Test Peugeot 3008: Moderné rodinné SUV s trojvalcom? Zdá sa, že bez problémov

Robíme testy áut pre ľudí, ktorí kupujú nové autá. Pre všetkých, ktorí zvažujú nové SUV, sme pripravili test Peugeotu 3008 vo výbave GT Pack.
Vydané  Text: 

V uplynulom období sme v redakcii Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport testovali vskutku solídne množstvo esúvečiek. Citroën e-C4, SEAT Tarraco FR 4, Škodu Kodiaq RS po facelifte, úplne nový Subaru Outback (ok, toto môžeme považovať aj za terénne kombi), MINI Countryman PHEV so strešným stanom Autohome, nádherné francúzske DS 7 Crossback PHEV, naftový hybrid Hyundai Tucson, crossover Hyundai Bayon, ale aj revolučnú Škodu Enyaq iV či nevšedné Suzuki Across. Ďalšie pre vás ešte stále píšeme – tých crossoverov a SUV je skrátka neúrekom a aj keď sa automobilky snažia o odlíšenie sa od konkurencie, na týždňové skúsenosti s mnohými po krátkej dobe skoro úplne zabudneme. Nie je to prípad Peugeotu 3008, ktorý som testoval začiatkom júla tohto roka. Aby som priznal pravdu, najradšej by som si ho nechal ako svoje vlastné a skoro som oľutoval, že som si iba nedávno kúpil nové auto inej značky. Mám na to hneď niekoľko dôvodov, v prvom rade ma však oslovil celkový charakter vozidla.

Peugeot 3008 je trocha drahší ako konkurencia, súhlasím. Napriek tomu si stojím za tvrdením, že za tých 24 890 eur dostanete hodnotu, akú prevažná väčšina konkurentov neponúka. Stačí sa pozrieť na cenník a nájsť v ňom zoznam výbavy, ktorú dostanete už v sérii. Kto sa rád hrá s konfigurátorom, ten ocení až 6 stupňov výbavy (Road Trip je špeciálna výbava navyše) a 7 motorizácií.

Hodnotu auta ale neurčuje iba jeho cena a výbava, rovnakým dielom na ňu majú vplyv aj estetika a celkový charakter. Peugeot 3008 obstojí v každom tomto ohľade.

Redakčný test SUV Peugeot 3008 GT Pack s motorom 1,2 PureTech 130k
Redakčný test SUV Peugeot 3008 GT Pack s motorom 1,2 PureTech 130k

 

Kľúčové vlastnosti Peugeot 3008

  • je to stredne veľké SUV s dĺžkou 4 447 mm a rázvorom 2 675 mm;
  • konkurenti sú Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Škoda Karoq, Renault Kadjar, SEAT Ateca, Citroën C5 Aircross, Ford Kuga;
  • nápadne moderný vzhľad nie je iba estetickou záležitosťou, ale premieta sa do funkčnosti: v základnej výbave sú predné aj zadné LED svetlá, parkovacie senzory, zadná kamera, digitálny kokpit 12,3″ či bezkľúčové štartovanie;
  • aj najslabší motor má až 130 koní, najsilnejší je plug-in hybrid 1.6 Hybrid4 s max. výkonom 300 koní;
  • ponúka aj režim jazdy 4×4, ktorý je vyriešený elektrickým pohonom zadnej nápravy (ako Jeep 4×e);
  • ponúka sa v 6 stupňoch výbavy a so 7 pohonmi, nájdete benzínové, naftové aj elektrifikované varianty;
  • neponúka 7 miest na sedenie, túto možnosť Peugeot ponúka pri vyššom modeli 5008.

 

130 koní a 230 newtonmetrov

Nový Peugeot 3008 sme testovali so verzii s trojvalcovým benzínovým motorom 1,2 PureTech (1 199 cm3) s najvyšším výkonom 96 kW (130 koní), čo je najslabší ponúkaný pohon. Poháňa predné kolesá, SUV rozbehne na rýchlosť 188 km/h. Krútiaci moment 230 Nm možno považovať za nanajvýš dostatočný, navyše sa dostavuje už pri 1 750 ot./min, čo znamená, že motor zaberá odspodu a spoločne s automatickou prevodovkou EAT8 dodáva autu solídnu svižnosť a pružnosť. Prevádzková hmotnosť testovaného modelu bola 1 471 kg, pričom ťažné zariadenie umožňuje ťahanie prívesu s hmotnosťou nanajvýš 1 400 kg. Vtedy už ale musíte počítať s výrazne lenivejším prejavom motora a podstatne slabšou dynamikou.

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Benzínový motor 1.2 PureTech je trojvalec s preplňovaním pomocou turbodúchadla s max. výkonom 96 kW, ktorý dosahuje pri 5 600 ot./min.

Myslím, že doba nedôvery k trojvalcovým motorom by už konečne mohla skončiť. Bežný vodič v 3008 ani nepotrehne, že tu ten štvrtý valec nie je, pretože chod motora je kultivovaný, tichý a automatická prevodovka robí veľmi dobrú prácu. Otázkou je iba dlhodobé prevádzkovanie vozidla s veľkou záťažou, teda s plným obsadením piatich miest, vtedy možno pociťovať slabšiu dynamiku, no aj s tým si vie automat poradiť dosť dobre.

Pohon všetkých kolies tu síce nie je, no Peugeot aj tak umožňuje voľbou jazdných režimov jazdiť aj na nespevnenej vozovky, a to vďaka režimom Piesok a Blato. Jazdné režimy pre cesty sú Eco, Normálny a Šport, navyše môžete radiť prevodové stupne prevodovky aj manuálne stlačením tlačidla M na páke alebo používaním páčiek – a + za volantom.

Nočné zábery Peugeotu 3008 GT PACK

Jazdné vlastnosti? Lepší priemer

Peugeot 3008 je postavený na podvozku s prednou nápravou MacPherson, vzadu je relatívne jednoduchá tuhá náprava s vlečnými ramenami a torznou priečkou. Mohli by sme chcieť už viacprvkové zavesenie už v základnej cene, ale nenechajte sa odradiť predsudkami. Naladenie podvozka je výborné a počas bežnej prevádzky nebudete pociťovať, že toto SUV nie je pripravené na excelentné dramatické športové výkony. Neslávne známe odskakovanie zadnej nápravy je niečo, s čím si tyká množstvo automobilov, aj tých s multilinkom, avšak Peugeot dokázal vyladiť svoj 3008 tak, že dokáže zaujať aj náročnejšieho vodiča. Zázraky ale nečakajte, zadná náprava evidentne nie je prémiová. Viem oceniť, že naladenie podvozku Peugeotu 3008 je skôr univerzálne, čo z neho robí dobrého spoločníka na cesty na všedné dni pre veľmi široké spektrum motoristov.

Výrobca si zaslúži pochvalu za celkové naladenie podvozka. Je skôr tuhší ako mäkký, pritom veľmi dobre filtruje drobné nerovnosti vozovky a po vjazde kolesa do hlbokej diery sa prejavujú efektívne dorazy. Netrúfam si odhadovať, ako dlho vydržia mierniť údery, no počas týždňa ma vedeli viackrát pozitívne prekvapiť.

Potom je tu výborne zvládnutá schopnosť podvozka zabraňovať prehnanému nakláňaniu v zákrutách. Vysoký posed vytvára predpoklad, že sa v ostrej pravotočivej zákrute budete musieť zapierať ľavou nohou o podlahu, v skutočnosti ale 3008 drží na ceste stabilne a ani pasažieri na zadných sedadlách veľmi netrpia. Aj pri diaľničných rýchlostiach si podvozok zachováva stabilitu a tuhosť, čo z 3008 robí partnera aj na dlhé trasy. Len zadní pasažieri budú musieť strpieť krátke sedáky sedadiel a trocha tuhších otrasov pri prejazde nerovnosťami vysokou rýchlosťou.

Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca je súčasťou základnej výbavy. Ponúka niekoľko režimov zobrazenia, jeho farebná schéma sa mení spoločne s výberom jazdných režimov.

Pohon predných kolies a relatívne vysoká hmotnosť by sa mali prirodzene premietať do nedotáčavosti vozidla, tá je ale potlačená na veľmi solídnu úroveň. Práveže sa som za volantom 3008 nadobudol dojem, že mám nad vozidlom úplnú kontrolu, hoci kompaktný volant neposkytuje prakticky žiadnu spätnú väzbu – možno vďaka tomu mám dojem, že má SUV tak dobre poslúcha. Vjazd do 90-stupňovej zákruty v rýchlosti 60 km/h dáva pocítiť fyzikálne zákony a nedotáčavosť, stabilizačný systém sa s ňou ale dokáže vysporiadať rýchlo a uviesť vozidlo do stability skôr, ako bežný vodič začne nevhodne reagovať točením volantu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Čo hodnotím nepriaznivo, je nemožnosť doplatiť si za lepší podvozok, ideálne adaptívny. Peugeot neponúka ani jeden a jeho nastavenie sa nemení ani so zmenou jazdného režimu.

To, čo vyzerá ako kryt koncovky výfuku, je v skutočnosti iba estetická záležitosť. Výfuk je v skutočnosti vyvedený zospodu. Je to problém? Ako pre koho, nás to trocha mrzí. Dizajn má byť v prvom rade funkčný.

Spotreba

Peugeot 3008 vo verzii s pohonom 1,2 PureTech 130 s automatickou prevodovkou má mať podľa údajov výrobcu kombinovanú spotrebu (WLTP) 6,5 – 7,8 l/100 km.

Zodpovedajú tomu aj výsledky z redakčného testu, počas uplynulých 894 kilometrov palubný počítač vykázal priemernú spotrebu 7,5 l/100 km, čo považujem za primeranú hodnotu.

Keď som jazdil rozvážne a šetrne, dosiahol som na mestskej trase priemernú spotrebu 6,7 l/100 km a pri extrémnom šetrení s manuálnym radením 6,5 l/100 km.

Dlhodobá priemerná spotreba Peugeot 3009 1.2 PureTech 130k za 894 km bola 7,5 l/100 km.
+
dobre naladený podvozok;
stabilita vozidla v bežných podmienkach
nemožnosť priplatiť si za adaptívny podvozok;
niekomu môže prekážať minimálna spätná väzba volantu
Koncepcia interiéru i-Cockpit znamená proporcie a umiestnenia ovládacích prvkov orientované na ergonómiu. Peugeot 3008 nepotrebuje head-up displej, pretože jeho digitálny prístrojový panel je umiestnený vysoko, nad horným oblúkom volantu. A volant je kompaktný, sploštený.

Veľmi rozumne navrhnutý interiér

Peugeot vo svojich interiéroch používa koncepciu interiérov s názvom i-Cockpit. Ide o také rozloženie a proporcie ovládacích prvkov, aby zohľadňovali najmä ergonomické potreby. Palec hore pre Peugeot!!! Preto majú tieto francúzske vozidlá kompaktné dvojramenné volanty s výrazným sploštením hore a dole, vysoko uložené displeje a stredové konzoly v rozumnej miere natočené k vodičovi.

Koncepcia interiéru i-Cockpit znamená proporcie a umiestnenia ovládacích prvkov orientované na ergonómiu. Peugeot 3008 nepotrebuje head-up displej, pretože jeho digitálny prístrojový panel je umiestnený vysoko, nad horným oblúkom volantu. A volant je kompaktný, sploštený.

Niektoré detaily jednoznačne prezrádzajú príbuznosť so značkou Citroën, najmä infotainment zobrazený na stredovom displeji a páka automatickej prevodovky. Tu sa ale podobnosť končí, Peugeot pôsobí o niečo hodnotnejším dojmom, čo je výsledok vyváženého pomeru použitých materiálov. Mne osobne sa veľmi páči látkové čalúnenie palubnej dosky, ktoré prechádza až do výplní dverí a korešponduje s kombinovaným textílno-koženkovým čalúnením sedadiel. Tá šedá je naozaj krásna a dobre maskuje drobné nečistoty, respektíve bráni ich usadzovaniu. Z praktického hľadiska vidím interiér tohto SUV ako vhodný aj pre aktívne rodiny, ktoré sa neboja blata a nečistoty.

Zároveň musím podotknúť, že čo Peugeot 3008 získava na ergonómii a materiáloch v interiéri, to stráca občas nedostatočnou rýchlosťou infotaimentu. To, čo sa zobrazuje na stredovom displeji, je síce pekné a moderné, avšak reakcie na dotyky sú chvíľami spomalené, a to aj vrátane zvukovej odozvy. Za najväčší nedostatok považujem najmä virtuálny ovládací panel klimatizácie, ktorý si vyžaduje príliš veľa pozornosti a ani po týždni používania som si na neho nevedel zvyknúť. To aj napriek tomu, že niektoré funkcie sú vyvedené do mechanických tlačidiel (recirkulácia, vyhrievanie zadného skla a odhmlievanie predného).

Druhý displej je priamo pred vodičom. Peugeot 3008 sa už nepredáva s analógovým prístrojovým panelom, teda už v základnej výbave dostanete virtuálny kokpit. Nemám mu čo vyčítať, pretože je prehľadný, graficky vyladený, imituje analógovú schému s tachometrom vľavo a otáčkomerom vpravo, no umožňuje aj zmenu zobrazenia podľa výberu vodiča. Osobne sa mi najviac páčil štandardný režim a ten s navigáciou (veľmi praktické pri aktívnom navádzaní).

