Test Ford Transit Van: Legenda sa vrátila, zmeny sú fantastické

Týždeň s novým Fordom Transit Van Trend odhalil, na čom výrobca zapracoval najviac.
Vydané  Text: 
Kto by nepoznal Ford Transit? Toto úžasné úžitkové vozidlo sa vyrába od roku 1965 a v Spojených štátoch amerických si pre svoje vlastnosti a cenu vyslúžilo viac ako 50-percentný trhový podiel! Keby sme nevedeli, že je to naozaj tak, považovali by sme to za neuveriteľné. Ani u nás si Transit nestojí zle, za jeho povesťou sú milióny a milióny kilometrov najazdených počas mnohých rokov rôznorodými podnikateľmi, pracovníkmi na stavbách, donáškovými službami, kvetinárstvami, domácimi majstrami a vôbec každým, kto k svojej práci alebo voľnému času potrebuje spoľahlivú a priestrannú dodávku. My sme sa počas týždňa aktívne oboznamovali s novým Transitom Van v jeho najväčšej verzii L4 H3. Myslíte si, že je to iba drasticky optimalizovaná dodávka s nudou za volantom? Presvedčíme vás o opaku, čítajte ďalej.
### Kľúčové údaje v kocke * **Rozmery**: 6 704 × 2 054 × 2 765 mm * **Rázvor**: 3 750 mm * **Prevádzková hmotnosť**: 2 514 kg * **Celková hmotnosť max**: 3 500 kg * **Najväčšia hmotnosť jazdnej súpravy**: 5 650 kg Okolo nového Transitu je dnes pomerne veľký mediálny rozruch, človek tak môže nadobudnúť dojem, že sa jedná o uvedenie novej generácie vozidla. A keď sa dočíta o tom, že Ford modernizoval až 4 600 komponentov vozidla, je to skoro jasné. Lenže v skutočnosti sa jedná o zásadný technologický a estetický facelift štvrtej generácie, ktorá je na trhoch od roku 2013. Okrem techniky sa vylepšovala aj hmotnosť, ktorá umožnila dosiahnutie o niečo vyššieho užitočného zaťaženia. Napríklad stena za kabínou už nie je z plechu, ale z kompozitu. Jej prerazenie nákladom pri havárii však nehrozí, vo Forde mysleli aj na zvýšenú odolnosť. Nový Transit sa predáva vo verziách s celkovou hmotnosťou od 3 500 do 4 700 kg, s tromi dĺžkami a s dvomi výškami strechy. Zákazník si tak spoločne voľbou úrovne výbavy vyberá práve také vozidlo, ktoré dokonale naplní potreby jeho podnikania.
### Motor a manuál, s ktorými je radosť jazdiť * **Motor**: vznetový EcoBlue, 1 995 cm3 * **Max. výkon** 125 kW (170 k) pri 3 500 ot./min * **Max. krútiaci moment** 405 Nm * **Prevodovka**: manuálna, 6-stupňová
Vznetový Ford EcoBlue 2,0 je univerzálny motor, ktorý sa v Transite vyskytuje v troch naladeniach. Varianty ponúkajú maximálne výkony 105, 130 a 170 koní, pričom my sme jazdili ten najsilnejší. So skvele odstupňovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou sa jedná o výbornú konfiguráciu. Z motorického hľadiska si Transit Van nevyžaduje žiadne špeciálne zručnosti, nebojí sa nízkych a ani vysokých otáčok, ponúka veľmi slušnú kultivovanosť a priaznivú spotrebu. Počas týždňa a vyše štyristo kilometrov sme jazdili za priemerných 9,4 l/100 km, prevažne v meste a bez záťaže. So záťažou 600 kg priemerná spotreba na 15 kilometrov dlhom mestskom úseku vzrástla na 13,6 l/100 km, čo je stále veľmi priaznivý údaj. Najlepšia spotrebu, akú sa nám počas týždňa podarilo dosiahnuť, bola 6,9 l/100 km, to však pri udržiavaní nízkych otáčok motora a veľmi rozvážnom jazdnom štýle. Podľa metodiky WLTP Transit Van v uvedenej konfigurácii dosahuje kombinovanú spotrebu 5,5 l/100 km. Je potrebné uviesť, že sme vozidlo prevzali ako úplne nový kus s nájazdom iba 200 km, preto uznávame perspektívu zníženia reálnej priemernej spotreby.
