TEST: Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI SCR – Tretí z rodu

V zásade je to náš národný klenot, ktorý dal fabrike v Devínskej Novej Vsi právo na sebaurčenie. Jeho tretia generácia však okrem povinnej výmeny preberá na seba aj rolu technologickej vlajkovej lode. Redakčným testom prešla tretia generácia modelu Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI.
Vydané  Text: 

Zakladateľ rodiny SUV od Volkswagenu sa narodil v Bratislave. A nielenže sa tu narodil, ale našťastie tu aj naďalej žije a vyváža sa do celého sveta. Ak teda uvidíte Touareg v Austrálii či v Južnej Amerike, môžete ľudom z hrdosťou povedať, že pochádza zo Slovenska. Svojho času bol najkomplikovanejším modelom a tento svoj status si ponechal dodnes. Dokazuje to aj pohľad na zoznam voliteľnej výbavy, ktorá je mimoriadne dlhá a **obsahuje takmer všetko, čo sa momentálne dokáže namontovať do auta vrátane nočného videnia s rozpoznávaním živých prekážok a s ich vyznačením.**
To všetko ponúka Volkswagen Touareg tretej generácie, ktorý sa chystá pokračovať tam, kde predchodca prestal, hoci sa musel prispôsobiť novým časom. V preklade to znamená, že tvrdé offroadové jazdné vlastnosti mierne ustúpili komfortu na asfaltových cestách. V žiadnom prípade to však neznamená zákaz vjazdu na nespevnené plochy. Aj v náročnom teréne je Touareg kompetentný a dokáže prejsť aj tam, kde by ste sa s ním neodvážili ani ísť. **No redukovanú prevodovku ani uzávierky jednotlivých náprav v ňom už nenájdete. Tieto prvky supluje elektronika a je to tak správne. Dobrodruhov je menej a ak sa aj nájdu nejakí, zvyčajne skončia pri staršom modeli.**
Preto je prejazdnosť nového Volkswagenu Touareg bonusom, nie povinnosťou, napokon veľa z jeho majiteľov využije pohon 4 x 4 v zimných podmienkach, prípadne ako poistku na príjazd na chatu. Viac od svojich SUV majitelia nežiadajú. **VW Touareg je postavený na platforme MLB Evo, čo znamená, že medzi jeho konštrukčných súrodencov patria aj Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne či Audi Q7.** S posledným menovaným má toho zrejme najviac spoločné, no aj tak sú medzi nimi výrazné rozdiely. Napríklad sedemmiestna verzia je vyhradená výlučne pre Audi, ktoré je v porovnaní s Touaregom aj dlhšie. A to naznačuje jasnú deľbu kompetencií, respektíve necháva priestor Volkswagenu pre väčší model. Napokon modely Tiguan a Tiguan Allspace naznačili možný vývoj v rámci jedného modelového radu SUV.

Viac za menej

Spoločné gény s rozhodne imidžovejšími súrodencami znamenajú využitie hliníka a množstva iných hmotnosť šetriacich materiálov. V preklade to znamená, že napriek nárastu vonkajších dimenzií zhodil Touareg približne 106 kilogramov. **V porovnaní s predchodcom je totiž o 77 milimetrov dlhší a 44 milimetrov širší. A napriek tomu, že na prvý pohľad to vyzerá ako málo, tieto prírastky budete vnímať aj po optickej stránke.** V porovnaní s konkurenciou vám nebude chýbať nič, skôr naopak, môžete sa spoľahnúť na väčší batožinový priestor, ktorého objem narástol až na 810 litrov a to je presne o 113 litrov viac ako doteraz.
Tento nárast však ide aj na vrub posuvných zadných sedadiel. Inak povedané, do kufra nového Touaregu umiestnite aj slonie mláďa. Priestor na zadných sedadlách je kráľovský, výraz full-size SUV je v tomto prípade na mieste. Štyria cestujúci môžu absolvovať cestu prakticky kamkoľvek a na akúkoľvek vzdialenosť. Komfort vodiča a spolujazdca je samozrejmosť, nárast do šírky pocítite na mieste pre lakte. Všetky spomínané praktické vlastnosti kombinuje Touareg aj atraktívnym dizajnom. A to je príjemné zistenie, inšpirácia Arteonom je neodškriepiteľná, integrované predné svetlomety do masky chladiča fungujú aj v prípade karosérie typu SUV. Dizajnéri odviedli dobrú robotu. **K dispozícii máte aj viacero štýlov, my sme mali obuté čierne disky, no pre maximálny efekt by sme zvolili paket Black Style, ktorý všetky chrómované prvky vymení za čierne.**

Dve generácie

Konzervativizmus v oblasti dizajnu palubných dosiek je minulosťou. Štýl dvoch obrovských displejov vystihuje dobu, logika zobrazených informácií je dobrá. Znamená to zároveň, že Volkswagen sa nadobro rozlúčil s logikou „á la Golf“, ktorá bola nederivovaná vo všetkých modeloch. **Plne digitalizovaný kokpit s označením Innovision Cocokpit vás bude stáť mastných 3 360 eur, no výsledný efekt stojí za to.** Na jeho ovládanie si zvyknete, množstvo poskytovaných informácií je úctyhodné, hoci si napokon uvedomíte, že toľko informácií ani nepotrebujete mať zobrazených. Navyše samotný vývoj zhltol veľa času a ovplyvnil aj samotné uvedenie na trh. Výsledkom je však nádherný minimalizmus, na ktorý si rýchlo zvyknete. **Ak však aspoň klimatizáciu chcete ovládať klasicky, zvolíte si štandardné vyhotovenie, ktoré ponúka hardvérové tlačidlá.**
To, že výrobca sa snaží pretlačiť radšej dva obrovské displeje, dokazuje aj fakt, že fotografiu klasického prístrojového panelu sme našli až v konfigurátore, v oficiálnych materiáloch jednoducho nefiguruje. Pravdupovediac, sme presvedčení o tom, že väčšina majiteľov si priplatí práve za digitálnu verziu, napokon, celkový efekt z interiéru pramení najmä z týchto displejov. **Samozrejmosťou je konektivita Apple Carplay a Android Auto, vytvorenie WiFi hotspotu pre osem zariadení. Pochváliť môžeme aj kvalitu reprodukovaného zvuku, pritom sme nemali žiadnu príplatkovú audiosústavu.** Čo sa kvality materiálov týka, tak tie sú vynikajúce, akurát na niektorých miestach možno usúdiť, že niektoré peniaze z vývoja boli presunuté na integráciu veľkých displejov.

Každodenný komfort

Zabezpečuje ho najmä vzduchové pruženie, ktoré sa ukrýva pod označením Air&Steering paket. Vzduchové pruženie sa postará o vyžehlenie väčšiny nerovností na našich cestách. Natáčacia zadná náprava sa naopak postará o zníženie polomeru zatáčania, čo oceníte najmä v podzemných parkoviskách nákupných centier, čo je hlavné pódium pre veľké SUV na našich cestách. **A okrem toho prispieva aj k vyšším prejazdovým rýchlostiam v zákrute, inými slovami, robia z Touaregu obratnejšie auto, než v skutočnosti je. Aj v tomto smere je tak cítiť výrazný posun, priestoru na sťažnosti nenecháva v tomto smere veľa.**
**Aj čo sa maximálneho výkonu týka, 210 kW (286 k) môžeme opísať ako ideálny. Je to v podstate silnejšia verzia šesťvalcového trojlitrového motora, za ktorú v porovnaní so slabšou zaplatíte o 11 210 eur viac, čo je na prvý pohľad dosť, no prostriedky sa vám vrátia vďaka vynikajúcej priemernej spotrebe, ktorá sa pohybovala na úrovni 9,2 l/100 kilometrov, čo je na dvojtonové auto vynikajúca hodnota.** Menej sme boli spokojní so spätnou väzbou na stlačenie plynu. Ten sa zrejme stal prvou obeťou emisnej doby. Reakcia na stlačenie plynu sa dá merať v sekundách, s rýchlym odjazdom z križovatky nerátajte. Takisto aj reakcie osemstupňovej prevodovky ZF nie sú ideálne, podradenie je zdĺhavé, v tomto smere však očakávame zlepšenie v podobe nového riadiaceho programu. V každom prípade s plynom si budete rozumieť iba v prípade, že ho stláčate jemne a prevodovku si v prípade podradenia ovládate sami.
**A to je škoda, lebo ostatné parametre sú vynikajúce a akcelerácie je úctyhodná aj pri diaľničných rýchlostiach. Jazdné vlastnosti si Touareg stráži aj v teréne.** Príplatkový off-road paket v spolupráci so vzduchovým podvozkom umožňuje jednorazové prejazdy aj väčších terénnych nerovností. S trvalým využívaním jazdy v teréne sa však neráta. Hoci je Touareg stálou štvorkolkou s uzatvárateľným stredovým diferenciálom vybavený lepšie na jazdu v teréne než jeho konkurenti. A skôr ako jazdné vlastnosti v teréne zaujme armáda asistenčných systémov. **Nočné videnie nielen identifikuje a vyznačí prekážku na displeji, ale aktívne svetlomety IQ.Light-LED Matrix ich aj patrične osvetlia.** Asistent pre jazdu v dopravnej zápche za vás vyrieši pridávanie plynu, brzdenie a čiastočne aj krútenie volantom až do rýchlosti 60 km/h, snímanie mŕtveho uhla je aktívne, ak sa chcete natesno zaradiť volant vám protitlakom naznačí, že robíte chybu. Nesmieme zabudnúť ani na farebný head-up displej s navigačnými pokynmi, jediným prvkom, ktorý chýbal, bol 360° pohľad na auto pri parkovaní, ktorý by výrazne uľahčil parkovanie najmä do tesných priestorov.
**Verdikt? Tretia generácia Volkswagenu Touareg reprezentuje najväčší medzigeneračný pokrok, aký v priebehu svojho života tento model absolvoval. Nabúchaný výbavou vás síce bude stáť vyše 89-tisíc eur, čo je už prémiová cenovka.** Na druhej strane, v porovnaní s nimi sa najväčšie SUV od VW nemá za čo hanbiť a medzi jeho výhody môžeme zaradiť aj prijateľnejší imidž spomedzi veľkých SUV. Nekričí na okolie luxusom ani ho nedáva ostentatívne najavo. A v prípade, že si ho citlivo nakonfigurujete, zistíte, že dokáže ponúknuť aj zaujímavú cenu.
[CAR id=17029]
(p)








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.