Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186: Inžiniersky skvost z Hirošimy

e-Skyactiv X je inžiniersky skvost. Má preplňovanie, ale bez turba, ide o naftový motor na benzín, avšak so sviečkami. Výsledkom má byť vyšší výkon, menej tepla a emisií, nižšia spotreba. Funguje to?
Vydané  Text: 
### Komplikovane, no účinne *píše Martin Šebesta* Keď sa v čase intenzívnej elektrifikácie rozhodnete, že až teraz nastal čas na prepĺňanie, musíte veľmi dobre vedieť, čo robíte. Alebo sa voláte Mazda a to, že idete vlastnou cestou, máte v génoch. Inak by vám nenapadlo presadzovať šialene komplikovanú technológiu stláčania benzínu, až kým sa nevznieti v podstate sám (podobne ako v prípade naftových motorov) a klasické sviečky používať iba na kontrolu spaľovania. Veď čo ak by to náhodou niekedy nevyšlo a benzín by potreboval iskrivú pomoc. Ak sa však voláte Mazda, tak do toho idete a ak to nie úplne podľa predstáv vyjde na prvý pokus, tak popremýšľate, znížite kompresiu, pridáte výkon a krútiaci moment a dáte tomu ešte jednu šancu. No a čo, že si ostatní na takýchto pokusoch polámali zuby? Vy to dáte a čakáte, čo na to svet povie.
Japonská značka Mazda pred časom prišla s veľkou inováciou spaľovacieho motora. Spojila princíp toho vznetového a zážihového, spaľuje chudobnú zmes benzínu a vzduchu, pričom na preplňovanie nepoužíva tradičné turbodúchadlo. Výsledkom má byť vyšší výkon, nižšie emisie. Lenže ani to nestačí, v Európskej únii budú mať aj takéto inovatívne motory od roku 2035 červenú.
A svet hovorí, že v Mazde sú sakra šikovní chlapíci a lavice v školách nedrali nadarmo. Dať dokopy takúto techniku nebolo vôbec jednoduché. K tomu prepĺňanie kompresorom, nech z 2-litrového motora vyjde 137 kW (186 k) a 240 Nm. Áno, nie sú to závratné čísla, no ak ich doplní spotreba okolo 6,5 l/100 km, tak to oceníte. Zvlášť, keď Mazda s týmto prepracovaným zázračným motorom zrýchli z 0 na 100 km za 8,6 sekundy. Pre pokojnejšie povahy ide o veľmi dobrý motor, ktorý si zachováva postupný nástup výkonu bez divokých kopancov. A k tomu to ticho na palube!
Na každom rohu má Mazda nejaký zaujímavý dizajnový prvok, na ktorý sa budete chcieť radostne pozerať aj po dlhšom čase
Do pokojnej partie sa pridáva aj podvozok, ktorý by prijal aj vyšší výkon. Takto poskytuje v zákrutách neuveriteľnú zábavu, auto zatáča nanajvýš ochotne a tlmenie nerovností je na špičkovej úrovni. Ak ste doteraz nemali Mazdu a jej modely zaradené na vysokých priečkach majstrov v podvozkoch, tak to rýchlo napravte.
Automatická prevodovka, aj spôsob ovládania si zaslúžia vysoké hodnotenie
No a interiér? S tým by sa CX-30 nestratila ani medzi značkami, ktoré si hovoria prémiové. Minimálne materiálmi a ich spracovaním. Jednoduchosť ovládania by mohla vyučovať aj v tejto partii. Tak rýchlo sa zžijete s máloktorým autom. Aj keď dlhšie Mazdu nemáme, vždy si rýchlo nájdeme cestu k pokojnému ovládaniu naslepo.
Ako to funguje? E-Skyactiv X sa spolieha na patentovanú technológiu Mazda s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) (SPCCI). Mimoriadne chudobná zmes paliva a vzduchu sa stláča extrémne vysokým tlakom. Iskra potom zapáli veľmi malé, husté množstvo paliva, čím sa ďalej zvyšuje teplota a tlak vo valci. To spôsobí, že zvyšné palivo sa vznieti vďaka pôsobeniu tlaku (podobne ako vo vznetovom motore). Palivo zhorí rýchlejšie a kompletnejšie, takže výsledkom je vyšší výkon a menej emisií v porovnaní s bežným motorom.   Prečo viac výkonu a preplňovanie bez turba? Odpoveď je vo vzduchu. V bežnom zážihovom motore sa mieša vzduch a benzín v pomere 14,7 : 1, ale motor E-Skyactiv X využíva v režime SPCCI neuveriteľne chudú zmes v pomere až do 40 : 1. Viac vzduchu a menej paliva sa rovná nižšej spotrebe paliva a väčšiemu výkonu. Motor nemá turbodúchadlo, ale využíva malý kompresor, ktorý pomáha zvyšovať tlak vzduchu v motore v režime SPCCI. Konfigurácia bez turbodúchadla znamená, že nedochádza k žiadnemu oneskoreniu, iba k intuitívnemu nárastu výkonu až po hranicu maximálnych otáčok.
### Takto si predstavujeme prémiový interiér *píše Erik Stríž* Zatiaľ čo kolega Martin Šebesta píše, že CX-30 by sa nestratila ani medzi prémiovými značkami, ja sa nebránim explitnému zhodnoteniu, že predná časť interiéru pre vodiča a spolujazdca už prémová rozhodne je. Takto si predstavujem **kvalitný**, **racionálne navrhnutý a na ergonómiu a funkciu zameraný interiér**.
Nech žije ergonómia, hovoríme si po každej novej skúsenosti s Mazdou. Aj v CX-30 je radosť sedieť
CX-30 je typickou Mazdou. V jej reklamách znejú frázy o dokonalom spojení vodiča s autom a musím uviesť, že táto vlastnosť je Mazde skutočne vlastná. Jej vozidlá hrajú na pocity, naozaj sa v nich cítite komfortne, zladene s vozidlom, a to dokonca aj v prípade, že spočiatku vám môže trocha vadiť o niečo mäkší dojem z tuhosti pedálov. Vo významnej miere sa sa na tomto dobrom dojme podieľa vyhotovenie interiéru, ktoré v hojnej miere využíva čalúnenie zo syntetickej kože, a to aj na palubnej doske. Konzervatívna farebná schéma má tiež svoj vplyv na to, že interiér neruší, naopak umožňuje sústrediť sa na jazdu ešte viac, do popredia je postavená ergonómia ovládania. **Každý ovládací prvok je v komfortnej zóne vodiča**, výška uloženia displejov nenúti vodiča sústreďovať pozornosť príliš ďaleko od cesty pred ním, každé tlačidlo má jednoznačnú spätnú odozvu a otočné ovládače majú citeľne oddelené stupne. Stredový displej nie je dotykový, čo je evidentné vzhľadom k jeho vzdialenosti od vodiča, ovláda sa výhradne cez HMI ovládač umiestnený pri páke radenia. Zvlášť oceňujem **fyzické ovládače na paneli klimatizácie** – sú prehľadné, v dosahu pre vodiča i spolujazdca, funkcie sú jednoznačne označené piktogramom.
Žiadne dizajnérske úlety, ale poctivé elegantné vyhotovenie prístrojového panela. Toto musíme oceniť veľkou pochvalou!
Kino pre zvedavých, ktorí chcú vidieť, ako prúdi energia medzi motorom a pomocnou batériou
Mazda teda pripravila kokpit vodiča, v ktorom idú všetky prvoplánovo atraktívne vychytávky bokom, aj napriek tomu, že tam v skutočnosti sú. Do popredia sa dostáva funkcia a riadenie.
Zatiaľ čo **priestorové pomery vzadu sú primerané, no špeciálne nenadchnú**, z hľadiska komfortu si na tom CX-30 stojí veľmi dobre. Sedadlá majú optimálnu tvrdosť sedákov i sklon operadiel. Pripočítajme si k tomu bočné vedenie krajných sedadiel a dobrú polohu a tvar madiel dverí a máme tu veľmi dobrý základ na absolvovanie dlhých ciest. S Mazdou CX-30 som aj s pasažiermi prešiel celú krajinu a späť a ich dojmy z Mazdy boli veľmi pozitívne. Vzadu sú tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40). Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie. Nepriaznivé stránky zadnej časti interiéru sa už typicky týkajú príliš vysokého stredového tunela pod nohami stredného pasažiera, materiálového vyhotovenia vaku v zadnej stene predného sedadla spolujazdca (už ako nový nevyzerá najlepšie).
[CAR id=17117]




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »