aj španielska Cupra v nasledujúcich mesiacoch na Slovensko dovezie model Born, čoby výraznejšiu a športovejšiu transformáciu VW ID.3. Nissan Leaf sa tak z európskej jednotky dostal v minulom roku na siedme miesto, ako vyplýva zo štatistiky, ktorú zverejnil Teslamagazín.sk. Význam Leafu však nemožno spochybňovať, veď sa pre neho minulý rok rozhodlo 32-tisíc ľudí. Na rozdiel od mnohých iných si zachováva praktickú karosériu hatchbacku a veľmi solídnu cenovku tesne pod hranicou 30-tisíc eur. Počas septembra sme testovali nový Nissan Leaf pre nás netradičným spôsobom, poskytli sme ho našej kolegyni Natálii Jančuškovej, aby zistila a prezradila nám, aké je to žiť s elektromobilom, aké má výhody, nedostatky, skrátka, či sú tieto automobily naozaj vhodné aj pre mladých aktívnych ľudí. Nebola to prvoplánová voľba typu „Čo si o tomto aute myslí žena“, to by to bolo úzkoprsé. V tomto prípade nám ide najmä o pohľad človeka, ktorý nie je motoristický novinár a má s elektromobilmi minimálne skúsenosti. Obstál Nissan Leaf aj v takejto skúške? Vieme, že ľudia sa kritiky elektromobilov rozhodne neboja. Ešte pred samotným článkom ďakujem importérovi značky Nissan a Oliverovi za zapožičanie vozidla do redakčného testu.

Erik Stríž, editor Autoviny.sk

Nissan Leaf v redakčnom teste Autoviny.sk
Aký máš celkový dojem z auta, naplnilo tvoje očakávania? Myslím, že až na pár odchýlok auto spĺňalo moje očakávania. Motor sľuboval výkon 160 kW, teda 217 koní, ktoré som poctivo prevetrala a otestovala ich kvality v meste, aj na diaľnici. Pár dní predtým som jazdila Teslu Model S P100D so zrýchlením z nuly na sto za famózny čas 2,6 sekundy a výkonom 568 kW, čiže zúrivých 762 koní. Oproti Nissanu, ktorý má zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, to bol samozrejme rozdiel. Nejdem porovnávať tieto dve vozidlá, avšak nedá mi nevypichnúť jednu zaujímavosť: Napriek vcelku veľkým rozdielom medzi týmito autami, napríklad obrovskému cenovému rozdielu, Nissan v porovnaní s Teslou na cestách rozhodne nevyzerá ako chudobný príbuzný. Vonkajší dizajn auta neurazí, na pomery jeho kolegov vyzerá v podstate obstojne, aj keď do vizuálnej eufórie vás nedostane. No môžeme hovoriť aj o interiéri, v Tesle som mala pocit, že som v ambulancii u zubára.
Interiér Leafu a jeho úroveň komfortnosti hodnotím kladne, aj keď sedadlá sú umiestnené pomerne vysoko, čo v praxi znamená, že si pohodlnú polohu na šoférovanie budete nejakú chvíľu hľadať. Aj audiosystém je tu veľmi solídny, BOSE PREMIUM, takže ak radi šoférujete pri dobrej hudbe, máte sa načo tešiť. Precízne som otestovala aj túto časť auta a Nissan nepodľahol ani pri basshouse, drum&bass či saxofónových a metalových hitoch. Vo všeobecnosti ma pozitívne prekvapili niektoré jazdné vlastnosti a negatívne prekvapenia prišli pri prvom nabíjaní. Ale o tom neskôr.
Môže byť podľa teba Leaf aj rodinným autom? Myslím najmä na priestor vzadu. Z objektívneho hľadiska nie je dôvod pochybovať o bezpečnosti, v testoch ochrany dospelých a detských pasažierov získal Leaf veľmi vysoké skóre (93 a 86 percent) a celkovo najvyššie možné hodnotenie päť hviezdičiek v EuroNCAP. Na zadných sedadlách sa priestor trochu zúžil (v porovnaní s prednými), no na dvoch krajných sedadlách je stále dosť miesta na hlavu a nohy. Štyria cestujúci sa odvezú v zásade komfortne a zadní pasažieri majú po ruke držiak na fľaše vo dverách a vrecká za dvoma prednými sedadlami. K odkladacím priestorom na predných sedadlách patrí bohatý priestor vo dverách, do ktorých sa okrem iného zmestí aj veľká fľaša na vodu. Ďalej vpredu nájdeme dva držiaky na nápoje medzi sedadlami, hlboký úložný priestor pod lakťovou opierkou a malý výklenok, do ktorého si môžete uložiť veci, ktoré potrebujete mať po ruke (peňaženka, telefón). Čo sa týka batožinového priestoru, s objemom 385 litrov je Leaf takým lepším štandardom.
Ako sa ti šoférovalo v meste a na diaľnici? Prednosti elektromobilu sa podľa mňa ukážu hlavne v meste, pretože na diaľnici sa Leaf nesprával nijak výnimočne. Keď už dosiahnete určitú rýchlosť, auto vám neponúkne nič nové a pri vyšších rýchlostiach už aj zrýchlenie stráca na sile a pôvabe. Na diaľnici je to teda skôr rozvážne auto, nevytŕčajúce z davu, ktoré vás rozhodne nebude provokovať pretekať. Ak bývate v meste, tu je to už kvalitnejšia muzika, oceňujem svižnosť, vďaka jeho zrýchleniu sa viete šikovne preraďovať a ušetriť tým veľa času. Tiež stabilita v zákrutách sa mi zdala lepšia v porovnaní s autami, ktoré som mala doteraz, aj počas športovej jazdy mi prišlo auto bezpečné.
Pokiaľ ide o funkciu jazdy jedným pedálom e-Pedal, určite je to zaujímavý koncept ovládania auta, lenže po niekoľkých kilometroch začne byť precitlivenosť pedála trocha obťažujúca pre časté prudké spomalenia a radšej vodič prepne na klasický režim ovládania pomocou plynu aj brzdy. Aj v meste je stále dôležité jazdiť zotrvačnosťou, čo sa s funkciou e-Pedal nedá. Čo sa mi naozaj páčilo, bolo parkovanie s balíkom PROPILOT PARK – to je priam zážitok, takže s týmto autom pohodlne zaparkujete a vyparkujete skutočne skoro kdekoľvek, a to aj v noci!
Pokročilá bezpečnostná technológia sa rozšírila aj na autonómne núdzové brzdenie s detekciou chodcov, sledovanie mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek, monitorovanie tlaku v pneumatikách, predné aj zadné parkovacie senzory, upozornenie na krížovú premávku vzadu, adaptívny tempomat, asistent udržiavania v jazdnom pruhu a ďalšie.
 

