POROVNÁVACÍ TEST: Renault Clio vs. Captur E-Tech – Ktorý si vybrať?

Francúzska automobilka Renault, ako jedna z posledných na trhu, chce naskočiť na vlnu hybridných a elektrifikovaných modelov. Nové pohonné jednotky sme vyskúšali v modeloch Clio a Captur.
Vydané  Text: 

Pokiaľ náš časopis čítate pravidelne, určite ste si všimli zvýšený počet zelených strán s článkami alebo recenziami elektrifikovaných modelov. Prísne emisné normy narúšajú výrobcom pokojný spánok, a preto posledné roky chrlili do sveta obrovské množstvo nových ale aj staronových modelov s nejakou formou elektrického dopingu pod kapotou. O Renaulte však dlho nebolo chýru ani slychu. **Už sme sa v redakcii začínali obávať, pretože kto dnes nemá v portfóliu aspoň jeden mild-hybrid, akoby ani nebol.** Našťastie sa naše obavy rozplynuli s predstavením úplne nových jednotiek E-Tech, ktoré nás svojimi technológiami posadili na stoličku. ### ORIGINÁL Pri pohľade na nové pohonné jednotky E-Tech pochopíte, prečo to Renaultu trvalo dlhšie než ostatným. Počas vývoja oprášili svoje know-how z Formuly 1 a navrhli skutočne originálny pohon, ktorý automobilke priniesol až 150 nových patentov. Kým konkurencia bežne využíva sériovú alebo paralelnú koncepciu, **Francúzi sa rozhodli oba prístupy skombinovať a vytvorili nový sériovo-paralelný hybridný systém,** vďaka ktorému dokáže Clio jazdiť až 80 % času v meste s vypnutým spaľovacím motorom.
Captur využíva hospodárnosť celej sústavy vo svoj prospech s ohľadom na pomerne skromnú 9,8 kWh batéru, ktorá vďaka novým riešeniam má umožniť dojazd až 65 kilometrov na elektrickú energiu. **Obe autá kombinujú upravený atmosférický benzínový štvorvalec 1.6 SCe (67 kW) s dvojicou elektromotorov.** Slabší z nich (15 kW) je spojený priamo s benzínovým motorom a primárne funguje ako vysokonapäťový štartér, druhý využíva zvláštnu prevodovku Multi-Mode bez tradičnej spojky a synchronizácie. Kým spaľovací motor má k dispozícii štyri prevodové stupne, silnejší elektromotor sa pripája cez ďalšie dva stupne tak, aby bol efektívnejší vo vyšších rýchlostiach. Jednotlivé prevody ovládajú elektrické servomotory pomocou zubových spojok, pričom elektromotor slúži aj na synchronizáciu otáčok prevodovky a spaľovacieho motora. **Tento systém umožňuje vozidlu fungovať až v pätnástich režimoch, ktoré riadia využívanie všetkých troch motorov a prevodovky** s cieľom znížiť spotrebu paliva na minimum.
### FULL HYBRID Hybrid, ktorý nemusíte nabíjať, ponúka malé Clio s prívlastkom E-Tech. Hlavný elektromotor má v tomto prípade 36 kW (49 k) a maximálny krútiaci moment až 205 Nm, kombinovaný systémový výkon spaľovacieho motora a elektromotora dáva do rúk vodičovi slušných 103 kW (140 k). **Vďaka okamžitému nástupu elektromotora má Clio E-Tech v porovnaní s obyčajnými verziami navrch najmä v nízkych rýchlostiach,** kde si budete užívať výborné pružné zrýchlenie. Palubné systémy navyše pracujú s akumulátorom tak, aby ste pri štartovaní a predbiehaní mali vždy dostatok energie na využitie plného potenciálu sústavy. [GALLERY id=31167] Samotný akumulátor však disponuje pomerne skromnou kapacitou 1,2 kWh, z ktorej si Clio vždy ponecháva časť ako rezervu. Okrem rekuperácie pri brzdení preto musí pomáhať s výrobou elektrickej energie aj spomínaný benzínový štvorvalec, ktorý sa počas testovania zapínal častejšie, než sme pôvodne očakávali. **Pravdepodobne za to mohlo chladnejšie počasie a s ním spojená potreba kúrenia v kabíne.** Jeho činnosť navyše spoznáte veľmi jednoducho podľa výrazného zvukového prejavu. Zimná prevádzka tak mala za následok o niečo vyššiu spotrebu, než deklaroval výrobca. V meste sme jazdili za 4,5 – 5,3 l/100 km, na diaľnici sa efekt hybridnej sústavy vytratil a spotreba stúpla až k 6,5 – 7,0 l/100 km.
