Dlhodobý test: na 150 000 km: Kia cee´d 1.6 CVVT

Po viac ako roku a pol prišlo prelomenie magickej hranice 100 000 km. Kia cee´d ich zvládla so vztýčenou hlavou, ako si ale poradí s ďalším prídavkom?
Vydané  Text: 
Pôvodne by sme s týmto počtom kilometrov na tachometri uzatvárali náš medzinárodný dlhodobý test. Chrobáka do hlavy nám však nasadil marketingový nástroj spoločnosti Kia, ktorý sľubuje záruku na 7 rokov, resp. do najazdenia 150 000 km. Rozhodli sme sa teda požiadať európsku centrálu značky Kia so sídlom vo Frankfurte o predĺženie testu z pôvodných 100 000 o ďalších 50 000 km. A podarilo sa. V rámci strednej a východnej Európy tak vznikol ojedinelý projekt, v ktorom naplno overíme šťavnaté sľuby výrobcu v praxi a zároveň donútime náš cee´d siahnuť až na samotné dno svojich síl. Hneď na začiatok treba povedať, že náš bojovník so žilinským rodokmeňom už absolvoval veľmi náročnú porciu kilometrov a jeho kvality prekleplo viacero partnerských redakcií. Po výletoch do Čiech, Poľska, Maďarska a Rumunska sa nám cee´d vrátil opäť na Slovensko. Keď sme ho od našich východných kolegov začiatkom októbra 2008 preberali, svietil na tachometri údaj 63 500 km a auto malo za sebou už štvrtú povinnú servisnú prehliadku.
Po krátkom opätovnom zoznámení sme spozorovali prvý závažnejší nedostatok. Bol ním chod spojkového pedálu, ktorý nemal nič spoločné s tým na začiatku testu. Pri preraďovaní či podraďovaní stupňov sme ho museli stláčať s čoraz väčšou silou a napríklad aj pri miernom a ojedinelom rozbiehaní do kopca bolo cítiť zápach, ktorý jasne dával najavo, že je potrebné kompletne vymeniť spojku. Nevieme, čo konkrétne predchádzalo zničeniu tohto komponentu, keďže sme s vozidlom nejazdili len my. Nemalý podiel na jeho odídení však podľa nás má samotný chod pedálu, na ktorý si treba dlhšie zvykať. Spojka totiž zaberá v hneď v spodnej fáze a keď sa chcete na jednotke plynulo rozbehnúť a neposkakovať z križovatky ako zajačik, tak pedál dlhšie podržíte. Tým pravdepodobne dochádza k opotrebeniu spojky, čo sa ešte viac znásobuje pri pravidelnom rozbiehaní v kopcovitom teréne. Možno až zbytočne veľa slov k tejto téme. Keďže sa sedemročná záruka vzťahuje na pohonné ústrojenstvo (na celé vozidlo je záruka 5 rokov), súčasťou ktorého samozrejme spojka je, asi pri 66 000 kilometroch sme ju dali v autorizovanom servise bezplatne vymeniť. Po krátkom pit-stope sa tak situácia výrazne vylepšila a my sme sa mohli vyhrnúť do ďalšej fázy testu.
Po výmene letných pneumatík za zimné nám bolo všetkým jasné, že príde to menej príjemné motoristické obdobie. Výdatné sneženie, mínusové teploty nám opäť raz znepríjemňovali testovacie kilometre. A aby toho nebolo málo, zime sa akosi nechcelo z nášho územia odísť a strašila pomerne dlho. Na klzkom a mokrom povrchu sme aspoň preverovali jazdné vlastnosti nášho auta. Pri akcelerácií sme narazili na menší nedostatok, o ktorom sme sa zmienili už v predošlých výstupoch. Je ním trakcia. Sila motora nie je optimálne prenášaná na vozovku a k preklzu predných kolies dochádza častejšie ako v prípade konkurenčných modelov. Jedno pekné pracovné ráno nás naša Kia prekvapila zvláštnym symptómom. Ovládanie rádia na volante bolo úplne nefunkčné a na naše pokyny nereagovali ani tlačidlá na stredovej konzole. Okrem toho dochádzalo v rôznych intervaloch k ukladaniu naladenej stanice, čo posádka ľahko spozorovala vďaka krátkemu pípnutiu. Preladiť stanice sme tak mohli len manuálne. Hudba z CD či USB kľúča sa dala počúvať normálnym spôsobom, pohyb medzi skladbami bol však opäť odkázaný na manuálne koliesko na stredovej konzole… Na záhadnú chorobu sme napokon prišli asi po troch dňoch. Všetko malo na svedomí zaseknuté tlačidlo číslo päť, ktoré tak čiastočne paralyzovalo ovládanie rádia. Aj tento problém bol však zo strany autorizovaného servisu promptne vyriešený, na počkanie nám bolo kompletne vymenené celé rádio a udialo sa tak pri 85 600 km. Ak v nasledujúcich riadkoch očakávate nejaké ďalšie neduhy, budete sklamaní. Žiadne ďalšie nečakané výmeny, poruchy sa zatiaľ nekonali a náročné testovacie kilometre zvláda náš cee´d (okrem vyššie spomenutých skutočností) bravúrne. Po poslednej servisnej prehliadke, ktorá sa uskutočnila po 90 000 kilometroch, prišiel teda čas na komplexnejšie hodnotenie stavu vozidla.
