TEST: Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Edition Highline – Ohrozený druh

Modernizovaný Golf Sportsvan je dôkazom, že autá kategórie MPV majú zmysel. Priestorom, variabilitou či komfortom cestovania tromfne takmer akékoľvek mestské SUV.
Vydané  Text: 

Aj rodinne založení vodiči podľahli trendu a začali vymieňať svoje autá za štýlové SUV. Športovo-úžitkové vozidlá však bojujú na viacerých frontoch a snažia sa byť natoľko všestranné, že v žiadnej samostatnej disciplíne nevynikajú. Je to akoby ste chceli udržiavať domácnosť len pomocou univerzálneho čistiaceho prostriedku. Na prvý pohľad sa zdá byť všetko v poriadku. S jediným prípravkom predsa vyleštíte umývadlo, kachličky, okná či parkety. Po čase však zistíte, že tá špina v kúpeľni išla so špecializovaným čističom dole oveľa jednoduchšie, okena nezanechávala nepríjemné šmuhy a prípravok na drevo dodával parketám krajšiu farbu. Ak teda potrebujete auto pre rodinu, nehľadajte nedokonalú náhradu. Ešte stále existujú vozidlá, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre potreby rodín a medzi ne nepochybne patrí aj nami testovaný Volkswagen Golf Sportsvan.
Vysoká strecha, natiahnutá kabína, široké dvere a veľké presklené plochy prezrádzajú rodinný charakter auta. Aj keď je z popisu jasné, že nemôže ísť o najatraktívnejšie auto na trhu, našli sme niekoľko zaujímavých detailov v podobe predných LED svetlometov, chrómových doplnkov či prepracovaného nárazníka. Za obzvlášť vydarený považujeme interiér s prehľadným usporiadaním palubnej dosky. Celkové spracovanie a kvalita materiálov sú na veľmi dobrej úrovni, samostatnou kapitolou môžu byť sedadlá. Tie predné majú prívlastok ergoActive a sú vhodné aj pre ľudí s problémovou chrbticou. Nechýbajú nastaviteľné sedáky, bedrová opierka s masážnou funkciou či vyhrievanie. Posuvnú zadnú lavicu je možné sklápať v pomere 40 : 20 : 40 a samozrejmosťou je tiež otvor na prevoz dlhých predmetov.
Sťažovať sa nemôžeme ani na nedostatok priestoru. Deťom vzadu sa budú páčiť veľké okná, vďaka ktorým môžu bezproblémovo sledovať krajinu a z pozície vodiča je takmer dokonalý aj výhľad do všetkých strán. Nechýbajú objemné odkladacie priestory vo dverách či praktické stolčeky pre cestujúcich vzadu. Pod kapotou testovaného auta sa nachádzal preplňovaný benzínový turbomotor 1.5 TSI s výkonom 96 kW (130 k), ktorý štandardne disponuje funkciou vypínania dvoch valcov. Aj vďaka tomu sme kombinovanú spotrebu stlačili pod šesť litrov na 100 kilometrov, na diaľnici si auto vypýta o liter viac. Pri studených štartoch rýchlo dosiahol pracovnú teplotu a svojím hlukom neobťažoval ani pri vyšších rýchlostiach. Benzínový motor sa charakterom, dynamikou aj spotrebou do Sportsvanu vyslovene hodí, nad slabšími motorizáciami by sme preto neuvažovali. Horšie sú na tom jazdné vlastnosti. Do zákrut sa Sportsvanu nechce a v porovnaní s klasickým Golfom sú výraznejšie aj náklony karosérie.
Sklamala nás tiež úroveň vybavenia vrcholnej verzie Edition Highline, ktorá k výbave Highline síce pridáva prvky v hodnote 2 130 €, no v aute za 24 710 € (cenníková cena) sme aj tak nenašli parkovaciu kameru, senzor mŕtveho uhla, systém udržiavania v jazdnom pruhu, navigáciu či funkciu zrkadlenia obrazovky telefónu. Práve bez posledných dvoch funkcií nemá osempalcový dotykový displej väčší funkčný zmysel než obyčajné základné rádio s Bluetooth. **Technické údaje:** Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Motor: prepĺň. benzínový R4, 1 498 cm3 Výkon: 96 kW ( 130 k) pri 5 000 ot./min. Krútiaci moment: 200 Nm pri 1 400 – 4 000 ot./min. Pohon a podvozok: Pohon prednej nápravy, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 205/55 R16 vpredu aj vzadu. Batožinový priestor: 590/1 520 dm3 Rozmery: 4 351 × 1 807 × 1 613 mm, rázvor 2 670 mm. Pohotovostná/celková hmotnosť 1 385/1 900 kg, objem nádrže 50 l. Najvyššia rýchlosť: 202 km/h Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 9,6 s Spotreba: 6,4/4,3/5,1 l/100 km Emisie: CO₂ 116 g/km **Hodnotenie: 3,5 hviezdy** Pohon 8 Podvozok 7 Komfort 9 Interiér 8 Cena/výbava 5 **Plusy:** Priestorová ponuka, spracovanie, variabilita, motor a prevodovka. **Mínusy:** Vyššia cena, priemerné jazdné vlastnosti, neutrálny dizajn.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.