TEST: Hyundai i20 1.4 CVVT

Malé automobily patria na Slovensku medzi najpopulárnejšie. Hyundai chce so svojou novinkou i20 seriózne do tohto segmentu prehovoriť.
Vydané  Text: 
Môžeme len uvažovať nad tým, aké zadanie dostali dizajnéri značky Hyundai pri tvorbe modelu i20. Výsledkom je nenápadné malé auto, ktoré nezaprie inšpiráciu v úspešných európskych konkurentoch. Niekomu môže práve tento sivomyškovský vzhľad vyhovovať, no my by sme ocenili trochu viac originality. Hneď v úvode musíme povedať, že vydarené modely i10 a i30 v nás vzbudili vysoké očakávania predovšetkým po stránke kvality. Hyundai i20 je však evidentne z iného cesta. Interiér pôsobí na prvý pohľad zaujímavo, no dotyk s tvrdými plastmi rýchlo potlačí príjemné pocity. Prevládajúca čierna farba nepôsobí práve najútulnejším dojmom. Riešením môže byť voľba najvyššieho stupňa výbavy, ktorý disponuje stredovou konzolou v kov imitujúcom striebornom vyhotovení a tiež koženým poťahom volantu.
Rozmiestnenie ovládacích prvkov je vcelku logické až na umiestnenie tlačidla palubného počítača na stredovej konzole vpravo hore. Pre vodiča je to trochu od ruky. Koncernový panel autorádia pôsobí solídnym dojmom, ovládače vetrania a klimatizácie sa ale zabudli v minulom storočí. V spodnej časti stredovej konzoly nás potešil pre Kórejcov tradičný vstup pre externé audiozariadenie a USB konektor. Páka ručnej brzdy je natlačená na sedadlo vodiča, čo dovolilo konštruktérom vytvoriť medzi prednými sedadlami viacero odkladacích priestorov. Škoda však, že žiaden z nich nie je krytý. Na dlhších cestách by sa hodila aj lakťová opierka, ktorá je k dispozícii len v najvyššej výbave. Otočenie kľúčika oživí elegantné prehľadné ukazovatele aj centrálny displej. Trochu nás prekvapilo červené resp. oranžové podsvietenie. To je ďalší prvok, ktorým sa i20 dištancuje od ostatných modelov značky. Centrálny displej slúži palubnému počítaču a autorádiu. Pri vypnutom rádiu sa na ňom prehľadne zobrazujú tri hodnoty z počítača v kombinácii s hodinami. Po zapnutí rádia zavládne na displeji menší chaos, informácie z počítača sa mierne strácajú v záplave údajov v hornej časti. Musíme pochváliť zvuk audiosystému so šiestimi reproduktormi. Audiofili si síce s nadpriemerne výraznými basmi neprídu na svoje, no pre bežné uši to hrá viac než dobre. Priestor pred spolujazdcom sa zdá byť trochu nevyužitý, nachádza sa tu len klasická vcelku priestranná schránka. Potešili nás zrkadielka v slnečných clonách, no aspoň to vodičove by mohlo mať nejaký kryt. Pohľad na ruky na volante pri sklopenej clone niektorým členom redakcie narúšal koncentráciu. Priestorová ponuka vpredu je veľmi dobrá, pozdávali sa nám aj tvrdšie sedadlá s pomerne odolnými poťahmi. Vzadu to až také slávne nie je a to aj napriek absencii stredového tunelu. Z tej bude mať radosť stredový pasažier, ak sa rozhodnete nasúkať do zadného radu trojicu. Na kratšiu vzdialenosť to isto prežijú. Robustnejšie postavy s výškou nad 180 centimetrov sem ale určite nepatria. Pomerne hlboký zadný sedák zmenšuje priestor pre kolená, hoci namerané hodnoty hovoria o pomerne veľkorysej ponuke.
Batožinový priestor ponúka nadpriemerný základný objem 295 litrov a dobrý pravidelný tvar. Privítali by sme však nižšiu nakladaciu hranu a trochu kvalitnejšie vyhotovenie. Lacný koberec na dne, ktorý je čiastočne spevnený drevenou doskou pôsobí ako zlý vtip. Pri skladaní asymetricky delených zadných sedadiel si pripravte svaly a nervy. Sedák totiž treba najprv vyklopiť a pravdepodobne sa nevyhnete posunutiu predných sedadiel. Plusom sú integrované opierky hlavy, no zarazenie operadiel do vodorovnej polohy je úkon pre ťažkú váhu. Opačný postup nie je omnoho ľahší. Maximálna prepravná kapacita je 1095 litrov, jej využitie ale citeľne obmedzuje schodík. Testovaný automobil bol vyzbrojený benzínovým štvorvalcom 1.4 CVVT s výkonom 74 kW (100 k). Kultúrny motor svoje schopnosti odhaľuje postupne a aj hlučnosťou sa drží v norme. Zaberá už od nízkych otáčok, čo umožňuje vcelku úspornú jazdu. Nezľakne sa ani športovcov a s pokojom sa nechá vytočiť až na maximum. Radenie päťstupňovej manuálnej prevodovky je ľahké a presné. Potešilo nás tiež optimálne sprevodovanie. Pri razantnejšej mestskej jazde sa spotreba šplhala k ôsmim litrom na 100 km. S ľahšou nohou sa ale Hyundai hravo zmestí pod sedem, čo dokazuje aj výsledný priemer 6,4 l/100 km. Značka Hyundai sa zameriava skôr na starších klientov, ktorí viac ocenia pohodlie pri cestovaní pred dravou športovou jazdou. V tomto duchu je nastavený aj podvozok tradičnej konštrukcie, ktorý model i20 zdieľa s koncernovým súrodencom Kia Soul. Mäkké pruženie posiela pri ostrejšej jazde karosériu do nenápadných bočných náklonov a na väčších samostatných priečnych nerovnostiach ju trocha rozhojdá. Paradoxom však je, že sériu priečnych nerovností, ako napríklad koľajnice, pohltí úplne suverénne. Tlmenie nerovností je tiež veľmi dobré a ani po stránke hluku nemáme výraznejšie námietky.
Jazdné vlastnosti testovaného vozidla do veľkej miery ovplyvnili pneumatiky Kumho Solus KH17. Hoci v porovnávacích testoch sa tieto plášte umiestňujú na popredných miestach, s testovaným i20 si veľmi nerozumeli. Medzi kužeľmi sa auto ukázalo ako mierne nedotáčavé, no dobre kontrolovateľné. Podvozok ale naznačoval, že s iným obutím by dokázal aj viac. Trochu nás prekvapilo časté pretáčanie kolies pri rozjazde, čo naznačuje nie práve najlepšie trakčné schopnosti. Testované vozidlo pochádzalo ešte z prvej dodávky a nebolo vybavené systémom ESP. Podľa informácii od importéra však všetky automobily s motorom 1.4 CVVT predané po 1. 5. 2009 sú vybavené týmto systémom. Riadenie je na tento typ auta optimálne nastavené, spätná väzba je tradične neznámy pojem. Väčšine potenciálnych majiteľov ale nebude veľmi chýbať. Ako celok je Hyundai i20 celkom solídne auto, no pohľad na niektoré detaily nás nepotešil. Pred piatimi rokmi by mohol ašpirovať na špičku svojho segmentu, no pri súčasnej konkurencii to bude mať mimoriadne ťažké. V jeho prospech navyše nehrá ani pohľad do cenníka a výbavovníka. Testovaná verzia Comfort s motorom 1.4 CVVT začína na 11 299 € (340 394 Sk) pričom klimatizácia je za príplatok 600 € (18 076 Sk). Viacero drobností ako napríklad hmlovky či elektrické ovládanie zadných okien je k dispozícii len s najvyššou výbavou Style, čo znamená plus 1 500 € (45 189 Sk), no tu si už netreba priplácať klimatizáciu. Na príjemnosti typu parkovacie senzory, vyhrievanie sedadiel či otváracia panoramatická strecha ale musíte zabudnúť úplne. Text: Martin Ruisl Foto: PANER (7) a Peter Michalec **HODNOTENIE** \* \* \* V segmente malých automobilov narazí Hyundai i20 na tvrdú konkurenciu, ktorá nebude mať veľký problém poraziť ho. Hoci má veľmi dobrý motor a ponúka celkom solídny komfort a bezpečné jazdné vlastnosti, nevýrazný dizajn, nie veľmi kvalitný interiér a viacero lacných nedotiahnutých detailov ho odsunie do zóny nezáujmu. **Karoséria** \+ vnútorný a batožinový priestor \+ zvuk audiosystému \- kvalita materiálov a spracovania \- vysoká nakladacia hrana \- obtiažna manipulácia so sedadlami \- absencia niektorých prvkov výbavy **Jazdný komfort** \+ utlmenie hluku motora \+ komfort pruženia \- hluk od kolies **Pohon** \+ živý a úsporný motor \+ presnosť radenia \+ dobré sprevodovanie \- slabá spätná väzba riadenia \- slabšia trakcia **Jazdné vlastnosti** \+ manévrovateľnosť \+ presné riadenie \- výraznejšie bočné náklony **Bezpečnosť** \+ šesť airbagov a ESP\* v sériovej výbave \+ aktívne opierky hlavy v sériovej výbave \+ kotúčové brzdy aj vzadu\* **Životné prostredie** \- emisná norma len Euro IV **Náklady** \+ päťročná záruka \- nie veľmi výhodný pomer ceny a hodnoty \*platí pre automobily predané po 1. 5. 2009 Technické údaje**Motor****atmosférický benzínový 1.4 R4**Zdvihový objem1 396 cm3Výkon74 kW/100 k pri 5 500 ot/minKrútiaci moment137 Nm pri 4 200 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška3 940 x 1 710 x 1 490 mmRázvor2 525 mmBatožinový priestor295/1 095 lPohotovostná hmotnosť1 127 kgUžitočné zaťaženie438 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť180 km/hZrýchlenie 0-100 km/h11,6 sSpotreba mesto/mimo mesto/priemer7,2/4,7/5,6 l /100 kmSpotreba počas testu6,4 l/100 kmEmisie CO2142 g/km**Cena**Základná cena verzieod 11 299 € (340 394 Sk)Testovaný exemplár12 229 € (368 411 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »