Test Lexus RX 450h: Majster ticha a pokoja s tromi motormi

ERIK STRÍŽ, 04.06.2018
Nemožno mu odoprieť označenie za jedno z najpôsobivejších SUV, aké sa nám dostalo do rúk. RX každou jednou jazdou dokazuje, že japonské predstavy o prepychu ladia s tými európskymi.

Dizajn a charakter

Lexus RX sa v priebehu 20 rokov svojej existencie vyvíjal rozvážne, avšak najnovšia generácia vyrábaná od roku 2015 stavila na výrazný dizajn s takmer postmoderným charakterom. RX je nápadný a pútavý, na ceste v podstate nepriehliadnuteľný, avšak predsa často prehliadaný a postavený do úzadia rivalov s európskym pôvodom. V porovnaní s nimi má však niečo navyše, čo je ťažké presne pomenovať: kedysi mi kamarát vravel, že sa mu najviac páčia Lexusy a ja som mu nerozumel. Dnes rozumiem, ale neviem presne vypovedať, čo sa to v mojom pohľade zmenilo. Lexus skrátka treba vyskúšať, pochopenie sa dostaví.

RX štvrtej generácie je výrazne extrovertný, nebojí sa na seba upozorňovať, prednou členitou časťou budí dojem, že ide o technologicky nadpriemerne vyspelé a mimoriadne drahé vozidlo. S tým prvým súhlasíme, o tom druhom môžeme viesť polemiky: Lexus v skutočnosti nie je vôbec tak drahý, ako by ste tipovali. Dizajnérom modelu je Gen Ikeda a pri návrhu v roku 2012 sa držal pojmu „Zvodná sila“. Podarilo sa mu docieliť dizajn, ktorý je hodný použitia v najúspešnejšom modeli v histórii značky Lexus.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Kokpit a interiér

Vedeli ste, že v Japonsku sa Lexus RX do roku 2013 predával pod menom Harrier? Keby sme chceli silou mocou nachádzať súvislosť s lietadlom Hawker Siddeley Harrier, určite by sme ju našli v interiéri. Predovšetkým v časti pre vodiča, ktorá pre nezasvätených môže pripomínať nie lietadlo, ale rovno vesmírnu loď.

Posed za volantom je pomerne vysoký, jazda v SUV-čku tak umožňuje výborný výhľad a dodáva na pocite sebadôvery. Popravde, už dlho som takýto dobrý pocit v SUV nemal, a to som mal príležitosť jazdiť aj veľké BMW a Mercedesy. Významnou mierou k tomuto pocitu prispieva kvalitné sedenie, ktoré vás ako vodiča obklopí, vysoká stredová konzola a podľa môjho názoru perfektný volant, ktorý možno nastaviť elektricky v dvoch smeroch (hore/dole, vpred/vzad). Zdôrazňujem zistenie, že interiér Lexusu vás obklopuje, pretože práve vďaka tomu máte s automobilom takmer intímny kontakt a cítite súlad, ktorý sa potom pretavuje do výbornej kontroly vozidla počas jazdy.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Interiér výrobca rokmi vyšperkoval na úroveň, ktorá z neho robí plnohodnotného konkurenta nemeckej kvality. Príbuznosť s Toyotou je stále citeľná, toho sa Lexus len tak ľahko nezbaví, ale nepovažujeme to za negatívum. Plastové plochy majú krásnu štruktúru a sú príjemné na dotyk, oceňujeme rozsiahle čalúnenie palubovky, presné šitie a dokonalé prechody medzi materiálmi, každé jedno tlačidlo je osadené precízne a má zreteľnú odozvu po stlačení.

V prospech Lexusu hraje aj obyčajná haptická odozva na joysticku, ktorým vodič ovláda systém zobrazovaný na rozmernom centrálnom displeji a ktorá robí z používania tohto rozhrania zážitok.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)
Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Zastávam názor, že ergonómiou ovládania multimediálneho systému Lexus predčí všetky ďalšie spôsoby ovládania, dokonca aj moderné ovládanie gestami, ktoré aj tak nikdy nefungujú podľa očakávaní automobiliek. Joystick je mimoriadne jemný a poskytuje hmatovú odozvu jemnými vibráciami v závislosti od toho, ako je usporiadané prostredie na centrálnom displeji s uhlopriečkou 12,3 palca. V základe má tento displej uhlopriečku 8 palcov. Tento joystick by si zaslúžil samostatný článok, ktorý by glorifikoval jeho technické vyhotovenie, ale aj materiály, veľkosť a celkovú ergonómiu.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

„Povinnou výbavou“ moderného auta počas našich testov sú žuvačky Orbit, žuvanie počas jazdy nám pomáha udržiavať pozornosť počas každodenného niekoľkohodinového šoférovania.

Sedenie pre zadných pasažierov je priestorovo veľkorysé a komfortné. Sedenie je tvorené dvomi sedadlami s miernym bočným vedením a stredným sedadlom, ktorého operadlo je v prípade neúplnej obsadenosti možné využiť ako širšiu lakťovú opierku. Traja dospelí sa dozadu vtesnajú bez problémov a čo poteší najmä tých vyšších: priestoru na nohy je na rozdávanie.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Batožinový priestor

Kufor v RX štandardných rozmerov dosahuje 539 litrov, čo je úctyhodný objem. V praxi to znamená, že v kufri odveziete batožinu celej rodiny, s ktorou ste sa vydali na týždňovú dovolenku. So sklopenými zadnými sedadlami vzniká priestor s objemom 1612 dm³, užitočným detailom sú tlačidlá pre ich sklápanie i vyklápanie priamo z kufra. Pohyb sedadiel je riešený pomocou elektromotorov, čo sa prejavuje dlhším časom sklápania aj vyklápania.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

O rozmeroch interiéru ako takého napovedá aj naše zistenie, že sme v ňom mohli bez väčších problémov odviezť až 3-metrový náklad, čo nie je vôbec bežná vec. Náklad sme síce museli umiestniť uhlopriečne, avšak okrem vodiča sa ešte v aute odviezol aj jeden ďalší pasažier na pravom zadnom sedadle.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Lexus ponúka aj predĺženú verziu s názvom RX L, ktorá má ešte o dve sedadlá viac a disponuje batožinovým priestorom o veľkostiach 211 / 591 / 1656 litrov. To znamená, že so sklopeným posledným radom sedadiel má kufor väčší o 52 litrov. Automobil je pritom iba o 11 centimetrov dlhší. Drobným nedostatkom môže byť iba vysoká nakladacia hrana, má až 80 centimetrov.

Motor a jazda. Kľúčové slovo: ticho.

Lexus je lídrom v oblasti elektrifikácie pohonov a v modeli RX to demonštruje v praktickej podobe, ktorá má vplyv na dojmy z jazdy. Trakčná batéria čerpá energiu výlučne rekuperáciou, čo znamená, že sa tento Lexus nenabíja pomocou kábla. Automobil jazdí na elektrinu prevažne pri rozbiehaní a pomalej jazde, vtedy nepočuť ani len valivý odpor pneumatík. Respektíve z pohľadu vonkajšieho pozorovateľa možno, ale do interiéru preniká iba minimum exteriérových zvukov. Vďačíme za to odhlučnenému podvozku aj motorovému priestoru a vôbec nebude trúfalé napísať, že Lexus RX v tomto ohľade dosahuje mét najlepších nemeckých limuzín.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Samotný benzínový 3,5-litrový motor je tichý a nadmieru kultivovaný, v spojení tým elektrickým umožňuje dosahovať spotrebu priaznivých 7 l/100 km, eventuálne ešte menej. Výrobca udáva 5,5 l/100 km Je potrebné uvedomiť si, že jeho maximálny výkon je až 193 kW (260 koní) a keď zošliapnete akceleračný pedál dostatočne dôrazne, budete tieto kone cítiť.

V jazdnom režime Eco sa SUV správa rozvážne, dokonca trocha lenivo. Reaguje na podnety vždy, ale dáva si načas, koná v záujme nízkej spotreby a vysokého komfortu, ktorý nepripúšťa kopanie a dramatické zrýchlenia. V športovom režime sa motor prejavuje výrazne hlučnejšie, razantnejšie a automobil disponuje skvelou manévrovateľnosťou, ktorá sa však stále nevylučuje s pocitom riadenia lode. 4×4 je zabezpečené benzínovým pohonom prednej nápravy a elektrickým poháňaním tej zadnej. Mierne tvrdšie naladenie podvozka v režime Sport+ dáva pocítiť silu tohto typu pohonnej sústavy, 230 kW nemožno podceňovať.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Stlačením tlačidla EV pri páke automatickej prevodovky máte možnosť nastaviť automobil do režimu, ktorý uprednostňuje elektrický pohon. V tomto režime je RX úplne tichý a jazdí hladko, nadmieru elegantne, nesnaží sa tváriť ako športové SUV. Ak zošliapnete akceleračný pedál až na podlahu a pretlačíte zábranu, automaticky sa zapne benzínový motor a vy ucítite jeho účinok v okamihu. Škoda, že elektrická jazda netrvá dlho, pretože dojazd na trakčnú batériu v praxi nepresiahne ani 35 kilometrov.

Predchádzajúca generácia hybridného RX zapínala benzínový motor pri dosiahnutí rýchlosti 40 km/h, aktuálny RX 450h ho štartuje až pri 60 km/h.

Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Jazda na diaľnici znamená vyššie nároky na spotrebu paliva, pretože Lexus nevie počas jazdy vysokou rýchlosťou platiť na elektrinu. Pri rýchlosti 130 km/h benzínový šesťvalec točí na približne 2000 ot./min. a jeho spotreba kolíše medzi 9 až 11 l/100 km.

RX je stále loď „plaviaca sa po ceste“, na ktorú zdanlivo nemajú vplyv nedokonalosti vozovky. Na ceste drží pevne za takmer každých okolností a drží stopu aj vtedy, keď vletíte do ostrej zákruty s nepomerne vyššou rýchlosťou, než ste pôvodne zamýšľali.

Technológie pre vyššiu bezpečnosť, komfort a jazdu

V testovanom modeli RX 450h boli integrované početné funkcie pre vyššiu bezpečnosť a komfort, za všetky uvádzame nasledovné: • jazdné režimy Eco, normál, S a S+;
• pohony EV a hybrid;
• farebný head-up displej;
• systém udržiavania v jazdnom pruhu;
• adaptívny tempomat;
• kamerový systém s parkovacími senzormi;
• výstražné systémy pre hroziacu kolíziu;
• parkovací asistent;
• audiosystém Mark Levinson;
• vyhrievanie a odvetrávanie sedadiel;


Test Lexus RX 450h (2018) (foto: Erik Stríž/redakcia)

Ak ste Lexusy vnímali iba ako drahšie a extravagantnejšie Toyoty, mali by ste zmeniť uhol pohľadu. RX je vysoko komfortné, dynamické a šetrné vozidlo, v ktorého interiéri budete rozmaznávaní a centrom pozornosti bez ohľadu na to, či sedíte vpredu či vzadu. Kladne hodnotíme reálnu spotrebu paliva, ktorá je vzhľadom na celkový výkon automobilu a jeho cieľovú skupinu skoro zanedbateľná.



Technické údaje Lexus 450h 4WD Luxury

Motor: preplň. benzínový V6, 3456 cm³
Výkon: 193 kW (263 k) pri 3750 ot./min.
Krútiaci moment 335 Nm pri 4600 ot./min.
Elektromotory: vpredu 123 kW (167 k), vzadu 50 kW (68 k)
Celkový výkon systému: 230 kW (313 k)
Pohon a podvozok: prevodovka e-CVT, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava
Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením,
Pneu: 235/55 R20
Batožinový priestor: 539/1612 dm³
Rozmery: 4890×1895×1685 mm, rázvor 2790 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť: 2175/2700 kg, objem nádrže 65 l
Najvyššia rýchlosť: 200 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,7 s
Spotreba: 5,2/5,3/5,5 l /100 km
Spotreba počas testu (kombinovane): 7,0 l/100 km
Emisie CO₂: 127 g/km
Bezpečnosť podľa EuroNCAP: 5 hviezdičiek z 5
Cena/testované vozidlo: 52 000 € / 71 400 €