Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta!

Nebojte sa naftových motorov. Sú dobré a hodia sa aj do menších áut. Peugeot 308 to dokazuje bez okolkov aj s objemom 1,5 litra.
Vydané  Text: 

### Čítame a počujeme o tom všade. Nafta zomiera a kúpiť si dnes naftové auto je vraj nesprávny krok. Tie moderné motory však ešte stále vedia osloviť spotrebou aj vlastnosťami. 1,5-litrový BlueHDi v Peugeote 308 je presvedčivý aj po zohľadnení faktu, že tristoosmička chce pôsobiť ako superkompaktné ekoauto. Model 308 sa od menšieho 208 líši pomerne výrazne, inšpiráciu nachádza u väčších súrodencov s tisíckami v názvoch. Motív levích pazúrov a ostrých línií je zreteľný a jednoznačne prezrádza francúzsky pôvod, avšak interiér pôsobí skôr kompaktne a stiesnene, pripomína práve menšiu 208. Za tento dojem je zodpovedný najmä kompaktný volant. Je praktický a ľahko sa naň zvyká, pre jeho veľkosť a ergonomické rozloženie ostatných prvkov však interiér pôsobí trocha prázdne, obzvlášť stredová konzola. Displej, ktorý výrobca zdieľa s autami značky Citroën, je univerzálnym centrom pre nastavenia, multimédiá i konektivitu.
308-ka ponúka vskutku veľký kufor, s rezervným kolesom 420 litrov, po sklopení zadných sedadiel slušných 1 228 litrov. Na prvý pohľad pritom rozhodne nepôsobí rozmerným dojmom, model skrátka úspešne klame telom. Aj zadní pasažieri majú k dispozícii primerane veľkorysý interiér, hoci traja dospelí už musia robiť kompromisy v komforte.
Do hatchbackov pasujú malé benzínové motory, avšak automobilky stále ponúkajú (a s úspechom) naftové agregáty. 1,5-litrový BlueHDi má 130 koní a 300 Nm, teda viac ako doterajší 1,6-litrový variant. Peugeot pri vývoji tohto motora vytvoril až 200 patentov. Prejavuje sa to na výbornej dynamike vozidla i spotrebe: týždeň bilancovali s priemernou spotrebou 5,4 l/100 km, najlepší údaj bol iba 3,9 litra. Počas týždňa sme často využívali režim Sport, ktorého prejavy sú citeľné a trocha úsmevné; v interiéri počuť imitovaný zvuk motora z reproduktorov, auto reaguje pocitovo promptnejšie a razantnejšie.
Modelový rad 30x od Peugeotu nemusí dokazovať svoje kvality, svedčia o nich roky vývoja a úspešných predajov. S naftovým motorom je to stále to isté vrtké, šikovné a úsporné vozidlo, ktoré baví aj skúseného vodiča. ### Technické údaje Peugeot 308 1,5 BlueHDi 130k BVM6 **Motor**: Euro 6.2, preplň. naftový R4, 1 499 cm³
**Výkon**: 96 kW (130 k) pri 3 750 ot./min.
**Krútiaci moment**: 300 Nm pri 1 750 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 6-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu pseudo MacPherson, vzadu vlečná náprava
**Brzdy**: vpredu aj vzadu kotúčové,
**Pneu**: 225/45 R17
**Batožinový priestor**: 420/1 228 dm³
**Rozmery**: 4 253 × 1 863 × 1 457 mm, rázvor 2 620 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť**: 1 373/1 810 kg, objem nádrže 52,5 l
**Najvyššia rýchlosť**: 204 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 10,2 s 
**Spotreba**: 4,1 / 3,2 / 3,5 l /100 km
**Emisie CO₂:** 96 g/km
**Cena/testované vozidlo**: 14 490 € /19 950 €
**Konkurenti**: Volkswagen Golf, Hyundai i30, Mazda 3




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.