### PLUG-IN Väčší Captur dal automobilke šancu vtesnať do útrob akumulátor s kapacitou 9,8 kWh, ktorá umožňuje kompaktnému crossoveru pohyb na čistú elektrinu až do vzdialenosti 65 kilometrov. V reálnej premávke počas chladnejšieho počasia sme sa však museli uspokojiť len so 45 elektrickými kilometrami. **V porovnaní s Cliom disponuje malý crossover možnosťou samostatného nabíjania pomalším striedavým prúdom,** a preto by mal každý majiteľ tohto auta rátať s miestom pre nabíjanie – ideálne v garáži pri rodinnom dome. Rozdiely nájdeme aj v papierovom výkone, hlavný elektromotor Capturu má až 67 kW, čo posúva hranicu celkového systémového výkonu na 117 kW (160 k). V realite však neočakávajte zásadne lepšiu dynamiku. [GALLERY id=31168] Podstatnú úlohu pri hodnotení jazdných vlastností zohrávala v tomto prípade hmotnosť, **s veľkým akumulátorom váži plug-in hybrid až 1 625 kilogramov.** Pridajte k tomu pomerne vysokú karosériu s pohonom len prednej nápravy a máte približnú predstavu o jazdných vlastnostiach. Na mokrej vozovke jednoducho musíte rátať so zhoršenou trakciou ako aj s pomerne výraznou nedotáčavosťou. Predná náprava mala občas problém preniesť výkon na cestu, čoho výsledkom bolo pravidelné prehrabávanie kolies aj pri polovičnom zošliapnutí akcelerátora. Od ťažkého a vysokého plug-in hybridu nechcite športové výkony. Oveľa lepšie bude, keď sa pri Capture naladíte na vlnu komfortu s mäkkým podvozkom a s výbornými sedadlami.
### DVA SVETY Pokiaľ hľadáte univerzálne auto na každý deň s dobrou spotrebou, no zároveň sa nechcete trápiť s nabíjaním, Clio je ideálnou voľbou. Aj s hybridnou technikou jazdí fantasticky! Úrovňou spracovania, odhlučnením, tuhosťou karosérie a podvozkom si nás malý Renault získal na svoju stranu. **Za podobné jazdné vlastnosti by sa nemuseli hanbiť ani autá vyššej kategórie.** Výsledná spotreba hybridnej sústavy však, v porovnaní s klasickými spaľovacími verziami, nedokázala zaujať a veľký ekonomický zmysel Clio E-Tech nedáva ani pri pohľade na cenu testovaného modelu na úrovni 23 520 eur. Hybrid v tomto prípade viac teší výkonom a komfortom prevádzky.
**Captur v tomto smere ponúka menej zábavy za volantom, no viac priestoru a lepší elektrický dojazd.** Rozhodne ide o lepšiu voľbu pre rodiny s deťmi, ktoré pravidelne využívajú potenciál batožinového priestoru či druhého radu sedadiel. Pokiaľ máte k dispozícii garáž alebo parkovacie miesto s elektrickou zásuvkou, Captur rozhodne stojí za zváženie.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.