Test celoročných pneumatík! Podarilo sa im obstáť v dôležitých disciplínach?

Dokážu vás celoročné pneumatiky podržať v akýchkoľvek podmienkach?
Vydané Text: 

Neustále prezúvanie pneumatík mnohých vodičov zaťažuje nielen finančne, ale aj časovo. Aj preto sú celoročné pneumatiky stále obľúbenejšou alternatívou, ktorú používajú hlavne taxikári či firmy. Ich autá totiž jazdia po meste, kde je v zime najmenej snehu. Dobré celoročné pneumatiky majú na plášti vyobrazenú snehovú vločku, ktorá zaručuje určité množstvo zimných kvalít.


Nás zaujímala dostupnosť podobných pneumatík v testovanom rozmere 215/60 R17. Rovnako veľké pneumatiky totiž používajú aj populárne mestské SUV, ako napríklad Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan či Opel Mokka. Počas testu sa okrem Goodyear Vector 4Seasons druhej generácie, dali zohnať už iba Michelin CrossClimate, Nokian Weatherproof SUV a Vredestein Quatrac 5.


Každá dobrá zimná pneumatika by mala byť vyrobená z mäkkej zmesi gúm a nemal by chýbať ani veľký počet lamiel v dezéne. Ak majú pneumatiky na mokrej a suchej ceste v lete dosiahnuť krátke brzdné dráhy, pôsobia mäkké zmesi, hlboký dezén a lamely skôr kontraproduktívne. Ako sú nakoniec pneumatiky do každého počasia navrhnuté, závisí od filozofie jej výrobcu. Michelin sa oficiálne vzdal nárokov na ultimatívne vlastnosti pri jazde v zime a nové CrossClimate s filigránským dezénom bez lamiel predáva ako „letné pneumatiky so zimným označením“.


Asi najznámejším výrobcom celoročných pneumatík je Goodyear, ktorý sa preslávil s produktom Vector 4Seasons. V súčasnosti je na trhu už druhý generácia. Jej dezén sa podobá na ten od Michelinu a využíva tiež silné 3D lamely. Na rozdiel od klasických lamiel, ktoré svojimi hladkými zárezmi oslabujú behúň, 3D variant lamiel sa zamyká do seba a udržiava prinajmenšom jednu časť behúňa stabilnú. Weatherproof, teda „odolná počasiu“, sa volá celoročná pneumatika značky Nokian. Aj zimní špecialisti z Fínska stavili na smerový dezén. A bolo by to čudné, keby práve Fíni nekládli dôraz na výkon pneumatiky na snehu. A tak stavili na silné, k optike SUV dobre sa hodiace široko profilované ramená a dezén s výraznými lamelami. Odlišnú technológiu využíva len pneumatika Vredestein Quatrac 5. Holanďania uprednostnili asymetriu a rozdelili behúň na letnú a zimnú stranu. Podľa teórie by malo v lete, keď sa očakávajú silné bočné a brzdné sily, prenášať pôsobenie týchto síl vonkajšie, viac uzavreté rameno. V zime, keď sú cesty klzkejšie, by mali priľnavosť na snehu a ľade zabezpečiť lamely na vnútornej strane behúňa.


Aby to kandidáti nemali v našom teste také jednoduché, porovnáme ich aj s najlepšou zimnou pneumatikou na trhu, Continental WinterContact TS 850 P, ako aj s najlepšou letnou pneumatikou Continental PremiumContact 5. Vybojovať proti týmto špecialistom v teste víťazstvo je beznádejné a je to aj dôvod, prečo sú tieto dve položky v tabuľke uvedené mimo hodnotenia a bez konečnej známky. Ukazujú však, čo je v jednotlivých disciplínach technicky dosiahnuteľné, ako aj to, aké kompromisy boli nutné v koncepcii celoročných pneumatík.

Výsledky

















Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.