Test Toyota Yaris Hybrid: Pohon 21. storočia v malom vydaní
Prečo nemá takýto pohon aj konkurenčná Fabia?
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Charakter a dizajn
Yaris vo svojej hybridnej verzii nevytŕča z rady a predstavuje sa v dizajne, ktorý dobre poznáme. Testovaný kus mal metalický modrý lak karosérie Selection (za príplatok 650€) karosérie doplnený o čierne stĺpiky a strechu, pričom čierny lak tvoril prakticky celú hornú polovicu auta. Na bokoch auta boli nalepené kovové emblémy „HYBRID“, ale od prvého benzínového Yarisu sa už inak neodlišoval.Toyotu Yaris stále považujeme za menšie vozidlo do mesta, ale naživo pôsobí pomerne robustne, vysoko a stabilne. Ak by niekto zosmiešňoval Yaris tvrdením, že je to také moderné Daewoo Tico, veľmi by sa mýlil – Yaris má proporcie 3950×1695×1510 mm (dšv) a rázvor 2510 mm. Sú to údaje, ktoré napovedajú o dynamických jazdných vlastnostiach a predovšetkým o tom, že sa s ním bude jednoducho parkovať.

Yaris si nás získal tým, ako dobre prevádza moderné dizajnové prvky do celku, ktorý nie je excentrický alebo gýčový. Chrómové doplnky na prednej maske nepôsobia okázalo, naopak decentne oživujú jeho vzhľad a krásna grafika predných aj zadných svetlometov v šere púta pozornosť už z veľkej diaľky.
Dizajn aktuálnej generácie Toyoty Yaris vo výsledku veľmi neprekvapuje, je reprezentatívny, vhodný pre 20-ročného vysokoškoláka, tak aj pre staršieho pána, ktorý už svojmu okoliu nepotrebuje nič dokazovať a oceňuje výhody kompaktného vozidla nabitého technikou.
Interiér
Interiér je po dizajne karosérie druhá vec, ktorá sa v Yarise dramaticky nemení v závislosti od zvolenej výbavy. Ale napríklad také odkladacie priestory pred pákou prevodovky sú predsa len odlišné. Testovaný hybrid odkazoval na modrý lak karosérie jemnými modrými akcentmi na čalúnení sedadiel a nie celkom estetickými modrými plochami na dverách a na palubovke. Páka automatickej prevodovky je vysoká a nápadná, chýba jej nápad, pôsobí pomerne lacným dojmom. Stupne P, R, N, D a B sa radia pomerne ľahko, musíte však pákou pohybovať tak, aby sa správne kĺzala vo vymedzených drážkach.
Pozícia za volantom je v rámci triedy pohodlná, výhľad je veľmi dobrý a dostupnosť ovládacích prvkov tiež. Medzi šoférom a spolujazdcom je menej priestoru, dvaja muži si budú občas zavadzať lakťami. Veľmi nešťastne sú umiestnené tlačidlá pre vypínanie bezpečnostných asistentov a jazdného režimu: priamo pod pákou ručnej brzdy!
Na zadnej čalúnenej lavici je priestor pre troch pasažierov, komfortne sa tam však cítiť nebudú. Interiér tu má šírku 1420 mm, teda menej ako jeden a pol metra, čo sa nedá oklamať. Dve deti a jeden dospelý je ešte dobrá kombinácia, dvaja dospelí a jedno dieťa sú ešte v poriadku tiež, ale traja dospelí už budú musieť prijať kompromis v pohodlí.
Batožinový priestor je malý, ale s ohľadom na triedu, do ktorej sa Yaris zaraďuje, je 286 litrov prijateľný objem.

„Keď som s Yarisom vyrazil na víkendový pobyt 200 kilometrov od Bratislavy, do jeho kufra som s prehľadom uložil batožinu piatich ľudí. Yaris teda vôbec nie je taký malý, ako sa môže zvonka zdať.“
Technika
Toyota dokáže do relatívne malého Yarisu integrovať širokú paletu modernej techniky pre bezpečnosť a komfort. Testovaný hybrid obsahoval aj nasledovnú výbavu:• paket Senso Smart (bezkľúčové odomykanie a štartovanie; späťák s automatickou clonou; vyhrievanie predných sedadiel; senzor šera (automatické svetlá); sklopné spätné zrkadlá);
• paket Panoramatic (strešné okno, vzadu na na kufri fólie);
• HAC (asistent rozjazdu do kopca);
• LDA (upozornenie na opustenie jazdného pruhu bez akcie);
• RSA (rozpoznávanie dopravných značiek);
• PCS (predkolízny bezpečnostný systém);
• 7 airbagov;
• projektorové halogónové svetlomety;
• obrysové LED svetlá;
• 2× ISOFIX;
• VSR + TRC (kontrola stability), ABS, EBD, BA;
• navigačný softvér (presný, ale používateľsky neprívetivý);
• centrálny displej zobrazujúci grafické údaje o jazde a spotrebe;
• farebný displej medzi tachometrom a otáčkomerom;
• bluetooth a aktívne prepojenie so smartfónom; atď.


Pohonný systém
Yaris ako hybrid využíva silu dvoch motorov. Benzínový s objemom 1497 cm3 disponuje maximálnym výkonom 74 kW (100 koní) a krútiacim momentom neveľkých 111 Nm. Tie dosahuje pri 3600 až 4400 otáčkach motora. Doplnkový elektrický má nie celkom márny výkon 45 kW, jeho krútiaci moment je 169 Nm a k dispozícii je prakticky okamžite. Sila elektrického motora je teda nezanedbateľná, ale v praxi ju nevyužijete – pri každom silnejšom stlačení pedála sa automaticky aktivuje spaľovací motor a zaberie práve on.Toyota Yaris Hybrid sa iba tankuje benzínom, nedá sa nabíjať pomocou elektrického konektora. Batérie umiestnené pod zadnými sedadlami sa nabíjajú automaticky počas jazdy princípom rekuperácie. Automobil rekuperuje prakticky vždy počas spomaľovania a brzdenia, ale keď na prevodovke zaradíte stupeň B, rekuperácia je výrazná a efektívnejšia. Spomaľuje však auto, ktorému sa tak pri jazde na voľnobeh dramaticky skracuje „dojazd na zotrvačnosť“. Intenzita rekuperácie sa zobrazuje na analógovom ukazovateli na prístrojovej doske práve na mieste, kde by ste bežne hľadali otáčkomer.


Yaris Hybrid nemá tradičný otáčkomer. Má akúsi stupnicu, na ktorej fyzická ručička poukazuje na aktuálnu vyťaženosť pohonného systému. Keď sa ručička pohybuje v strednom poli, jazdíte ekonomicky. Keď padne do prvej tretiny, rekuperete a keď vyskočí ponad pole ECO, využívate spaľovací motor.
V Yarise Hybrid je namontovaná bezstupňová prevodovka e-CVT, čo je v princípe štandardný variátor doplnený o schopnosť pripájať a odpájať elektrický motor.
Jazda na elektrinu a benzín
Do rýchlosti 50 km/h dokáže Yaris Hybrid jazdiť výlučne na elektrinu, ale iba za predpokladu, že s akceleračným pedálom pracujete veľmi jemne. Aj pri bežnom zrýchlení sa automaticky zapína benzínový motor, dokonca aj v režime EV.Elektrina je v prípade Yarisu Hybrid užitočným pomocníkom, ktorý aktívne znižuje spotrebu benzínu, umožňuje úplne tiché rozjazdy a prevádzku s nižšími emisiami škodlivých plynov – podľa meraní výrobcu dosahujú iba 75 gramov CO2 na kilometer, čo je v porovnaní s predtým testovaným Yaris 1.5 Dual VVT-iE so 6-stupňovým manuálom (112 g/km) výrazný pokles.
Ak sme pri teste Yarisu 1.5 Dual VVT-iE písali, že sa v primeraných otáčkach nespráva úplne dynamicky a vzhľadom na chýbajúce turbo musíme na nástup sily čakať do vyšších otáčok, mysleli sme pri tomto hodnotení najmä na ľudí, ktorí nemajú záujem jazdiť rallye. Áno, ide o najsilnejší motor, aký sa v Yarise objavuje a dajú sa s ním robiť veľké divy, ale priemerný majiteľ Yarisu podľa nášho názoru dbá na spotrebu.


Yaris ako hybrid predvádza podobne dobré jazdné vlastnosti, ale zo subjektívneho hľadiska nám prišiel o niečo sympatickejší, akoby lepšie prispôsobený potrebám priemerného vodiča. Skrátka, Yaris Hybrid reaguje promptne a intenzívne, dokonca mierne tlačí do sedadiel a nie je s ním problém ani na diaľnici, hoci s prebiehaním by sa ešte o kúsok vylepšiť mohol. Prevodovka CVT spôsobuje pri prudkom zrýchlení výrazný hluk, ktorý sa neznalému vodičovi môže zdať ako zbytočné vytáčanie motora nad jeho možnosti. S týmto typom prevodovky sa musíte naučiť jazdiť, počúvať motor a predvídať, ako sa bude správať. Nie je správne počas zrýchľovania upustiť od tlačenia do pedála, pretože vtedy variátor zmení prevodový pomer a uvedie motor do pokojnejšej prevádzky, čo sa prejaví stratou ťahu.
Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo Yaris s benzínovými motormi má vzadu bubnové brzdy, tento hybridný má kotúčové vpredu aj vzadu. Dôvod nachádzame vo vyššej hmotnosti, ktorá by bola na bubny privysoká. Bez ohľadu na motorizáciu je vzadu torzná priečka a vpredu McPherson. Testovaný hybrid stál na kolesách 195/50 R 16.

Zhodnotenie
Yaris Hybrid dokáže zabaviť, v zákrutách drží prekvapivo pevne, naozaj dobre sa s ním parkuje na vašej príjazdovej ceste k domu nezaberie snáď žiadny priestor. Nemá síce veľmi praktický interiér a po 200-kilometrovej jazde už jednoduchšie sedadlá tlačia, ale do mesta je to jedno z najlepších áut, aké si dnes môžete kúpiť. A rovno sa pýtame: keď je Yaris považovaný za jedného z konkurentov Fabie, prečo Škoda ešte neponúka hybridný pohon?
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.