Jazdný režim ECO slúži na obmedzenie maximálnej rýchlosti na 115 km/h. Ford Transit Van v našom teste disponoval pohonom zadných kolies, ale výrobca ponúka aj pohon predných a všetkých štyroch kolies. Zadný náhon má mimoriadnu trakciu najmä pri ťahaní a je ideálnou voľbou, ale pohon 4×4 nájde uplatnenie v náročných podmienkach. Aj ten však prioritne zasiela väčšinu krútiaceho momentu na zadné kolesá. Obzvlášť dobre si vie motor poradiť s rýchlosťami nad 100 km/h. Prebiehanie na diaľnici je jednoducho zážitkom – aj na zaradenej šestke dokáže zrýchliť zo stovky na 130 km/h bez zaváhania. Samozrejme, pri vyšších rýchlostiach cítiť aj slabší bočný vietor, na ochranu pred ním však Transit Van ponúka technológiu stabilizácie pri silnom nárazovom vetre pomocou ESC. ### Kabína v štýle SUV [GALLERY id=30257] Čo vodič ocení na Transite Van najviac, je dizajn interiéru a množstvo odkladacích priestorov. Ich objem môžete počítať na desiatky litrov a sú rozmiestnené po celej kabíne s ohľadom na ich praktickú využiteľnosť. Napríklad na strope sú oddelené priečinky na papierové dokumenty, pod pákou prevodovky je slot na kávu a celá palubovka je vlastne veľkou odkladacou skrinkou na dokumenty a predmety. A do kastlíka pred spolujazdcom sa vojde aj celý 15-palcový notebook! Dizajn interiéru obnáša nielen estetické vyhotovenie tlačidiel, ale aj ich ergonomicky správne rozvrhnutie, posed za volantom, prehľadnosť prístrojového panela a, samozrejme, volant. Ten je rovnaký ako u osobných vozidiel od Fordu, čo šofér nesmierne ocení. Interiér je priestranný, trojmiestny, nájdete v ňom USB konektory i 12 V elektrické zásuvky, chýbalo snáď už iba madlo pre komfortnejšie nastupovanie. ### Úžasný nákladný priestor [GALLERY id=30258] Nami testovaná verzia mala celkovú dĺžku 6 704 mm, pričom nákladná plocha mala podľa osvedčenia o evidencii rozmery 4 073×1 784 mm. Dĺžka na podlahe je vďaka zakriveniu deliacej priečky ale o čosi väčšia a tak môžete prevážať predmety dlhé až 4,21 metra. Sú to úctyhodné rozmery, výška nákladného priestoru je pritom dva metre. Celkový objem nákladného priestoru je 15,1 m3. Jednalo sa vôbec o najdlhší variant Transitu Van, ktorý si inak môžete zadovážiť aj v dvoch kratších dĺžkach. Výrazný zadný previs je určený pre potreby prevozu dlhého nákladu. Nákladný priestor obsahuje početné kotviace prvky, má výkonné LED osvetlenie, je do neho prístup zozadu aj zboku, dodáva sa s odolnou podlahou z plastu. Zadné krídlové dvere možno roztvoriť až o takmer 270 stupňov a v otvorenej polohe sú aretované pomocou silných magnetov. ### Základná a doplnková výbava
Nový Transit ponúka najbohatšiu sériovú výbavu v triede. V úrovni výbavy Trend získate aj manuálnu klimatizáciu, tempomat, kožený volant, predné hmlovky, parkovacie senzory vpredu a vzadu, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá a dokonca plastovú podlahu a obloženie nákladného priestoru do výšky strechy. Vozidlo ponúka veľmi solídny kvalitatívny štandard interiéru, silný motor a napriek dĺžke vyše šesť metrov sa ním veľmi ľahko manévrovalo. Navyše vďaka prechodu z hydraulického na elektrický posilňovač riadenia vie vozidlo vďaka početným asistenčným systémom autonómne zasahovať do riadenia s cieľom zabrániť kolízii. Lane Keeping Aid, adaptívny tempomat, Pre – collision Assist patria k aktívnym ochrancom posádky. Navyše vďaka panoramatickej kamere vpredu či cúvacej kamere a radarom vzadu vie nový Transit bezpečne manévrovať aj v neprehľadných priestoroch a s istotou doručiť svoj náklad. ### Záver Ford Transit Van je univerzálnym pracovným strojom, ktorého najsilnejšou stránkou je dokonalá personalizovateľnosť. Môžete si z neho spraviť vozidlo na luxusnú prepravu osôb, ale aj dodávku na ťažký a špinavý náklad. Podnikateľa poteší pre svoju všestrannosť, šoféra zasa pre jednoduché ovládanie a hodnotný interiér.
V každom smere ponúka nesmierne veľa za veľmi prijateľnú cenu, pričom Ford si za svojím výrobkom stojí – štandardne totiž ponúka až 12-ročnú záruku na prehrdzavenie karosérie. Ďalej platí prvé dva roky zákonom stanovená záruka a s kúpou nového vozidla zákazník získava aj predĺženú záruku Ford Protect. Tá platí až do piateho roku prevádzky alebo do najazdenia 200 000 km podľa toho, čo vozidlo dosiahne skôr. Všetky originálne náhradné diely majú potom záruku dva roky. Cena Fordu Transit Van v základnom vyhotovení predstavuje 24 980 eur bez DPH, cena testovaného vozidla bola 31 045 eur bez DPH.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »