TEST Citroën C3 Aircross PureTech 82: Zapôsobil aj so slabším motorom!

ERIK STRÍŽ, 21.05.2018
Malé SUV musí zaujať všade, kde sa objaví. Dokazuje, že aj za málo peňazí možno kúpiť praktické auto, navyše s krásne tichým a úsporným motorom.

Dizajn a charakter

Možno to nie je tak zjavné na prvý pohľad, ale keď vedľa seba postavíte základnú C3 a jej väčší variant Aircross, rozdiely budete vidieť zreteľne. Aircross je označenie pre malé SUV a pretavuje do o málo väčšej svetlej výšky (+20 mm), celkovej výšky (+12,3 cm), väčšej dĺžky (+15,8 cm), lepšieho nájazdového uhla a robustnejším charakterom. Najviditeľnejším rozdielom sú chýbajúce Airbumps na dverách, čo v konečnom dôsledku iba oceňujeme.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

Verzia Aircross je od štandardnej C3 viditeľne robustnejšia, podvozok je ale vyšší iba o 2 cm. (foto: Erik Stríž/redakcia)

Nie je to však také SUV, ktorým by ste zdolávali bahnité plochy či lesné cesty, revírom Aircrossu je mesto, čo dokazuje aj 1,2-litrový trojvalec pod kapotou, 5-stupňová manuálna prevodovka a pohon výlučne predných kolies. S týmto vedomím môžeme začať test vozidla, ktoré spočiatku pôsobí mierne rozpačito, po týždni však veľa dôvodov na kritiku nedáva.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

Interiér môže miestami pôsobiť trocha prázdno, avšak je prehľadný a v celku pekný. Oceňujeme materiálové vyhotovenie, ktoré pôsobí dojmom vyššej odolnosti.

Interiér

C3 Aircross je náhradou za niekdajší C3 Picasso, avšak zmenou prešiel nielen názov, ale aj celá koncepcia vozidla. Esúvečka sú trendy a nevyzerá to tak, že by mal o ne trh stratiť záujem. Posed v Aircrosse je pomerne vysoký, citeľne odlišný od C3 hatchback. Interiér je vpredu priestranný, miestami môže dokonca pôsobiť dojmom prázdnosti a kufor je vskutku objemný: 410 až 1255 litrov. Interiér pôsobí dojmom vyššej kvality a odolnosti, je prehľadný a nachádzame v ňom početné odkladacie plochy a boxy. Pozitívne hodnotíme prispôsobiteľnosť volantu a sedadiel a tiež dotykový 7-palcový displej s intuitívnym prostredím. Namiesto virtuálnych ovládačov klimatizácie by sme však radšej videli mechanické. Prední pasažieri majú k dispozícii dostatok priestoru nad hlavou a tiež na nohy. Ak spravia primeraný kompromis v komforte, nebude si vodič so spolujazdcom udierať lakte.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

Chválime dizajn prístrojovky! Pekná, prehľadná a za každých okolností dobrá čitateľná prístrojovka je pre Citroeny typická.

Zadní pasažieri majú k dispozícii čalúnenú lavicu štandardnej kvality, musia sa uspokojiť s jediným nastavením polohy operadla. Dvaja pasažieri bez problémov absolvujú aj dlhšiu cestu Aircrossom, traja sa už budú trocha tlačiť. Kombinácia dvoch detí a jedného dospelého je však celkom v poriadku a bez straty komfortu. Očakávali by sme však o niečo viac priestoru pre nohy zadných pasažierov, tento malý nedostatok vyplýva z celkovej koncepcie automobilu: SUV vyrobeného z hatchbacku.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

Miesta je dostatok, len na tie nohy už neostalo toľko priestoru, ako by sme si predstavovali. Dozadu sa vojdú aj traja dospelí.

Jazda a motor

Podvozok C3 Aircross je naladený skôr mäkko, čím prezrádza príbuznosť s ostatnými automobilmi tejto značky. Táto mäkkosť sa prejavuje húpaním a nákláňaním, ak s vozidlom jazdíte priveľmi dynamicky. Pomalý nábeh na obrubník či vyšší spomaľovač poriadne zastrasie pasažiermi, vo vysokých rýchlostiach občas cítiť odskakovanie zadnej nápravy. Je však potrebné podotknúť, že toto mäkké nastavenie podvozka oceníte práve na našich nekvalitných cestách, jazda je aj na nich vskutku pohodlná.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

1,2-litrový PureTech má výkon maximálne 82 konských síl (60 kW) a s jeho prejavmi nemáme žiadny problém, hoci dnes je štandardom ešte o 30 koní viac. Nástup krútiaceho momentu je prekvapivo skorý, pripomína skúsenosť s naftovým motorom, avšak s nepomerne tichším chodom. Vlastne C3 Aircross s týmto motorom je mimoriadne tichý - až tak, že keď sme po teste presadli do iného benzínového auta, prekvapoval nás hluk, ktorý sa šíril spod prednej kapoty.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

Retro motív, na ktorý si budete musieť zvyknúť alebo, naopak, práve pre tento detail sa vám bude C3 Aircross páčiť

Spočiatku našu pozornosť zaujala tuhá, vysoká a zdanlivo nemotorná páka prevodovky. Prvé kilometre si na ňu a jej jej plastové vyhotovenie budete musieť zvykať. Po niekoľkých hodinách jazdy však na všetky tieto „nedostatky“ dokonale zabudnete a páka vám bude pripadať skoro ideálna. Vďaka manuálnej prevodovke je možné dosahovať veľmi zaujímavú spotrebu pod 6 litrov, chýba však šiesty stupeň, ktorý by automobil lepšie prispôsobil jazde na diaľniciach. Priemerná spotreba počas týždňového testu bola 7,4 litra a nádrž sme vyjazdili za necelých 500 kilometrov. Vieme si však celkom reálne predstaviť, že ten, kto jazdí na spotrebu a počíta každé euro, bude vedieť dosahovať ešte krajších čísel. Motor sa správa kultivovane aj vtedy, keď je podtočený na 1500 otáčok.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 (foto: Erik Stríž/redakcia)

Podľa niektorých tvrdení je zadok Aircrossu ešte krajší ako jeho predná časť. Čo myslíte?

Aircross na nás zapôsobil

C3 Aircross je šikovný a úsporný automobil s veľmi pôsobivým dizajnom. Nebudeme tajiť, že sa nám naozaj páčil, hoci by sme mu vedeli vytknúť 5-stupňovú manuálnu prevodovku a priveľmi „mäkký“ podvozok, ktorý vie pasažierov občas rozhúpať. Jednoznačným argumentom ku kúpe je cena: za základ dáte necelých 12-tisíc, hodnota testovaného kusu vo výbave FEEL dosahovala stále výborných 16 190 €.

Odmenou za vaše peniaze vám bude príjemná pohodlná jazda, ticho v interiéri a vonkajší dizajn robustného kompaktného esúvečka, ktoré bez problémov pristavíte na príjazdovej ceste modernej novostavby nikomu nepríde zvláštne, že tam stojí práve Citroën.

Technické údaje Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82

Motor: preplň. benzínový R3, 1199 cm³
Výkon: 60 kW (82 k) pri 5750 ot./min.
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot./min.
Pohon a podvozok: 5-st. aut. prevodovka, pohon predných kolies, platforma PSA PF1, všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu modifikované MacPherson, vzadu deformovateľná traverza
Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením
Pneumatiky: 195/60 R16
Batožinový priestor: 410/1289 dm³
Rozmery: 4154 × 1597 × 1976 mm, rázvor 2 540 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť: 1088/1720 kg, objem nádrže 45 l
Najvyššia rýchlosť: 165 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 14 s
Spotreba: 5,9 / 4,6 / 5,1 l /100 km
Emisie CO₂: 116 g/km
Cena/testované vozidlo 11 990 € / 16 190 €
Konkurenti: Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Peugeot 2008