Zub času sa nijako výrazne nepodpísal pod vzhľad interiéru, nepostrehli sme žiadne opotrebenie materiálov. Palubná doska vyzerá ako nová, platí to aj o radiacej páke a sedadlách, akurát volant je o niečo viac ošúchaný ako na začiatku. Cestovanie nám po celý čas spríjemňuje možnosť napojenia USB kľúča do audiosystému. Balík CD-čiek tak nechávame doma a prevažne využívame toto pohodlné riešenie. Počas dlhých trás nám trochu chýba pomocník s menom tempomat. V tomto smere to má cee´d vyriešené veľmi zvláštnym spôsobom. Tempomat si je možné objednať len k dvojlitrom, či už k benzínovému alebo naftovému a najnovšie aj k agregátu 1.6 CRDi. Asi najviac si toho počas dlhodobého testu vytrpel batožinový priestor so základnou kapacitou 340 litrov, ktorý by o tom mohol napísať knihu. Prevážali sme v ňom predmety od výmyslu sveta od bežných nákupov, cestovných tašiek až po vence na sviatok Všetkých svätých a zmestil sa doň aj taký menší vianočný stromček. Niektorí kolegovia v ňom dokonca dočasne ubytovávajú aj svojich domácich miláčikov… Nadmernej vyťaženosti zodpovedá najmä stav podlahy, ktorá je už značne opotrebená.
Žiadne výhrady nemáme k motoru, ktorý je rovnako živý ako na začiatku testu. Meranie pri 100 000 kilometroch odhalilo mierne spomalenie v oblasti zrýchlenia z nuly na 100 km o 0,4 sekundy v porovnaní s prvým meraním nemeckých kolegov po 3 904 km. Málinko sa však zlepšila pružnosť na štvrtom rýchlostnom stupni zo 60 na 100 km/h a aj z 80 na 120 km/h, na päťke sú výsledky meraní približne rovnaké. Výrazne sa polepšilo po stránke spotreby, od návratu na Slovensko v októbri 2008 (stav tachometra 63 500 km) sme nasledovných takmer 40 000 kilometrov absolvovali s priemernou spotrebou paliva 7,7 l/100 km. Keď si to porovnáme so začiatkom testu, je to zlepšenie o viac ako jeden liter, stále však výrazne zaostávame za údajom výrobcu 6,4 l/100 km. Na túto úroveň by sme sa možno dostali so systémom Stop and Go, ktorý začala Kia medzičasom montovať do modelu cee´d. Mimochodom, výkon testovaného motora 1.6 CVVT bol tiež mierne navýšený z pôvodných 90 kW (122 k) na 93 kW (126 k). Aj napriek nemilosrdnému preverovaniu nášho Žilinčana po všetkých možných povrchoch (cee´d má za sebou aj nie práve prívetivé asfaltky Rumunska), je na tom prekvapivo dobre podvozok. Zatiaľ nebadáme žiadne nezdravé zvuky od náprav, všetko je zdá sa byť v poriadku. Uvidíme ako to bude po ďalšej dávke kilometrov, ktorú okrem nás absolvujú ešte naši českí a nemeckí kolegovia. Text: Peter Michalec Foto: PANER (8), Erik Toček (1), Martin Korch (1) a MPI **HODNOTENIE: \* \* \* \*** **Plusy** Vnútorný priestor na predných aj zadných sedadlách, prehľadná karoséria, kufor s dobrým tvarom, posed za volantom, presnosť chodu radiacej páky, jednoduchá obsluha, dobrý zvuk autorádia, USB vstup, čitateľné a bezpečné jazdné vlastnosti, kultúrny motor zo živím prejavom. **Mínusy** Odhlučnenie kolies, trakcia najmä na klzkých povrchoch, nevýrazná spätná väzba riadenia, nejednoznačný chod spojky, umiestnenie ovládania palubného počítača, necitlivo nastavené ESP, sprevodovanie. Technické údaje**Motor****atmosférický benzínový 1.6 R4**Zdvihový objem1591 cm3Výkon90 kW/122 k pri 6200 ot/minKrútiaci moment154 Nm pri 5200 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4235x1790x 1480 mmRázvor2650 mmBatožinový priestor340/1300 lPohotovostná hmotnosť 1249 kgUžitočné zaťaženie447 kg**Jazdné výkony (údaje výrobcu)**Maximálna rýchlosť192 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,8 sKombinovaná spotreba6,4 l/100 kmSpotreba počas testu7,7 l/100 kmEmisie CO2152 g/km**Namerané hodnoty (pri 100 020 km)**Zrýchlenie 0-100 km/h11,1 s**Pružnosti**60-100 km/h (IV./V. st.)11,0/15,8 s80-120 km/h (IV./V. st.)11,8/17,6 s**Cena**Základná cena verzieod 13 500 € (406 701 Sk) **Priebeh testu:** 5 956 km príchod zo Stuttgartu na Slovensko. 6 346 km návšteva testovacieho polygónu v Pachfurthe, Rakúsko. 15 132 km absolvovanie prvej servisnej prehliadky. 20 056 km odovzdanie vozidla českým kolegom. 29 840 km servisná prehliadka. 30 450 km prevzatie vozidla poľskými kolegami. 45 120 km pokračovanie testu v Maďarsku. 45 550 km servisná prehliadka. 56 016 km prebratie vozidla rumunskými kolegami. 60 160 km servisná prehliadka. 63 500 km návrat na Slovensko. 66 000 km výmena spojky v rámci záruky. 68 100 km výmena stieračov, žiarovky 12V (predné pravé parkovacie svetlo) a žiarovky H7 (pravá), prezutie pneumatík. 69 512 km výmena žiarovky H7 (ľavá). 74 860 km servisná prehliadka. 85 600 km výmena autorádia v rámci záruky. 89 466 km servisná prehliadka, výmena žiaroviek 12V (obe predné a zadné), výmena predného brzdového obloženia, výmena zadných brzdových platničiek. Náklady\*:1. Prehliadka pri 15 132 km – 126 € (3 796 Sk)2. Prehliadka pri 29 840 km – 142 € (4 278 Sk)13. Prehliadka pri 45 550 km – 129 € (3 886 Sk)24. Prehliadka pri 60 160 km – 147 € (4 429 Sk)35. Výmena stieračov (53,33 €/1 607 Sk) a žiaroviek (14,74 €/444 Sk) pri 68 100 km – 68,07 € (2051 Sk)6. Prezutie pneumatík z letných na zimné pri 68 100 km – 22,90 € (690 Sk)7. Výmena žiarovky H7 pri 69 512 km – 12,02 € (362 Sk)8. Prehliadka pri 74 860 km – 138 € (4 157 Sk)9. Prehliadka pri 89 466 km – 296,32 € (8 927 Sk) 10. Výmena oboch predných a zadných žiaroviek 12V – 10,28 € (310 Sk)11. Výmena predného brzdového obloženia a zadných brzdových platničiek – 211,04 € (6 358 Sk)12. Prezutie pneumatík zo zimných na letné – 31,25 € (941,44 Sk)4**Spolu – 1 333,88 € (40 184 Sk)****Náklady na palivo na 100 000 km pri priemernej spotrebe 7,7 l/100 km (cena jedného litra benzínu od roku 2007 približne 1,062 € (32 Sk) – 8 177,40 € (246 352 Sk)****Odhadované celkové náklady na 100 000 km – 9 511,28 € (286 537 Sk)****Odhadované náklady na 1 km – 0,095 € (2,86 Sk)** \* do nákladov je zarátaná okrem materiálov aj cena práce, ceny sa u jednotlivých autorizovaných servisov môžu líšiť, sumy sú uvedené v eurách, konverzný kurz 1 € = 30,126 Sk 1 prepočítané z českých korún na eurá kurzom NBS zo dňa 30.4. 2009, 1 € = 26,701 CZK, 2 prepočítané z maďarských forintov na eurá kurzom NBS zo dňa 30.4. 2009, 1 € = 289,73 HUF 3 prepočítané z rumunského lei na eurá kurzom NBS zo dňa 30.4.2009, 1 € = 4,189 RON 4 predchádzajúce dve prezutia sa uskutočnili svojpomocne v jednotlivých redakciách








Pokračujte na ďalší príspevok »