Najväčšia slabina elektromobilov

Ľudia elektromobilom vyčítajú, že sa dlho nabíjajú a množstvo nabíjačiek nie je dostatočné. Akú máš skúsenosť ty? Že či je elektromobil žrút času? Je! Dojazd a nabíjanie sú v tomto prípade kapitola sama o sebe. Dopredu som si pripravila rozvrh, kde a kedy ísť auto nabiť a čo zatiaľ vybaviť, a po nabití sa presunúť do bodu B v určitom čase. Bola som pripravená na rôzne scenáre, rátala som aj s časovými rezervami, ale realita mi vyfúkla vietor z plachiet a začal skutočný cirkus.
Pokiaľ s týmto automobilom začínate od nuly, odporúčam si veľmi precízne naštudovať informácie o nabíjaní a urobiť si prieskum staníc vo vašom okolí. Dôležité je vedieť, ktoré nabíjačky majú adaptér CHAdeMO, lebo bez neho si pokojne môžete vybaliť stan, odpočinúť si a s prehľadom stihnete preskúmať aj miestnu prírodu a pamiatky. Prekvapilo ma, keď som sa po hodinovej káve vrátila spokojne naspäť k nabíjačke, zistila som, že auto sa nabilo o „závratných“ šesť percent! Už asi viete, kam smerovali moje ďalšie kroky. Nie, nebolo to k písaniu ďalšieho článku, ale k ďalšej nabíjačke.
V mobilnej aplikácií nájdete aj mapu, na ktorej si môžete vybrať konkrétnu stanicu a zistiť či je voľná alebo obsadená. Samozrejme, kým tam prídete, situácia sa môže zmeniť. V prípade, že vaše auto má už iba zopár percent, plus máte zapnuté kúrenie alebo klímu, môžete sa dostať do pekne zapeklitej situácie. Poznáte ten pocit, keď sa konečne dostanete zo zápchy k nabíjačke a zrazu vás premkne des, obleje studený pot a začne vám byť nevoľno? Ja áno. Tomu sa hovorí obsadená nabíjačka. Vy viete, že hráte s kartami, ktoré vám boli rozdané a v hlave počítate: 10 percent v batérii, vo vašom okolí zápchy v rozkvete, zúfalo v telefóne hľadáte najbližšiu voľnú nabíjaciu stanicu. Môj príbeh mal šťastný koniec a podarilo sa mi to stihnúť. Pri celej tejto akcii som zo stresu schudla asi päť kíl, no záver bol úspešný a v prípade nabíjania cez CHAdeMO bolo auto nabité z 20% na 80% približne za hodinu a štvrť. Ak nabíjate cez domácu zásuvku a palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 kW, rezervujte si na dobitie auta 32 hodín. Ja som síce naplánovanú pracovnú kávu nestihla, no každý deň takto nevyzeral. Určite je rozdiel či pracujete vo firme, kde ste fixných osem hodín a viete si každý deň zorganizovať bez väčších výkyvov, alebo ste podnikateľ či inak fungujúci človek, ktorý nemá stereotypne organizované dni.
Zhrnula by som to tak, že Nissan Leaf sa oplatí kúpiť, ak máte rodinný dom a ideálne ešte jedno auto, v opačnom prípade by som nad kúpou veľmi neuvažovala. V štandardnom modeli je udávaný dojazd 270 km, no **Leaf e+ vďaka oveľa väčšej batérií s kapacitou 62 kWh** prejde na jedno nabitie približne 385 km. Ovplyvňujú to samozrejme rôzne faktory, ako štýl jazdy, pustená klimatizácia a ďalšie. Z mojej skúsenosti je to o niekoľko desiatok menej, netreba sa preto spoliehať na tabuľkové čísla a vždy je dobré mať prehľad o dostupnosti nabíjacích staníc v okolí – obzvlášť, ak sa chystáte na výlet a čaká vás nová trasa.








Pokračujte na ďalší príspevok »