Testy

TEST: Honda CR-V 1.5T CVT 4WD - Vlastnou cestou

Pod kapotou máme benzínový motor, ten posiela svoju silu do variátorovej prevodovky CVT a odtiaľ na všetky štyri kolesá. Kombinácia, ktorá sa páči čoraz väčšiemu počtu motoristov. Najmä tých, ktorí si povedali, že už sa im nechce radiť a pohon všetkých kolies ocenia najmä v zime na zasnežených cestách. Alebo na poľnej ceste vedúcej k obľúbenej chate. Mnoho štvorkoliek v moderných SUV aj tak žiadne väčšie terénne prekážky nezdoláva. Napríklad aj preto, že dostať sa dnes do terénu nie je vôbec jednoduché.

Kombinácia motora s prevodovkou sa najlepšie cíti na okreskách, prekážku nepredstavuje ani diaľnica. My sme s autom prešli za týždeň viac ako 1 000 kilometrov a keď sme si na seba zvykli, zhodli sme sa, že by to mohlo byť za istých okolností aj zaujímavé spolužitie. Na lásku na prvý pohľad to nebolo. Na druhej strane, mnohé dlhodobé vzťahy sa vraj vyvinú až časom. V tomto prípade čas znamená, že by sme si museli osvojiť prejavy variátorovej prevodovky.

Honda CRV Test

Jej špecifikum spočíva v tom, že nemá pevne stanovené prevodové stupne. Tie sa priebežne menia, aby sa prispôsobili aktuálnemu zaťaženiu motora a rýchlosti, ktorú vodič požaduje. V praxi to znamená, že keď potrebujete dynamicky predbiehať, musíte zatlačiť pedál na podlahu. Motor najprv vyletí do otáčok, zahučí a až keď po chvíli zareaguje prevodovka, začne zrýchľovať. Po predbehnutí, keď dáte nohu z plynu, motor ešte chvíľu drží otáčky. Ak by ste sa rozhodli, že výkon sa vám ešte zíde. To znamená, že v týchto prechodových režimoch je auto hlučnejšie, ako by ste si priali a vysoké otáčky motora drží dlhšie, než je to nevyhnutne potrebné. Potom sa stane aj taký paradox, že auto ešte zrýchľuje a otáčky motora klesajú. To je typický prejav variátorových prevodoviek.

Ako ušetriť

Vychádza vám z toho zákonite vyššia spotreba? Správne. Na druhej strane, pri ustálenej jazde sa otáčky dostanú relatívne nízko a na palube vládne pokoj a ticho. A to aj pri svižnejšej jazde. My sme okrem diaľnice, kde motor točí niečo pod 3 000 ot./min., dosť jazdili aj po okreskách, ktoré poznajú stúpania, klesania a hru zákrut. Ak poznáte cestu z Banskej Bystrice smerom na Brezno či na Srdiečko na južnej strane Chopku, alebo cesty medzi Piešťanmi, Myjavou a na Záhorí, viete, o čom hovoríme. Za týchto podmienok si motor po každých 100 kilometroch vypýtal 8,3 l benzínu. Veľa? Vieme si predstaviť aj nižšiu spotrebu. A s naftovým motorom? Ani nekalkulujme! Honda CR-V potrebuje s prevodovkou CVT pokojného vodiča, ktorý nemusí za každých okolností predbiehať a na užívanie dynamického potenciálu motora mu stačí vedomie, že ak ho bude potrebovať, tak sa mu ho podarí mobilizovať. Len musí jazdiť rozumne.

Honda CRV Test

Priestor, kam sa pozriete

Najsilnejšia zbraň Hondy CR-V sa skrýva v jej karosérii.** Okrem toho, že je oproti predchodkyni výrazne tuhšia a poskytuje domov celému regimentu veľmi dobre a decentne pracujúcich asistenčných systémov, veľmi umne skrýva aj priestor, ktorý môžu závidieť aj oveľa väčšie autá.** Je len málo áut, v ktorých si sadne vodič s výškou 190 cm za seba a ešte má na kolená viac miesta, ako by potreboval. A on ich potrebuje, aby sa posunul o čosi nižšie. Strešné okno totiž uberá z miesta na hlavu. Bez neho by to bolo úplne ukážkové.

Honda CRV Test

Honda CR-V očarí aj možnosťami odkladacích priestorov okolo vodiča. Zvlášť miesto pod lakťovou opierkou si vás získa. A je jedno, či doňho budete dávať veľký zrkadlový fotoaparát, alebo dámsku kabelku akejkoľvek veľkosti. V oboch prípadoch zrazu zmiznú v útrobách auta. K tomu si pridajte nízku nakladaciu hranu a sklápanie zadných sedadiel do roviny. Napríklad aj páčkami z batožinového priestoru. Dostanete toľko miesta, že azda nie je dopravná úloha, ktorú by ste nezvládli. Áno, na otvorenie veka batožinového priestoru stačí zasunúť nohu pod zadný nárazník. Takže plné ruky nie sú problém. Privítali by sme už iba háčiky a vešiačiky na tašky.

Armáda elektrónov

Asistenčné systémy dnes dokážu natoľko odbremeniť vodičov, že na diaľnici stačí pridržiavať volant a auto sa postará o držanie zvolenej rýchlosti, odstupu, jazdného pruhu a o mnoho ďalších vecí. Dokonca sa vie vnoriť do mysle auta vo vedľajšom pruhu pred vami a odhadnúť, že sa vám chce zaradiť pred nos. A to nemusí ani blikať. Fantastická vec a viackrát sa nám osvedčila. Len škoda, že v Japonsku nemysleli na vysokých Európanov. Autu dali aj vyklápací head-up displej s viacerými možnosťami nastavenia zobrazovaných údajov. No jeho nastavenie výšky zobrazovania nemá dostatočný rozsah. Ak máte 190 cm, nič na ňom neuvidíte.

Honda CRV Test

Aby sme nezabudli na jazdné vlastnosti. Aj keď tie už vraj dnes málokoho zaujímajú a skôr sa ľudia rozhodujú podľa farby. Potom by Honda CR-V musela s nádhernou červenou farbou stáť pred každým druhým domom. A keď sa rozhodujete podľa jazdných vlastností, tak tiež. Podvozok dokáže odfiltrovať mnoho nerovností slovenských ciest a v spolupráci s presným, aj keď trochu odťažitým riadením si poradí aj so silným bočným vetrom. A tá obratnosť! Manévrovanie v stiesnených priestoroch je až prekvapivo jednoduché a aj cez ostré zákruty sa dostanete veľmi ľahko. Honda CR-V má svoje muchy, no vo finále ide o veľmi dobré, priestranné a variabilné auto. A ak patríte k pokojným vodičom, ktorí nepotrebujú trhať traťové rekordy či často predbiehať, zžijete sa aj s prevodovkou a dosiahnete akceptovateľnú spotrebu.

TEST: Honda CR-V 1.5T CVT 4WD - informačná tabuľka

Vlastnou cestou

Obchodné informácie
Cena 32 190/41 580
Značka Honda
Model CR-V
Model - Typ 1.5T CVT 4WD
Model - rok výroby 2018
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 600 mm
Šírka 1 855 mm
Výška 1 689 mm
Rázvor 2 662 mm
Objem palivovej nádrže 57 l
Prevádzková hmotnosť 1 669 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 561 l
Objem batožinového priestoru (max.) 1 123 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov cc 1 498m3
Najvyšší výkon 193 k
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 600
Najvyšší krútiaci moment 243 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 2 000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 7,1 L
Emise 162 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 10
Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Čo dokážu bezpečnostné balíky v autách? Sú stále geniálnejšie!

Poznáte to - jazda za súmraku a v tme veľmi unavuje oči, osobitne mimo mesta. Koncentrácia vodiča sa postupne znižuje a nastupuje ospalosť. Bolo by skvelé, keby sa auto za nás pozeralo na cestu a všimlo si aj prekážky – povedali si japonskí inžinieri. Pustili sa do práce a vytvorili balíky bezpečnostných systémov. Na jazdu vo dne i v noci.