Test SEAT Alhambra 1.4 TSI: Otec, pohoďák

V čase Dňa otcov (17. 6.) sme testovali SEAT Alhambra s motorom 1.4 TSI. Zisťovali sme či by toto auto mohlo ašpirovať na titul Otec roka.
Vydané  Text: 

### Predstavy o ideálnom otcovi má asi každý trochu iné. My sme sa pokúsili trafiť aspoň tie základné a zistiť či ich spĺňa vozidlo, ktoré mieri predovšetkým na rodiny. Mal by otec sledovať módne trendy, no zachovávať si pri tom svoj štýl? Ak ide o prirodzene konzervatívneho človeka, tak áno. Dvojradový oblek už v skrini mať asi nebude, zvoncové nohavice vyhrabe zo spodného oddelenia skrine iba na retro diskotéku. Rovnako aj Alhambra. Na rozdiel od konkurencie je ešte stále vanom a striebornou bielou metalízou sleduje aktuálne trendy. Konzervatívnymi tvarmi presne vie, ako splniť nároky rodín na cestovanie s dostatkom priestoru. Bi-xenónové svetlomety potvrdzujú konzervatívne zameranie, ich spoľahlivé automatické prepínanie a natáčanie do zákrut zas hovorí o aktuálnej technike.
Medzi prednosti otcov by mala patriť aj pripravenosť na nečakané momenty a schopnosť ich riešiť. Nejeden z nich potajme nosí za opaskom či v pracovnej taške švajčiarsky nožík a na počkanie vyrieši náhly problém. Na toto je SEAT pripravený priam dokonalo. So siedmimi sedadlami bez mihnutia oka vybaví detskú oslavu či náhlu zmenu počtu účastníkov výletu. Aj keď zadné miesta nie sú pre všetkých, väčšina populácie ich zvládne. Pri ich vyklopení stále zostáva viac ako len reklamný priestor na batožinu. A v päťmiestnom usporiadaní sa odveziete na dovolenku bez toho, aby ste s batožinou hrali tetris. O množstve odkladacích priestorov vrátane tých v podlahe pred zadnými sedadlami ani nehovoriac. Za priam geniálnu vychytávku považujeme detskú sedačku integrovanú do pravého zadného sedadla. Ak ju nepotrebujete, ani o nej neviete a čaká na svoju príležitosť. Vtedy naplno zažiari a splní svoju úlohu.
Ideálny otec a moderná technika? Určite sa vyzná v tabletoch a mobiloch, s prehľadom naladí veľkú telku a dokáže zmeniť čas na sporáku. Alhambra? Spárovanie sa mobilom je pre ňu otázkou pár sekúnd a aj keď nemala veľkú obrazovku navigácie, bez problémov nás doviezla do každého cieľa. Zdravú mieru konzervativizmu korení elektronicky ovládanými zadnými bočnými a piatymi dverami.
Otcovia pre pokoj v rodine o problémoch nehovoria, ale ich vyriešia a buď sa o nich nikdy nedozviete, alebo ich ako nepodstatné spomenú medzi rečou. To môžeme povedať aj o podvozku Alhambry. Ani o známych nerovnostiach nám nepovedala nič viac ako to, že tam boli. A ak by sme o nich nevedeli, tak si ich nevšimneme. Utlmila ich bez zbytočných zvukových prejavov či neistoty karosérie. Čo by to bolo za otca bez múch? Nie vždy sa mu chce plniť všetko na prvý šup, občas to s obratnosťou už nie je najlepšie a aj obedy či večere už bývajú väčšie ako zamladi. Drobné otcovské nedostatky má aj Alhambra. Jej 6-stupňová prevodovka DSG síce ukážkovo využíva možnosť automaticky vyradiť prevodový stupeň a jazdiť na zotrvačnosť, no opätovné zaradenie bolo dlhšie, než by sme chceli. So 6 stupňami sa spájajú aj vyššie otáčky motora.
Diaľničným presunom by pomohlo zníženie 2 800 ot./min. pri rýchlosti 130 km/h. Z náročnejšieho sprevodovania pramení aj slabšia dynamika vozidla, ktoré poháňal inak zaujímavý prepĺňaný benzínový motor 1.4 TSI. Od prevodovky s väčším stupňom stupňov, ktorá by vedela lepšie vyťažiť potenciál motora a nehľadala by dynamiku v naháňaní otáčok, by sme mohli očakávať aj nižšiu spotrebu ako našich výsledných 8,2 l/100 km. Nie je to zlé, no vieme si predstaviť lepšie. A s tou obratnosťou? Vzhľadom na výšku karosérie to bolo fajn. Dokonalý prejazd zákrut sa hľadá s inými autami. Tak ako azda každý otec sa snaží robiť pre rodinu podľa maximum podľa svojich možností, tak aj Alhambra odvádza ako rodinné auto maximum. Na jej schopnosti sa ako rodina môžete naplno spoľahnúť. Ak by sa jej schopnosťami inšpirovali všetci otcovia, určite by chodilo po Slovensku viac usmiatych žien a detí. [CAR id=17028]




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.