V závislosti od zvoleného jazdného režimu sa upravuje aj farebná schéma grafiky, ktorá sa premieta aj do farebnosti infotainmentu a náladového osvetlenia v interiéri.

Stredový displej má tvar tabletu, spoločne s funkciami navigácie a multimédií cez neho ovládate aj klimatizáciu. To považujeme za nedostatok, pretože riešenie od Peugeotu je síce estetické, ale spomalené a neintuitívne.

Virtuálny panel klimatizácie obyčajne považujem za nedostatok, aj v 3008 mi chýbal ten mechanický, napriek tomu na mňa interiér spravil výborný dojem a nebránim sa konštatovaniu, že Peugeot 3008 v jeho kvalitatívnom vyhotovení prekonáva aj kompaktné modely prémiových výrobcov.

+
materiálové vyhotovenie;
vysoko uložený prístrojový panel;
kompaktný volant;
celkový dojem z interiéru
pomalé reakcie infotaimentu;
virtuálny ovládací panel klimatizácie

Je Peugeot 3008 vhodný pre rodinu s deťmi?

Ak uvažujete nad SUV ako nad voľbou z rodinných dôvodov, domnievam sa, že idete správnou cestou. Esúvečka pritom nie sú vždy ideálnou voľbou, záleží na proporciách a vybavenosti. Priaznivé vlastnosti Peugeotu 3008 obnášajú predovšetkým solídne priestorové pomery vzadu a prakticky vybavený batožinový priestor. Ak vám ide aj o bezpečnosť, vedzte, že Peugeot 3008 (spoločne s 5008) získali v roku 2016 od Euro NCAP plné hodnotenie 5 hviezdičiek, pričom bezpečnosť detí bola ohodnotená na 85 percent. To je slušný výsledok, Euro NCAP v komentári uviedlo, že 3008 poskytuje dobrú ochranu všetkých významných telesných partií detských pasažierov aj pri bočnom náraze.

Predné sedadlá s výrazným bočným vedením zapôsobia pohodlnosťou a oporou v zákrutách. Zadní pasažieri však nemajú bočnice fakticky žiadne.
Vzadu je čalúnená lavica, operadlá sa sklápajú v pomere 60:40, ľavé sedadlá sú spojené. Priestorové pomery sú primerané kategórii vozidla, komfortom pritom Peugeot 3008 špeciálne neoslňuje. Stredové operadlo sa dá sklopiť do polohy lakťovej opierky a do kufra vedú dvierka - tunel.

Zadné sedenie je tvorené čalúnenou lavicou, krajné sedadlá fakticky nemajú bočnice, operadlá detto, chýba tu aj šikovná plastová vanička na bokoch, do ktorej padajú omrvinky z jedla, ako to má napríklad Škoda Kodiaq. Malou nevýhodou môžu byť zapustené úchytky Isofix a tiež spoločný panel osvetlenia na nepraktickom mieste nad hlavou stredného pasažiera.

Plusom sú madlá na strope pri všetkých dverách, vysoký posed, vďaka ktorému je posadenie dieťaťa do autosedačky pohodlné, taktiež rovná podlaha bez stredového tunela. Stredové operadlo možno sklopiť do polohy lakťovej opierky s dvomi držiakmi na poháre a sú tu aj dvierka (tunel) do kufra – takto si to predstavujem!

Na zadnej strane predných sedadiel sú sieťky, do ktorých možno vložiť aj väčšie predmety, tie malé sa zmestia aj do priečinka v stredovom paneli s výduchmi klimatizácie. Zadní pasažieri si nemôžu nastaviť vlastnú teplotu, môžu meniť iba intenzitu a smer prúdu vzduchu. Nabíjacie konektory sú tu tri, popri dvoch plnoformátových USB aj jedna 12 V zásuvka. Zadné strany predných sedadiel sú navyše prekryté plastom, takže sa ľahko čistia od nečistôt z detskej obuvy, navyše majú aj čiastočne ochrannú funkciu pri prevoze tvrdých veľkých predmetov.

Keď sa posadím za seba s výškou 175 cm, ostáva mi už pomerne málo miesta na nohy. Dvaja dvojmetroví chlapi sa už za seba neposadia.
Zámok detskej poistky sa nachádza naľavo pod volantom.

Zámok detskej poistky sa nachádza naľavo pod volantom a o tom, či je aktívny, informuje zeleným svetlom.

Batožinový priestor ako má byť

Pláto kufra obyčajne nebýva predmetom pozornosti motoristických novinárov, pritom by malo byť. Na mojich autách, ktoré som vlastnil, som ho vždy musel odstrániť a dať do špajze, pretože som ho v aute obyčajne nepotreboval, ale nedalo sa uložiť pod podlahu. Peugeot 3008 má pevné pláto, nie roletu. To znamená, že má nosnosť niekoľko kilogramov a dá sa plnohodnotne využívať ako odkladací priestor. Dá sa zalomiť, takže aj s otvorenými piatymi dverami ostáva časť tejto plochy rovnou. Ak vám toto pláto zavadzia, napríklad pri prevoze psa, môžete ho uložiť pod podlahu s vysokou nosnosťou. Vyriešené, konečne žiadna špajza!

Pod podlahou s nosnosťou 100 kg je priestor pre pláto kufra aj rezervnú pneumatiku, resp. lepiacu sadu na opravu defektu.
Batožinový priestor má kapacitu 520 / 591 až 1 482 litrov, obsahuje niekoľko praktických doplnkov pre jednoduchšie prevážanie nákladu.

Zadné sedadlá sa dajú sklopiť pomocou pák aj priamo z kufra, netvoria však úplnú rovinu, v sklopenej polohe nie sú nijak aretované (ako napr. SEAT Tarraco), teda sa počas jazdy mierne pohybujú.

Páky v kufri na sklápanie zadných sedadiel.
Zadné sedadlá sklopíte aj z kufra pomocou pák, ale nevytvoria rovinu, navyše nie sú v spodnej pozícii aretované.

Piate dvere sa otvárajú elektronicky po stlačení mikrospínača, prípadne dvojitým stlačením tlačidla naľavo pod volantom. Pod podlahou kufra je priestor pre rezervnú pneumatiku, uložíte sem pláto a na bočných stenách nájdete okrem menších priečinkov na malé predmety aj háčiky pre zavesenie tašiek. Podlaha má nosnosť až 100 kilogramov, nájdete tu tradičné kotviace oká pre sťahovacie popruhy a tiež jednu 12 V zásuvku. Chýba tu 230 V zásuvka, tú 3008 neponúka ani za príplatok.

Maximálna dĺžka nakladaných predmetov je podľa technickej tabuľky 3 005 mm, avšak ak všetko dobre zabezpečíte, môžete vnútri previezť aj štvormetrové lišty. Ak vám ide o papierové údaje, tak podľa metodiky VDA má kufor objem 520 litrov, podľa metodiky objemu tekutín 591 litrov. Ak sa sklopia zadné sedadlá, nákladný priestor má kapacitu 1 482 litrov. Detský kočík vzadu odveziete s nadhľadom, ešte sa sem vojde aj detský bicykel a nejaké ruksaky k tomu. Po sklopení zadných sedadiel bez problému odveziete aj dospelácky bicykel veľkosti L.

Užitočným doplnením batožinového priestoru je priestor na streche, pozdĺžne strešné lyžiny dostanete ale až od výbavy Road Trip (špeciálna séria), respektíve od výbavy GT.

Strešné lyžiny sú v sérii výbavy GT. Majú nízky profil a matnú povrchovú úpravu.
+
priestranný kufor;
dostatok priečinkov, háčikov a kotviacich prvkov v kufri;
praktické pláto kufra
zadné sedadlá sa nesklopia do roviny a nie sú aretované;
chýba možnosť dokúpenia 230 V zásuvky
Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP
Nárazník so zrkadlovým efektom je nepochybne vrcholne estetický, no ľahko sa zašpiní a o jeho odolnosti máme pochybnosti. Spodná časť nárazníka (čierna) je však mierne vystúpená, teoreticky tak má ochrániť tento zrkadlový prvok.
Predné LED svetlomety s integrovaným LED denným svietením a zadné FULL LED sú súčasťou už základnej výbavy modelu 3008. Lepšou verziou predných svetlometov sú FULL LED s automatickou reguláciou výšky a statickým prisvecovaním do zákrut.
Veľký a členitý odkladací priestor v stredovej časti. Oceňujeme otváranie lakťovej opierky týmto spôsobom.
Páka automatickej prevodovky je dobre známa z ostatných Peugeotov, ale aj zo značky Citroën. Umožňuje aj manuálne radenie prevodových stupňov, Peugeot 3008 v testovanej výbave neponúkal automatické zaťahovanie parkovacej brzdy pri zastavení.
Tlačidlo na zatvorenie piatych dverí a na vysunutie ťažného zariadenia.
Súčasťou výbavy testovaného vozidla bola aj indukčná nabíjačka vpredu. Je v nej dosť miesta aj pre veľký Samsung Galaxy Note20 Ultra.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »