Dlhodobý test Nissan X-Trail: SPOĽAHLIVO V TERÉNE
Náš dlhodobo testovaný Nissan X-Trail s dvojlitrovým naftovým motorom je vybavený aj systémom pohonu všetkých štyroch kolies All Mode 4 × 4-i. Jeho schopnosti sme preverovali vo viacerých náročných podmienkach – na snehu, blate aj na štrkovej ceste.
Vydané Text: Martin Šebesta
Výhody pohonu všetkých kolies sú nesporné. Začnime lepšou stabilitou na mokrých či šmykľavých cestách, aktívnym potláčaním prejavov pretáčavosti a nedotáčavosti, pokračujme lepšou priechodnosťou terénu a skončime tým, čo môže zaujímať síce na prvý pohľad menej ľudí, no i tak zohráva rolu pri výbere vozidla – schopnosť ťahať prívesy.
Foto: PANER Vplyv pohonu všetkých kolies All Mode 4 × 4-i na spotrebu nami testovaného dvojlitrového naftového motora ťažko vyčísliť. Na to by sme potrebovali porovnať technické údaje rovnakého motora s pohonom predných a všetkých kolies. K tomu sa však nedostaneme, pretože Nissan X-Trail sa s naftovým dvojlitrom predáva iba s pohonom všetkých kolies. Na porovnanie sme si teda zobrali technické údaje 1,6-litrového naftového motora. Tie hovoria, že pohon všetkých kolies zvyšuje hmotnosť vozidla o 75 kilogramov, v kombinovanej prevádzke zvyšuje spotrebu paliva o 0,4 l/100 km, znižuje maximálnu rýchlosť o 2 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá o 0,5 sekundy dlhšie. Cenový rozdiel je 2 100 eur. V reálnom svete sú to hodnoty, ktoré môžete v prospech vyššej bezpečnosti a istejších jazdných vlastností obetovať.
VESELO ZAPRIAHAJTE
Začnime posledným príkladom. Prívesy dávajú vozidlám poriadne zabrať. Preto ak ste si obľúbili karavany, prípadne zvyknete ťahať k vode čln či loďku, nebodaj viete, že najkrajší pohľad na svet je z konského sedla a zvyknete koníka prevážať, viete, že pri výbere vozidla sa musíte pozerať aj na to, aký ťažký brzdený príves môžete za vozidlo zapriahnuť. V prípade našej dlhodobo testovanej verzie s dvojlitrovým naftovým motorom môžete za vozidlo zapriahnuť brzdený príves s hmotnosťou do 2 000 kg. Pohon všetkých kolies All Mode 4 × 4-i zabezpečuje, že s hmotnosťou prívesu sa pasujú všetky štyri kolesá. To znamená väčšiu plochu, na ktorú sa prenáša krútiaci moment a výkon motora a tým aj spoľahlivejší záber a pokojnejšie vyrazenie vpred.V ZLÝCH PODMIENKACH
Výhody pohonu všetkých kolies sme preverili v najčastejších druhoch náročných podmienok, akými sú blato, sneh a štrk. Ako prvé prišlo na rad blato. Hneď pri prvom fotení sme zablúdili na rozmočenú lúku. Nebolo umením cez ňu iba prejsť a zachovať si hybnosť. Na to stačia výkon a krútiaci moment motora. Podstatnejšie bolo pohnúť sa z blatovej či vodnej kaluže. Prípadne pri prejazde cez rozmočený blatistý terén zmeniť smer. Niekedy si kolesá pri zmene smeru vybrali cestu ľahšieho odporu cez vyjazdené koľaje, prípadne sa zadná časť koketne zavrtela, no zamýšľanú dráhu sme vždy prešli. Pohýnanie sa z kaluží? Bez fŕkania blata sa to nezaobišlo. Ale to len zvýšilo umelecký dojem fotiek.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!