TEST Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4 × 4-i – O krok ďalej!

Nissan Qashqai získal za roky svojho pôsobenia v Európe množstvo ocenení aj veľkú popularitu a stal sa nezastupiteľným reprezentantom segmentu kompaktných SUV. Preto sme mali od jeho novej generácie veľké očakávania.
Vydané  Text: 
Nový Qashqai sa do veľkých dizajnových zmien nepúšťal. Akurát prispôsobil vzhľad prednej časti aktuálnemu dizajnu značky, čo znamená optické osvieženie. O to viac nás oslovil interiér. Keďže sme len prednedávnom vystúpili z predchodcu, ktorého sme mali na dlhodobom teste, mnohé ovládacie prvky sme našli na známych miestach.


Zo zmien nás potešilo najmä zmenené usporiadanie tlačidiel na volante. Pokým doteraz nás vyrušovali výrazne vystúpené ovládače, o ktoré sme pri točení volantom neraz nechtiac zavadili, nová logika presne takéto omyly eliminuje. Interiér získal body aj za vzdušnejší priestor a vodičov, ktorí si potrpia na výnimočné prvky, osloví nové čalúnenie sedadiel. Jeho vzhľad pripomína kovové náramky hodiniek a mali sme pocit, akoby prispieval k lepšiemu prúdeniu vzduchu okolo chrbta. Ani po 400-kilometrovej v kuse absolvovanej ceste sme totiž necítili žiadne náznaky únavy či nepríjemných pocitov.


K vzdušnému pocitu prispelo aj veľké panoramatické strešné okno, ktoré oceňujú najmä pasažieri na zadných sedadlách. Na tých je aj bez neho dosť priestoru na hlavy, nohy aj ramená. Dvojica sa pohodlne odvezie aj na veľké vzdialenosti. A trojica? Závisí od vzrastu, no priemerné postavy to zvládnu.


Batožinový priestor boduje variabilitou – okrem operadiel zadných sedadiel, ktoré sa sklápajú do roviny, ponúka ďalšie odkladacie miesta aj pod dvojitou podlahou. Navyše sa panely dvojitej podlahy dajú zdvíhať a vytvoria tak priečinky na usporiadanie batožiny a zabránia jej posúvaniu za jazdy.


Keď sme pri jazde – podvozok novinky je naladený príjemne tuho, rovnako tak aj riadenie. Skúste autom prejsť úsek po rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Zvolenom a v rýchlych zákrutách si budete Qashqai doslova užívať. A to sa nám v mnohých konkurentoch nestáva. Môže za to prepracovaný systém, ktorý ovládaním tlmičov eliminuje nakláňanie sa karosérie. Navyše si vie poradiť aj s nerovnosťami, auto sa na vlnách nekýva a z podvozka ide istota. Pokiaľ si vyberáte vozidlo podľa jazdných vlastností na cestách, môže byť práve Qashqai dobrou voľbou. Okrem iného aj preto, lebo jeho naftový motor veľmi dobre sekunduje jeho charakteru. Zvukom sa nederie do popredia, v prípade potreby spoľahlivo potiahne a výkonu aj sily má na bežné jazdenie vrátane rýchlejších presunov po diaľnici dostatok aj s rezervou. A za svoje služby si vie vypýtať akceptovateľné množstvo paliva.


V našom prípade to bolo niečo málo nad 6 l/100 km, pričom potenciál vidíme aj pod hranicou 6 l/100 km. Nissan pripravil Qashqai tak, aby bez väčších problémov nadviazal na doterajšie úspechy. Svedčí o tom aj fakt, že konkurencia ponúka takýto pohon len s výkonnejšími a drahšími motormi.


Technické údaje


Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4 × 4-i
Motor preplň. benzínový R4, 1 598 cm³
Výkon 96 kW (130 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment 320 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. manuál. prevodovka, pohon všetkých kolies, zavesenie McPherson vpredu viacprvkové zavesenie vzadu. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/45 R 19. Batožinový priestor 410 dm³
Rozmery: 4 349 × 1 806 × 1 595 mm, rázvor 2 646 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 527/2 315 kg, objem nádrže 65 l.
Najvyššia rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,5 s 
Spotreba 5,7/4,5/4,9 l/100 km
Emisie CO₂ 129 g/km
Cena/testované vozidlo 23 350 €/34 250 €
Konkurenti: Kia Sportage, VW Tiguan, Mazda CX-5




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »