Test Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4: Kamarát do partie

K takejto ponuke motora a pohonu všetkých kolies sa konkurencia hľadá veľmi ťažko.
Vydané  Text: 

Dacia Duster patrí medzi najdostupnejšie vozidlá s pohonom všetkých kolies na našom trhu. Preto je vítaným spoločníkom mladých rodín, ale aj remeselníkov či živnostníkov.



Jazda s Dusterom je veľmi príjemná, najmä po rozbitých bratislavských cestách. Veľmi krátky prvý prevodový stupeň je vhodný len do terénu. V bežnej premávke ho nevyužijete a rozbehnete sa rovno z dvojky. Ostatné prevodové stupne sú nasekané dosť nahusto za sebou, preto ani šiesty prevodový stupeň nie je práve najvhodnejší na dlhé diaľničné presuny. V kombinácii s benzínovým motorom sa to negatívne odzrkadľuje aj na spotrebe.

Test Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4: Kamarát do partie (foto: PANER)


Základné sedadlá na dlhé cestovanie veľmi nelákajú, sú mäkšie s krátkym sedákom a po pár kilometroch v nich už cítite chrbát aj nohy. Komfort za volantom zhoršuje absencia možnosti jeho výškového nastavenia a aj výčnelok vo dverách s ovládaním okien. Ten vás bude neprestajne tlačiť do ľavej nohy. V tomto konkrétnom Dusterovi to bolo dokonca ovládanie iba predných okien, zadné okná sa sťahujú ešte klasickými švihadlami. O displeji navigácie umiestnenej nepochopiteľne nízko sme už písali veľakrát.

Duster je napriek týmto svojím vrtochom dobrým pracantom a ak sa napasujete za jeho volant, tak je aj priestranný. Na zadných sedadlách je dostatok miesta na nohy aj hlavy cestujúcich. Batožinový priestor pojme dostatok nákladu napriek tomu, že sa pod jeho podlahou nachádza plnohodnotná rezerva, čo veľmi oceňujeme. V teréne je to oveľa lepšie riešenie než lepiaca súprava.

Test Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4: Kamarát do partie (foto: PANER)


Podvozok Dustera je naozaj solídny a už v základnej verzii ponúka veľmi dobré odpruženie nerovností. Vo verzii 4 × 4 je zadná náprava viacprvková, čo zlepšuje prejazdnosť v teréne. Naopak, pri rýchlych prejazdoch kľukatými cestami mimo hlavných ťahov sa podvozok nijako nadmieru nenakláňa a v každej situácii viete, čo sa s autom deje.

Duster 1.6 s výkonom 84 kW (114 k) a s pohonom 4 × 4 je vhodným autom do mesta, na kratšie vzdialenosti a najmä do nerovného terénu. Pre menej náročných alebo cenovo citlivých rybárov, lesných robotníkov či chatárov ako stvorený. Navyše k takejto ponuke motora a pohonu všetkých kolies sa konkurencia hľadá veľmi ťažko.

Test Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4: Kamarát do partie (foto: PANER)




Technické údaje | Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4

**Motor** atm. benzínový R4, 1 598 cm3
**Výkon** 84 kW (114 k) pri 5 500 ot./min.
**Krútiaci moment** 156 Nm pri 4 000 ot./min.
**Pohon a podvozok**: pohon predných kolies, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu vzpery McPherson, vzadu multilink. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové.
**Pneu** 215/65 R16.
**Batožinový priestor** 408/1 636 dm3
**Rozmery**: 4 315 × 1 821 × 1 695 mm, rázvor 2 674 mm. Prevádzková/celková hmotnosť 1 280/1 804 kg, objem nádrže 50 l.
**Najvyššia rýchlosť** 168 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 12,0 s 
**Spotreba** 8,0/6,2/6,8 l/100 km
**Emisie CO2** 155 g/km
**Cena/testované auto** 14 190 €/14 490 €
**Konkurenti**: Suzuki Vitara

KLADY
Cena, pohon 4 × 4, pruženie, priestor, plnohodnotná rezerva.

NEGATÍVA
Iba výškovo nastaviteľný volant, výstupok na vodičových dverách, umiestnenie navigácie.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »