Test Seat Ibiza FR 1.0 TSI: Zábava po novom
Najnovšia Ibiza si s dizajnom potykala a vo svojej triede je určite oživením.
Vydané Text: Martin Šebesta
Seat Ibiza vždy patril medzi malé autá, ktoré mali v sebe emocionálny náboj. Nečudo, veď ich vyrábajú temperamentní Španieli. Zisťovali sme, aké emócie sa im podarilo zakomponovať do novej generácie Ibizy, ktorá prichádza na novej podvozkovej platforme A0.
Test vyšiel v magazíne auto motor a šport 9/2017
Najnovšia Ibiza si s dizajnom potykala a vo svojej triede je určite oživením. Názor na jej krivky a proporcie si spravte sami, my len dávame do pozornosti, že zadný prelis, ktorý sa tiahne od zadných dverí k zadným svetlometom, tvorí najostrejšiu hranu v automobilovom priemysle. Či to neprekáža pri bočnom náraze, sme neskúšali. Musíme však povedať, že nie je natoľko ostrá, aby ste si na nej pri zatváraní porezali ruku. Skôr o ňu zavadíte okom, určite však nie bolestivo. K tomu pridajte veľmi dobre svietiace LED svetlomety vpredu a LED vzadu a pochopíte, že príťažlivosť Ibizy stojí na silných základoch. Len škoda, že to, čo sa vzadu tvári ako koncovky výfuku, sú len dizajnové prvky na potešenie oka.
Priestor, ktorý poteší
Interiér Ibizy sa nesie v aktuálnom duchu moderných automobilov, ktorým je blízka konektivita. Výrobcovia vedia, že dnešní mladí ľudia, na ktorých Seat týmto modelom cieli, majú mobilné telefóny, orientujú sa v dotykových obrazovkách a bez bystrých mobilných telefónov sa nepohnú ani na krok. Preto v novej Ibize nájdu bezdrôtové nabíjanie, prepojenie mobilov cez USB, bluetooth aj cez mobilné rozhrania. Skúšali sme viacero spôsobov a vo všetkých prípadoch fungovalo prepojenie veľmi dobre. Dokonca z rozhrania AirPlay sa dalo bez problémov prechádzať do rozhrania automobilu, čo nie je vždy samozrejmosťou. Dokonca ani pri autách rádovo o desiatky tisíc eur drahších. V pochopení moderného sveta má Ibiza výrazné plus.Pozitívne hodnotenie dávame aj vnútornému priestoru, ktorý zaznamenal významný medzigeneračný nárast. Šírka sa zväčšila o 87 mm a rázvor až o 95 mm, čo znamená jasnú výhodu pre všetkých cestujúcich. Vpredu sa dvaja odvezú bez najmenších problémov, ani 190 cm nie je pod strechou prekážkou. Ibizu si asi partia basketbalistov nekúpi, dozadu sa však bez väčších problémov zmestia štandardné postavy. Ak ste rodina, ktorej členovia nenarástli nad bežné rozmery, môže Ibiza bez problémov splniť vaše transportné potreby.
Popri slušnom vnútornom priestore sa trochu ubralo z možností variability. Zadné operadlá sa síce dajú bez problémov sklopiť a batožinový priestor vďaka tomu narastie z už slušného základného objemu 355 dm3 na 1 165 dm3. Trochu na škodu je, že medzi dnom a sklopenými operadlami vzniká veľký skok, variabilite nepomáha ani výrazná výstuha medzi zadnými kolesami a vyššia vzdialenosť nakladacej hrany od dna batožinového priestoru. Pod ním sa však ukrýva náhradné koleso, čo je vítaný prvok.
Žihadlo pod kapotou
Napriek tomu, že testované vozidlo poháňal iba 3-valcový benzínový motor TSI, museli sme uznať, že do Ibizy je slušnou voľbou. Zvlášť, keď mal výkon 85 kW (115 k), čo ho do príchodu agregátu 1.5 TSI radí na výkonový vrchol Ibizy. Trojvalcová zvuková kulisa sa nedala uprieť, aj keď musíme oceniť, že konštruktéri sa ju snažili celkom úspešne potlačiť. Naše skúsenosti hovoria, že dynamika 3-valcov sa skrýva vo vyšších otáčkach, no krútiaci moment 200 Nm a spolupráca so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou priniesli slušnú dynamiku aj bez vytáčania. Pridajte k tomu spotrebu, ktorá nám ukázala 5,6 l/100 km s tým, že reálny potenciál vidíme aj o dve deci nižšie. Palec hore, toto sú tie pozitívne emócie, ktoré máme radi. Do mesta je Ibiza s týmto motorom ako stvorená a nestratí sa ani na diaľnici, kde využijete aj radarový tempomat. V tomto segmente prvok takmer nevídaný.Napriek rozšíreniu rozchodu o 60 mm vpredu a o 48 mm vzadu a nárastu rázvoru na 2 564 mm je Ibiza stále v kategórii malých áut, čo sa prejavuje najmä pri jazde na horších cestách. Vlny a nerovnosti ciest sme cítili, pod čo sa čiastočne podpísali aj 18-palcové kolesá. Nebolo to však nič, čo by nás vyrušovalo. Na druhej strane nás potešila ovládateľnosť a obratnosť, čo sú veličiny, ktoré sú v meste na nezaplatenie.
Dizajn, moderné technológie a vnútorný priestor patria medzi hlavné zbrane novej Ibizy. Pridajte k tomu férovú cenovú politiku a 6-ročnú záruku a zistíte, že v Španielsku postavili emóciami nabité a vyspelé auto.
Technické údaje | Seat Ibiza FR 1.0 TSI
Motor preplň. benzínový R3, 999 cm³Výkon 85 kW (115 k) pri 5 000 – 5 500 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečná náprava.
Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/40 R18.
Batožinový priestor 355/1 165 dm³
Rozmery: 4 065 × 1 780 × 1 429 mm, rázvor 2 564 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 140 /1 590 kg, objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,3 s
Spotreba 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Emisie CO₂ 108 g/km
Cena/testované vozidlo 14 280 €/17 823 €
Konkurenti: Kia Rio, Suzuki Swift, Nissan Micra
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!