TEST Honda Civic Type R – Nürburgking
Už druhý raz za sebou sa stala Honda Civic Type R najrýchlejším kompaktným hatchbackom na legendárnej severnej slučke. Pritom svojho predchodcu prekonala takmer o rovných sedem sekúnd!
Vydané Text: Majo Bóna
Pri pohľade na dizajn desiatej generácie Civicu máte dojem, že sa nešetrilo hranami ani inými dizajnérskymi prvkami. Type R tento dojem pozdvihuje na vyššiu úroveň. Pri pohľade naň máte dojem, že je to katalóg spojlerov a lacného tuningu. Na druhej strane, každý prvok má svoju funkciu a spojlery vytvárajú reálny prítlak auta v extrémne vysokých rýchlostiach. Predný spojler s dohora zdvihnutými ušami uši vpredu vytvára prítlak bez zhoršenia odporu vzduchu, bočné nasávacie otvory na prednom nárazníku vytvárajú vzdušnú „záclonu“ okolo predných kolies, opäť na zníženie odporu vzduchu. Prúdenie vzduchu k zadnému krídlu usmerňujú prvky na konci strechy. Starajú sa o zrýchlenie prúdenia vzduchu nad spojlerom, čo zvyšuje prítlačný efekt zadného krídla. Všetky aerodynamické prvky fungujú, maximálna rýchlosť je vyššia o 2 km/h na konečných 272 km/h. Konštruktéri neobišli ani termo manažment motora, pribudli nové chladiace aj odvetrávacie otvory, tuhosť karosérie sa zvýšila o 38 percent, pričom je zároveň ľahšia o 16 kilogramov. Motor je takisto prepracovaný, piesty sú chladené olejom, výfukové ventily sú plnené sodíkom, kľukový hriadeľ je odľahčený a výfukové plyny sú chladené vodou.
Kanonáda technických detailov je však celkom zbytočná. Stačilo jedno ostré kolo na Lausitzringu v sprievode hustého dažďa a všetko bolo jasné. Kombinácia extrémneho výkonu a pohonu predných kolies je prepracovaná do posledného detailu. Ešte pred desiatimi rokmi by takáto kombinácia skončila katastrofálnou nedotáčavosťou a chaosom na volante, dnes je vďaka prednej náprave s unikátnou tlmičovou vzperou Dual front Strut takáto kombinácia možná. V daždi sa ukázali aj výhody viacprvkového zavesenia zadnej nápravy, na zmenu zaťaženia nový Type R nereagoval tak citlivo ako predchádzajúca generácia. A to aj v prípade, že som si deaktivoval stabilizačný systém. Na okruhu sme jazdili v nastavení „R“, ktoré je vyladené na použitie na okruhu. Jazdná stabilita mi až prekážala, Type R odjazdia na okruhu aj menej schopní vodiči, pri podradení môžete rátať aj s automatickým medziplynom, pri zlom podradení vás elektronika upozorní na chybu formou výstražného blikania a zvuku, ktorý vám dá čas na pribrzdenie auta. O stabilite auta pri jazde v daždi ani nepíšem, jazda s majstrom volantu Norbertom Micheliszom bola zážitkom.
Napokon Norbi jazdil na predchádzajúcej generácii a bol zážitok pozorovať predsa len „živšiu“ zadnú časť, s ktorou sa hral. Pri jazde na letisko som ocenil režim Comfort, elektronicky riadené tlmiče si odvádzajú svoju prácu veľmi slušne a vzhľadom na priestorové pomery je Honda Civic Type R plnohodnotným autom na každý deň. A to bez akýchkoľvek kompromisov.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.