Rolls-Royce Cullinan sme preverili v skutočnom teréne! Bol to veľmi zvláštny pocit

Automobilka Rolls-Royce nás začiatkom júla pozvala na exkluzívnu prezentáciu nového SUV s názvom Cullinan. Tentokrát sme zavítali do Budapešti, ktorá je v letnom období plná života a zvedavých turistov. **V čase príchodu do hotela na nás už obe testovačky netrpezlivo čakali a vzbudzovali pozornosť okoloidúcich.** Nečudo, vedľa nastúpených Cullinanov vyzerali všetky autá naokolo ako zo špeciálnej mini edície Hot… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Automobilka Rolls-Royce nás začiatkom júla pozvala na exkluzívnu prezentáciu nového SUV s názvom Cullinan. Tentokrát sme zavítali do Budapešti, ktorá je v letnom období plná života a zvedavých turistov. **V čase príchodu do hotela na nás už obe testovačky netrpezlivo čakali a vzbudzovali pozornosť okoloidúcich.** Nečudo, vedľa nastúpených Cullinanov vyzerali všetky autá naokolo ako zo špeciálnej mini edície Hot Wheels. Dokonca aj plne vybavené BMW X4, na ktorom som do hlavného mesta prifrčal, stratilo v priebehu 0,34 sekundy všetok svoj lesk a punc prémiovosti.
Ešte predtým, ako som začal púšťať sliny na jednotlivé karosárske diely 350-tisícového krásavca, nás zástupca značky pozval na ľahký obed, kde sme s chorvátskymi novinármi začali rozoberať podstatu nového prírastku. Mnohí internetoví diskutéri značku Rolls-Royce kritizujú za rozhodnutie postaviť moderné SUV. Vraj by automobilka nemala mať tento druh vozidla vo svojej ponuke, pretože jej môže pokaziť imidž. **Častokrát sa však zabúda na to, že v začiatkoch automobilizmu ešte neexistovali spevnené cesty a prvé autá museli byť na terén pripravené.** Tak schválne, pozrite si niektoré staršie modely značky Rolls-Royce a s prekvapením objavíte celý rad luxusných „vyvýšených vozidiel“. A netreba zabúdať ani na to, že aj dnes existujú krajiny bez poriadnych ciest. Ukrajina, Rusko, Balkán, Stredný východ a ešte ďalej… Nehovoriac o tom, že **v každej zo spomínaných krajín nájdete nejakého milionára, ktorý sa chce v maximálnom luxuse prepravovať aj cez menej rozvinuté časti krajiny.** A Cullinan bol od začiatku vyvíjaný a postavený práve pre nich.
Problém vyriešený, kávičky dopité, taniere poodnášané a kľúče rozdané. Zostáva už len podpísať jeden nevinne vyzerajúci papier o prevzatí vozidla, ktorého obsah som si z dôvodu zachovania psychickej pohody neprečítal a hurá za volant! A keďže išlo o moju premiéru za volantom Rollsu, dostal som pred štartom aj krátku inštruktáž. V interiéri máte na každom rohu nejakú precízne spracovanú páčku či prepínač. Išlo o príjemnú zmenu, **niekto v automobilke očividne stále chápe, že displeje nedokážu nahradiť intuitívnosť fyzického prepínania.** V prípade nastavovania intenzity prúdenia vzduchu ventilácie dokonca cítite ten príjemný mechanický odpor spojený s uzatváraním vnútornej klapky. Moje organa sensuum mali čo robiť aj pri pohľade na skutočné drevo v matnom prevedení s unikátnou textúrou. Interiéru však jednoznačne dominuje jemná koža v rôznych farebných prevedeniach, ktorá je príjemná nielen na dotyk, ale interiéru zároveň dodáva špecifickú vôňu viažucu sa jedine k autám značky Rolls-Royce. Je mi sympatické, že sa Cullinan nesnaží byť športovým autom. **Kým konkurenčné značky predávajúce luxusné SUV deklarujú okrem terénnych schopnosti aj športový zážitok z jazdy, Rolls o rezaní zákrut nechce ani počuť.** Cullinan sa nesnaží byť športovým autom, jeho jediným cieľom je svojho majiteľa rozmaznávať pohodlím rovnako na ceste a v teréne.
Automobilka sa dokonca vyhýba presným číselným údajom týkajúcich sa motora či spotreby. **Každý Rolls má podľa zástupcov značky „primeraný“ výkon a „akceptovateľnú“ spotrebu paliva.** A keby ich Európska únia neprinútila uvádzať aspoň základné technické parametre, tak by sme sa k presným číslam zrejme dostávali len veľmi ťažko.
Prezentácia tohto auta bola skutočne iná. Obyčajné automobilky sa zvyčajne na svojich prezentáciách pýšia percentami a číslami o tom, ako znížili spotrebu alebo zvýšili výkon. **Rolls takéto barbarské veci nerieši a upriamuje sa len na materiály a zážitok z jazdy v aute. Asi najviac ma odrovnalo tvrdenie týkajúce sa vzťahu k iným autám. Rolls-Royce totiž nepovažuje iné značky za konkurenciu a sám sa radí skôr k šperkárskej výrobe.** Dá sa s týmto tvrdením súhlasiť? Áno, ale len do chvíle, keď naštartujete motor a na stredovom displeji sa objaví multimediálny systém z BMW. Rovnaký nájdete aj v tom najlacnejšom modeli bavorskej značky a výrazne to narúša dojem z celého interiéru. Ak niekto chce svoje výrobky porovnávať so šperkmi, mal by produkt pôsobiť originálnym dojmom. Možno si poviete, že preháňam. Kolega Juraj moje fňukanie na túto tému taktiež nepochopil a argumentoval tým, že iDrive patrí k najlepším systémom na trhu. Dovoľte mi však podstatu tohto problému vysvetliť na inom príklade. Mať v Rollse systém iDrive je podobné ako si zaobstarať hodinky od Vacheron Constantin so strojčekom Casio. **Výsledný produkt môže bezchybne fungovať, ale strácate pocit jedinečnosti a nadobúdate podozrenie, že sa niekto pokúsil ušetriť na nesprávnom mieste.** Toto rozhodnutie smrdí pragmatickým nemeckým zmýšľaním a tajne dúfam, že v blízkej budúcnosti automobilka prispôsobí aspoň samotnú grafiku, ktorou by sa systém priblížil k tradičnému vzhľadu auta.
Poďme na cesty! Pod kapotou už tradične pracuje dvanásť valcov v dokonalej harmónii. **Za bežných okolností nemá vodič takmer žiadnu šancu počuť motor, jemný podmaz sa ozve až v prípade plného zošliapnutia plynového pedálu.** Za volantom ste takmer úplne odizolovaní od okolitého sveta a máte pocit, že obrazy na čelnom skle má na svedomí nejaká premietačka. Zvyknúť si na takmer dokonalé ticho mi netrvalo dlho, človek sa vďaka tomu dokáže za volantom Cullinana veľmi rýchlo zbaviť stresu. **Nerozhodili ma dokonca ani úzke budapeštianske uličky, cez ktoré sa Rolls preplietal s úplnou ľahkosťou.** Zadná náprava s aktívnym natáčaním kolies do zákrut dodáva autu až prekvapivú agilitu, s odhadom dĺžky prednej kapoty zase pomáhala soška Spirit of Ectasy.
A čo podvozok? Naozaj môžeme jeho prácu prirovnať k lietajúcemu kobercu? Záleží od konkrétnej nerovnosti. Niektoré zvláda s prehľadom, tie väčšie si nájdu prostredníctvom drobných vibrácií cestu k posádke. Na zlých cestách sa však Cullinan skutočne správa ako loď na rozbúrenom mori. Karoséria sa nakláňa zľava doprava a kolíše zhora dole. Je to svojim spôsobom veľmi príjemné, no v prípade prudkej zmeny smeru nemôžete očakávať zázraky. **Ak auto rozbehnete a v rýchlosti skončíte v zákrute, pripravte sa na nedotáčavosť a náklony karosérie.** Fyziku oklamať nemôžete, Cullinan je veľké auto s hmotnosťou presahujúcou 2 660 kilogramov. Ak tomuto aristokratovi niečo vadí, tak je to práve rýchla jazda na limite po pokrútených okreskách. Na diaľnici môžete v maximálnom komforte uháňať aj 200 km/h, no mimo nej musíte mať **pred každou ostrou zákrutou stále na pamäti, že nesedíte za volantom okruhového špeciálu.**
Po niekoľkých hodinách jazdenia sme na kompe prekročili rieku Dunaj a priblížili sa k výjazdu, ktorý nás zaviedol mimo spevnenú cestu. Pred nami ležalo pomerne výrazné stúpanie a ostré kamene. **Napriek tomu, že nešlo o najťažší terén, s bežným autom by sme touto cestičkou asi neprešli.** Ešte predtým výjazdom som pre istotu aktivoval offroad režim vzduchového podvozka, ktorý zdvihol celé auto o pár centimetrov vyššie. Všetko ostatné už zariadila elektronika. **Bol to naozaj netradičný ba donedávna takmer nepredstaviteľný pocit – predierať sa terénom a hľadieť na sošku Spirit of Ectasy.** Ešte zvláštnejšie bolo ticho, ktoré nás sprevádzalo počas cesty na vrchol. V iných terénnych autách počujete vŕzganie plastov alebo vrčanie naftového motora pod prednou kapotou. V tomto prípade prehlušoval dvanásťvalcovú symfóniu aj samotný šum listov z neďalekých stromov a ja som len neveriacky krútil hlavou.
Žiadne iné auto by daný terén neprešlo tak elegantným a nevyrušujúcim spôsobom ako práve Rolls-Royce. Bola to pre mňa úplne iná skúsenosť, Briti nám tak ukázali nový spôsob zdolávania terénu hodný imidžu luxusnej značky. Aj keď si stále nemyslím, že budúci majitelia využijú plný potenciál modelu Cullinan, **je stále dobré vedieť, že v prípade potreby zvládnete prejsť terénom, v ktorom by ste si Rolls-Royce za normálnych okolností ani nedokázali predstaviť.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.