Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186: Inžiniersky skvost z Hirošimy
e-Skyactiv X je inžiniersky skvost. Má preplňovanie, ale bez turba, ide o naftový motor na benzín, avšak so sviečkami. Výsledkom má byť vyšší výkon, menej tepla a emisií, nižšia spotreba. Funguje to?
Vydané , zverejnil Martin Šebesta

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: KIA • Text: Redakcia (s)

### Komplikovane, no účinne
*píše Martin Šebesta*
Keď sa v čase intenzívnej elektrifikácie rozhodnete, že až teraz nastal čas na prepĺňanie, musíte veľmi dobre vedieť, čo robíte. Alebo sa voláte Mazda a to, že idete vlastnou cestou, máte v génoch.
Inak by vám nenapadlo presadzovať šialene komplikovanú technológiu stláčania benzínu, až kým sa nevznieti v podstate sám (podobne ako v prípade naftových motorov) a klasické sviečky používať iba na kontrolu spaľovania. Veď čo ak by to náhodou niekedy nevyšlo a benzín by potreboval iskrivú pomoc.
Ak sa však voláte Mazda, tak do toho idete a ak to nie úplne podľa predstáv vyjde na prvý pokus, tak popremýšľate, znížite kompresiu, pridáte výkon a krútiaci moment a dáte tomu ešte jednu šancu. No a čo, že si ostatní na takýchto pokusoch polámali zuby? Vy to dáte a čakáte, čo na to svet povie.


A svet hovorí, že v Mazde sú sakra šikovní chlapíci a lavice v školách nedrali nadarmo. Dať dokopy takúto techniku nebolo vôbec jednoduché. K tomu prepĺňanie kompresorom, nech z 2-litrového motora vyjde 137 kW (186 k) a 240 Nm. Áno, nie sú to závratné čísla, no ak ich doplní spotreba okolo 6,5 l/100 km, tak to oceníte. Zvlášť, keď Mazda s týmto prepracovaným zázračným motorom zrýchli z 0 na 100 km za 8,6 sekundy. Pre pokojnejšie povahy ide o veľmi dobrý motor, ktorý si zachováva postupný nástup výkonu bez divokých kopancov. A k tomu to ticho na palube!


Do pokojnej partie sa pridáva aj podvozok, ktorý by prijal aj vyšší výkon. Takto poskytuje v zákrutách neuveriteľnú zábavu, auto zatáča nanajvýš ochotne a tlmenie nerovností je na špičkovej úrovni. Ak ste doteraz nemali Mazdu a jej modely zaradené na vysokých priečkach majstrov v podvozkoch, tak to rýchlo napravte.

No a interiér? S tým by sa CX-30 nestratila ani medzi značkami, ktoré si hovoria prémiové. Minimálne materiálmi a ich spracovaním. Jednoduchosť ovládania by mohla vyučovať aj v tejto partii. Tak rýchlo sa zžijete s máloktorým autom. Aj keď dlhšie Mazdu nemáme, vždy si rýchlo nájdeme cestu k pokojnému ovládaniu naslepo.
Ako to funguje? E-Skyactiv X sa spolieha na patentovanú technológiu Mazda s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) (SPCCI). Mimoriadne chudobná zmes paliva a vzduchu sa stláča extrémne vysokým tlakom. Iskra potom zapáli veľmi malé, husté množstvo paliva, čím sa ďalej zvyšuje teplota a tlak vo valci. To spôsobí, že zvyšné palivo sa vznieti vďaka pôsobeniu tlaku (podobne ako vo vznetovom motore). Palivo zhorí rýchlejšie a kompletnejšie, takže výsledkom je vyšší výkon a menej emisií v porovnaní s bežným motorom.
|
Prečo viac výkonu a preplňovanie bez turba? Odpoveď je vo vzduchu. V bežnom zážihovom motore sa mieša vzduch a benzín v pomere 14,7 : 1, ale motor E-Skyactiv X využíva v režime SPCCI neuveriteľne chudú zmes v pomere až do 40 : 1. Viac vzduchu a menej paliva sa rovná nižšej spotrebe paliva a väčšiemu výkonu. Motor nemá turbodúchadlo, ale využíva malý kompresor, ktorý pomáha zvyšovať tlak vzduchu v motore v režime SPCCI. Konfigurácia bez turbodúchadla znamená, že nedochádza k žiadnemu oneskoreniu, iba k intuitívnemu nárastu výkonu až po hranicu maximálnych otáčok. |
### Takto si predstavujeme prémiový interiér
*píše Erik Stríž*
Zatiaľ čo kolega Martin Šebesta píše, že CX-30 by sa nestratila ani medzi prémiovými značkami, ja sa nebránim explitnému zhodnoteniu, že predná časť interiéru pre vodiča a spolujazdca už prémová rozhodne je. Takto si predstavujem **kvalitný**, **racionálne navrhnutý a na ergonómiu a funkciu zameraný interiér**.

CX-30 je typickou Mazdou. V jej reklamách znejú frázy o dokonalom spojení vodiča s autom a musím uviesť, že táto vlastnosť je Mazde skutočne vlastná. Jej vozidlá hrajú na pocity, naozaj sa v nich cítite komfortne, zladene s vozidlom, a to dokonca aj v prípade, že spočiatku vám môže trocha vadiť o niečo mäkší dojem z tuhosti pedálov.
Vo významnej miere sa sa na tomto dobrom dojme podieľa vyhotovenie interiéru, ktoré v hojnej miere využíva čalúnenie zo syntetickej kože, a to aj na palubnej doske.
Konzervatívna farebná schéma má tiež svoj vplyv na to, že interiér neruší, naopak umožňuje sústrediť sa na jazdu ešte viac, do popredia je postavená ergonómia ovládania. **Každý ovládací prvok je v komfortnej zóne vodiča**, výška uloženia displejov nenúti vodiča sústreďovať pozornosť príliš ďaleko od cesty pred ním, každé tlačidlo má jednoznačnú spätnú odozvu a otočné ovládače majú citeľne oddelené stupne. Stredový displej nie je dotykový, čo je evidentné vzhľadom k jeho vzdialenosti od vodiča, ovláda sa výhradne cez HMI ovládač umiestnený pri páke radenia. Zvlášť oceňujem **fyzické ovládače na paneli klimatizácie** – sú prehľadné, v dosahu pre vodiča i spolujazdca, funkcie sú jednoznačne označené piktogramom.


Mazda teda pripravila kokpit vodiča, v ktorom idú všetky prvoplánovo atraktívne vychytávky bokom, aj napriek tomu, že tam v skutočnosti sú. Do popredia sa dostáva funkcia a riadenie.

Zatiaľ čo **priestorové pomery vzadu sú primerané, no špeciálne nenadchnú**, z hľadiska komfortu si na tom CX-30 stojí veľmi dobre. Sedadlá majú optimálnu tvrdosť sedákov i sklon operadiel. Pripočítajme si k tomu bočné vedenie krajných sedadiel a dobrú polohu a tvar madiel dverí a máme tu veľmi dobrý základ na absolvovanie dlhých ciest. S Mazdou CX-30 som aj s pasažiermi prešiel celú krajinu a späť a ich dojmy z Mazdy boli veľmi pozitívne.
Vzadu sú tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40).
Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.
Nepriaznivé stránky zadnej časti interiéru sa už typicky týkajú príliš vysokého stredového tunela pod nohami stredného pasažiera, materiálového vyhotovenia vaku v zadnej stene predného sedadla spolujazdca (už ako nový nevyzerá najlepšie).

[CAR id=17117]