Test Renault Espace TCe 225 EDC: Vo vrcholnej forme

Toto auto je skutočný fenomén. Má všetko, po čom môžete túžiť otec-motorista, navyše v podobe, ktorá sa bude páčiť aj mamičkám s deťmi.
Vydané  Text: 

### Predné masážne sedadlá s tromi režimami. Variabilný a obrovský interiér v koži. Vyspelá bezpečnostná výbava už v základe. Rozmerné displeje, 5 jazdných režimov Multi-Sense, natáčanie zadných kolies, panoramatický kamerový systém. Toto nie je BMW, ani Mercedes, ale Renault. Aktuálny Renault Espace sa od svojich predchádzajúcich generácií líši priam priepastne. Výrobca ho označuje ako crossover, predstavuje kompromis medzi SUV a MPV.
Espace sme testovali vo variante TCe 225 EDC s výkonom až 165 kW, teda 225 koní. Na rodinné auto je to priveľa, rovnako neočakávané sú dobré jazdné vlastnosti. Espace sa nakláňa iba minimálne, na ceste drží ako placka aj vtedy, keď do zákruty vletíte bez vytlačenia brzdového pedála. Keď v správnom momente výjazdu zo zákruty dupnete na akceleračný pedál, Espace vás dokonale podrží a nedá šancu, aby sa v kontaktnom mieste pneumatík s vozovkou diali nepredvídateľné javy. Prudkosť akcelerácie za 7,6 sekundy možno rovnať so športovými hatchbackmi a je ju cítiť tlačením do sedadiel, ktoré možno neocení radový člen rodiny, otec bývalý motorista však určite. V interiéri sa prakticky vôbec neprejavuje ani jazda rýchlosťou 100 km/h. K priaznivej bilancii jazdných vlastností prispieva technológia 4Control, ktorá natáča aj zadné kolesá a zlepšuje tak správanie vozidla v prospech komfortu aj bezpečnosti. Netreba sa ju zamieňať s pohonom všetkých štyroch kolies, Espace posiela krútiaci moment z motora iba na prednú nápravu.
Skoro ako v limuzíne. Pojmy ako priestrannosť a technická vybavenosť nadobúdajú nový význam.
Interiér sa dramaticky líši od automobilov, ktoré by mohli Espace konkurovať, pretože pripomína skôr limuzínu. Zaujme vysoká stredová konzola s netypickou pákou prevodovky, masívne sedadlá by mohli byť aj v luxusnom SUV a celková ergonómia sedenia, šoférovania a vybavenosti je vo svojej vrcholnej forme. Ťažko veriť, že sedíme vo francúzskom vane, ktorý navyše nie je úplne nový. Súčasná generácia Espace vzišla z výrobých liniek v roku 2015. Nepopierateľný podiel na pozitívnom dojme z interiéru má aj výbava Initiale Paris, tá robí z Espace najlepšie auto, aké kedy Renault vyrobil.
Obrovský dotykový monitor je trendový, ale v Espace sa neukázal ako praktický. Ocenili by sme viac mechanických ovládačov.
Espace bol vždy typický variabilitou a tejto povesti ostal verný navzdory zmene koncepcie. Zadné sedadlá sa dajú nastavovať jednotlivo, v kufri je sklápateľná dvojica ďalších sedadiel pre deti. Vnútorný priestor je enormný, ale dvojmetrový kolega si na zadných sedadlách udieral hlavu o znížený strop. Naozaj ho bolo potrebné takto znížiť, aby bola strecha presklená?
Predchádzajúci Espace ponúkal pre zadných pasažierov viac priestoru na hlavu, to je skrátka fakt. Súčasný Espace má elektrické sklápanie všetkých piatich zadných sedadiel priamo z kufra a ponúka maximálne 1 737 litrov priestoru, čo je na papieri krásny údaj a pohľad do kufra v ľuďoch spôsobuje prekvapenie. Keď sú zadné sedadlá sklopené a vy ste v pozícii vodiča, máte pocit, že šoférujete najluxusnejšiu dodávku sveta.
Individuálne nastaviteľné zadné sedadlá. Variabilita bola vždy doménou modelu Espace a aj keď sa medzigeneračne v tomto ohľade zjednodušil, stále ponúka nadštandard.
Šofér má vo svojom priestore k dispozícii dva rozmerné farebné displeje, z toho jeden dotykový. Tu nachádzame dôvod na kritiku: za mimoriadne nepraktické považujeme umiestnenie ovládačov klimatizácie a dotykových tlačidiel hlasitosti, ktoré sú bližšie k spolujazdcovi. Vodič má používať multifunkčnú páku schovanú napravo za volantom, pretože tlačidlá + a – na ľavom ramene volantu ovládajú iba tempomat a obmedzovač rýchlosti. A funkcie tempomatu a obmedzovaču rýchlosti sa síce ovládajú na ľavom ramene volantu, ale zapínajú a vypínajú na dosah pravej ruky hneď pod pákou automatickej prevodovky. Skrátka, pre človeka, ktorý doteraz nemal s Renaultmi skúsenosť, je to chaotické riešenie. Stačí však niekoľko dní za volantom a na toto riešenie si zvyknete a ani sa nad ním nebudete zamýšľať. To platí vo všeobecnosti, keď na určitý spôsob ovládania elektroniky smerujeme našu kritiku: pre nás ako týždňových vodičov je ich tvar, umiestnenie či funkčnosť nelogická, avšak keď si už človek automobil kúpi, celkom si na netradičné ovládače zvykne a ďalej ich nerieši.
Espace v tejto výbave patrí k najzaujímavejším autám, ktoré sa za poslednú dobu objavili v redakcii a ťažko mu vyčítať nedostatky. Paradoxne najväčší problém Espace je jeho karosárske vyhotovenie – aj po prerode na crossover stále „smrdí“ rodinným vanom, čo mu mierne uberá na atraktivite. Avšak ten, kto sa rozhoduje rozumom a skúsenosťami, v tomto prípade názor ostatných riešiť nebude a bude dôverovať svojim pocitom. Tie skrátka nemôžu byť negatívne, pretože Espace ponúka nielen nadštandardný komfort, ale vzhľadom na cenu aj špičkovú výbavu. Áno, 42-tisíc eur je veľa. Ale keby ste chceli Nemca s takouto výbavou a priestrannosťou, zaplatili by ste aj dvojnásobok.


### TECHNICKÉ ÚDAJE Renault Espace TCe 225 EDC Initiale Paris **Motor**: prepĺň. benzínový R4, 1 798 cm3
**Výkon**: 165 kw (225 k) pri 5600 ot./min.
**Krútiaci moment**: 300 Nm od 1750 ot./min
**Pohon a podvozok**: pohon všetkých kolies 4Control, 7-st. automatická 2-spojková prevodovka, vpredu nezávislé zavesenie McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 235/55 R19
**Batožinový priestor**: 247/680/2101 dm3
**Rozmery**: 4 857 × 1 888 × 1 677 mm, rázvor 2 884 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 610/2 393 kg, objem nádrže 58 l.
**Najvyššia rýchlosť**: 224 km/h
**Zrýchlenie**: 0 – 100 km/h 7,6 s
**Spotreba**: 8,7 / 5,6 / 6,8 l /100 km
**Emisie CO2**: 152 g/km
**Cena/testované auto**: 35 990 €/41 890 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.