Ako vyzerá život s elektrickým Jaguarom I-Pace? Prečítajte si test impozantného elektromobilu.

Prvý elektrický Jaguar má pred sebou neľahkú úlohu. Automobilka chce I-Pace zaradiť k tým najlepším na trhu a konkurovať tak Tesle Model X či Audi e-tron.
Vydané  Text: 
Počas testovacieho týždňa som s Jaguarom I-Pace strávil niekoľko hodín aj pri nabíjacích staniciach, ktoré sú strategicky umiestnené na parkoviskách rýchleho občerstvenia. V danej situácii som si ako čerstvý majiteľ elektromobilu musel zvykať na dve veci. Tou prvou bol pravidelný prísun hamburgerovej stravy počas čakania pri nabíjačke, a tou druhou bol záujem zvedavcov vychádzajúcich z reštaurácie. Mnohí neváhali a smelo sa pustili do debaty, pričom **najväčší problém mali okoloidúci so zaradením Jaguaru do konkrétnej kategórie.** Je to crossover, hatchback alebo nebodaj fastback? Ťažko povedať. Dizajnéri totiž skĺbili dizajnové rysy viacerých kategórií do svojsky vyzerajúceho celku. **Zároveň bol Jaguar od začiatku koncipovaný ako čistý elektromobil, čo do veľkej miery ovplyvnilo finálnu podobu auta.** Extrémne dlhý rázvor vytvoril priestor pre akumulátory umiestnené v podlahe. Tie posunuli kabínu a samotnú pozíciu sedenia o pár centimetrov vyššie. Na druhej strane sa dizajnéri snažili úroveň strechy udržať v rozumnej výške na čo najlepšie obtekanie vzduchu okolo auta. A keďže sa vpredu už viac nenachádza ani rozmerný spaľovací motor, skrátená bola aj predná kapota, pod ktorou nájdete už len sekundárny batožinový priestor na káble či iné drobnosti.
**O niečo konzervatívnejší je samotný interiér, ktorý sa nesnaží nasilu prezentovať svoju elektrickú orientáciu.** Neočakávajte však, že v palubnej doske nájdete zabudovanú repliku orloja či gramofón z mahagónového dreva. I-Pace chce držať krok s konkurenciou, a preto majú v interiéri hlavné slovo displeje. Ten prvý nájdete v kaplnke prístrojov a okrem klasických informácií o jazde dokáže premietať aj navigáciu. Na výber máte hneď z niekoľkých predefinovaných zobrazovacích štýlov a nechýba ani dostatočná miera individualizácie prostredia. Ďalšie nastavenia ponúka hlavný stredový displej multimediálneho systému. Samotné prostredie však nemôžem označiť za najintuitívnejšie a grafické spracovanie by si zaslúžilo aktualizáciu. **Infotainment tak vo výsledku pôsobí veľmi priemerným dojmom a nehodí sa do „high-tech auta budúcnosti“.**
Posledný displej nahrádza klasický panel klimatizácie a môžete cez neho ovládať nielen nastavenia ventilácie, ale aj stanice rádia. Počas jazdy tak už nemusíte prepínať medzi navigáciou a rádiom, ale môžete naraz ovládať obe funkcie na oddelených displejoch. **Pochvalu si Jaguar zaslúži za ponechanie základných fyzických tlačidiel, cez ktoré môžete ovládať napríklad hlasitosť či teplotu klimatizácie.** Dva veľké kruhové ovládače klimatizácie sú navyše multifunkčné a skrývajú viacero funkcií. V základnej polohe si tak môžete meniť teplotu v kabíne, po stlačení otočného ovládača sa prepnete do režimu nastavenia vyhrievania/ventilovania sedadiel a po pritiahnutí kruhového ovládača môžete meniť intenzitu fúkania vzduchu. Geniálne!
Široké možnosti nastavenia skrývajú aj elektrické sedadlá, ktoré disponujú tvrdšou výplňou. Napriek tomu, že rázvor dosahuje až 2 990 mm, nemôžem Jaguar I-Pace označiť za obzvlášť priestranné auto. Kým vpredu si nájde miesto takmer každý, na zadných sedadlách sa cestujúci budú musieť uskromniť. **Nedokázal som pochopiť ani zmysel veľkej panoramatickej strechy, za ktorú si Angličania účtujú takmer 1 300 eur.** Samotné sklo je totiž permanentne zatmavené, do interiéru preniká minimum svetla a cestujúci cez neho takmer nič neuvidia. Zároveň chýba akákoľvek roletka či možnosť otvárania. Nehovoriac o tom, že panoramatická strecha pridáva autu aj na hmotnosti, čo negatívne ovplyvňuje dojazd.
Ten podľa najnovšej metodiky WLTP dosahuje úctyhodných 470 km na jedno nabitie. My sme s plne nabitým akumulátorom s veľkosťou 90 kWh dokázali prejsť zhruba 350 kilometrov, pričom sme sa v žiadnom ohľade neobmedzovali. V aute bolo zapnuté rádio aj klimatizácia, na bežných cestách sme dodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť. Po chvíľke som sa naučil dôverovať aj údajom o zostávajúcom dojazde. **Do rýchlosti 110 km/h je pomer medzi ubúdajúcimi kilometrami a prejdenou vzdialenosťou pomerne vyrovnaný.** Len čo však prekročíte túto rýchlostnú hranicu, kilometre začnú miznúť oveľa rýchlejšie a váš akčný rádius sa môže skrátiť aj o polovicu.
Navyše, len máloktorý vodič odolá plnému zošliapnutiu akcelerátora, ktorý dávkuje až 298 kW (400 k) výkonu na obe nápravy v pomere 50 : 50. Krútiaci moment s veľkosťou 700 Nm vás totiž okamžite zatlačí do sedadla, svet okolo vás sa začne pod vplyvom zrýchlenia pomaly rozmazávať a vy už len čakáte na moment, kedy prekročíte hranicu svetelnej rýchlosti a skočíte do Warpu. Naše stopky sa pri meraní zrýchlenia z 0 na 100 km/h zastavili na 4,7 sekundy. To je neuveriteľná hodnota, obzvlášť, keď zoberiete do úvahy veľkosť a hmotnosť Jaguaru I-Pace prekračujúcu 2 100 kg. **Ešte impozantnejšie však bolo samotné ovládanie vozidla. V tomto aute môže stlačiť pedál na podlahu naozaj ktokoľvek s vodičským preukazom.** Auto prekvapuje stabilitou a takmer dokonalým vyvážením, za čo môžeme do veľkej miery vďačiť nízko umiestneným akumulátorom a pohonu všetkých štyroch kolies. Aj pri hrubom zaobchádzaní drží stopu a vodičovi dáva v každej zákrute pocit istoty a bezpečia, aký v iných autách s podobným výkonom nezažijete.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »