Test Hyundai Kona 1.0 T-GDi Family: Všetko je inak (a stále dobre)!

Malé SUV si úspešne razí svoju cestu a dokazuje, že liter pod kapotou je v poriadku. Benzínový variant sa od naftového líši nielen motorom, ale aj samotným podvozkom.
Vydané  Text: 

Test Hyundai Kona 1.0 T-GDi Family: Všetko je inak! (foto: Erik Stríž)

Mnohí stále pochybujú, či je Kona skutočne SUV. Veď je príliš malé a keď sa dozvedia, že má iba litrový trojvalec, manuál a pohon predných kolies, majú dôvod ešte na väčšie pochybnosti. A k tomu aj torzná tyč vzadu? Konu je potrebné najprv pochopiť, vyskúšať a až potom hodnotiť. A to hodnotenie skrátka nemôže byť negatívne.

Kompaktné SUV od značky Hyundai sme testovali vo februári a zhodou okolností práve v čase, keď začalo prudko snežiť. Mohlo by sa zdať, že to bude ideálny čas na vyskúšanie jeho jazdných vlastností, avšak pravdou je, že do terénu, snehu či blata táto verzia Kony určená nie je. Čítajte ďalej.
Testovaná Kona s litrovým trojvalcom bola vizuálne totožná s predtým testovaným variantom 1.6 T-GDI. Po technickej stránke však ide o vskutku odlišné autá (foto: PANER)
Kona je výrazné, na dizajn zamerané mestské vozidlo s pridanou hodnotou v podobe mierne vyššieho podvozka (171 mm). Na rozdiel od verzie 4 × 4 má podvozok úplne odlišný, Multi-link nahradila torzná tyč, čo sa prejavuje na dynamike jazdy. Variant 1.6 T-GDi, ktorý sme testovali predtým, sa prejavuje inými jazdnými vlastnosťami, hoci na prvý pohľad tieto autá vyzerajú rovnako. Interiér je typický Hyundai s jeho dobrými materiálmi, prepracovanou ergonómiou a so športovou estetikou. Farebné doplnky Lime Pack sú pútavé, ale zaplatíte si za ne až 700 eur. Volant má kompaktné rozmery a optimálny tvar, posilňovač riadenia budú mať rady aj dámy. Podobne je na tom aj páka prevodovky, má krátke dráhy a dobré odstupňovanie, vodičovi dáva priestor na menšie chyby.
Hyundai Kona (foto: PANER)
Udržiavanie v jazdnom pruhu LKA je praktické, ale počas dažďa sa neho nedalo spoliehať, za predné Bi-LED svetlomety s prisvietením do zákrut si priplatíte 900 €. Kona s lacnejším podvozkom jazdí dobre, umožňuje presné riadenie a pomerne precíznu kontrolu nad vozidlom. Typické odskakovanie zadných kolies výrobca dokázal potlačiť, ale vo vysokej rýchlosti na horšej ceste ho cítiť budete. Oceňujeme, že ESP sa dá v prípade potreby celkom vypnúť.
Hyundai Kona si stále ponecháva kombináciu dotykového displeja a poctivých mechanických tlačidiel – chválime! (foto: PANER)
Litrový trojvalec sme jazdili za 6,3 litra benzínu, čo je priaznivý údaj. S 50-litrovou nádržou najazdíte naozaj veľa. Pri snahe o čo najnižšiu spotrebu sme sa dostali k číslu 5,0 l /100 km, pri nízkych otáčkach do interiéru vnikajú vibrácie a motor stráca schopnosť svižne reagovať na pokyny od vodiča. Pomerne prekvapujúca bola hlučnosť motora už aj na voľnobehu. Na Konu síce nezavesíte jachtu, ale nebudete mať problém s cestami na Kolibu; je dostatočne silný pre väčšinu potrieb, s ktorými sa môžete v bežnom živote stretnúť. V tomto motorickom variante by ste sa mali terénu vyhýbať. Šikovnou funkciou je funkcia asistovaného zjazdu z kopca.
Hyundai Kona (foto: PANER)
Hyundai Kona je veľký špekulant. Klame telom a tvári sa, že je oveľa silnejší a „terénnejší“. Polonezávislá zadná náprava a trojvalec však nie sú pokleskom kvality, pretože sú zladené dobre a jazdné vlastnosti hrajú v prospech Kony. Hyundai sa dnes môže pochváliť tým, že v konkurencii SEAT-u a Kie vyhráva v otázke dizajnu, čo je pre súčasného zákazníka najdôležitejším faktorom kúpy, samozrejme, hneď po cene.


TECHNICKÉ ÚDAJE HYUNDAI KONA 1.0 T-GDI FAMILY

Motor preplň. benzínový R3, 998 cm³
Výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prev., pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu polonezávislá náprava s torznou priečkou. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneu. 215/55 R17.
Batožinový priestor 361/1 143 dm³
Rozmery: 4 165 × 1 800 × 1 565 mm, rázvor 2 600 mm,
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 233/1 775 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť 181 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 12,0 s
Spotreba 6,3/5,0/5,4 l/100 km
Emisie CO2 125 g/km
Cena/testované auto 14 490/20 140 €
Konkurenti: Kia Stonic, VW T-Roc, Seat Arona

Test je prevzatý z magazínu Auto Motor a Šport 3/2018





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.