TEST: Mazda 2 1.5 Skyactiv G90 – Old School baby

Ak máte radi jazdenie, malé auto a manuálnu prevodovku a zároveň nenávidíte downsizing, budete Mazdu 2 milovať. Je to jednoducho dieťa starej školy.
Vydané  Text: 

Už dávno som sa za volantom malého auta tak nezabával. Zrejme preto, lebo ma spoľahlivo preniesla do čias, keď autá vynikali jednoduchosťou a každé z nich malo charakter. **Odlišný od ostatných, odlišný od konkurencie. Tento svoj štatút si Mazda ponechala dodnes.** Odmietla podľahnúť politickému tlaku, preto sa pod kapotou každej Mazdy 2 ukrýva poctivý atmosférický štvorvalec s adekvátnym objemom 1,5 litra.
S maximálnym výkonom 66 kW (90 k) síce na prvý pohľad neoslní, no maximálny krútiaci moment 148 Nm je svojou hodnotou veľmi blízko k prepĺňaným trojvalcom. To znamená, že motor ťahá celkom fajn už od spodných otáčok a jazda a dá sa s ním jazdiť „na päťke“ po meste. Apropo, prevodovka, opäť musím pochváliť nielen jej presnosť, ktorá robí z preraďovania milú povinnosť, ale aj odstupňovanie. **Šestka nechýba, bola by zbytočná, veď pri rýchlosti 100 km/h „točí“ motor iba 2 000 otáčok za minútu.** Znamená to aj to, že interiér je tichý aj pri diaľničnej rýchlosti, keď motor stále točí príjemných dva a pol tisíca. Odrazí sa to aj na priemernej spotrebe, udržať ju na úrovni 5,3 litra na 100 kilometrov nie je žiadny problém, skôr naopak. **Ak máte ľahšiu nohu a pokojnejší štýl jazdy, viete ju znížiť ešte o pol litra.**
Alebo naopak, môžete si s autom užiť športovú jazdu. **Ja viem, deväťdesiat koní neznie ako prísľub športovej jazdy, na druhej strane, kombinácia manuálnej prevodovky, ideálne vyladeného podvozka a ešte lepšie vyladeného posilňovača riadenia vám vyčarí úsmev na tvári.** Pohotovostná hmotnosť pod úrovňou jednej tony je presne to, čo rovnicu zábavy ideálne dopĺňa. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h absolvuje táto Mazda 2 za 9,4 sekundy a to nie je vôbec zlá hodnota. Ak neveríte, choďte sa na Mazde 2 previezť a uznáte, že motoristi na ňu neprávom zabúdajú.
Zrejme bude na vine jej priestorová ponuka, napokon veľa motoristov vyhodnocuje auto jednoduchým sadnutím za volant, bez poriadnej skúšobnej jazdy. Možno potom by sa na tesnejší interiér pozerali inou optikou. Lebo pravdupovediac je to jej najväčšia slabina, okrem nej žiadnu nemá. **Ešte aj batožinový priestor s údajom 280 litrov ponúka opticky a aj prakticky dostatok priestoru na prepravu všetkých potrebných vecí.** Čo sa najmodernejších technológií týka, tak Mazda 2 ponúka navigačný systém GPS, za ktorý si výrobca pýta prijateľných 500 eur. Ak je to pre vás veľa, môžete si túto sumu odpustiť, rovnako ako príplatok za atraktívnu sivú metalízu Machine, ktorý je rovných 560 eur. A užiť si základný paket, ktorý ponúka to najdôležitejšie – radosť z jazdy v každom jazdnom režime i rýchlosti. Žiadate kritiku? **Nech sa páči, sledovanie jazdných pruhov je až príliš cholerické a začne vás upozorňovať už v prípade, že ste sa k stredovej čiare iba priblížili.**
A preto tento systém s najväčšou pravdepodobnosťou vypnete. Inak je Mazda 2 najlepším autom vo svojej triede. **Je to presne taký model, aký ľudia hľadajú na internete. Klasický hatchback s relatívne výkonným benzínovým motorom, ktorý má veľmi príjemnú charakteristiku.** Numerologické porovnanie cien s konkurenciou Mazda 2 opäť prehrá, hoci nami testovanú verziu Takumi s príplatkovými prvkami bez problémov označíme za „plnku“. Preto sa cena mierne vyššia ako 15-tisíc eur môže zdať na prvý pohľad vysoká. Zajazdite si na nej, aby ste zistili, že nie je. Jazdí tak dobre, ako vyzerá. Bez turba a bez problémov a so štyrmi valcami!

Technické údaje

Mazda 2 1.5 Skyactiv G90 Motor atm. benzínový R4, 1 496 cm3 Výkon 66 kW (90 k) pri 6 000 ot./min. Krútiaci moment 148 Nm pri 4 000 Nm Pohon a podvozok: 5-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu vlečná náprava. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Pneu 185/65 R15 Batožinový priestor 280/ 950 dm3 Rozmery: 4 060 × 1 983 × 1 495 mm, rázvor 2 570 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 975/1 505 kg, objem nádrže 44 l. Najvyššia rýchlosť 183 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,4 s Spotreba 5,9/3,7/4,5 l/100 km Emisie CO2 105 g/km Cena/testované auto 14 090 €/ 15 150 € Konkurenti: Renault Clio, Škoda Fabia, Opel Corsa Hodnotenie 4,0* **PLUSY** Vynikajúce jazdné vlastnosti, spotreba, kultúra chodu motora. **MÍNUSY** Komplikovanejšia navigácia, priestor na zadných sedadlách.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.