Test Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus: Kladné aj negatívne stránky krásneho SUV
Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus je kompaktné SUV s benzínovým motorom, pohonom všetkých štyroch kolies a príplatkovou výbavou, ktorá vozidlo posúva do záujmu náročnejšieho zákazníka. Ten ocení aj vysokú estetickú hodnotu automobilu, ktorý veľmi prirodzene vyvrchoľuje dlhoročnú evolúciu autodizajnu japonskej značky.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Mazda CX-30: Ceny, úrovne výbavy
Na Slovensku sa Mazda CX-30 predáva od 22 640 eur, za ktoré dostanete konfiguráciu G122 s mild-hybridným benzínovým motorom s max. výkonom 90 kW (122 koní), 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Už za túto cenu dostanete pestrú výbavu a dokonca 16-palcové hliníkové disky, čo ani dnes určite nie je štandard. V štandardnej výbave (teda v najnižšej cene 22 640 eur) Mazda CX-30 obsahuje napríklad nasledovné položky výbavy:- manuálna klimatizácia;
- kožený volant;
- navigačný systém s 8,8-palcovým displejom (nedotykovým), Apple Carplay / Android Auto, Bluetooth, USB, AUX, rádio s AM, FB aj DAB;
- zadné parkovacie senzory;
- LED svetlomety s ostrekovačom, asistent diaľkových svetiel, LED smerové svetlo, halogénové svetlá pre denné svietenie, LED koncové svetlá;
- vyhrievané, elektricky ovládané a sklápateľné spätné zrkadlá;
- elektrické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru;
- Adaptívny tempomat (MRCC) – aj pre manuálnu prevodovku!;
- Systém prevencie nárazu v mestskej prevádzke (SCBS) vrátane detekcie chodcov (AEB);
- Systém pre stráženie pozornosti vodiča (DAA);
- Inteligentný brzdový asistent (SBS);
- Asistent rozjazdu do kopca;
- Systém pre stráženie mŕtvych uhlov (BSM) vrátane sledovania prevádzky za vozidlom (RCTA);
- Elektrická parkovacia brzda + Funkcia Auto Hold;
- Rozoznávanie dopravných značiek (TSR);
- Inteligentný asistent pre stráženie rýchlosti (ISA);
- Systém eCall;
- alarm a niekoľko ďalších položiek.
- automatická dvojzónová klimatizácia;
- 18-palcové hliníkové disky;
- vyhrievanie predných sedadiel;
- vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou;
- zadné aj predné parkovacie senzory.
Testovaná konfigurácia
Útočí na pocity
CX-30 je typickou Mazdou. V jej reklamách znejú frázy o dokonalom spojení vodiča s autom a musím uviesť, že táto vlastnosť je Mazde skutočne vlastná. Jej vozidlá hrajú na pocity, naozaj sa v nich cítite komfortne, zladene s vozidlom, a to dokonca aj v prípade, že spočiatku vám môže trocha vadiť o niečo mäkšie ovládanie (rozumejme naladenie tuhosti spojky, brzdy, posilňovača). Vo významnej miere sa sa na tomto dobrom dojme podieľa vyhotovenie interiéru, ktoré v hojnej miere využíva čalúnenie zo syntetickej kože, a to aj na palubnej doske.Zadná časť interiéru
Zadní pasažieri majú s ohľadom na maximálnu šírku vozidla 1 795 mm pomerne dosť miesta. Sú tu tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40). Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.Batožinový a nákladný priestor
Mazda CX-30 má elektrické ovládanie kufrových dverí od úrovne výbavy Plus. Batožinový priestor má maximálnu kapacitu 430 litrov, vrátane priestoru pod podlahou. Testovaný model mal pod ňou polystyrénovú výplň s dojazdovou rezervou na plechu.Jazdné vlastnosti – výborné aj bez marketingového pozlátka
Mazda CX-30 kombinuje skôr mäkšie ovládanie s prevažne tvrdším naladením podvozka. Dojem mäkkosti ale neznamená, že by tu boli príliš veľké vôle alebo nepresnosti v riadení. Prvé kilometre som mal dojem, že brzda a spojka sú príliš mäkké a musíte ich viac stlačiť, aby sa prejavila ich funkcia. Akceleračný pedál rovnako, čo je ale dôsledok aj samotného motora, ktorý je rád vytočený nad 3 000 ot./min a v nižšej časti spektra sa prejavuje trocha lenivejšie. Max. výkon 122 kW pritom dosahuje až pri 6 000 ot./min. a tiež max. krútiaci moment 213 Nm dosahuje až pri 4 000 ot./min. To znamená, že pri zaraďovaní sa do pruhu na diaľnici musíte podradiť ešte o stupeň nižšie, ako je to pri preplňovaných motoroch a nebáť sa ručičku otáčkomera poslať až k piatim či šiestim tisícom. Sekundy jazdy sedemdesiatkou na dvojke, aj to je realita vlastníctva Mazdy CX-30 v tejto motorizácii. Na druhej strane je dôležité pripomenúť, že ak si na akceleračný pedál zvyknete, nebude vám ovládanie vozidla robiť žiadne starosti, dokonca sa s ním perfektne zladíte. So štyrmi valcami a zdvihovým objemom 1 998 cm3 je benzínový motor veľmi kultivovaný, na voľnobehu o ňom ani neviete, do interiéru neprenikajú fakticky žiadne vibrácie. Počas jazdy je prevažne tichý a vašou úlohou ako vodiča bude vnímať jeho jemné prejavy – inak sa vám stane, že vám zopárkrát zhasne pri rozbiehaní, ako mne.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.