TEST: Kia Soul 1.6 CVVT

Sebavedomým výrazom prechádza neznáme cesty, náhodní okoloidúci neskrývajú zvedavosť. Kia Soul si však hravo poradí nie len s tým.
Vydané  Text: 

Zaradiť toto auto do nejakého existujúceho segmentu automobilového trhu je nemožné. Rázvorom je to tak na hranici medzi malými autami a kompaktmi, výškou sa radí medzi vany a robustný vzhľad znesie skratku SUV. Zostaneme teda pri módnom slovíčku crossover. Otvorením dverí zistíte, že Soul neklame telom. Vzdušný interiér je naozaj priestranný aj v zadnom rade. Na kratšiu vzdialenosť to vydrží aj päťčlenná dospelá posádka, štyria sa odvezú úplne bez problémov. Všetko má svoje „ale“ a v tomto prípade je to batožinový priestor. Pochvalu si zaslúži pravidelný tvar a dobrý prístup, no objem 222 litrov je jednoducho malý. Zvýšená podlaha vyrovnáva nakladaciu hranu a jednoduchým sklopením operadla vznikne takmer rovná plocha. Pod podlahou sa v našom prípade nachádzala vanička s viacerými priehradkami, ktoré s radosťou príjmu potrebné drobnosti ako povinnú výbavu. Dolovať spod tohto všetkého rezervu v prípade defektu ale rozhodne nebude príjemná záležitosť. Citeľným mínusom kufra je aj absencia vrchného krytu, ktorý sa bude dodávať len za príplatok. Posed za len výškovo nastaviteľným volantom je trochu vyšší ako v bežnom aute, čo ale nie je na škodu. Vodič sa na pracovisku pomerne rýchlo zorientuje. Veľmi príjemným riešením je vysunutá stredová konzola, ovládače rádia a klimatizácie sú skutočne na dosah ruky. Kvalitou materiálov Soul neurazí, no ani zvlášť nenadchne. Páčky pod volantom pôsobili v porovnaní so zvyškom palubnej dosky trochu archaicky. Prístroje sú uložené pomerné hlboko v športových tubusoch, vďaka kontrastnému podsvieteniu sú ale dobre čitateľné. Prekvapilo nás červené vnútro odkladacích schránok. Tá pred spolujazdcom je mimoriadne veľká, chýba jej však osvetlenie. Výhľad z miesta vodiča je pomerne dobrý, len masívne C-stĺpiky a kolmá zadná časť si vyžadujú trochu viac opatrnosti pri manévrovaní. Parkovacie senzory preto považujeme aj pri tomto aute za rozumnú investíciu. Pod prednou kapotou bol v našom prípade benzínový agregát 1.6 CVVT (93 kW/126 k), ktorý pochádza z modelu cee’d. Spriahnutý je s kratšie odstupňovanou päťstupňovou manuálnou prevodovkou s výbornou presnosťou radenia. Agregát ožíva už pri pomerne nízkych otáčkach, kde si udržuje aj dobú kultúru chodu a prijateľnú hlučnosť. Jeho ťah a nárast výkonu je plynulý, vo vysokých otáčkach ale viac reve ako ide. Svojim sprevodovaním sa nie veľmi hodí na diaľnicu, kde mu to neaerodynamicky škatuľovitá karoséria rozhodne neuľahčuje. V meste je však Soul čiperný a suverénne prechádza takmer čímkoľvek. Vyššia karoséria si vyžiadala tvrdšie naladenie podvozku, no väčšina nerovností je pohltená prekvapivo dobre. Nápravy sú utlmené tiež k našej spokojnosti, navrhovali by sme len o niečo viac tlmiaceho materiálu okolo blatníkov. Napriek stabilnému podvozku vás auto asi odradí od prehnane športovej jazdy. Svoj podiel má na tom riadenie, ktoré je síce presné, no nemá dostatočnú spätnú väzbu. Jazdné vlastnosti sú čitateľné s jasným nástupom nedotáčavosti, ktorú nie je problém zvládnuť. Sériovo montované ESP reaguje príjemnejšie než v modeli cee’d, stále je to však za európskou konkurenciou. Pravda, rozhádzať auto až na hranicu oživenia elektroniky sa bežnému vodičovi asi tak ľahko nepodarí. Veľmi príjemne nás prekvapila trakcia prednej nápravy, Soul sa počas testu dokázal vyhrabať aj z na prvý pohľad takmer bezvýchodiskovej situácie. Na výslednej spotrebe sa okrem nie veľmi optimálnej aerodynamiky podpísal aj každodenný boj so snehovými závejmi. Počas testu sa totiž na Bratislavu neustále sypal sneh, preto sme vozidlo nemohli podrobiť ani dynamickým meraniam. Dosiahnutý priemer na hranici 7,5 litra však môžeme považovať za dobrý výsledok. Text: Martin Ruisl Foto: PANER (5), Peter Michalec **Hodnotenie\*\*\*\*** Kia Soul svojou koncepciou aj vizážou osloví predovšetkým mladých ľudí. Daňou za vynikajúci vnútorný priestor je trochu menší kufor. S benzínovým motorom 1.6 to nie je žiadny trhač asfaltu, no na agilné mestské vozenie bohato postačí. Mimo zastavaných oblastí je citeľným hendikepom aerodynamika. Technické údaje**Motor****benzínový 1.6 R4**Zdvihový objem1591 cm3Výkon93 kW (126 k) pri 6300 ot/minKrútiaci moment156 Nm pri 4200 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4105/1785/1660 mmRázvor2550 mmBatožinový priestor340\*/570\*\*Pohotovostná hmotnosť1170 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť177 km/hZrýchlenie 0-100 km/h11,0 sSpotreba počas testu7,4 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom6,5 l/100 kmEmisie CO2153 g/km**Cena**Základná cena verzieod 11 6110 € (349 763 Sk)\* vrátane priestoru pod podlahou \*\* len po spodnú hranu okien








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.